Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonaalinen ehkäisy ja kohonnut masennusriski

17.10.2016 |

http://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2552796
Association of Hormonal Contraception With Depression

Onko aihe jo puitu täällä? Äijäporukassa kuulemma ollaan pitkään jo puhuttu kuinka muijat sekoaa kun alkaa syömään pillereitä. Nyt mies anelee minuakin vaihtamaan takasin kuparikierukkaan.

Hormonaalinen ehkäisy ja kohonnut masennusriski

Vaihtoehdot

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uusi juttu, en ennen ole vain tavannut tutkimustuloksia asiasta.

Vierailija
2/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sekosin pillereistä. En missään nimessä ala syömään niitä enää. Saatanan keksintö koko pillerit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakin tietoa muista vastaavista tutkimuksista? Kirjoitan ne kaikki paperille ja vien gynelle mukanani ensikerralla, niin sen ei tarvi saarnata niin paljoa, vaan laittaisi vain sen kuparikierukan :D

Vierailija
4/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ne on puhuneet siitä, että ilman hormonaalista ehkäisyä nainen saattaa haluta enemmän ja siksi miehes on niin innoissaan jostain kuparikikkareesta sun mahassa.

Vierailija
5/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras kirjoitti:

Oikeasti ne on puhuneet siitä, että ilman hormonaalista ehkäisyä nainen saattaa haluta enemmän ja siksi miehes on niin innoissaan jostain kuparikikkareesta sun mahassa.

Oikeesti ne on puhuneet siitä että naisten käytös muuttuu kun ovat alkaneet syömään pillereitä.

Vierailija
6/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mikään vähäinen yhteys ole löytynyt, vaan ihan selkeä riski :(

Vierailija
7/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tutkimuksen linkkaamisesta, ap!

Aika moni (mukaanlukien allekirjoittanut) voi varmaan omasta kokemuksesta allekirjoittaa tuon tutkimuksen tulokset. Onneksi miesystävä koki pilleriminän sen verran surulliseksi (ja rasittavaksi..) reppanaksi, että hän itse ehdotti pillereistä luopumista. Sanoi myös, että jos tilanne olisi toisinpäin (eli että miehet söisivät e-pillereitä), ei hän ikinä sellaiseen suostuisi, koska kokisi vastenmielisenä tunkea itseensä hormoneja.

Vierailija
8/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään kierukkaa, kun ne pari ihmistä, jotka mun tuttavapiirissä on sen ottanut ovat saaneet komplikaatioita.

Mulla pilleri ei vaikuta oikein muutoin, mutta itken helposti ihan pikkujutuillekin.

Vierailija
9/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8:

Juu, itsekin mielestäni itkin vain pikkujutuille kun pillereitä söin. Sitten kun lopetin niin tajusin että maailmassa oli yhtäkkiä ihan hirveästi kaikkea kivaa :D Eli ne pillerit syö (todnäk serotoniiniin liittyvän mekanismin kautta) väriä maailmasta muutenkin.. ei vain itkua.

Vierailija
10/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^tarkoitin, että eivät vain aiheuta itkua :)

T. nro 9

Vierailija
11/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas näitä feministien höpöhöpöjuttuja. Syökää pillereitä, se on pienempi paha verrattuna esim. aborttiin.

Vierailija
12/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on taas näitä feministien höpöhöpöjuttuja. Syökää pillereitä, se on pienempi paha verrattuna esim. aborttiin.

Yli miljoonan naisen otanta? Mene ny takas sinne impivaaraan.

Vierailija
13/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin upittaa tätä loputtomiin jotta kukaan nainen ei söisi masennuslääkkeitä ja e-pillereitä samaan aikaan. Todennäköisesti pärjäsivät hyvin ilman kumpiakin. Toivottavasti asia nousisi otsikoihin.

Vierailija
14/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pillereitä olin äkkipikainen ja riitelin usein, nyt voin ottaa kaiken rauhallisemmin. Pelkäsin vaikutusta ennen kuin aloitin, mutta nyt olen tyytyväinen päätökseeni. Olisi pitänyt aloittaa jo aiemmin.

Vierailija
15/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 7 vuotta pillereitä ja lopetettuani kaikki tunteet ovat olleet paljon vahvempia, itsevarmuus, halukkuus ovulaation aikaan ihan toista luokkaa jne. En ikinä enää ota hormonaalista ehkäisyä. Jokaisen naisen kannattaa luottaa tässä omiin tuntemuksiinsa, ei lääkärien mantroihin.

Vierailija
16/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit ja kaikki hormonaalinen ehkäisy on ihan perseestä. Tiedän todella harvoja joille ne sopii. 

Itse olen kokeillut varmaan 10 eri pillerimerkkiä ja jopa jaydess-kierukan (jonka hormoniin ei pitäisi vaikuttaa mielialaan, vaikka kierukka sisältää yli 10x katumuspillereiden hormonimäärän!!)mutta jokaisen hormonaalisen ehkäisimen kanssa musta tulee itkuinen, ahdistunut, uneton ja masentunut. Siis ihan sellainen joka hautoo melkein itsemurhaa. Muutamien pillereiden kanssa en saanut orgasmia. 

Nyt taas kun en syö pillereitä enkä muutakaan hormonia käytä, tunnen oman kiertoni todella hyvin, seksihalut ovat huipussaan (varsinkin ovulaatiossa) ja orgasmiherkkyys on hyvä. Ennen sain ehkä 1/4 seksikerroista ja nyt saan aina. 

Vaikka pillerit ovat tosi kätevä ehkäisy ja niiden avulla on kätevä siirtää menkkoja, en ykisnkertaisesti pysty niitä käyttämään. Onhan se hankalaa kun menkat on nyt sattuneet muutaman kerran esim. kesälomalle kun ollaan mökillä tai etelänlomalle, mutta niiden kanssa on vain pärjättävä..

Mieluummin säilytän mielenterveyteni kuin alan säätämään enää yhdenkään hormonin kanssa!!

Vierailija
17/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös orgasmit todella tiukassa hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Nyt parempi, kun pillerit poissa :)

Vierailija
19/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Vierailija
20/25 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu. Ollut jo "sata vuotta" tiedossa, että kroppa ja mieli menee vain totaalisen sekaisin kaikista synteettisistä hormoneista: e-pillerit, Terolut, vaihdevuosiin määrätyt hormonit, lapsettomuushoidot...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä