Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ime munaa mummo" mitä tekisit jos oma lapsesi sanoisi opettajalleen noin?

Vierailija
16.10.2016 |

Jos sinun lapsesi sanoisi noin opettajalleen miten käsittelisit asian kotona, entäpä minkälaiset kurinpitotoimet?

Jos omani käyttäytyisi noin epäasiallisesti menisimme yhdessä kouluun ja lapsi pyytäisi anteeksi opettajaltaan.

Minun on hyvin vaikea asettua tuollaiseen tilanteeseen. Kaksi teiniä olen kasvattanut ja ovat olleet fiksusti käyttäytyviä.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän  miten naapurini  reagoisi: onko todistajia muitakin kuin vain video? Ei voi olla meidän lapsi koska hieno perhe. Ja asia sillä kuitattu.

Vierailija
62/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Itkisin häpeästä

2. Lapseni olisi pyydettävä anteeksi

3. Rangaistukset mittavia; laitteet pois, kotiarestiin puoleksi vuodeksi

4. Omaisuuden uudelleenjärjestely siltä varalta, että lapsi ei opi vaan kasvaa kieroon eli perinnön vähentäminen hänen osaltaan etukäteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi pyytää opettajalta anteeksi ja huutaisin niin perkeleesti. Osaan kyllä olla vihainen ja mies kanssa, vaikkei juuri lapsille huudetakaan. Ääntä kyllä löytyy tarvittaessa ja kiukkua. Jos toistaisi rikoksensa, tulisi kuukauden tallikielto. Se purisi ja kovaa, ei yhtään ratsastustuntia, ei yhtään tallilla pyörimistä.

Onko sinusta tuollainen huutaminen hyvää esimerkkiä nuorelle?? Surkeaa se on. Et pärjää lapsellesi kuin surkeasti huutamalla.

Nuo ime munaa nuoret osaa kyllä hyödyntää sunkaltaisia lässyttäjiä. Vastuuta vanhemmille

Nimenomaan huutamalla et pärjää näiden "ime munaa" huutajien kanssa. Ja vastuu ei ole sama kuin huutaminen. Päinvastoin. Ne aikuiset/ kasvattajat pärjää, jotka ei alennu huutamaan/karjumaan. Rauhallinen, mutta jämäkkä sanominen on parasta. Tuo huutaminen"niin perkeleesti" ei todellakaan ole mitään kasvattamista. Ei silti tarvitse olla lässyttäjä. Ei niitäkään kukaan kunnioita.  Juuri näitä kahta ääripäätä ei kunnioiteta eikä totella ja niille sanotaan mitä vaan. Eli nämä karjujat/pää punaisena huutajat/lässyttäjät. Ihminen voi olla myös jotakin tältä väliltä. Mistä kuvittelet, että nämä huutajat ottaa mallinsa? No juuri siitä vanhemmasta, joka hoitaa asiat huutamalla "niin perkeleesti".

Vierailija
64/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin lapsen kanssa mikä sai hänet sanomaan ja toimimaan niin, mitä tunteita se herättää nyt ja mitä silloin. Pyytäisin häntä miettimään ja sanomaan ääneen mitä hän luulee miltä opettajasta on tuntunut. Opettaisin siis sitä empatiaa ja omien tunteiden tunnistamista, jos se tässä skenaariossa näköjään on jäänyt opettamatta.

Sen jälkeen antaisin lapsen itsensä ehdottaa millä tavoin hän korjaa tilanteen a) nyt ja b) jatkossa. Eli otetaan se vastuu siitä teosta. Johdattelisin häntä tyyliin "mitä voisit tehdä" "emmätiä" "pitäisikö ensimmäiseksi vaikka miettiä, että otat yhteyttä opettajaan ja pyydät häneltä anteeksi". Ja niin edespäin.

Tämän jälkeen tietysti se sanktio, jonka hän joutuu käytöksestään saamaan. Eli vaikka kotiaresti.

Ei se pelkkä rankaisu, puhelimet ja netit pois, mitään auta. Herättää vain lisää angstia. Parhaiten auttaa lapselle OPETTAMINEN eli se helvetin kasvattaminen. Usein kuulee vanhemmilta, että lapsi käyttäytyy huonosti "vaikka mitä tekee" ja ne vaikka-mität on rankaisuja ja sanktioita, tiskausvuorojen lisäämistä, huutoa. Ei se yksinään mitään opeta.

