"Ime munaa mummo" mitä tekisit jos oma lapsesi sanoisi opettajalleen noin?
Jos sinun lapsesi sanoisi noin opettajalleen miten käsittelisit asian kotona, entäpä minkälaiset kurinpitotoimet?
Jos omani käyttäytyisi noin epäasiallisesti menisimme yhdessä kouluun ja lapsi pyytäisi anteeksi opettajaltaan.
Minun on hyvin vaikea asettua tuollaiseen tilanteeseen. Kaksi teiniä olen kasvattanut ja ovat olleet fiksusti käyttäytyviä.
Kommentit (102)
Todellakin toivon että tapaus Lahti herättäisi kaikkia vanhempia miettimään omaa kasvatusvastuutaan.
Surullista lukea että samanlaisia kokemuksia kurittomista lapsista tulee tämän jutun myötä julki lukemattomia, vaikuttaa olevan koulumaailman arkipävää.
Opettajillakin on kasvatusvastuu kun on kyse alaikäisistä. Kodin ja koulun yhteistyö pitäisi olla kunnossa.
Tämä tapaus osoittaa että osa vanhemmista on täysin unohtanut oman kasvatusvastuunsa ja lapset ovat tuuliajolla.
Vanhempien ja koulun pitää vetää yhtäköyttä samaan suuntaan tavoitteenaan kasvattaa nuorista yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.
On erittäin helppoa ennustaa että tuollaisesta rupusakista kasvaa yhteiskunnan=meidän veronmaksajien rahoilla loisivia laiskureita. Eivät pysty opiskelemaan mitään ammattia saatikka elättämään itseään, epäilen että osa noistakin nuorista on yhteiskunnan loisten lapsia ja sama tulee jatkumaan seuraavassa sukupolvessa. Miksikö näin ajattelen? Opiskellessa on kuunneltava auktoriteettejä, tehtävä annetut tehtävät ja pystyttävä kommunikoimaan ihmisten kanssa, on tehtävä töitä oman tulevaisuutensa eteen. Osa näistä on näköalattomia joilla ei ole tavoitteita joita kohti ponnistella.
Perhetaustat kiinnostaa missä oloissa tällaiset lapset ovat kasvaneet. Ovatko saaneet rakkautta, huolenpitoa ja rajoja. Ovatko ei-toivottuja vahinkoja, ydinperheen vai viikko-viikko lapsia joilla ei ole pysyvää kotia vai mikä ihme tällaiseen on johtanut.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on sinänsä teoreettinen koska oma lapseni ei puhu noin. Meillä ei ole opeteltu imuttamaan dikkiä himassa, ja en tajua mistä teini edes oppisi tuollaista vokabulaaria. Minkälainen 14-vuotias tyttö on suustaan noin irstas? "Ime munaa"? Mitäs vittua?
Tynnyrissäkö asutte? Lapsi kotiopetuksessa? Amish?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille jotka luulette että teidän lapset ei sanoisi ikinä sitä ja tuota. Kyllä ne sanoo. Olette vaan itse niin ulapalla, että ette tajua mitä selkänne takana tapahtuu. Ne kaikista ilkeimmät ja röyhkeimmät nuoret on juurikin näitä iskän ja äiskän kullannuppuja.
Opetan samassa koulussa kun lapseni on. Tiedän, että ei ikinä uskaltaisi kiroilla koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Joo syyttäisin kyllä itseäni. Oma tyttö on vasta 6 v ja kerran kiroili. Edellisenä iltana oli kaverini kylässä (nainen) jonka joka toinen sana oli vittu. Vaikka koko ajan sanoin, että hei, tässä on lapsikin pidä pienempää ääntä, niin kaveri kertoo juttuja: "menin vittu sit sinne, ei vittu ostin sitä jne" ihan normikeskustelussa käytti v-sanaa.
Seuraavana aamuna hoputin lasta tarhaan ja hän sanoi: "En sit laita fleeceä, kun se on niin vitun hankala laittaa." hätkähdimme molemmat ja tyttö oli tosi pahoillaan.
Sen jälkeen en ole kaveria meille pyytänyt, ona vikahan se on että päästin tuollaisen dorkan lähelle. Kotoahan ne oppii.
Sinä kuulostat täysipäiseltä kasvattajalta ja uskon että kaikki menee parhain päin.
Saisi pyytää opettajalta anteeksi ja huutaisin niin perkeleesti. Osaan kyllä olla vihainen ja mies kanssa, vaikkei juuri lapsille huudetakaan. Ääntä kyllä löytyy tarvittaessa ja kiukkua. Jos toistaisi rikoksensa, tulisi kuukauden tallikielto. Se purisi ja kovaa, ei yhtään ratsastustuntia, ei yhtään tallilla pyörimistä.
