¨¨KESÄKERTTUJEN KESKIVIIKKO¨¨
Kommentit (28)
[color=green]ANNINAPA:Mulla oli eilen hirvee pv. Olin kätilöopistolla gynenpuolella kohdun tähystyksessä, kun mulla on ollut niitä vaikeita solumuutoksia. Oli niin kauhee kokemus, että ehdin tästä tehdä synnytyspelot itselleni, vaikka aikaisemmin en synnytystä niin pelännyt. Kohdalle osui kaks lääkäriä, jotka oli niin liukuhihna lääkäreitä. Musta oli niin hirveetä, kun vauva muutenkin on alhaalla ja painaa virtsarakkoa, niin siinä vielä törkitään ja otetaan koepaloja. Ja vauva parka potki koko ajan, mistä mulle tuli hirvee olo..Ja lopuks ne vielä poltti sähköllä verisuonia, jotta verenvuoto loppuis ja soli niin ilkeen tuntuista. Mä luulin, että mulla ois vähän parempi kipukynnys, mutta eipä taida olla sitä sitten lainkaan..Mutta enemmän musta se oli hirveetä sen takia, että vauva mahassa.
Lääkärit oli muutenkin tosi tylyjä ja ei paljoa sympatiaa potilaaalle. Sanoivat,e ttä tää on vasta harjoittelua synnytykseen. Apua, nyt mä en kyllä halua synnyttää. Varsinkaan jos joutuu makaan selällään jalat telineissä ja muut käskee, miten pitäis olla ja tehdä. Hoitaja koitti mua vähän rentouttaa ja sanoi, että yritä rentoutua ja vedä syvään henkeä, kun lääkäri tokas, että ei täällä mitään yritetä, vaan tehdään niin kuin käsketään! Muhun ois kyllä tehonnut paremmin toi ystävällinen lähestymistapa..
PIKKUMYYMAMMA:GALLUP: Mihin asti ajattelitte tehdä yövuoroja työmaalla?
LILLI81:Kyssäri
Kannattaako kysyä äitiyspolilla vaavin sukupuolta? Kertookohan ne jos kysyy? Viikkoja silloin kasassa 30. Kuinkahan tarkka se sitten tuo niiden arvaus jos kertoo?
PESÄNRAKENNUSVIETTI: joko olet alkanut laittamaan vauvan tavaroita...
KANTOLIINAT: kerro kokemuksiasi...
tässä vain muutamia mainitakseni :) kaikille jotka ei oo aiempina päivinä päässyt lukemaan pinoja :D
-k-
[color=blue]huomenet...tänään herättiinkin reippaana 6.30... ukko otti tuossa väliaikasesti hesarin jako hommia...eikä ollu tullut edes kotiin vielä kun me herättiin...plääh.tylsää herää noin aikaisin. Vaikkakin toisaalta nyt oon jo saanut aika paljon tälle päivälle tehtyä: tiskit, roskat ja pyykitkin pesty.
jos tänään kävis sitten oikeen tyttöjen kanssa viel ulkoilemassa...
eilen illalla alkoi inhottava särky/polttelu alaselässä ja nivus/reisissä :((
enkä taas käsitä mitä tein että nuo alkoi...ilmeisesti puhuttiin supisteluistakin kun masu kovettui aina välillä mutta tuo särky oli kyllä ihan jatkuvaa...
vieläkin särkee alaselkää tosi inhottavasti
no eipä noille voi mitään, kun en oo ees rasittanut itteeni mitenkään (eli ei oo itseaiheutettuja särkyjä)
närästys on tullut nyt seurakseni joka ilta :(
mulla on joka raskaudessa ollut hirvittävät närästykset...
ennen lapsia en ymmärtänyt minkälaista on kun närästää kunnolla...luulin että muakin oli närästänyt kovaa mutta sain kyllä karvaasti huomata miltä tuntuu kun närästää!!!! Ja kunnolla...
koska tyttöfiiliksellä mennään edelleen niin kutsumanimenä: " Aurora" vetää mieletöntä rundia masussa alituiseen :D
paitsi silloin jos joku muu kuin äippä haluaisi kokeilla liikkeitä
höh...vielä oli jotain mitä piti sanoa...unohdin nyt sen kokonaan :(
no jospa se puuron jälkeen muistuu mieleen.
krisse,tytöt -02 & -04 +Aurora/Allu rv 25+4
noista puheenaiheista. Nyt oon vähän paremmin perillä mitä täällä on tapahtunut.
