Te jotka ette päästä lapsienne kavereita teille kylään
Oletteko yhtään miettineet sen vaikutuksia lapsiinne ja hänen sosiaaliseen elämäänsä? Kaikki muut kyläilevät toistensa luona, välillä yökyläänkin menevät. Oma lapsenne jää jossain vaiheessa kutsumatta mihinkään, kun se kyläily ei ole vastavuoroista.
Itse muistan omassa lapsuudessani miten sitä melkein asuttiin kaverin kanssa yhdessä. Aina jommankumman luona oltiin.
Nyt omalla lapsellani on kaveri, joka on jo useampaan otteeseen valittanut, kun hän ei saa kotiinsa kavereita viedä ikinä. Syynä isänsä, joka ei halua "vieraita kakaroita" kotiinsa tuomaan melusaastetta.
Harmittaa tuon lapsen puolesta, selvästi asia harmittaa häntä kovasti. Tiedän, että kun ikää tulee hänelle lisää, saattaa mennä välit isäänsä totaalisesti kun tämä on niin itsekäs. Lapsen äiti antaisi tulla kylään, mutta on liian tossukka laittamaan miehensä ojennukseen.
Ja joo, voihan sitä tavata muuallakin, mutta silti. Todella ankeaa tuollainen meininki. Synttäreille saa kutsua kavereita, mutta ne kestävät aina vain kaksi tuntia. Eihän siinä ajassa ehdi juuri mitään tehdä.
Kommentit (52)
Ap:n pentu on tietysti tällainen järkyttävä mölyapina. En itsekään haluaisi sellaista kotiini riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun opettaja ja kun päivän paimentaa mölyävää apinalaumaa, haluaa kotona olla rauhassa. Riittääkö tämä selitykseksi sulle?
Minäkin olen opettaja ja tiedätkö, sitä enemmän ymmärrän kavereiden merkityksen! Lapselle kaverit on supertärkeitä ja ne suojaa mm. kiusaamiselta/syrjimiseltä. Meille on todellakin tervetulleita lasten kaverit aina. Toki odotan vastavuoroisuutta. Opettaessani alakoulussa, meillä ravasi alakouluikäisiä. Kun siirryin yläkouluun, esikoinen oli sitä ikää. Ensin väänsin päivän teinien kanssa koulussa ja illalla oli toiset teinit meillä laumana hengaamassa. Eihän se nyt työntekoa ole, jos meillä on kylässä joku. Se on aivan eri asia päivällä, kun pitäisi lapset pitää järjestyksessä ja opiskelmassa kuin se, että ne lojuu tuolla lapsen huoneessa tai vaikka kävisi tässä olkkarissa. Ei ne ole minun vastuulla, ei minun tarvitse noudattaa yleisiä sääntöjä tai yrittää saada heitä tekemään asioita, joita eivät haluaisi tehdä.
Meillä on lapsille järjestetty pihalle paljon erilaista viihdyttävää tekemistä. On sisätilaa sadesäälle ja iso piha tarjoaa tilaa vaikka mille. Talvella rakennetaan pitkä liukumäki. Meille on aina kaverit tervetulleita pihaleikkeihin, mutta sisälle rajoitetusti. Sisälle voi pyytää kaverit heti koulun jälkeen, mutta aikuisten kotiutuessa on myös kavereiden aika lähteä. Tämä on ollut oikein toimiva systeemi. Yökyläilyyn ei olla lähdetty.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun opettaja ja kun päivän paimentaa mölyävää apinalaumaa, haluaa kotona olla rauhassa. Riittääkö tämä selitykseksi sulle?
Ei riitä, selityksesi on ala-arvoinen jos olet lapsia hommannut. Koti on myös lasten ja heidän kaverinsa on tärkeä osa elämää. Itsekkyyden huippu vedota työhösi ja rajoittaa sen vuoksi perheesi elämää. Työpäiväsi ovat muutenkin naurettavan lyhyitä ja lomaa älyttömän paljon jatkuvasti. Etköhän siinä saa henkeä ihan riittävästi vedettyä. Kehtaatkin mokoma!
