Nollatuntisopimus ja oikeus kieltäytyä työvuoron ottamisesta
Tiedän, että ns. lisävuoroista on oikeus kieltäytyä. Mutta, jos muuten työvuorot merkitään työvuorolistaan, niin voinko etukäteen ja ennen uuden jakson työvuorolistan laatimista ilmoittaa työnantajalle, etten voi ottaa työvuoroja tiettyinä päivinä vastaan (esim. jotkut juhlapyhät) vai koskeeko tuo nollatuntisopimuksessa oleva oikeus kieltäytyä nimenomaan vain noita extravuoroja?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka saa kieltäytyä vuorosta, ei se niin helppoa ole. Jos rupest kieltäytymään kohta ei enää soiteta.
Näinhän sitä aina sanotaan ja tavallaan pelotellaan, mutta kyllä mulle ainakin aina tarjottiin vaikka välillä oli kausia että kieltäydyin kaikista vuoroista.
Tärkeämpää onkin että miten kieltäytyy kuin että kieltäytyykö.
Jos hyvissä ajoin antaa esimiehelle listat omista aikautauluista, selkeästi milloin voi tulla ja milloin ei, niin harvemmin siinä mitään ongelmia syntyy.
Mutta täytyy muistaa että esim. kaupassa ne työvuorolistat on esillä jopa kuukautta aiemmin, eli pitää osata suunnitella omat menonsa hyvin etukäteen.
Kukaan ei tykkää päivää-kahta ennen peruuttajista, tai niistä joiden vuoksi kaikkien vuorot menee listalla uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimukseesi on merkitty 0 tuntia, niin voit ilmoittaa, että et ole käytettävissä ko. jaksolla ja sillä siisti.
Jos taas sopimuksesi on esim. 0-20h, niin olet velvoitettu tekemään työvuorolistaan merkityt vuorot, kuitenkin max 20h (ja toki, jos olet luvannut tehdä lisävuorot, tuon 20h päälle niin niistäkään ei voi tehdä viime hetken ohareita).
Työvuorolistaa tehdessä työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti eli jos jollakin on mahdollisuus esittää toiveita, niin kaikilla on oltava sama mahdollisuus. Kaikkien toiveet on huomioitava yhtälailla (kaikki toiveet ei aina toteudu, mutta niin ei voi mennä, että yksi saa aina haluamansa vuorot tai yksi joutuu aina joustamaan toiveistaan.
Koskeeko tämä sekä 0-tuntisopimuslaisia että muita? Minun työpaikassa ne joilla enemmän tunteja vievät aina pyhät vaikka muutkin niitä toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimukseesi on merkitty 0 tuntia, niin voit ilmoittaa, että et ole käytettävissä ko. jaksolla ja sillä siisti.
Jos taas sopimuksesi on esim. 0-20h, niin olet velvoitettu tekemään työvuorolistaan merkityt vuorot, kuitenkin max 20h (ja toki, jos olet luvannut tehdä lisävuorot, tuon 20h päälle niin niistäkään ei voi tehdä viime hetken ohareita).
Työvuorolistaa tehdessä työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti eli jos jollakin on mahdollisuus esittää toiveita, niin kaikilla on oltava sama mahdollisuus. Kaikkien toiveet on huomioitava yhtälailla (kaikki toiveet ei aina toteudu, mutta niin ei voi mennä, että yksi saa aina haluamansa vuorot tai yksi joutuu aina joustamaan toiveistaan.
Koskeeko tämä sekä 0-tuntisopimuslaisia että muita? Minun työpaikassa ne joilla enemmän tunteja vievät aina pyhät vaikka muutkin niitä toivoo.
Mielestäni vuorot jaetaan suht tasaisesti kaikille joilla niitä oikeus toivoa. Käytännössä homma ei ehkä kaikkialla niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on 0-30 tuntia niin silloin voi ilmoittaa ennen vuorolistojen tekemistä vaikka ettei nyt kuukauteen sovi yksikään vuoro, tai ettei sovi viikonloput tai juhlapyhät tai mitä tahansa. Nolla on nolla molempiin suuntiin.
Kannattaa huomata että yleensä noilla on listoilla kaksin- tai kolminkertaisesti porukkaa tarpeeseen nähden joten seuraavaksi ei tule tunteja työnantajaltakaan ja on parempi samantien ruveta hakemaan oikeaa työpaikkaa.
Työnantajan kannalta nimittäin jousto ei toimi kuin yhteen suuntaan.
Työntekijäkin voi tehdä nollatunitisoppareita useamman työnantajan kanssa ja valikoida sitten mitä tekee kenellekin.
Itse poiminut näin mansikkaa kakusta jo 3v. Teen vain rahakkaita vuoroja, koska alalla on työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa kaikki toivoa vuoroja oli sopimus sitten 40-20 tai 0, kaikille on tarjolla jos vuoroja riittää ja tasaisesti niitä myös jaetaan.
Teen 0-tuntisopparia ja meillä taas vakituiset saa toivoa parhaat vuorot esim. pyhät. Saadaan me muutkin toivoa mutta sitten vain saadaan jos muilta jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka saa kieltäytyä vuorosta, ei se niin helppoa ole. Jos rupest kieltäytymään kohta ei enää soiteta.
Näinhän sitä aina sanotaan ja tavallaan pelotellaan, mutta kyllä mulle ainakin aina tarjottiin vaikka välillä oli kausia että kieltäydyin kaikista vuoroista.