ANNINAPA: Kurjia noi jotku lääkärit. Eivät vissiin tajua, että eräänlaisella palvelualalla hekin ovat:( Onneksi kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Toivotaan, että seuraava kohdallesi osuva lääkäri olisi inhimillisempi.
PIKKUMYYMAMMAN GALLUP: Yövuoroja en oo tehny koskaan ja nykyisessä työssä niitä ei tulekaan, ennenkuin KAIKKI kaupat on auki 24/7 eli toivottavasti ei ikinä....
LILLI81: Kun kävin ä-polilla (K-SKS) eivät kertoneet sukupuolta (ei muka halunnu ruveta arvaileen), mutta selvis sitten siinä lapsivesipunktiossa.
PESÄNRAKENNUSVIETTI: Ei oo vielä iskenyt. Tosin nyt kun käytiin anoppilassa, niin kävin rattaisiin ostaan varaosia, kun oon niistä jarrut saanu hajalle... Jospa se siitä pikkuhiljaa alkais. Suunnitelmissa on kyllä sitten ä-lomalla siivota joka nurkka ja kolo, kun saan 3viikkoo tuuheltaa yksin täällä kotona. Neidin aion pitää hoidossa toukokuun loppuun, kun siihen asti täytyy siitä kuitenkin maksaa..
KANTOLIINASTA: ei pahemmin kokemusta. Kerran oon kaverin vauvaa pari tuntia kanniskellut. Aion kyllä liinailla Mikin kanssa. Esikoisella kokeilin rintareppua, mutta en tykännyt yhtään. Toi muutaman tunnin liinalla kanto tuntui minusta paljon mukavammalta kuin rintareppu. Jotenkin tukee omaa selkääkin paremmin. Kaveri on oikein liinafanaatikko ja suosittelee sitä lämpimästi. Trikoisella kuulema kannattaa aloittaa. Varsinkin kesällä ei ole niin kuumakaan kuin kudottu.
Meillä kans Mikki vaikenee heti kun joku masun päälle kätensä laittaa... Ei oo iskä eikä sisko päässeet liikkeitä tunnustelemaan. No nähneet kuitenkin on kun masu hytkyy:))
Nyt me lähetään pihalle nauttimaan auringosta ja pakkasesta!
Quest ja Mikki 25+5
Minä täällä aamukahvia hörpiskelen (toista kuppia..) ja koetan hillitä jälleen aamutuimaan pesänrakennusviettiäni, että saisin jotain kouluhommia tehtyä..
Mulla tosiaan on jonkunmoinen vimma alkanut nyt viime viikkoina vaivata. Joku sitä täällä kyselikin.. Oon hulluna kuurannut sellasia paikkoja, joita en vielä ikinä (hananreunukset hammasharjalla). Ainoana järkevänä syynä oon selittänyt itselle: " On sitte kesällä nämäkin tehty.. " Joopa joo, tarviskohan tollasii tehdä välttämättä.. Kovasti oon myös vauvanvaatteita alkanut hipelöimään ja tekis NIIN mieli pestä jo niitä ja laittaa lipastoon. En kuitenkaan vielä oo viittiny, kun aikaa vielä on niin monta viikkoa ja ehdin toivottavasti vähän myöhemminkin sen tehdä.
Tänään olis tarkoitus ommella parit verhot ja hakea kangaskaupasta resoria. Yritän väsätä normaaleista farkuistani, joita on kertynyt vuosien varrella kaappiin, mammahousuja. Nyt on tasan yhdet olemassa, joita voi näillä keleillä käyttää ja alkaa kyllästyttään. Odotan niin kevättä,että tarkenis hameissa. Niitä kyllä on ja tavalliset menee päälle viritysten avulla :)
Jeps, jatkan kahvin hörpiskelyä ja otan itseäni niskasta kiinni!
Alide ja Tiiti 23+5, joka on aamuisin uninen :0 zzzz-zzzz
Quest955:
Viikonpäästä oli taas lääkärineuvola. Jokohan noi neuvolakäynnit rupee lisääntyyn kun tähän mennessä oon käyny vaan 2 kertaa neuvolassa ja nyt ens viikolla on sit toinen lääkärineuvola. (siellä ä/pelkopolilla tosin tuli lisäks käytyä tuossa välillä) Ihmeen harvakseltaan täällä nykyisin käydään. Esikoiselta kun tuntu että vähän väliä oli neuvola-aika. Kai on rahasta puutetta tai jotain... MITES MUILLA, KUINKA USEIN ootte tähän mennessä neuvolassa käyneet?