En ole ap
Meilläkinrahatvähissä kirjoitti:
Ei tule meille vieraat mukulat. Piste.
Sääliksi käy lapsianne. Olisitte jättäneet tekemättä. Mukuloitannekaan tuskin kukaan omaan kotiinsa sit ottaa kun kotoa saaneet heti niin huonot ja ankeat lähtökohdat.
Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkinrahatvähissä kirjoitti:
Ei tule meille vieraat mukulat. Piste.
Sääliksi käy lapsianne. Olisitte jättäneet tekemättä. Mukuloitannekaan tuskin kukaan omaan kotiinsa sit ottaa kun kotoa saaneet heti niin huonot ja ankeat lähtökohdat.
Säälittävää.
T. Mamma, joka haluaisi loislapsensa toisten luo passattavaksi
Vierailija kirjoitti:
Perheen aikuiset päättävät vierailuista, piste. Täällä voidaan vauvapalstalla lynkata jos se tekee teidän onnelliseksi, mutta mitään päätösvaltaa tällä raadilla ei ole. Antakaa olla.
Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi niin moni lapsi nykyään voi niin huonosti.
Huonot vanhemmat on se syy. Mahdat sinäkin niin olla ylpeä itsestäsi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen aikuiset päättävät vierailuista, piste. Täällä voidaan vauvapalstalla lynkata jos se tekee teidän onnelliseksi, mutta mitään päätösvaltaa tällä raadilla ei ole. Antakaa olla.
Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi niin moni lapsi nykyään voi niin huonosti.
Huonot vanhemmat on se syy. Mahdat sinäkin niin olla ylpeä itsestäsi..
Talossa talon tavalla. Vaikkei se sinua miellyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Fksu toteaminen. Moni ala koululainen hakee kaverin jolle pääsee koulun jälkeen syömään. Kun kotona ei ruokaa ja usein niitä useampi lapsi. Silloin kun kaverin lähikasvattaja töissä. Palaa töistä kotiin jääkapissa on valo.Ainakin itäHelsingissä käytäntö vuosikymmeniä , se on opittu vanhemmilta,jatkuu sukupolvesta toiseen samaa.
Haluan tuntea omien lasteni kaverit ja tiedän kaikki lasten ystävät joita on laaja porukka..
Itselle on ollut lapsien hyvinvointi aina se ykkös juttu. Ei mun jutut ole niin helvatun tärkeitä.. Mä olen juoksuni juossut.. Nyt omat lapset ovat niitä elämän päätähtiä!
Ja olen kiitollinen lasten jokaisesta ystävyyssuhteesta.
Ja meille saa/ja pitää tulla. En kasvata syrjäytyviä lapsia.
T: Kolmen lapsen ylpeä yksinhuoltaja
Meille ei vaan tulla koska on riski että kaverit varastaa tai muuten urpoilee. https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/kotihapea-voi-piinata-myo… meillä on millaista on ja ei muille kuulu. Tuossa esimerkki että mitä se kaveruus voi olla. Tuo on kiusaamista.
Kyläillään..
Mä rakastan sitä että meidän lapset oppii sosiaalisiksi ihmisiksi.
Mä rakastan sitä että meidän lapsilla on elämä johon myös ystävät ovat tervetulleita.
Mä sallin sen että lapsen ysptävöt voivat tulla kuin kotiinsa.. Meillä joka päivä kavereita, on yökyläilemässä montakin lasta kerralla. EI HAITTAA!!
Lasten kaverit myös mukana meidän elämämme reissuilla!!
Lapset ovat nuoria ja pieniä vain kerran elämässä ja silloin luodaan pohja niille asioille jotka vaikuttaa lapsen loppuelämään!!
Aikuinen voi olla mut se ei tarkoita ettei Uskalleta elää elämää!! Jos rakastat lastasi niin osallistu sen elämään. Välinpitämättömyys on pahinta väkivaltaa.
RAKASTAN OLLA ÄITI❣️