Vierailija
65/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvakseltaan minäkin yläkoulun opettajana olen kohdannut tökeröitä päin naamaa huutavan oppilaan. Itse en koskaan menetä malttia enkä huuda tai kiroile töissä kenellekään. Otan tyynesti Wilman kautta yhteyttä vanhempiin (helpompaa vanhemmille, kun saavat sulatella asiaa eikä tulee suoraan päin saamaa puhelimessa) ja kerron, mitä lapsi tuli sanoneeksi, ja mainitsen myös antaneeni siitä syystä tunnin jälki-istuntoa, poistaneeni lapsen lopputunniksi luokasta ja laittaneeni merkinnän sopimattomasta käytöksestä.

Tavallisin seuraus on kauhistunut vastaus äidiltä, joka ei olisi koskaan voinut kuvitella lapsensa sanovan mitään tuollaista, ja seuraavana päivänä on joka ikinen kerta lapsi jäänyt tunnin jälkeen välitunnilla nyhjäämään luokkaan ja pyytänyt sitten anteeksi sanojaan.

Kyllä minä ymmärrän, että teini-ikäisellä kuohuu helposti yli. Väsymystä, paljon koulutyötä, kavereita, ihastuksia, riitoja kotona, kroppa ja aivot muokkautumassa uudelleen - ei se ole helppoa aikaa kenellekään. Minulle ei myöskään tuo mitään tyydytystä yrittää vielä "lyödä lyötyä" ja nolata ihmistä, joka tulee minulta pyytämään anteeksi käytöstään. Minä autan hänet alkuun, ja anteeksipyynnön jälkeen sanon, että unohdetaan koko asia, kunhan jälki-istunto on istuttu.

Vierailija
66/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin se kotona ja sukulaisten edessä kiltti ja kohtelias tyttö, joka hoiti aina huolellisesti läksynsä, siivosi huoneensa, oli kilttejä ja kivoja ystäviä, en kiroillut ja harrastin fiksuja asioita. Sanoisin, että sain oikein hyvän kasvatuksen. Mutta mutta. Eipä vanhempani tänä päivänäkään voisi arvata millainen rääväsuu olin koulussa. Ollakseen suosittu, piti ottaa rohkean rääväsuun rooli.

Sama jatkaa. Vaikka olin koulussa hävytön rääväsuu, oli arvosanani aina yli ysin, panostin paljon läksyihin ja kokeisiin, pääsin hyvään lukioon ja hyvään yliopistoon ja nyt olen arvostetussa työpaikassa ja kaikille aina kohtelias. Tukien varassa en ole elellyt (tein opiskeluajatkin töitä).

Et sinä ysin arvosanoilla mikää nykypentujen kaltainen rääväsuu ollut. Kukaan opettaja ei olisi vain kokeiden ja muun perusteella lätkinyt jollekin ime munaa mummo-pennulle antanut numeroita. Turhaan nyt ylpeilet jollain wt-taustallasi siinä. Olet ollut ihan perusteini.

Vierailija
67/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin,että jos et opi siivoamaan täällä  suutasi,myyn sinut johonkin Thaimaalaiseen tai Nigerialaiseen bordelliin...

Vierailija
68/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun muksu tekisi tuollaisen tempun, niin hän kuvaisi itsestään videon, jossa pyytää anteeksi opettajalta. Tämä Video ladattaisiin YouTubeen ja jaettaisiin facessa. Lisäksi tietty teini menisi ison kukkapuskan kanssa pyytämään opettajalta anteeksi Face to face.

Vierailija
69/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanojahan ne vain ovat. Ime munaa voidi olla että ime persettä tai vedä käteen horo. Tai turpa kii tai tulee turpaan. Suomeksi siis ole hiljaa ja olet väärässä.

Vierailija
70/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun muksu tekisi tuollaisen tempun, niin hän kuvaisi itsestään videon, jossa pyytää anteeksi opettajalta. Tämä Video ladattaisiin YouTubeen ja jaettaisiin facessa. Lisäksi tietty teini menisi ison kukkapuskan kanssa pyytämään opettajalta anteeksi Face to face.

Vintiösi ostaisi kuitenkin tekopeniksen ja piilottaisi sen huomaamattasi kukkapuskan sisään ennenkuin veisi sen iloiseksi yllätykseksi opettajalleen,joka tuon  liikuttavan tapaamisen ja "vilpittömän" anteeksipyynnön hetken jälkeen   kopsahtaisi sieltä opettajan  keittiön  lattialle  hänen niitä ruusuja maljakkoon laittaessaan ...

Vierailija
71/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

._.

Vierailija
72/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvä tulevaisuus näillä tytöillä. Pääsevätkö tai selviävätköhän edes toisen asteen koulutuksesta vai ovatko koulupudokkaita peruskoulun jälkeen? Samaa voi toki sanoa useimmista noista muistakin tuossa luokassa olevista oppilaista.