Oletteko oikeasti noin pihalla lastenne maailmasta? Minä muistan hyvin tuon ruman kielenkäytön ja paljon muutakin. Me oltiin vielä härskimpiä. Kotona käyttäydyttiin kivasti, eikä kiroiltu. Kun päästiin kavereiden keskuuteen kouluun, muuttui ikään kuin rooli toiseksi. Minä en ainakaan ollut enää se hyväkäytöksinen ja kohtelias pikkupoika. Vitut ja perkeleet lensivät äkkiä. Kävin pikkukaupungin yläastetta noin 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille jotka luulette että teidän lapset ei sanoisi ikinä sitä ja tuota. Kyllä ne sanoo. Olette vaan itse niin ulapalla, että ette tajua mitä selkänne takana tapahtuu. Ne kaikista ilkeimmät ja röyhkeimmät nuoret on juurikin näitä iskän ja äiskän kullannuppuja.
Ei pidä paikkaansa sitten alkuunsakaan! Tytöistä juuri vanhempien riiviöt, vanhempien käsistä karanneet pimatsut, on juuri noita rääväsuita. Hyvin kotona käyttäytyvät eivät ole. Tämä ihan kokemuksella, kun tunnen oppiaideni perheitä ja muistelen omaa nuoruutta. Kun on fiksu kotona, on sitä koulussakin. Harvoin tuosta mitään isompaa poikkeamaa on ja ainakin noissa hyvissä kodeissa lapsi palautetaan rajusti ruotuun, jos alkaa edes kuvitella muuttuvansa ilkiöksi koulussa.
Jos tällä on seitsemän tykkäystä eikä yhtään "dislikea", kertoo se jo vähän tämän sivuston käyttäjien älykkyysosamäärästä.
Äitisälapsia kirjoitti:
Pakottaisin sen lapsen itsensä imemään munaa ja nielemään spermat.
Jos tällä on seitsemän tykkäystä eikä yhtään "dislikea", kertoo se jo vähän tämän sivuston käyttäjien älykkyysosamäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti noin pihalla lastenne maailmasta? Minä muistan hyvin tuon ruman kielenkäytön ja paljon muutakin. Me oltiin vielä härskimpiä. Kotona käyttäydyttiin kivasti, eikä kiroiltu. Kun päästiin kavereiden keskuuteen kouluun, muuttui ikään kuin rooli toiseksi. Minä en ainakaan ollut enää se hyväkäytöksinen ja kohtelias pikkupoika. Vitut ja perkeleet lensivät äkkiä. Kävin pikkukaupungin yläastetta noin 20 vuotta sitten.
En kyllä muista omasta koulusta kertaakaan, kun opettajalle olisi haistateltu tai edes käytetty kirosanoja, kun puhutaan opettajalle. Keskinäisessä keskustelussa saattoi rumia sanoja lentää, mutta tyyli muuttui heti, jos opettaja oli kuuloetäisyyden päässä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulusta otettu kertaakaan yhteyttä nuorteni käyttäytymisestä eikä tullut Wilma-merkintöjä. Hyvää palautetta ovat saaneet luokanohjaajiltaan. Omat kullannuput ovat käyttäytyneet huonosti kotona ja vain kotona. Kotona on turvallista riehua murrosiän myrskyt. Joten kyllä tiedän että lapseni voi käyttäytyä huonosti, tiedän senkin että kodin ulkopuolella ovat ihmisiksi. Nyt ovat jo jatko-opinnoissa. Katson että olen kasvattanut hyvin käyttäytyviä nuoria jotka eivät uhmaa auktoriteettejä.
Liekö tyttö kotoaan oppinut lauseen isältään
Isukki käskenyt äitiään imemään munaansa "ime munaa mummo"
Haluatko tietää, mitä minä opettajana tuohon vastaisin, tai siis itse asiassa vastasinkin samantyyppiseen herjaan?
Hyvin ystävällisesti ja rauhallisesti ilmoitin, että me keskustelemme tästä aiheesta seuraavalla välitunnilla ja jatkoin opetusta.
En todella halua tavata sellaista vanhempaa, joka oikeasti tuollaiselle nauraisi. Näitä lukiessa olen suorastaan onnellinen siitä, että minua ei koskaan hyväksytty luokanopettajakoulutukseen enkä ole päässyt enää edes haastatteluun silloin, kun olen oman alani opettajanpaikkoja hakenut.