Mä olen käynyt neuvolassa noin 10 kertaa tähän menessä. En ole laskenut mukaan sairaalakäyntejä,enkä yksityisiä käyntejä. Tuntuu,että olen käynyt sielä aika ahkeraan,jos tosiaan muut on käynyt noin vähän.
En tiä voiko mua edes verrata kun ei ole ollut normaali raskaus.
Lilli81 28+2
Yö oli ihan hirvee flunssan takia. Nenä vuoti koko ajan ja kurkku oli aivan älyttömän kipeä,jälleen. Ja sitten meidän pikku vaavilla oli hirveä hikka. Ensi se hikkasi tunnin kl.23-24. Sitten se heräsi taas hikkaamaan kl 4.00-5.00. Oli ihan selvästi hermostunut kun piti sellaista rumbaa masussa samalla kun pomppi hikan voimasta. Voi raasua! Omakohtaisestikin tietää että ei ole mitenkään kivaa kun on hikka.
Nyt se vähäsen taas liikuskelee masussa. Onneksi! Eilen se yritti väkisin maata poikittain masussa,mutta ihan selvästi se ei mahtunutkaan enää ihan kunnolla niin joutui vaihtamaan paikkaa. Mun mielestä se ei vielä ole kääntynyt toisinpäin,mutta en ole varma.
K:Mistähän sen tietää kun se on pysyvästi kääntynyt?
Quest: ajattelin kokeilla tikulla jäätä siä lääkärissä,jos ne vaikka kertois. Mutta tyydyn myös siihen,että jos ne ei halua vielä kertoa. Viime kerralla kun olin synnärillä niin lääkäri sanoi,etteipä näytetä äidille kumpi sielä masussa on. Olisin voinut kyllä sanoakin,että ei sillä ole väliä vaikka se näkyis,mutta just silloin ei tullut mieleen. Näkyi silloin kuulemma aika selvästi. EN MÄ VAAN MITÄÄN NÄHNYT! Tai sitten en osannut katsoa.
No joo palailen tonne vällyjen alle parantelemaan flunssaa!
Lilli81 28+2
Aurinkoista ja kirpeää pakkaspäivää kaikille! Jotenkin oli järkytys aamulla, kun lämpömittariin katsoi ja se näytti pikkasta vajaa kolmeakymmentä pakkasastetta, jotenkin sitä on jo kuitenkin asennoitunut niin, että kevät on tulossa aurinko paistaa ja ilmat lämpenee.
Koitanpa vastailla tähän noihin polttaviin puheenaiheisiin jos vaan muistan ne. Kiitokset Krisselle niin ehkäpä jotain on mielessä.
Pesänrakennusviettiin; semmoista on jonkin verran ilmassa. Perjantaina tuli postissa äitiyspakkaus (vm.2005) ja niin sitä pitä sitten lähteä huonekalukauppaan kaappia ostamaan, jonka mies sitten ansiokkaasti kasasikin sunnuntaina. Nyt vaan vaatteita penkomaan ja järjestelemään paikoilleen. Pitäisi nuo tyttöjen vanhat vaatteet käydä läpi ja karsia ne tyttövaatteet ja neutraalit pojalle sopivat erilleen.
Neuvolakäynneistä; Minä olen käynyt 5 kertaa neuvolassa ja kerran lääkärineuvolassa eli n. kerran kuussa sitten ekan käyntikerran jälkeen joka oli rv.lla 9. Huomenna on lääkärineuvola ja viimeksi puhuivat, että alkaa tavalliset neuvolat pyörimään tästä eteenpäin n. kolmen viikon välein.
Ja siihen se muisti sitten loppui... Joo, liinailuista oli puhetta ja siihen on vähän vaikeeta kommentoida kun ei ole asiasta kokemusta. Paljon olen kyllä positiivista juttua aiheesta kuullut.
Maha kasvaa ja vauhdilla. Rupeavat jo täällä töissä kyselemään, onko se h-hetki jo lähelläkin. Potkuja tulee tasaisesti vuorokauden ympäri, enkä minä ole mitään tiettyä rytmiä havainnut, voihan semmoinen olla, mutta enhän minä tuommoisia huomaa.