Suunnilleen tuo koko luokka vaikuttaa siltä, että tuossa on elämäm koululaisia isäm maan toivoja kasvamassa.

Jos mainittaisiin tässä se, minkä joku kommeitoi yhdessä kommentissakin tuolla jossakin noista videon monista eri varianteista: Tällaistenkö asioiden puolesta veteraanimme taistelivat?

Vierailija
73/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ime munaa tarkoittaa että olet minulle yhdentekevä ja jätä mut rauhaan ja mee kiusaa jotain muuta. Se ei tarkota munan nielentää kirjaimellisesti. Samaa tarkoittaa haista vittu ja vedä käteen.

Vierailija
74/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ime munaa tarkoittaa että olet minulle yhdentekevä ja jätä mut rauhaan ja mee kiusaa jotain muuta. Se ei tarkota munan nielentää kirjaimellisesti. Samaa tarkoittaa haista vittu ja vedä käteen.

Näin. Ime munaa ei tarkoita mitään kaksimielistä nykyteineille, vaikka meille aikuisille se siltä kuulostaakin. Se on vakiintunut sanonta joka tarkoittaa että ole nyt idiootti vihdoin hiljaa ja mene muualle tms. 90-luvan alussa vastaava sanonta oli että "puhu kädelle". "Vedä nyt käteen" ei myöskään tarkoita mitään törkeää vaan tuota samaa, että "ole nyt hiljaa".

Vierailija
75/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vanha apukoululainen tulkitsee munatytön puheita. Kiitos!

Tarkoitti noi sanat mitä helvettiä hyvänsä, niin noin ei SILTI puhuta kenellekään. Piste.

Vierailija
76/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Ime munaa ei tarkoita mitään kaksimielistä nykyteineille, vaikka meille aikuisille se siltä kuulostaakin. Se on vakiintunut sanonta joka tarkoittaa että ole nyt idiootti vihdoin hiljaa ja mene muualle tms. 90-luvan alussa vastaava sanonta oli että "puhu kädelle". "Vedä nyt käteen" ei myöskään tarkoita mitään törkeää vaan tuota samaa, että "ole nyt hiljaa".

Niimpä. Niin se kieli muuttuu, ja sanat jotka ennen tarkoitti jotain niin tarkoittaakin nyt muuta. Sana "perseillä" hyväksyttiin juuri viralliseksi sanaksi, joka ei tarkoita mitään takapuoleen liittyvää vaan hölmölyä.

Vierailija
77/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vivahteikasta ja verbaalisesti kekseliästä uuskieltä vain  ? Vika olikin siis vain opettajan ymmärryksessä ja äidinkielensä laajan ilmaisupotentiaalin haltuunotosta ?

Mitä jos edistyksellinen nykyaikainen opettaja reagoisikin  siihen ottamalla saman ilmaisupotentiaalin sanavarastoineen omaan käyttöönsä opetustyössään-siis luokassa oppitunneilla itse oppilailleen puhuessaan ?

Sekä tietenkin myös oppilaiden vanhempien kanssa kommunikoidessaan...

Vierailija
78/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin asiasta lapsen kanssa, lapsi voisi miettiä miten pyytää anteeksi opelta. Kertoisin mitä munan imeminen tarkoittaa.

Mitään rankkua en antaisi, mutta pitäisin huolen että lapsi ymmärtäisi olla puhumatta törkeyksiä kenellekkään toiste.

En todellakaan voi ymmärtää miten lapsi on kasvatettu jos käyttäytyy noin..

Vierailija
79/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vanha apukoululainen tulkitsee munatytön puheita. Kiitos!

Tarkoitti noi sanat mitä helvettiä hyvänsä, niin noin ei SILTI puhuta kenellekään. Piste.

Käytännössä meillä on sanavapaus ja vapaus ilmaista itseämme, joten niele spermaa vanhus. Veteraanit taistelivat venäläisiä vastaan eivät tulevaisuuden lasten slangin puolesta vatarit😁

Vierailija
80/102 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vintiösi ostaisi kuitenkin tekopeniksen ja piilottaisi sen huomaamattasi kukkapuskan sisään ennenkuin veisi sen iloiseksi yllätykseksi opettajalleen,joka tuon  liikuttavan tapaamisen ja "vilpittömän" anteeksipyynnön hetken jälkeen   kopsahtaisi sieltä opettajan  keittiön  lattialle  hänen niitä ruusuja maljakkoon laittaessaan ...

Kirjoitit tämän ikään kuin se olisi hauska "vintiön temppu"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan