Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laitatte nuoren autokouluun ettekä opeta itse?

Vierailija
18.10.2016 |

B kortti maksaa autokoulussa jopa 2015€ (879...2015€ ka. 1437€).

Itse opettaen menee bensaan noin 100€, jarrupolkimeen noin 100€ (itse asentaen), jarrupolkimen katsastukseen 50€, opetuslupa opettajan teoriakokeeseen 31€ ja opetuslupaan 30€. Yhteensä 311€.

Lisäksi tietysti oppilaan tulee hankkia ajokorttilupa, maksut kirjallisista ja ajokokeesta sekä ratamaksu liukkaan kelin harjoittelusta, jotka tulee maksettavaksi sekä autokoulussa että itse opettaen. Maksavat yhteensä pauttiarallaa 300€.

Itse opettamisessa on paljon suuria etuja. Ensimmäisenä se että "joutuu" itse kunnolla kertaamaan vanhat ja opettelemaan uudet liikennesäännöt. Toisekseen saa paljon yhteistä laatukaikaa teini-ikäisen nuoren kanssa. Itse opettaessa näkee että oppi menee perille ja että nuori ajaa turvallisesti. Samalla kun toimii opettajana niin tekee itsestään aika suuren auktoriteetin liikenneasioissa nuorelle. Nuori tukeutuu autoiluun liittyvissä kysymyksessä sinuun myös opetusvaiheen jälkeen.

Olen itse opettanut kaksi omaa lasta ja nyt alan jälleen opettamaan, mutta tällä kertaa autan kortin tuttavaperheen lapselle.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin juuri tyttäreni autokoulun lasku oli 1150€ autokoulu antaa alennusta läheisen koulun oppilaille. Siihen päälle tuli teoria ja ajokoemaksu 100,00 ja kortti oli muistaakseni 40,00. Mielestäni ei ole paha hinta laadukkaasta opetuksesta. Itse olen kiireinen yrittäjä ja silläkin säästyneellä ajalla teen mieluummin jotain muuta kivaa tyttäreni kanssa. Meillä on mm. Yhteinen hevosharrastus.

Vierailija
22/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli kivaa kun isä opetti aikoinaan mua opetusluvilla. Isää ei vain huvittanut teoriaa opettaa joten sanoi että sitten kun ajaminen sujuu niin mennään inssiin :D lueskelin sitten itse kirjoja jonkin verran. Aion omat lapsenikin itse opettaa sitten kun se on ajankohtaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron, terveisin viikko sitten ajokortin saanut.

Autokoulussa on ammattitaitoista henkilökuntaa. Äitini (joka aiemmin opetti minua) ei tiennyt useita autokoulussa opetettavia asioita. Lisäksi autokoulun opettaja on rauhallinen, toisin kuin useimmat vanhemmat lasta opettaessa.

Niin ja legenda siitä, että opetuslupalaiset eivät pääse usein inssistä ekalla läpi, vaikuttaa toisinaan olevan totta. Itse kävin autokoulun ja pääsin ekalla läpi inssistä, koska olin saanut hyvää opetusta.

No se on pelkkää legendaa. Opetusluvalla opetettujen ajokokeen läpäisyprosentit ova täysin linjassa autokoulujen kanssa, siitäkin huolimatta että autokouluopettajat osaavat paremmin valmistaa oppilasta ajokokeeseen. Tasoitusta tulee opetuksen määrässä, opetusluvalla opetettavien auton käsittely on paljon varmempaa.

Vierailija
24/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/15/autokoulujen-lapipaasyprosentei…

Autokouluissakin on melkoisia eroja. Onko joku löytänyt tilastoja opetusluvalla opetettujen ajokokeen läpäisyprosentiesta?

Vierailija
25/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/15/autokoulujen-lapipaasyprosentei…

Autokouluissakin on melkoisia eroja. Onko joku löytänyt tilastoja opetusluvalla opetettujen ajokokeen läpäisyprosentiesta?

http://www.hs.fi/kotimaa/a1434678406563

Autokouluissa 71% läpäisee ajokokeen ensimmiäsellä yrityksellä ja opetuslupaoppilaista 69%. Ero on siis hyvin pieni.

Vierailija
26/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kivaa kun isä opetti aikoinaan mua opetusluvilla. Isää ei vain huvittanut teoriaa opettaa joten sanoi että sitten kun ajaminen sujuu niin mennään inssiin :D lueskelin sitten itse kirjoja jonkin verran. Aion omat lapsenikin itse opettaa sitten kun se on ajankohtaista.

Eipä niitä teoriatunteja paljon pidetä enää autokouluisskaan. Sinne saa mennä omatoimisesti naputtelemaan harjoitusohjelmia tietokoneella, ihan saman voi tehdä kotonakin. Netistä löytää ihan ilmaisiakin harjotteluohjelmia ja pikkurahalla saa käyttöoikeuden tosi hyvään materiaaliin.

