Kehtaatko kieltäytyä lapsi(yö)vieraista?
Siskoni kuuli että minulla on lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on koulussa syysloma. "Meidän lapsethan voi sitten tulla teille lomailemaan!"
Olin odottanut rentoa lomaviikkoa OMAN perheeni kanssa. Lapsemme ovat sitä paitsi niin isoja, että ajattelin myös shoppailla itsekseni yms. Nyt meille tulee kolmeksi (!) päiväksi kolme (!) lasta, joista nuorin on kolme (!) vuotta.
Välejä katkaisematta minusta tuohon oli mahdotonta sanoa ei. Osaako joku muu kieltäytyä? Mietin jo että valehtelisin jotain lomamatkasta, mutta ei sekään onnistu. Sisko vielä oikein intoili mitä aikovat miehensä kanssa tehdä kun saavat kaksi vapaailtaa. Murr...
Kommentit (32)
Kehtaisin. Kehtaisin kieltäytyä myös aikuisvieraista, jotka yrittävät ängetä yökylään. Meillä kun on (onneksi) kaksio, niin vetoan siihen, ettei yöpaikkaa vain ole. Avopuolison työtön serkku olisi halunnut tulla joskus keskellä työviikkoa yöksi, mutta siihen mieskin onneksi sanoi ei. En tykkäisi yhtään, jos aamulla pitäisi ottaa huomioon joku itselle lähes tuntematon ihminen, joka mitä luultavammin vielä jäisi yksinään asuntoon meidän lähtiessä töihin.
Minä kyllä kehtaisin kieltäytyä. Eikä mun sisko ees ehdottaisi ikinä mitään tollaista.
Nyt vaan sanot sille siskollesi, että ei käy tai vaikka et yksi yö ok, muut ei.
Minä en ikipäivänä ota kotiini lapsivieraita yöksi. Päivällä ovat tervetulleita, mutta ei yöksi. Jos menee välit, sitten menee, kaikkeen ei minusta tarvi suostua. Varsinkaan mihinkään sellaiseen, joka on itselle kohtuuttoman rasittavaa.
Jos ei ole sen vertaa munaa, että viitsisi siskolleen sanoa, että valitettavasti on jo muita suunnitelmia, niin kärsi sitten.
Mulla oli joskus ihan liikaa yövieraita - lapsia, aikuisia, tuttavia, sukulaisia ja ystäviäkin.
Monet yövieraat olivat juuri niitä, jotka kutsuivat itse itsensä. Oli myös sitä, että hoidin joskus jonkun kaverin lasta, joka jäi yöksi. Kaverinihan keksi tästä, että nyt kun pikku-Jessica on ollut yötä, niin enkö ottaisi pikku-Oscarin myös toisena viikonloppuna.
Kypsyin näihin kotiini itsensä kutsuneihin yövieraisiin ja aloin ihan suoraan sanoa, että tällä kertaa haluan pitää vapaan viikonlopun. Joidenkin kanssa välit viileni, mutta enpä ole siitä pahoillani, sillä enemmän minua kypsytti itse itsensä kutsuneet yövieraat. Nykyisin luonani käy vain sukulaisiani ja pari hyvää ystävää yökylässä.
Kyllä kehtaan kieltäytyä, mun luona ei ole koskaan yöpynyt yksikään muksu. Enkä myöskään "huutele" lomistani kenellekään. Näin saan aina lomailla rauhassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sen vertaa munaa, että viitsisi siskolleen sanoa, että valitettavasti on jo muita suunnitelmia, niin kärsi sitten.
Sehän tässä olikin ongelmana, kun niitä muita suunnitelmia ei varsinaisesti ollut. Ts. suunnitelmana oli olla rennosti kotona, nukkua pitkään ja vasta aamulla miettiä mitä tehdään.
Sisko on tosi sinnikäs kyläilijä. Kun olen tuskanhiki otsalla selittänyt hänelle miksi eivät voi tulla joku viikoloppu meille kylään (yöksi), niin ehdottaa seuraavaa tai sitä seuraavaa viikonloppua. Ja kun sitten tulevat, niin sisko iloisesti sanoo että "Aateltiin mennä Mikon kanssa leffaan kun kerrankin päästäisiin kaksin niin tehän voitte laittaa lapset nukkumaan. Tosi rankkaa on ollut niin on ihana tuulettaa vähän päätä." Inhottavaa tuohon on sanoa että sori, ei käy.
Ihan oikeastiko muiden on helppoa sanoa läheiselle ihmiselle EI? Varsinkin kun se läheinen ei kysy, vaan olettaa asian olevan ok.
T. Munaton Ap
Sano, että ajattelit levätä, mutta yksi yö ok. Näin olet hyvä sisko ja samalla yksi yö varmaan menee...?
Meillä on vähän samaa ongelmaa, kun sukulaisnainen yrittää saada meille jatkuvasti lapsensa yökylään. Voin sanoa, että koen sen hirveän raskaana. Työviikko alla, mukavaa omaa puuhaa omien lasten kanssa viikonlopuksi suunnitteilla ja sitten pitäisi alkaa vahtimaan pikkulapsia. Kun omat on 9 ja 11, niin elämä on jo aika mukavaa. Sukulaisnaisen lapset on 2 ja 3. Nuorempi käyttää vallan vaippojakin vielä, vanhempi vain öisin.