Meille on tytöille tullut sitä myötä kun minun maha kasvaa niin sitä suurempi hoivatarve nukkeja kohtaan. Niitä kuskataan joka paikkaan ja hoidetaan kaikin puolin. Hyvää koulutusta tulevaa varten, mulla on kaksi pientä apuria kesällä sitten :)
Parin viikon päästä ois loma. Lähdetään sitten Etelä-Suomeen muorin luokse täyshoitoon. Viimeksi ollaan käyty minun porukoitten luona joulun aikoihin ja nyt sitten mennään, kun seuraavasta kerrasta ei olekaan tietoa. Se voi olla, että seuraavan kerran nähdään sitten meillä ristiäisissä.
Jaahas, työt kutsuu...
Se on moro tällä kertaa.
-Magpie rv. 27+5 ja tytöt 08/2000, 05/2002-
Laskin just, että mä olen käynyt neuvolassa nyt neljä kertaa, tänään meen viidettä kertaa. Niistä lääkäri-kertoja on kolme.
Mitä teillä yleensä tehdään lääkäri-käynneillä?
Meillä on varmaankin harvinaisempi käytäntö, kun joka lääkärikäynnillä (yhteensä 4 kertaa raskauden aikana) lääkäri ultraa. Se ei tee sisätutkimusta kuin kerran alkuraskaudessa (rv 15). Kuulemma sillä ultralla sit näkee kaiken tarvittavan. Eli noi lääkärireissut on pelkkää ultraa. Th ottaa vastaan just ennen lääkäriä ja tekee ne rutiinitoimenpiteet (paino, verenpaine, pissa..).
No, tänään pääsee siis katsomaan pikkukaveria jälleen ultralla. Tuskin maltan odottaa. =)
T: Canderel rv 27+6
Canderel:
Laskin just, että mä olen käynyt neuvolassa nyt neljä kertaa, tänään meen viidettä kertaa. Niistä lääkäri-kertoja on kolme.Mitä teillä yleensä tehdään lääkäri-käynneillä?
Meillä on varmaankin harvinaisempi käytäntö, kun joka lääkärikäynnillä (yhteensä 4 kertaa raskauden aikana) lääkäri ultraa. Se ei tee sisätutkimusta kuin kerran alkuraskaudessa (rv 15). Kuulemma sillä ultralla sit näkee kaiken tarvittavan. Eli noi lääkärireissut on pelkkää ultraa. Th ottaa vastaan just ennen lääkäriä ja tekee ne rutiinitoimenpiteet (paino, verenpaine, pissa..).
Meille tarjotaan yksi ultra pääterveysasemalla kunnan puolesta noin
rv:llä 18-22. Siinä kaikki ultrat sitten onkin!Eikä ole edes mikään ammattilaisultraaja. Huomasivat mullakin sairaalassa synnärillä,että istukka onkin aivan liian alhaalla ja se vaatii seurantaa. Ja sitten vielä ultraaja oli arvioinu vauvan iänkin väärin.Että niin laadukas ultraaja. Sama ultraaja on ennenkin kämmäilly kaikenlaista aika lahjakkaasti. En luota siihen yhtään!Peruslääkärikäynnillä (mitä normaalissa raskaudessa on 3) Tehdään sisätutkimus,mitataan kohdun pohjankorkeus,(tämä mitataan myös neuvolakäynneillä)Otetaan sydänäänet (otetaan myös neuvola käynneillä) ja kokeillaan kohdunmuoto ulkopuolelta. Lääkäritäti kyselee voinnin ja siinä kaikki. Lääkäriä ennen käydään yleensä neuvolan tätillä joka ottaa pissinäytteen,hempan (jos sitä seurataan),verenpaineen ja antaa seuraavan ajan.
Sellasta palvelua meillä on!
Lilli81 28+2
kantamisesta: eilen joku (se on tämä muisti tällainen...) kyseli pinon viimeisenä vielä illalla tuosta kantamisesta. kyllähän sitä aika paljon tuli lapsi liinassa hytkyttyä ja käveltyä ympäriinsä. useimmiten vauva kuitenkin nukahti liinaan ja sit sai istua. mut vauva liinassa on huomattavasti helpompi kannella ympäriinsä sitä vauvaa kuin sylissä vain, enkä mä ainakaan kokenut sitä mitenkään rasittavaksi. tulipahan itsellekin samalla liikuntaa :)
neuvolat: meillä täällä kajaanissa on neuvolakäyntejä yhtä usein toissynnyttäjillekin, kuin ekaa odottaville. eli aluksi kerran kuussa, sit loppua kohden useammin (oisko niin, että 34 vko:lta kahden viikon välein ja sit ihan lopussa kerran viikossa, en nyt muista ihan varmaksi). neuvolalääkäri kolme kertaa koko raskauden aikana. lääkäri tekee sisätutkimuksen ja ultraa (en ole varma onko kaikissa neuvoloissa täälläkään ultralaitetta, mutta meillä ainakin on). mä olen vaan nyt niiden suppareiden takia käynyt kerran kuussa neuvolakäynnin yhteydessä myös lääkärikontrollissa. eli yhteensä olen nyt jo 3 kertaa käynyt lääkärillä.
