Miten asunto myyntiin jos toinen ei siihen suostu
Elikkä tilanne Tämä. Asunto puoliksi kummankin nimissä, itse haluan erota ja myydä asunnon mutta toinen ei kiusaa tehdäkseen suostu tähän. Onko ainoa keino oikeuteen meneminen?
Kommentit (22)
Pyydä että toinen osapuoli ostaa sulta osuutesi jos haluaa jäädä taloon.
Oikeusteitse joudut asian selvittämään. Vittumainen tilanne, voin kokemuksella sanoa. Taitaa olla 6 vuotta nyt tappelua takana. Itseäni olen tilanteesta syyttänyt. Olin tyhmä ja suostuin ilman mitään erityisehtoja ostamaan asunnon miehen kanssa puoliksi. Tyhmyydestä sakotetaan valitettavasti.
Mun mielestä olisi oikeudenmukaista että saisit vain sen rahasumman takaisin mitä olet maksanut eli käteinen ja sen mitä olet lainaa lyhentänyt. Mies saa pitää asunnon ja huolehtii loppuvelasta.
Huomma kyllä, ketkä vastaajista ovat maalaisia. Heille asunto = talo. Muunlaista asumista ei ilmeisesti edes osata kuvitella.
Ei se nyt vaan voi mennä niin että asunto myydään kun vain toinen haluaa. Sillä on oikeus jäädä asumaan joka ei halua myydä eikä häntä saa kohtuuttomasti taloudellisesti siitä rangaista
Onpas ikävä tilanne! Kysy apua vaikkapa kiinteistönvälittäjältä, heille tuo tilanne on varmaan tuttu!
Ikävä tuo on vain miehen kohdalta. Ap kuulostaa häikäilemättömältä "minä haluan näin joten näin tehdään". Toivottavasti mies jaksaa taistella.
Ota siihen uusi mies asumaan. Älkää paljastako, ettei ole kysekään mistään romanssista. Kyllä se ukko haluaa sitten asunnosta pois. Voit vielä kiusallasi vitkuttaa sanomalla, ettet itse halua muuttaa.
En ole maalainen ja asun kerrostalossa. Siis anteeksi, omistan osakkeita asunto-osakeyhtiössä. Ikinä en ole maalla asunut. Talo vain tuli ekana näppikselle kirjoitettua. Onneks sä osasit tarttua olennaisimpaan pointtiin. Oletko aina tuollainen nillittäjä? Tämä siis tuolle "talo"-sanasta ulisseelle.
"Ei se nyt vaan voi mennä niin että asunto myydään kun vain toinen haluaa. Sillä on oikeus jäädä asumaan joka ei halua myydä eikä häntä saa kohtuuttomasti taloudellisesti siitä rangaista."
- Ja asunnon myyntiä haluavanko, sitten pitäisi pyrkiä toteuttamaan kaikin keinoin tämän toisen toive, tai oikeampaa olisi kai sanoa vaatimus? - Millä rahalla?
Oman osuutensa asunnosta olen maksanut myös tehdyistä remonteista. Toisella ei mahdollisuutta lunastaa minun puolikasta. Ja omani haluan Tästä pois. Ei ole minun asiani kustantaa toisen asumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt vaan voi mennä niin että asunto myydään kun vain toinen haluaa. Sillä on oikeus jäädä asumaan joka ei halua myydä eikä häntä saa kohtuuttomasti taloudellisesti siitä rangaista
Tietysti saa jäädä asumaan, jos ostaa sen toisen puolenkin. Jos ei ole varaa sellaiseen, niin muuttaa siihen asuntoon johon on varaa. Onhan se nyt ihan selvää ettei yhdellä yleensä ole samanlaisia mahdollisuuksia maksaa asuntoa kuin kahdella ihmisellä. Kyllä ihmisten elämäntilanteet muuttuvat jopa asumisen suhteen.
Haet käräjiltä yhteysomistuksen purkua.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi oikeudenmukaista että saisit vain sen rahasumman takaisin mitä olet maksanut eli käteinen ja sen mitä olet lainaa lyhentänyt. Mies saa pitää asunnon ja huolehtii loppuvelasta.
Usein vaan on niin että asunto ostetaan lainarahalla ja maksukyvyn mukaan ja jos yhteiselo päättyy, niin kummallakaan ei ole varaa pitää asuntoa yksin, eikä pankki edes suotu sellaiseen lainajärjestelyyn.
Tiedän vastaavan tapauksen jossa pariskunta erosi, mutta mies ei suostunut myymään taloa. Tilanne kesti ainakin vuosia, voi olla että tilanne on edelleen sama. Nainen muutti muualle vuokralle ja mies asuu talon puolikasta yksin ja naisen puolikas on käyttämättömänä, tai on siellä varastoituna kaikenlaista tavaraa.
Suostuu pankki k.o. lainajärjestelyyn jos toinen jää yksin asuntoon. Tiedän 3 tällaista tapausta. Toinen ostaa lähtevän osapuolen osuuden.
Kyllä pankilla joku niksi tuohon on...
Kun olin aikani odotellut (kuukausia), totesin, että nyt pitää tehdä valintoja. Jos ei halua myydä, ottaa kaiken kontolleen ja hakee lisää lainaa ja olen viikossa ulkona. Jos ei pysty, menee myyntikn heti. Sanoin myös, että me erotaan joka tapauksessa heti ja asuntoon on vain jommalla kummalla avaimet lopun aikaa. Sanoin maksavani myyntiajan vastikkeen, jos hän häipyy ja jättää avaimet. Mutta jos haluaa jäädä, lähden itse.Näin vetkuttamisintressi saatiin katkaistua, koska ero realisoitui joka tapauksessa.
Oikeusteitse joudut asian selvittämään. Vittumainen tilanne, voin kokemuksella sanoa. Taitaa olla 6 vuotta nyt tappelua takana. Itseäni olen tilanteesta syyttänyt. Olin tyhmä ja suostuin ilman mitään erityisehtoja ostamaan asunnon miehen kanssa puoliksi. Tyhmyydestä sakotetaan valitettavasti.