"Ime munaa mummo" mitä tekisit jos oma lapsesi sanoisi opettajalleen noin?
Jos sinun lapsesi sanoisi noin opettajalleen miten käsittelisit asian kotona, entäpä minkälaiset kurinpitotoimet?
Jos omani käyttäytyisi noin epäasiallisesti menisimme yhdessä kouluun ja lapsi pyytäisi anteeksi opettajaltaan.
Minun on hyvin vaikea asettua tuollaiseen tilanteeseen. Kaksi teiniä olen kasvattanut ja ovat olleet fiksusti käyttäytyviä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti noin pihalla lastenne maailmasta? Minä muistan hyvin tuon ruman kielenkäytön ja paljon muutakin. Me oltiin vielä härskimpiä. Kotona käyttäydyttiin kivasti, eikä kiroiltu. Kun päästiin kavereiden keskuuteen kouluun, muuttui ikään kuin rooli toiseksi. Minä en ainakaan ollut enää se hyväkäytöksinen ja kohtelias pikkupoika. Vitut ja perkeleet lensivät äkkiä. Kävin pikkukaupungin yläastetta noin 20 vuotta sitten.
En kyllä muista omasta koulusta kertaakaan, kun opettajalle olisi haistateltu tai edes käytetty kirosanoja, kun puhutaan opettajalle. Keskinäisessä keskustelussa saattoi rumia sanoja lentää, mutta tyyli muuttui heti, jos opettaja oli kuuloetäisyyden päässä
Meillä kyllä puhuttuun opettajallekkin rumasti. Niille tietysti, joita kunnioitettiin ei päätä auottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti noin pihalla lastenne maailmasta? Minä muistan hyvin tuon ruman kielenkäytön ja paljon muutakin. Me oltiin vielä härskimpiä. Kotona käyttäydyttiin kivasti, eikä kiroiltu. Kun päästiin kavereiden keskuuteen kouluun, muuttui ikään kuin rooli toiseksi. Minä en ainakaan ollut enää se hyväkäytöksinen ja kohtelias pikkupoika. Vitut ja perkeleet lensivät äkkiä. Kävin pikkukaupungin yläastetta noin 20 vuotta sitten.
En kyllä muista omasta koulusta kertaakaan, kun opettajalle olisi haistateltu tai edes käytetty kirosanoja, kun puhutaan opettajalle. Keskinäisessä keskustelussa saattoi rumia sanoja lentää, mutta tyyli muuttui heti, jos opettaja oli kuuloetäisyyden päässä
Juuri näin oli meilläkin. Kävin yläasteen vähän reilu 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille jotka luulette että teidän lapset ei sanoisi ikinä sitä ja tuota. Kyllä ne sanoo. Olette vaan itse niin ulapalla, että ette tajua mitä selkänne takana tapahtuu. Ne kaikista ilkeimmät ja röyhkeimmät nuoret on juurikin näitä iskän ja äiskän kullannuppuja.
Kyllähän todistuksessa näkyvästä käytöksen arvioinnista voi jo jotain päätellä. Jos se on kiitettävä, lapsi tuskin huutelee opettajille törkeyksiä.
Ei nykyään käytösnumero mitään sano, kun ei se enää kenelläkään ole kiitettävä. Jos olet lukenut selostuksen käytösnumeron antamisesta nykyään koulussa, niin se 10 on saavuttamaton numero. Ja kyllä sitä voi ihan normaali vanhempi kuvitella, ettei se oma lapsi käyttäydy koulussakaan huonosti, koska osaa kotona käyttäytyä ihan hyvin. Omaa poikaani kehuttiin ala-asteella aina siitä, että hän osaa käyttäytyä hyvin ja on kohtelias. Vielä yläasteellakin palaute oli opettajilta samanlainen, mutta nyt kun mainitsin tästä Lahden tapauksesta, poika olikin sitä mieltä, että jos ope ei osaa käyttäytyä/käyttäytyy rumasti, on sille oikeus sanoa vastaan. Yritin sanoa, että jokaiselle on annettava työrauha, myös opettajalle, eikä ketään saa kiusata työpaikalla. poika pysyi tiukasti kannassaa, etä jos ope ei osaa olla kunnolla, ei oppilaidenkaan tarvitse. Ilmeiseti ei ole itse kuitenkaan rumasti koskaan sanonut tai haistatellut(luojan kiitos), mutta kaverit ovat, mutta poika ei heitä siitä tuominnut :(
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille jotka luulette että teidän lapset ei sanoisi ikinä sitä ja tuota. Kyllä ne sanoo. Olette vaan itse niin ulapalla, että ette tajua mitä selkänne takana tapahtuu. Ne kaikista ilkeimmät ja röyhkeimmät nuoret on juurikin näitä iskän ja äiskän kullannuppuja.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yhdenkään vanhemman ei kannata lyödä päätään pölkylle siitä, että oma pikku jemina-antero ei missään tapauksessa menisi koskaan sanomaan opettajalle noin, koska todellakaan emme voi mennä näiden hormoonihöyryissä tuskailevien teinien puolesta vannomaan yhtään mitään.