Sitten tämä sama nainen valittaa, että kun ei ole tukiverkostoa ja aina kaikilla on vaan menoa, kun pyytää lapsille yökylää. He kuulemma tarvisivat "joskus" vapaa-aikaa. Joskus tarkoittaa varmaan joka viikonloppu. Lapset on jatkuvasti miehen vanhemmilla koko viikonlopun tyyliin perjantai klo 16- sunnuntai klo 19. Sen lisäksi oma siskonsa hoitaa jne. En ymmärrä, mikä käsitys hänellä on siitä, paljonko normaaleilla pienten lasten vanhemmilla on sitä vapaa-aikaa lapsista.
Kehtaan kieltäytyä. Kehitän vaikka valkoisen valheen jos muuta ei ole.
On helppo sanoa läheiselle ihmiselle ei.
No sekin että aikoo levätä ja ottaa rennosti on suunnitelma, ei siihen kellään ole mitään nokankoputtamista.
Minäkin ottaisin yhdeksi yöksi mutta en enempää.
Meidän lapsella on ensi viikolla syysloma ja meidän suunnitelma on lähinnä tehdä mitä huvittaa ja levätä ja kerätä voimia kiireisen pimeän syksyn keskellä, jos joku tuppaisi lapsiaan kylään sanoisin että sorry mutta ollaan tosi väsyneitä just nyt.
Tehkää omat rajanne selväksi läheisillenne, ei tarvitse olla kynnysmatto.
Olisi kamalaa jos omat lähisukulaiset eivät haluaisi meitä tai lapsiamme kylään ihan vaan kun eivät viitsi tavata. Emme tietenkään tunge sisään jos heillä on muuta menoa, mutta lomallahan on juuri kiva kyläillä.
Sanoisin et totta kai sopii! Puoli viikkoa kaikki lapset meillä ja sitten puoli viikkoa kaikki lapset teillä, tosi kiva idea!
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa jos omat lähisukulaiset eivät haluaisi meitä tai lapsiamme kylään ihan vaan kun eivät viitsi tavata. Emme tietenkään tunge sisään jos heillä on muuta menoa, mutta lomallahan on juuri kiva kyläillä.
Kyläily on aika lailla eri asia kuin se, että lykkää pienet lapset toisen harteille kokonaan..
Vierailija kirjoitti:
Minä en ikipäivänä ota kotiini lapsivieraita yöksi. Päivällä ovat tervetulleita, mutta ei yöksi. Jos menee välit, sitten menee, kaikkeen ei minusta tarvi suostua. Varsinkaan mihinkään sellaiseen, joka on itselle kohtuuttoman rasittavaa.
Sama mulla. Itsellä on kolme lasta ja yökylään kysyjiä on riittänyt. En ole taipunut. Päivällä saa kyläillä, ei öisin.
Aloittajan lapset oli jo niiin isoja että ei varmaan lähtis enää yökyläilemaan äipän siskolle, mutta muuten hyvä idea. Ja aloittajalle vielä että kyllä se voi aluksi olla hankalaa sanoa että Ei ei sovi jne.. helpompi melkeen keksiä niitä valheitä mutten kuitenkaan suosittele sitä tietä. Kun opettelee niin sitten se tulee ihan luonnostaan EI Käy. Ja sitäpaitsi vaikka sulla ei nyt ole loma suunnitelmia niin et sä voi niitä lomallakaan tehdä jos siinä roikkuu vieraita pentuja jaloissa. Sano että te saatatte reissata lomalla tai tehdä muuta mihin ei nuo pikkulapset nyt sovi kuvioihin. Ja jos uskallat niin voit vielä lisätä ettet edes tykkää pienistä lapsista =D=D
Miten vaikea joidenkin on sanoa yksinkertaisesti: "Nyt ei sovi." Ei tarvitse selitellä mitään, vaikka varsin monet yrittävät tentata, mitä sitten on niin merkittävää ohjelmaa tiedossa, että et ota yövieraita. Ei kuulu heille. Pidä oman perheen rajat selvinä.
Mulle lapsia tungetaan ettei tarvi maksaa pöivähoitomaksua.
Olen viettänyt jo vuosia elokuun vapaata ja todella moni tunkee lapsiaan hoitoon, on lapsilla sitten seuraa.
Siinä vaiheessa kun tulee raha kysymykseen , ihmetellään kovasti. Ilmaiseksiko kuvittelet minun hoitavan lapsia ? Oikeestiko ?
Yhden lapsen hoitopalkka on 10 e tunti, 2 lasta 15 e tunti, eipä ole liikaa näkynyt.
Auttaminen on eri asia kuin lasten tunkeminen.
Se on sun siskosi. Lopeta tunteilut ja sanot ei kiitos. Syyslomalla meidän perhe viettää omaa laatuaikaa.
Miksi suostuit?