Eihän Jeesuksen aikaan ollut tällaista massiivista kirkkoinstituutiota
Seurakuntakäsite oli jotain ihan mutta. Epävirallinen yhteisö, eikä mikään miljardiomaisuuksia hallinnoiva pakkoverolla rahaa keräävä mammutti.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin uskovainen tarvitsee virallista seurakuntaa? Itse erosin kirkosta ja olen sen jälkeen antanut kirkollisveroa vastaavan summa vuosittain suoraan hyväntekeväisyyteen.
Uudessa testamentissa ei mainita yhtäkään ns. sooloilijakristittyä vaan silloin oli itsestäänselvää että jokainen kristitty kuului kirkkoon joka on aito uskovien yhteisö. Sakramentit, oikeaoppisuus ja muiden uskovien tuoma tuki ja turva ovat muutamia syitä miksi kristitty tarvitsee kirkkoa.
Sakramentit kuuluvat katoliseen kirkkoon. Sakramentit eivät pelasta! Yksin usko Jeesukseen pelastaa. Kaste ei pelasta yksinään, ehtoollinen ei pese syntejä eikä pelasta myöskään yksinään.
Sakramenttien suorittamista ei siis vaadita pelastukseen, vain usko Jeesukseen. Ev-lut kirkko opettaa tässä kohtaa väärin.
Matt. 28:19 Mark. 16:16 Kerrotaan varsin selvästi kasteen tärkeästä merkityksestä.
Kaste onkin tarkoitettu uskoville, heille jotka suullaan tunnustavat Jeesuksen Herraksi. Vauvan kastamisesta ei ole pienokaiselle mitään hyötyä, koska vauvat ja pienet lapset ovat sellaisenaan taivaskelpoisia. Nuoruudesta moni lähtee synnin tielle ja sen jälkeen pitäisi tehdä parannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin uskovainen tarvitsee virallista seurakuntaa? Itse erosin kirkosta ja olen sen jälkeen antanut kirkollisveroa vastaavan summa vuosittain suoraan hyväntekeväisyyteen.
Uudessa testamentissa ei mainita yhtäkään ns. sooloilijakristittyä vaan silloin oli itsestäänselvää että jokainen kristitty kuului kirkkoon joka on aito uskovien yhteisö. Sakramentit, oikeaoppisuus ja muiden uskovien tuoma tuki ja turva ovat muutamia syitä miksi kristitty tarvitsee kirkkoa.
Sakramentit kuuluvat katoliseen kirkkoon. Sakramentit eivät pelasta! Yksin usko Jeesukseen pelastaa. Kaste ei pelasta yksinään, ehtoollinen ei pese syntejä eikä pelasta myöskään yksinään.
Sakramenttien suorittamista ei siis vaadita pelastukseen, vain usko Jeesukseen. Ev-lut kirkko opettaa tässä kohtaa väärin.
Matt. 28:19 Mark. 16:16 Kerrotaan varsin selvästi kasteen tärkeästä merkityksestä.
Kaste onkin tarkoitettu uskoville, heille jotka suullaan tunnustavat Jeesuksen Herraksi. Vauvan kastamisesta ei ole pienokaiselle mitään hyötyä, koska vauvat ja pienet lapset ovat sellaisenaan taivaskelpoisia. Nuoruudesta moni lähtee synnin tielle ja sen jälkeen pitäisi tehdä parannus.
Minkä takia luulet, että Johannes kastoi Jeesuksen? Syntien vuoksi?
Kaste on kristittyjen uskon merkki, kuten juutalaisilla oli ympärileikkaus. Ei lähetyskäskyssä määritelty, keitä ei kuulu kastaa, vaan siinä puhutaan, että tehkää KAIKKI opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus puhdeistaisi kirkon ja heittäsi rahan kerääjät pihalle.
Niin kyllähän Jeesuksen aikana oli kirkkojarjestelmä, tai siis synagogia, oli eri uskonnolliset puolueet kuten fariseukset ja saddukeukset. Synagogissa oli myös opetusta, tarkat säännöt ja lait, ja myös kerättiin rahaa/ruokaa yms. eli leeviläisille ja köyhille kuului kerätä silloinkin varoja. Kohdassa jossa Jeesus ruoskii ulos temppelistä rahanvaihtajat, kyyhkysten, härkien ja lampaiden myyjät viittaa siihen, että temppeli oli eräänlainen ostoskeskus, jossa tehtiin binestä (noin modernia sanastoa käyttäen).
Vierailija kirjoitti:
Koomisinta se, että aikuiset ihmiset pähkäilee tosissaan jossain virallisissa kokouksissa, että saako mies nyt tykätä miehestä ja nainen naisesta vai olisikohan se sittenkin kamala synti. Huhheijaa, onneksi ei tarvitse enää rahoittaa noita pelleilyjä.
niinpä, varsinkin kun Raamatussa varmasti lukee asia ihan selkeästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Mutta mitä niistä? Eikö Armenialainen tai Etiopialainen kirkko saatakin olla enempi oikeassa kuin Ev-Lut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon sellainen pikkuseikka, että Jeesus eli juutalaisyhteisössä. Kirkko ja seurakunnat nykymuodossaan on sattuneesta syystä muotoutunut vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Toki toki, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että nykyinen systeemi tuskin on sellainen, jota Jeesus olisi halunnut.
Mitäpä sitä arvailemaan, mitä hän olisi halunnut. Jos kuitenkin Jeesuksen toive oli "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani", niin naiivi saa olla, jos luulee sen tapahtuvan ilman instituutioita.
Eikö muut uskonnot ole "kirkkoja"? Juutalaisuudessakinhan ne rukoushuoneet on synagoogia.