sellainen juttu tuli mieleen, kun helmikuisilla oli aina päivän pinon alussa linkki edellisen päivän juttuihin, niin oisko se hyvä teistä? musta se olis aika kätevä, niin ei aina kaikkien tarvii sitä edellistä pinoa mistään kaukaa alkaa etsiä. ottakaa kantaa.
(.) ei ollut viime yö ihan helppo täälläkään. alkoi taas lonkat kipuilemaan, kummallakaan kyljellä ei ollut hyvä, enkä selälläänkään voi nukkua. selkä on myös nykyisin usein tosi kipeä. olen yrittänyt tehdä joogan selkäliikkeitä ja venytellä, on auttanut vähän.
eipä tänne varmaan muuta tänään kuulu. mukavaa päivääkaikille!
gabriela 25+5
Viime viikko meni laiskuuden piikkiin , tämä pojan sairasteluun... Kuume ja yskä yhä... Lääkärissäki käytiin ja ois kaikenvara-kuuria tarjonnu, mut sanoin et tullaan vaik uudestaan jos siltä näyttää... Ku ei mitään mistään löytyny, tulehusarvo vaan vähä koholla, mut ei tarpeeks. Eipä sitä itelleenkään turhia kuureja ota...
Eilen kävin neuvolassa, oli viides kerta. Th ihan nauro ku kuunteli sydänääniä, alkuun hiljaset ja sai 120 sykkeeks,oli lopettamassa ku Napura kunnolla potkas ja tuntu et koko huone raiku niistä äänistä, 140 lopulta sai sykkeeks... Koko ajan potkut suoraan siihen laitteeseen jonka nimen viimeset aivosolut vei mennessään ;) Tämän kuun lopussa lääkärineuvola.. Paino lähenee uhkaavasti kolmenumeroista, vaik niin haaveilin et pysyis alla... Vaik alkupainosta vaan 3,1kg tullu lisää mut oikeestaan 6,7kg ku alkuun laski niin paljo...
Hokasin tossa lukiessani et liitoskivut on hävinny, en etes oo noteerannu millon ;)) Ja yöpaidan etumus kastunu tässä kirjottaessa...
Mulla on mummulassa kaikki pojan vanhat vaatteet, ku ei mahtus mihinkään jos nyt alkasin niitä jo hamstrailemaan... Kovasti toivotaan et löydettäs omakotitalo ennen kesää/kesällä... Mut oon jo miettiny jos ei, nii hoitopöytä on ainoo mistä tarttis luopua, tai se siis pyykkikoneen päälle... Pinnasänky kyllä mahtuu tonne makkariin ja pari palahyllystön palaa vauvanvaatteille...
Loksuttaa tyhjää... en muista aioinko vielä johonki vastailla...
Mies osti mulle yllärinä sykemittarin, itellesä kans... Ja nyt jo oottelen kunhan herra töistä palailee et pääsen ulos. Alkaa höperyys lisääntyä hurjaa vauhtia ton potilaan seurassa...
Väsyttää älyttömästi vaik 10ltä herättiin, 7ltä aamupalalla käytiin kyllä. Poika ei suostu syömään/juomaan ku maitoo, vadelmakeittoo ja vaniljanmakusta naminamia... (Taas hyppäs ajatus eteenpäin..) Mut monestipa ei yhtä oudoissa asennoissa tuukaan nukuttua.....
Joo, josko taas yrittäs jotain ruuan tapasta tarjota poijalle...
Suhmura ja Napura 26+6
Minäkin taas pitkästä aikaa kirjoittelen. Oon kyllä käyny välillä teidän juttuja lukemassa, mutten oo jaksanu kirjoittaa. Jotenkin oon vaan kateellisena lukenu teidän pesänrakennusvietistä, josta mulla ei ole mitään tietoa. Kotihommat ei kiinnosta sitten pätkääkään. Jospa se sitten tulee ku saan äitiyspakkauksen. Maanantaina laitoin paperit eteenpäin. Mä toivon saavani sen v.2005 paketin, koska siinä oli enemmän mulle hyödyllistä tavaraa, koska kestoilemaan en aio alkaa. Ja minä pidin enemmän vanhan pakkauksen puvusta kuin tuosta uudesta.
