Skitsofrenia on mielisairaus
Kommentit (18)
Usein sairastuneelta itseltään puuttuu sairaudentunto. Hän kuvittelee elävänsä tavallista ja normaalia elämää.
Yleensä hoitoon tullessaan ihmisellä on päällä akuutti psykoosi. Tarkemmissa tutkimuksissa tulee ilmi vääristynyt kuva todellisuudesta ja ilmeinen harhaisuus.
Jeps. Oletko skitsofreenikko vai mistä tämä avautuminen?
Yleensä akuutissa psykoottisessa tilassa oleva henkikö pyritään rauhoittamaan ja usein apuna käytetään lääkehoitoa. Piikki reiteen.
Skitsofreenikon ei ole hyvä antaa jatkaa työssään, koska kohtaukset voivat pahentua. Ensihoitona tilata ambulanssi.
Jos rauhoittaminen ei auta voidaan käyttää raudoittamista.
Jos joku psyyken sairaus pysyy kurissa lääkkeillä niin elämää voi jatkaa normaalisti, lääkityksen sivuvaikutukset tietty huomioiden.
Mulla on, mutta en oo ikinä ollut missään hoidossa sen takia.
Eli mulla ei voi olla skitsofreniaa koska olen itse epäillyt sitä? Siis ymmärsin että skitsofreenikko ei itse epäile sairastavansa
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla ei voi olla skitsofreniaa koska olen itse epäillyt sitä? Siis ymmärsin että skitsofreenikko ei itse epäile sairastavansa
No mutta ethän sinä ole sairas jos et koe sairas olevasi. Nämä jotkut kommentoijat sitä vastoin ovat skitsofreenikkoja ja väittävät että muut ihmiset määrittävät oletko sairas vai et. Huh huh.
Skitsofrenia on tosiaan psykiatrinen sairaus.
Moni skitsofreenikko voi suht hyvin, jos vain sitoutuu lääkehoitoon. Ongelmallista on se, että kun vointi on hyvä, osa alkaa kaivata elämää ilman lääkkeitä. Ja sitten kun vointi heikkenee kun niitä lääkkeitä ei syö, niin sitä ei tajua.
Tunnen erilaisia skitsofreenikoita. Yksi toimii lääkärinä, on siis ääripäätä hyvinvoivaan suuntaan. Toinen, jo edesmennyt, oli sitten toisen äärilaidan edustaja: tiuhaan osastolla, tupakan kellastuttamat sormet joissa pitkät koppurakynnet, pesemätön tukka, kelmeä iho jne.
Kolmas on sitten siltä väliltä. Pystyy olemaan ihan OK äiti, pystyy työhön mutta ei kyennyt vuorotyöhön. Ollut osastolla joskus.
Sitten on varmaan paljon skitsofreenikoita, joiden en tiedä sairastavan ko sairautta.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Skitsofrenia on tosiaan psykiatrinen sairaus.
Moni skitsofreenikko voi suht hyvin, jos vain sitoutuu lääkehoitoon. Ongelmallista on se, että kun vointi on hyvä, osa alkaa kaivata elämää ilman lääkkeitä. Ja sitten kun vointi heikkenee kun niitä lääkkeitä ei syö, niin sitä ei tajua.
Tunnen erilaisia skitsofreenikoita. Yksi toimii lääkärinä, on siis ääripäätä hyvinvoivaan suuntaan. Toinen, jo edesmennyt, oli sitten toisen äärilaidan edustaja: tiuhaan osastolla, tupakan kellastuttamat sormet joissa pitkät koppurakynnet, pesemätön tukka, kelmeä iho jne.
Kolmas on sitten siltä väliltä. Pystyy olemaan ihan OK äiti, pystyy työhön mutta ei kyennyt vuorotyöhön. Ollut osastolla joskus.
Sitten on varmaan paljon skitsofreenikoita, joiden en tiedä sairastavan ko sairautta.
Täällä skitsofreenikoksi diagnosoitu, joka ei käytä lääkkeitä. Kyseisen sairauden oireita ei ole ollut/tullut ensipsykoosin jälkeen (ja siitä on aikaa), vaikka niitä lääkkeitä en sairaalassa pyörähtämisen jälkeen jatkanutkaan. Virkaintoinen psykiatri keksii potilaalla olevan psykoosin vaikka väärän värisistä sukista. Hakisivat hoitoa fantasioihinsa tai muistaisivat edes ottaa lääkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä akuutissa psykoottisessa tilassa oleva henkikö pyritään rauhoittamaan ja usein apuna käytetään lääkehoitoa. Piikki reiteen.
Ei suinkaan. Suurin osa potilaista ottaa lääkkeet ok. Joskus joudutaan antamaan infektio. Lääkäri aina neuvottelee asian
Sairaudentuntoisella ennuste on parempi.
kiitti.