Toinen kysymys onkin sitten se, että miten kuuluisi toimia, jos jööti on jo puntissa, eli kyseinen on jo tapahtunut ja saan kuulla siitä sen jälkeen. Täysin riippumatta siitä, mitä opettaja on tehnyt, niin oppilaalle tuollainen on täysin tuomittavaa käytöstä ja on selvää se, että jälkikasvuni pyytäisi opettajalta käytöstään anteeksi minun valvovan silmäni alla ja kotiarestia olisi myös luvassa.
Hyvin surullista, kun nämä Ime munaa -teinit eivät tajua sahaavansa koko aja omaa oksaansa. Koulu menee haistatellessa ja loppu elämä aika todennäköisesti erilaisilla tukiluukuilla, kun juuri nyt olisi otollinen aika tehdä elämälleen jotain rakentavaa.
Minä olin se kotona ja sukulaisten edessä kiltti ja kohtelias tyttö, joka hoiti aina huolellisesti läksynsä, siivosi huoneensa, oli kilttejä ja kivoja ystäviä, en kiroillut ja harrastin fiksuja asioita. Sanoisin, että sain oikein hyvän kasvatuksen. Mutta mutta. Eipä vanhempani tänä päivänäkään voisi arvata millainen rääväsuu olin koulussa. Ollakseen suosittu, piti ottaa rohkean rääväsuun rooli.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä häpeäisin niin, että toivoisin maan nielevän minut sekä teinini. Kotona käytäisiin erittäin syvällinen ja vakava keskustelu aiheesta ja lopuksi marssisimme koululle, jossa teini joutuisi koko koulun läsnä ollessa pyytämään opettajalta / opettajilta anteeksi. Jälki-istunnosta sun muista rangaistuksista tuskin olisi hyötyä, nehän ovat vain sulka hattuun. Kotona rangaistusta varmasti harkitaan. Jos käytös ei muutu, voisin tehdä jopa lastensuojeluilmoituksen.
Nythän lehdissä on alkanut esiintyä ymmärtäjien kirjoituksia. Heidän mielestään teineiltä ei voi vaatia asiallista käytöstä, koska heidän aivonsa eivät ole vielä kokonaan kehittyneet. Eli nuoret eivät muka ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti. Hämmästyttää todella paljon. Olen itse käynyt kouluni pääosin 60-luvulla eikä silloin tuollaista käytöstä ainakaan meidän koulussa esiintynyt. En halua takaisin niitä toivottoman suuria luokkia, jonne maan hiljaiset upposivat huomaamattomiksi. Jos nyt pantaisiin noita lahtelaisia teinejä 40 samaan luokkaan, niin siinä kakofoniassa ja haistatteluja ei jaksaisi kuunnella Erkkikään. Me osasimme olla hiljaa silloin kun oli tarpeen, mutta meillä olikin kunnon kotikasvatus ja toisen ihmisen kunnioitus imetty jo äidinmaidossa.
Ei kai 1950-70-luvuilla teinien aivot olleet sen kehittyneempiä kuin nyt. Vai onko ihmiskunta, erityisesti suomalaiset degenoroituneet muutamassa vuosikymmenessä näin pahasti?