Käytiin miehen kanssa siellä Toton keikallakin viikko sitten ja oli mukava ottaa pieni irtiotto arjesta! :) Keikkakin oli ihan loistava. Kampin avajaisista mukaan tarttui sitten legoja pojille (olivat -50%) ja PO.P:sta ostin vauvalle bodyn ja lakin. Ostin ihan 56cm, että menee heti kesällä ja on jotain sopivaakin sitten. Kuosi on kyllä vähän tyttömäinen, mutta menee kyllä pojallekin jos sieltä poika tupsahtaakin.
Vointi on ollu ihan hyvä, mitä nyt saamattomuus ja väsymys vähän vaivaa... Illalla supistelikin muutaman kerran ku vauva monotteli taas ihan kunnolla. On kyllä aika liikkuvainen kaveri tämä seuraava tulokaskin. Maha on kyllä jo melkoinen. Mieskin eilen kysyi, että mitä jos siellä onkin kaksi.. Jos ei nyt kuitenkaan ku on jo 2 kertaa ultratukin.
Mä tilasin vauva-lehden ja siinähän saa lahjaksi tuon kantoliinan. Meinaan kokeilla miten se multa luonnistuu. Ois varmaan kätevää, että on aina kaks kättä vapaana.
Anninapa: mulle tehtiin viime kesänä kolposkopia ja sen jälkeen loop-konisaatio ja mulle tuo operaatio oli tosi helppo. Lääkäri sanoikin, että ihmeen rauhallisesti olen. Sanoi, että jotkut vaativat kivun vuoksi nukutuksen kun se tuntuu niistä niin pahalle. Tuokin on näköjään melko yksilöllistä.
Mä olen käynyt n. 6vkon välein neuvolassa. Oonkohan käyny nyt kolme kertaa. Lääkärissä käynneistä en oo ihan varma, mutta ainakin se 2 niitä on.
Juuh, mutta tulipas taas sen verran juttua, että jätän tilaa muillekin!
Mirju ja pikku-pööpöti 25+3 (ja pojat 12/02 ja 03/04)
Mulla on ollut kolme neuvolaa, eikä yhtään lääkäriä. Neuvolassa säästetään, eikä lääkärikäyntejä sitten tule kuin kaksi. Mutta kaks ultraa on ollut.
Seuraava neuvola on vasta huhtikuun lopussa. Onkohan näitä sitten mulla muita vähemmän??
Neuvolassa vähän valitin, kun en saanut tota ekaa lääkärikertaa, niin siellä neuvottiin menemään yksityiselle jos haluaa. Enpä tiedä, mutta hassua kun käytännöt vaihtelee kaupungin sisälä. Mutta oon sitten ravannut muuten lääkärillä, niin eiköhän siinä samalla huomais, jos jotain olis vialla..
anninapa 23+6
gabriela:
sellainen juttu tuli mieleen, kun helmikuisilla oli aina päivän pinon alussa linkki edellisen päivän juttuihin, niin oisko se hyvä teistä? musta se olis aika kätevä, niin ei aina kaikkien tarvii sitä edellistä pinoa mistään kaukaa alkaa etsiä. ottakaa kantaa.
gabriela 25+5
[color=red]kuulostaa ihan hyvälle idealle minusta :)
nyt äkkiä takas siivoomaan ennenkuin menee inspiraatio ja tarmo päikkäreille ;)
-k-
Olin siis aamulla sokerirasituskokeessa ja nyt kahden aikaan on sitte neuvola ja lääkäri..Huomenna vasta kuulemma saa tietää kokeen tulokset. Jännittää! Ulkona ollaan oltu ja masussa ollu vähän hiljaisempaa tänään. Nyt poika päiväunille..iltaan.
Tämän kantoliinajutun kirjoitin eilisen pinoon mutta sitä ei enää luettu:
Kun teillä on lapsi KANTOLIINASSA niin kävelettekö koko ajan tai olette muuten liikkeessä? Mulle jäi kammo esikoisen ajalta kun poika tottui kantamiseen (sylissä, ei liinaa) ja niinpä kuskasin poikaa ympäri kämppää koko päivän. Pysähtyä ei voinut, alkoi huuto.
Niinpä olen nyt päättänyt etten kanna kakkosta kuin pakko tilanteessa (hoitopöydälle, sänkyyn, kaupassa jne.). Sylissä aion pitää paljon mutta vartavasten en ala ympäriinsä kantamaan.