Vierailija
27/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettaen menee bensaan noin 100€, jarrupolkimeen noin 100€ (itse asentaen), jarrupolkimen katsastukseen 50€, opetuslupa opettajan teoriakokeeseen 31€ ja opetuslupaan 30€. Yhteensä 311€.

Lisäksi tietysti oppilaan tulee hankkia ajokorttilupa, maksut kirjallisista ja ajokokeesta sekä ratamaksu liukkaan kelin harjoittelusta, jotka tulee maksettavaksi sekä autokoulussa että itse opettaen. Maksavat yhteensä pauttiarallaa 300€.

Itse opettamisessa on paljon suuria etuja. Ensimmäisenä se että "joutuu" itse kunnolla kertaamaan vanhat ja opettelemaan uudet liikennesäännöt. Toisekseen saa paljon yhteistä laatukaikaa teini-ikäisen nuoren kanssa. Itse opettaessa näkee että oppi menee perille ja että nuori ajaa turvallisesti. Samalla kun toimii opettajana niin tekee itsestään aika suuren auktoriteetin liikenneasioissa nuorelle. Nuori tukeutuu autoiluun liittyvissä kysymyksessä sinuun myös opetusvaiheen jälkeen.

Olen itse opettanut kaksi omaa lasta ja nyt alan jälleen opettamaan, mutta tällä kertaa autan kortin tuttavaperheen lapselle.

Ok, tulit tänne pätemään. Kaikki vanhemmat eivät halua/voi  opettaa ja osa nuorista ei  halua korttia. Sinun tapasi ei ole Se Ainoa Oikea. Ihmettelen puusilmäistä ihmettelyäsi.Pää pois sieltä tynnyristä.

Se koira älähti johon kalikka kolhati. Missä kohtaa syyllistettiin tai väitettiin autokoulua vääräksi tai huonoksi ratkasuksi?

Kyllä sinä esimerkiksi minulle vastasit aika inhottavasti. Vai onko sinusta ystävällistä keskustelua puhua toisten panemisista tässä yhteydessä?

Itesehän aloit leveilemään rahoinesi.

Ai jaa, sinä kysyit miksi ihmiset laittavat nuorena autokouluun, minä vastasin. Miten se olisi pitänyt ilmaista? Alatyyliin, kuten ap jatkoi? Rahahan siinä avauksessa tuotiin hyvin vahvasti esille. Minulle se rahan säästäminen ei siinä kohtaa ollut oleellista. 

Avauksessa raha oli yksi asia, sinun kommentissa ainoa.

Vierailija
28/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kerron, terveisin viikko sitten ajokortin saanut.

Autokoulussa on ammattitaitoista henkilökuntaa. Äitini (joka aiemmin opetti minua) ei tiennyt useita autokoulussa opetettavia asioita. Lisäksi autokoulun opettaja on rauhallinen, toisin kuin useimmat vanhemmat lasta opettaessa.

Niin ja legenda siitä, että opetuslupalaiset eivät pääse usein inssistä ekalla läpi, vaikuttaa toisinaan olevan totta. Itse kävin autokoulun ja pääsin ekalla läpi inssistä, koska olin saanut hyvää opetusta.

Ei viissiin mennyt ihan putekeen se äidin opetus jos siirryit autokouluun? Miksi siirryit? Etkö saanut inssiä läpi ennen kuin opetusaika meni umpeen? Vai totesitteko heti että hommasta ei vaan tule mitään?

Vierailija
29/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tulit tänne pätemään. Kaikki vanhemmat eivät halua/voi  opettaa ja osa nuorista ei  halua korttia. Sinun tapasi ei ole Se Ainoa Oikea. Ihmettelen puusilmäistä ihmettelyäsi.Pää pois sieltä tynnyristä.

Se koira älähti johon kalikka kolhati. Missä kohtaa syyllistettiin tai väitettiin autokoulua vääräksi tai huonoksi ratkasuksi?

Kyllä sinä esimerkiksi minulle vastasit aika inhottavasti. Vai onko sinusta ystävällistä keskustelua puhua toisten panemisista tässä yhteydessä?

Ai jaa, sinä kysyit miksi ihmiset laittavat nuorena autokouluun, minä vastasin. Miten se olisi pitänyt ilmaista? Alatyyliin, kuten ap jatkoi? Rahahan siinä avauksessa tuotiin hyvin vahvasti esille. Minulle se rahan säästäminen ei siinä kohtaa ollut oleellista. 

Mutta jos hänellä on vain yksi syy? Miksi siitä pitää hermostua?