Tärkeämpää onkin että miten kieltäytyy kuin että kieltäytyykö.
Jos hyvissä ajoin antaa esimiehelle listat omista aikautauluista, selkeästi milloin voi tulla ja milloin ei, niin harvemmin siinä mitään ongelmia syntyy.
Mutta täytyy muistaa että esim. kaupassa ne työvuorolistat on esillä jopa kuukautta aiemmin, eli pitää osata suunnitella omat menonsa hyvin etukäteen.
Kukaan ei tykkää päivää-kahta ennen peruuttajista, tai niistä joiden vuoksi kaikkien vuorot menee listalla uusiksi.
Tämä! Jos vaikka opinnoissa on harjoittelut tms. on ihan ymmärrettävää, ettet kuukauteen voi tehdä vuoroja. Jos taas kieltäydyt siksi, että halut pomon vaikeuksiin, niin tilanne on ihan eri.
joo se nollatuntia sitoo ihan molempiin suuntiin. Ilmoitat vaan, että et ota vastaan yhtäään vuoroa niin ei niitä voi sulle silloin laittakaan. Tämä tosiasia on käsittämättömästi jäänyt jotenkin työnantajilta tajuamatta tässä maassa.. T: HR
Kokoomuksen aikaan saamista koko nolla sopimukset,,,,,miten ihmiset kehtaavat äänestää paskaa kokomus puoluetta....Täysin valehtelevia politikkoja kaikki ovat orpo 1 senä,,,,
Mutta jos sivuuttaa nollatuntisopimuslaisten toiveet vaikka töitä on ja tekijöitä tarvii, niin tuskin kohta niitä tekijöitäkään on...
alas orpo ja koko puolue kirjoitti:
Kokoomuksen aikaan saamista koko nolla sopimukset,,,,,miten ihmiset kehtaavat äänestää paskaa kokomus puoluetta....Täysin valehtelevia politikkoja kaikki ovat orpo 1 senä,,,,
Mitä mä just luin? Älkää ainakaan mulle tuliko sanomaan, että nollatuntisopimukset pitäis kieltää/lopettaa. Nehän on ihan parasta. Missään, tai ainakaan useimmissa, vakkaripaikassa ei voi poimia parhaita päältä. Kun siellä töissä pitää aina jonkun olla niin jouluna kuin juhannuksena, heinäkuussa parhaaseen loma-aikaan, lasten syys-, joulu- ja hiihtoloma-aikaan ja Martta-mummon 90v. syntymäpäivänä. Ja jonkun pitää herätä aikaiseen aamuvuoroon arki-aamuna, miettiä miten pikkukoululainen pärjää kotona aamulla. Ja sitten on nollasopparilla olijat, jotka voi välttää kaikki nää ongelmat, ilmoittaa ettei ole käytettävissä silloin kun itse haluaa, loma-aikoina, juhlapyhinä, miten milloinkin itselle parhaiten sopii. Jos on työvoimapulaa, niin voi vielä valita toisinpäinkin parhain päin, tekee niitä viikonloppuja, jolloin saa vielä lisät palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 tuntia on 0 tuntia molemmin puolin. Eli voit kieltäytyä vaikka kaikista tunneista jos haluat.
Riippuu sopparista.
Yleensä sopparit on tyyliin 0-30h/vko, silloin ei voi kieltäytyä kuin noista yli 30h menevistä tunneista.
Ja jos tekee yli 30h/vko niin niistä ylimenevistä tunneista saa ylityökorvauksen.
Riippuu toki minkä alan TES on kyseessä...
Eihän niistä mitään ylityökorvausta saa ennen kuin menee jotain yli 40 viikkotunnin vaan normaalin kuukausipalkan.
Kyllä voit ilmoittaa, että et ole käytettävissä johonkin aikaan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
alas orpo ja koko puolue kirjoitti:
Mitä mä just luin? Älkää ainakaan mulle tuliko sanomaan, että nollatuntisopimukset pitäis kieltää/lopettaa. Nehän on ihan parasta. Missään, tai ainakaan useimmissa, vakkaripaikassa ei voi poimia parhaita päältä. Kun siellä töissä pitää aina jonkun olla niin jouluna kuin juhannuksena, heinäkuussa parhaaseen loma-aikaan, lasten syys-, joulu- ja hiihtoloma-aikaan ja Martta-mummon 90v. syntymäpäivänä. Ja jonkun pitää herätä aikaiseen aamuvuoroon arki-aamuna, miettiä miten pikkukoululainen pärjää kotona aamulla. Ja sitten on nollasopparilla olijat, jotka voi välttää kaikki nää ongelmat, ilmoittaa ettei ole käytettävissä silloin kun itse haluaa, loma-aikoina, juhlapyhinä, miten milloinkin itselle parhaiten sopii. Jos on työvoimapulaa, niin voi vielä valita toisinpäinkin parhain päin, tekee niitä viikonloppuja, jolloin saa vielä lisät palkan päälle.
Samaa mieltä, mutta toisaalta jos parhaat vuorot annetaan aina vakituisille toiveista huolimatta, niin ei paljon nämä sopparit nappaa enää.
Saa sanoa milloin ei tee töitä. Se on nollasopparin idea, eli sä et lupaa tehdä tunteja eikä työnantaja lupaa niitä tarjota. Piste.