NEUVOLAKÄYNTEJÄ on ollut tähän mennessä viisi joista kaksi lääkäri-neuvolaa. Äitiyspolilla olen käynyt lisäksi kolme kertaa (NP-ultra, lapsivesipunktio ja rakenneultra) ja äitiyspolille menen vielä kerran synnytystapa-arvioon.
Napa kasvaa ja niinpä mulla on taas vaivana napatyrä.. Eli oireilee viiltävänä kipuna navan ympäristössä. Toisaalta se on pikkuvaiva... Enemmän häiritsee ettei toppahousut enää mene jalkaan. Miten muut olette ratkaisseet ulkoilun (lasten kanssa) näillä pakkasilla? Mitä teille mahtuu päälle? En viitsi laittaa äidin isompia toppahousujakaan sillä nekin painaa vatsaa alaspäin ja se aiheuttaa supistuksia.
Tuota kantoliina/rintareppu asiaa mäkin oon hiljaa mielessäni pohtinut. Mun mielestä liina näyttää suurelta ja hankalasti sidottavalta, mutta kokemuksia omaavat, kertokaa ihmeessä onko se todella sitä? Olin jotenkin ajatellut repun olevan käytännöllisempi, mutta ehkä liina tosiaan olisi tukevampi. Kertokaa vain lisää kokemuksistanne! Tällainen ensikertalainen on niin tumpelo niin monessa asiassa, mutta jomman kumman haluaisin hankkia.
Muistaakseni Mirjun mies oli uumoillut kaksosten olevan tulossa. Mullakin on maha niin kasvanut viime viikkoina et oon ite ruvennut miettimään samaa... Mut eiköhän se ois jo huomattu. Laitoin tässä yksi päivä tiukan äitiyspaidan päälleni, mutta otin pois kun en osaa katsoa itseäni vielä niin suurimahaisena! Meillä ei oo kotona kunnon kokovartalopeiliä, joten jos kerran viikossa pääsee peilailemaan, niin kyllä sitä aina äimistyy! Mikähän identiteettikriisi tämäkin on...
Mäkin oon käynyt kerran kuussa joko neuvolassa tai neuvolalääkärissä muistaakseni viikolta 9 lähtien. Ensi viikolla on vuorossa lääkäri. Taitaa olla täälläkin kaupungilla tiukka taloudellinen tilanne kun ei saanut varsinaisele neuvolalääkärille aikaa. Mua ei sentään yksityiselle käsketty vaan laitettiin terveyskeskukseen omalääkärille. Kolme lääkärikertaa on tämän kaupungin käytäntö. Eka käynti oli kyllä erittäin outo ja liukuhihnatoimintaa. Lääkäri sanoi vain " housut pois ja pöydälle" , sitten tutki paikat ja kirjotti tiedot ylös. Sen jälkeen " voit nousta ja hei hei" . En edes tarkkaan tiedä mitä mulle tehtiin kun ei kerrottu eikä kysytty miten voin tms. No nyt ei siis ainakaan ole tulossa sama empatiakyvytön lääkäri.
Hyvää naistenpäivää kaikille! Ostin mulle ja miehelleni kotiin odottamaan leivokset, näin kai se tasa-arvo toteutuu!
Riinuska rv 25+
Minäkin pitkästä aikaa kirjoittelen, kun tässä työpäivän jälkeen jäi hieman aikaa..
Töissä huomauttelevat, että " oletpa lihonut" ja että maha näkyy nyt jo selvästi. Kyllähän sitä painoa oli edeellisten nla käyntien välillä tullut reilut 2,5 kg, että sopii huomautellakin. Ja siihenhä ne ovat jo tottuneet, että olen aina syömässä..
Minäkin olen kantoliinasta haaveillut. Vielä ei ole siitä yhtään kokemusta, mutta mielessäni olen ajatellut, että kun esikoinen on 3v ja tarvitsee pidemmille matkoille vielä rattaat, niin jospa vauva sitten viihtyisi liinassa. Katsotaan nyt sitten miten käy. Mutta tuplarattaita ei ainakaan näillänäkymin olla hankkimassa.
Neuvolassa olen käynyt kerran kk ja lääkärillä kerran. Tän kuunlopussa on seuraava lääkäri. Ultraan ei enää pääse, ellei tietysti tule jotakin hälyyttävää..