Itse uskon, että ammattilaisen toteuttama liikennekasvatus voi olla avartava kokemus. Vaikka kuinka uskon, että olemme puolisoni kanssa hyvä autoilijoita, on lasten tervettä pohtia ja kyseenalaistaa myös meidän tapojamme.

Vierailija
30/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tehdä jotain niin helvetin ärsyttävää ja rasittavaa kun tuon saa ostopalvelunakin ja oppi on parempaa ammattilaiselta joka tapauksessa? 

Vierailija
31/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin juuri tyttäreni autokoulun lasku oli 1150€ autokoulu antaa alennusta läheisen koulun oppilaille. Siihen päälle tuli teoria ja ajokoemaksu 100,00 ja kortti oli muistaakseni 40,00. Mielestäni ei ole paha hinta laadukkaasta opetuksesta. Itse olen kiireinen yrittäjä ja silläkin säästyneellä ajalla teen mieluummin jotain muuta kivaa tyttäreni kanssa. Meillä on mm. Yhteinen hevosharrastus.

Juurikin näin. Sen maksaa ihan mielellään (ja meillä olisi aina jompikumpi kävellyt kotiin, ollaan sen verran tulisia :) )

Mutta maksusi ovat vasta alussa. Koko ajokorttilupasysteemi jossa on nykyään joku 6 eri vaihetta on aivan hanurista - teoria, ajotunnit, ajokoe ja kortti ja sen jälkeen ainakin vielä liukkaan kelin ajo osio + maantieajo 'vieraita kyydissä' + pimeän ajon kurssi + vielä joku kertaus = muutama teoriatunti ja jo jotain ajoa. Järkyttävää rahastusta (joka osio abt 100€) Tämän on voineet suunnitella vain autokoulujen omistajat!

Ja sitten täällä on toilailemassa Kabulissa kamelinkakkoja väistellen korttinsa saaneet hurjastelijat jotka a) eivät väistä naisia (jep tämäkin on kuultu, kolmion takaa saa tulla jos se toinen on naiskuski koska mies saa mennä aina ensin!) b) eivät ole koskaan ajaneet talviolosuhteissa . Todella pelottavaa!!!

Vierailija
32/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. no esim siks että kaikki eivät todellakaan osaa ajaa, niin kannattaako sellasen opettaa muita yhtä paskoiksi kuskeiksi?

Vierailija
33/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus olisikin opettaa, jos saamme jostain manuaalivaihteisen auton siihen homman. Opetin pojalle kesällä juuri A1-kortin itse.

Vierailija
34/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajanpuute ja arvostamme perhesuhteita :)

Vierailija
35/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tehdä jotain niin helvetin ärsyttävää ja rasittavaa kun tuon saa ostopalvelunakin ja oppi on parempaa ammattilaiselta joka tapauksessa? 

Minulla ja opetuslupaopettajallani oli ajotunneilla tosi kivaa. Teorian luin kyllä omatoimisesti, kun lukupäätä kerran on. Opetuksessakaan ei ollut moitteen sijaa, koska opettaja oli itse jo ajanut neljännesvuosisadan ja tunsi autot ja koneet perinpohjin. Pääsin sekä teoriakokeesta että inssistä virheittä läpi ensimmäisellä kerralla ja olen tuon jälkeen ajanut 30 vuotta ilman kolareita ja sakkoja.

Meitä on moneksi, sekä oppilaita että opettajia. Meillä osui samaan autoon kaksi hyvää. :)

Vierailija
36/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusluvalla opettaessa/opeteltaessa on sekin hyvä puoli että saa ajaa niin paljon kuin haluaa, ja mennä teoriakokeeseen/inssiin vasta kun on varma fiilis omasta/opiskelijan ajamisesta.

Vierailija
37/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos hänellä on vain yksi syy? Miksi siitä pitää hermostua?

Itse uskon, että ammattilaisen toteuttama liikennekasvatus voi olla avartava kokemus. Vaikka kuinka uskon, että olemme puolisoni kanssa hyvä autoilijoita, on lasten tervettä pohtia ja kyseenalaistaa myös meidän tapojamme.

Ai se on syy laittaa lapsi autokouluun että se maksaa enemmän? Oletko nyt ihan tosissasi? Kyllä se syy on joku muu ja se muu syy on sen verran suuri että siitä hyvästä on valmis maksamaan ylimääräistä.

Vierailija
38/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surullista jos oman lapsen kanssa toiminen tuntuu sinusta ärsyttävältä ja rasittavalta.

Vierailija
39/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en saanut kirjallisia läpi, yritin kahdesti :D

Vierailija
40/71 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista itse enää kaikkia liikennesääntöjä. Parempi antaa ammattilaisen hoitaa homma.

Ethän sitten aja itsekään?