Omana kouluaikana oli 30 oppilaan luokassa vain muutama häirikkö, 1990-luvulla vähän enemmän mutta ei sentään puolta luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se kotona ja sukulaisten edessä kiltti ja kohtelias tyttö, joka hoiti aina huolellisesti läksynsä, siivosi huoneensa, oli kilttejä ja kivoja ystäviä, en kiroillut ja harrastin fiksuja asioita. Sanoisin, että sain oikein hyvän kasvatuksen. Mutta mutta. Eipä vanhempani tänä päivänäkään voisi arvata millainen rääväsuu olin koulussa. Ollakseen suosittu, piti ottaa rohkean rääväsuun rooli.
Sama jatkaa. Vaikka olin koulussa hävytön rääväsuu, oli arvosanani aina yli ysin, panostin paljon läksyihin ja kokeisiin, pääsin hyvään lukioon ja hyvään yliopistoon ja nyt olen arvostetussa työpaikassa ja kaikille aina kohtelias. Tukien varassa en ole elellyt (tein opiskeluajatkin töitä).
Kaikki lapset on erilaisia. Jos oma lapseni sanoisi opettajalle noin niin en tekisi muuta kuin että käytäisiin asia läpi kotona.
Toivottavasti opettaja olisi fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulusta otettu kertaakaan yhteyttä nuorteni käyttäytymisestä eikä tullut Wilma-merkintöjä. Hyvää palautetta ovat saaneet luokanohjaajiltaan. Omat kullannuput ovat käyttäytyneet huonosti kotona ja vain kotona. Kotona on turvallista riehua murrosiän myrskyt. Joten kyllä tiedän että lapseni voi käyttäytyä huonosti, tiedän senkin että kodin ulkopuolella ovat ihmisiksi. Nyt ovat jo jatko-opinnoissa. Katson että olen kasvattanut hyvin käyttäytyviä nuoria jotka eivät uhmaa auktoriteettejä.
Et tiedä. Uskoa voit ja toivoa, mutta tietoa sinulla ei ole, ellei sinulla ole jotain 24/7 seurantakameraa liimattuna heidän otsalohkoihin. Siinäkin tapauksessa sinun pitäisi käyttää kaikki aikasi niiden kameratallenteiden materiaalien läpikäymiseen, että ihan oikeasti tietäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi pyytää opettajalta anteeksi ja huutaisin niin perkeleesti. Osaan kyllä olla vihainen ja mies kanssa, vaikkei juuri lapsille huudetakaan. Ääntä kyllä löytyy tarvittaessa ja kiukkua. Jos toistaisi rikoksensa, tulisi kuukauden tallikielto. Se purisi ja kovaa, ei yhtään ratsastustuntia, ei yhtään tallilla pyörimistä.
Onko sinusta tuollainen huutaminen hyvää esimerkkiä nuorelle?? Surkeaa se on. Et pärjää lapsellesi kuin surkeasti huutamalla.
Nuo ime munaa nuoret osaa kyllä hyödyntää sunkaltaisia lässyttäjiä. Vastuuta vanhemmille
Luultavasti laittaisin lastenkotiin, meillä ei tuollaisia valkoroskia katsella. Itkisin, en voisi enää rakastaa lastani tuollaisen kielenkäytön jälkeen, oma asemakin kärsisi valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä häpeäisin niin, että toivoisin maan nielevän minut sekä teinini. Kotona käytäisiin erittäin syvällinen ja vakava keskustelu aiheesta ja lopuksi marssisimme koululle, jossa teini joutuisi koko koulun läsnä ollessa pyytämään opettajalta / opettajilta anteeksi. Jälki-istunnosta sun muista rangaistuksista tuskin olisi hyötyä, nehän ovat vain sulka hattuun. Kotona rangaistusta varmasti harkitaan. Jos käytös ei muutu, voisin tehdä jopa lastensuojeluilmoituksen.
Nythän lehdissä on alkanut esiintyä ymmärtäjien kirjoituksia. Heidän mielestään teineiltä ei voi vaatia asiallista käytöstä, koska heidän aivonsa eivät ole vielä kokonaan kehittyneet. Eli nuoret eivät muka ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti. Hämmästyttää todella paljon. Olen itse käynyt kouluni pääosin 60-luvulla eikä silloin tuollaista käytöstä ainakaan meidän koulussa esiintynyt. En halua takaisin niitä toivottoman suuria luokkia, jonne maan hiljaiset upposivat huomaamattomiksi. Jos nyt pantaisiin noita lahtelaisia teinejä 40 samaan luokkaan, niin siinä kakofoniassa ja haistatteluja ei jaksaisi kuunnella Erkkikään. Me osasimme olla hiljaa silloin kun oli tarpeen, mutta meillä olikin kunnon kotikasvatus ja toisen ihmisen kunnioitus imetty jo äidinmaidossa.