Maha asukki on todella hiljainen..ei ole oikein liikuskellut viikonlopusta alkaen.Mieltähän se rassaa, kun ei tiedä mikä sillä on " hätänä" . Tänään, kun kävin kuuntelemassa sydän ääniä, sanoinkin , että millainenkohan hänestä tulee, kun jo mahassa ollessaan aiheuttaa näin huolta.
Minuakin väsyttää varsinkin aina ruuan jälkeen ja alku illasta.
Mutta nyt lähden ulos, aurinko paistaa!
Hyvää naistenpäivää!
T miniä04 ja rv 24+4
Nyt on sitten käyty ' ronkittavana' ja ei ollut ollenkaan paha juttu (viime kerrasta jäi kammo). Vauva oli poikittain mahassa ja sydänäänet oli 147. Sf-mitta oli 24 eli käyrillä mennään. Ja sok.rasitustesti oli ihan ok, et olipas kiva päivä. Turhaan jännitin! Ainoa asia mistä mulle sanottiin oli paino ja, kun sanoin juovani paljon mehuja niin minun käskettiin juoda LIGHT JUOMIA (tietty kohtuudella) ja vettä. Kun joku puhu, et ne on kiellettyjä. Ja nyt ne käski mua juomaan niitä! Ja tietty karkit, pullat, sipsit yms. on ehdottomasti kiellettyjä! Et vettä ja leipää :) Ei kai..aion syödä ihan normaalisti, mut taidan jättää ne mehut pois!
Kantoliinoista oli puhetta..Mulla oli esikoisella rintareppu tai kantoreppu (miksi sitä nyt sanotaankaan..) ja se oli ihan kiva aina joskus, kun ulkoiltiin. Sisällä kyl sai olla sitterissä, jota liikutin aina mukanani, kun touhusin jotain..viihtyi siinä monesti kun kävin suihkussa :) Ja tietty heti lattialla, kun vaan oli mahdollista. Jäntevyyttä siinä tulee vauvalle, kun se saa lattialla touhuta :) Kantoliinoja on ollu kavereilla ja ovat kehuneet ihan hyviksi, mut mä en koskaan sellasta ole koittanut! Sitominen näyttää vaan jotenkin niin hankalalta..vaikka se ei varmastikaan sitä ole!
Ai niin neuvola käyntejä mulla on ollu nyt 4 ja 2 niistä ollu lääkäri mukana tarkastamassa tilannetta. Ja ultria on ollu 2 noiden lisäksi. Niskapoimu ja rakenne.
Millos se olikaan, kun niitä alkaa tulee kerran viikossa???
Jees, mut nyt mä meen taas..huomiseen!
Anoppilasta kotiuduttu ja nettipimento ohi! Hiukkasen oon pihalla kuulumisista, kun en jaksanu alkaa monen päivän pinoja käymään läpi. Illalla vielä konekin takkuili niin, että hermot meinas mennä. Lomaa olis vielä jäljellä ja ihanaa kun saa vaan olla kotona. Yleensä kaikki lomat tahtoo mennä mammaloita ja mummoloita kiertäessä. Mies on kyllä jo palannut töihin, mutta neitin kanssa vielä jatketaan lomailua.
Aamun rauhallinen hetki kun neiti vielä nukkuu ja ite saa istahtaa ihan rauhassa tähän koneen ääreen. Tekemistä kyllä riittäis (siivousta, pyykinpesua jne..) mutta lomalla en jaksa ottaa stressiä. jospa sitä sitten loppuviikosta ryhdistyis.
Oma napa tutisee ja hytkyy... Liitoskipuja on välillä niin ettei meinaa päästä liikkeelle, mutta muuten olo suht ok. Kivuliaita supistuksiakaan ei ole ollu, tosin harjotussuppareita useempikin päivässä... Viikonpäästä oli taas lääkärineuvola. Jokohan noi neuvolakäynnit rupee lisääntyyn kun tähän mennessä oon käyny vaan 2 kertaa neuvolassa ja nyt ens viikolla on sit toinen lääkärineuvola. (siellä ä/pelkopolilla tosin tuli lisäks käytyä tuossa välillä) Ihmeen harvakseltaan täällä nykyisin käydään. Esikoiselta kun tuntu että vähän väliä oli neuvola-aika. Kai on rahasta puutetta tai jotain... MITES MUILLA, KUINKA USEIN ootte tähän mennessä neuvolassa käyneet?
Eipä tässä taas kummempia! Piipahdan taas varmaan päivemmällä:)
Quest ja Mikki 25+5