Ensimmäisenä häpeäisin niin, että toivoisin maan nielevän minut sekä teinini. Kotona käytäisiin erittäin syvällinen ja vakava keskustelu aiheesta ja lopuksi marssisimme koululle, jossa teini joutuisi koko koulun läsnä ollessa pyytämään opettajalta / opettajilta anteeksi. Jälki-istunnosta sun muista rangaistuksista tuskin olisi hyötyä, nehän ovat vain sulka hattuun. Kotona rangaistusta varmasti harkitaan. Jos käytös ei muutu, voisin tehdä jopa lastensuojeluilmoituksen.
Nythän lehdissä on alkanut esiintyä ymmärtäjien kirjoituksia. Heidän mielestään teineiltä ei voi vaatia asiallista käytöstä, koska heidän aivonsa eivät ole vielä kokonaan kehittyneet. Eli nuoret eivät muka ymmärrä käyttäytyvänsä huonosti. Hämmästyttää todella paljon. Olen itse käynyt kouluni pääosin 60-luvulla eikä silloin tuollaista käytöstä ainakaan meidän koulussa esiintynyt. En halua takaisin niitä toivottoman suuria luokkia, jonne maan hiljaiset upposivat huomaamattomiksi. Jos nyt pantaisiin noita lahtelaisia teinejä 40 samaan luokkaan, niin siinä kakofoniassa ja haistatteluja ei jaksaisi kuunnella Erkkikään. Me osasimme olla hiljaa silloin kun oli tarpeen, mutta meillä olikin kunnon kotikasvatus ja toisen ihmisen kunnioitus imetty jo äidinmaidossa.
Vierailija kirjoitti:
Minun pitää sitten olla iloinen siitä, että oma murkku rähjäsi vain kotona ja oli koulussa enemmän kullannuppu. Tämän todisti niin moni opettaja, että voin sen uskoa oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koulusta otettu kertaakaan yhteyttä nuorteni käyttäytymisestä eikä tullut Wilma-merkintöjä. Hyvää palautetta ovat saaneet luokanohjaajiltaan. Omat kullannuput ovat käyttäytyneet huonosti kotona ja vain kotona. Kotona on turvallista riehua murrosiän myrskyt. Joten kyllä tiedän että lapseni voi käyttäytyä huonosti, tiedän senkin että kodin ulkopuolella ovat ihmisiksi. Nyt ovat jo jatko-opinnoissa. Katson että olen kasvattanut hyvin käyttäytyviä nuoria jotka eivät uhmaa auktoriteettejä.
Hassua. Mun teini käyttäytyi huonosti koulussa ja huonosti kotona. Ei ollut rooleja, vaan oli samanlainen joka paikassa. Huono käytös meni ohi ajan kanssa, kun aikuistui. Ja kaikki mahdollinen yritettiin tehdä viranomaisten kanssa, mutta muu ei auttanut kuin aika. Arvosti vaan niitä auktoriteetteja, jotka olivat itse sen arvoisia. Ihan itsekin tuli tämä opittua, jos käyttäydyin aikuismaisesti ja rauhallisesti, homma sujui, mutta jos menin mukaan kiljumiseen, mikään ei sujunut. Ja opiskelee tämäkin murrosikänsä myrskyillyt.
Vierailija kirjoitti:
Saisi pyytää opettajalta anteeksi ja huutaisin niin perkeleesti. Osaan kyllä olla vihainen ja mies kanssa, vaikkei juuri lapsille huudetakaan. Ääntä kyllä löytyy tarvittaessa ja kiukkua. Jos toistaisi rikoksensa, tulisi kuukauden tallikielto. Se purisi ja kovaa, ei yhtään ratsastustuntia, ei yhtään tallilla pyörimistä.
Onko sinusta tuollainen huutaminen hyvää esimerkkiä nuorelle?? Surkeaa se on. Et pärjää lapsellesi kuin surkeasti huutamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän todistuksessa näkyvästä käytöksen arvioinnista voi jo jotain päätellä. Jos se on kiitettävä, lapsi tuskin huutelee opettajille törkeyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on sinänsä teoreettinen koska oma lapseni ei puhu noin. Meillä ei ole opeteltu imuttamaan dikkiä himassa, ja en tajua mistä teini edes oppisi tuollaista vokabulaaria. Minkälainen 14-vuotias tyttö on suustaan noin irstas? "Ime munaa"? Mitäs vittua?
Opetettiinko kuitenkin kyselemään, että mitä v*****a ? Ei ihme, että nuoriso oppii ruman kielenkäytön, kun aikuisetkin kiroilee V-alkuisesti normaalissa puheessa/kommentissa.
No eiköhän vähempikin riittäisi.