Ei kai 1950-70-luvuilla teinien aivot olleet sen kehittyneempiä kuin nyt. Vai onko ihmiskunta, erityisesti suomalaiset degenoroituneet muutamassa vuosikymmenessä näin pahasti?
Omana kouluaikana oli 30 oppilaan luokassa vain muutama häirikkö, 1990-luvulla vähän enemmän mutta ei sentään puolta luokkaa.
Ei varmaankaan, mutta kotikasvatus oli aivan toista luokkaa kuin nykyään. Meillä oli 70-luvulla liki 40 oppilaan luokka ja kyllähän meilläkin häirikköjä oli ja minä valitettavasti yksi niistä. Meillä oli siitä erikoinen luokka, että pari kympin oppilastakin kuului häiriköihin (minä tosin en ollut kympin oppilas) ja lensivät tunnilta pihalle useamminkin, mutta meillä se häiriköinti oli lähinnä pulinaa vierustoverin kanssa, eikä kyllä tullut pieneen mieleenkään sanoa opettajalle mitään halventavaa, tai ylipäätään yhtään mitään.
Eihän opettajat enää 70-luvullakaan mitään pikkuhitlereitä olleet (toki heitäkin varmaan vielä muutama joukossa), mutta oli heillä kuitenkin selkeä auktoriteettiasema oppilaisiin nähden ja vaikka heitä takanapäin oppilaiden kesken melko tiukastikin arvosteltiin ja haukuttiinkin, niin edessäpäin heille ei kyllä sanottu poikkipuolista sanaa, saatika nimitelty.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin tytön imemään munaa
Kenen munaa? Isänsä?, veljensä? kananmunaa?. Tälläiset kommentit eivät anna kovin hyvää kuvaa kirjoittajastakaan. 14 vuotiaan ei kuulu imeä kenenkään munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan samassa koulussa kun lapseni on. Tiedän, että ei ikinä uskaltaisi kiroilla koulussa.
Hohhoijaa...no mutta niinpä tietenkin opetat ja eipä tietenkään usksltaisi. Hullu ajatuskin moinen 🙄🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti laittaisin lastenkotiin, meillä ei tuollaisia valkoroskia katsella. Itkisin, en voisi enää rakastaa lastani tuollaisen kielenkäytön jälkeen, oma asemakin kärsisi valtavasti.
Aika kamalaa jos vanhemman rakkaus lapseensa loppuu parista kirosanasta. Mutta tietenkin on hyvä, että ymmärtäisit antaa lapsesi muualle kasvatettavaksi, jos et itse siihen kykene. Ja kamalinta tuossa varmaan olisikin se, että oma maineesi saisi tahran;)
No jos lapsi puhuu noin aikuiselle onhan se merkki tapojen, kasvatuksen, mutta myös realiteettien puutteesta. Valtavia tukitoimia tarvitsisi lapsi joka suustaan tuollaista esim. Luokka tilanteessa päästää. Kontrolli kadonnut kokonaan - todella huolestuttavaa.
En halua sanoa, että menetetty tapaus, mutta kyllä14 v. on tiedettävä jo itse paremmin, turha syyttää kotioloja. Ja jos kävi peruskoulua tähän saakka, niin eipä ole paljoa käytöstapoja tarttunut, vaikka on muka "yhteisö" jossa oppii kansalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin surullista, kun nämä Ime munaa -teinit eivät tajua sahaavansa koko aja omaa oksaansa. Koulu menee haistatellessa ja loppu elämä aika todennäköisesti erilaisilla tukiluukuilla, kun juuri nyt olisi otollinen aika tehdä elämälleen jotain rakentavaa.
Tai sitten kansanedustajana, tai jopa pääministerinä.
Vanhemmat vastuuseen. Selittämään miksi ovat kasvattaneet noin huonotapaisia nuoria