Lapsilla isän sukunimi, isä ei tekemisissä
Elimme avoliitossa, miehellä alkoholiongelma, minkä vuoksi lähdin kahden pienen lapsen kanssa. Mies ilmoitti ykskantaan että jos lähdet niin hän ei tule lapsia tapaamaan ja näin on menty yli 10 vuotta. Yhteishuoltajuudesta ei ole suostunut luopumaan kuitenkaan, vaikka se helpottaisi lasten asioiden hoitamista. Syynä se, että hän pelkää minun vaihtavan lasten sukunimen joksikin muuksi kuin hänellä on.
Voiko olla itsekkäämpää ihmistä? Ei siis mitään väliä vaikka ei ole tekemisissä lasten kanssa kunhan suvun nimi jatkuu.
Kommentit (10)
No eiköhän ne lapset vaihda nimensä, kun täysi-ikäiseksi tulevat. Tosin yhteishuoltajuuskin varmaan purettaisiin noilla antamillasi tiedoilla, jos lähtisit sitä vaatimaan
Meillä taas mies itse ehdotti että lapsille tulee minun sukunimi. Syy oli että hänen suvun puolella on pelkkiä juoppoja ja kuspäitä ja halusi että hänen suku päättyy siihen. Siis nimen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mies itse ehdotti että lapsille tulee minun sukunimi. Syy oli että hänen suvun puolella on pelkkiä juoppoja ja kuspäitä ja halusi että hänen suku päättyy siihen. Siis nimen puolesta.
Sekin nimi on todennäköisesti otettu jostain listasta 1800-1900-lukujen vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin nimi on todennäköisesti otettu jostain listasta 1800-1900-lukujen vaihteessa.
Mitä tarkoitat? Emme ottaneet lapsille mitään "uutta" keksittyä sukunimeä, vaan minun sukunimeni. En tiedä kuinka vanha se on,en ole tehnyt sukututkimusta.
Mä olisin vaihtanut jo ajat sitten lapsille oman nimeni, sä voit tehdä sen nyt. Lapset nopeasti oppii siihen uuteen nimeensä. Oman poikani sukunimi vaihtui hänen ollessa 10v.
Haet yksinhuoltajuutta sillä perusteella että isä ei ole mukana lasten elämässä ja vaihdat lapsille sinun sukunimesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin vaihtanut jo ajat sitten lapsille oman nimeni, sä voit tehdä sen nyt. Lapset nopeasti oppii siihen uuteen nimeensä. Oman poikani sukunimi vaihtui hänen ollessa 10v.
Ei sitä nimeä noin vaan vaihdeta jos on yhteishuoltajuus. Tarvitaan molempien suostumus. Kävin aikoinaan lastenvalvojalla keskustelemassa yksinhuoltajuudesta ja isälle lähetettiin tästä myös ehdotus, minkä hän ehdottomasti kielsi.
Tosiasia kun on, että oikeudenkäynti maksaa paljon, voi kestää pitkään (ja kauan menee ennen kuin sinne asti pääsee) ja lopputulos voi olla, ettei yhteishuoltajuutta pureta, jolloin maksat omasi sekä sen toisen oikeudenkäyntikulut. Kyllä Suomessa oikeuden saaminen on harvojen oikeus.
Miesviha elää vahvana tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ne lapset vaihda nimensä, kun täysi-ikäiseksi tulevat. Tosin yhteishuoltajuuskin varmaan purettaisiin , jos lähtisit sitä vaatimaan
Avainsanat: noilla antamillasi tiedoilla
Mikä mahtaisi olla lasten isän näkemys tilanteesta?
Hyi mikä rotta! Mies joka ei huolehdi jälkikasvustaan, mutta on niin ylpeä sukunimestään, että voi kertoa kaikille, miten hänen nimi jatkaa sukua. Toivottavasti lapset vaihtavat aikuisena nimensä itse. Ei kai mikään uusi nainen katsele tällaista sontaa, joka on hylännyt lapsensa?