Miten teillä vaikuttaisi, jos kilometrikorvaus häviäisi ja/tai matkavähennys poistuisi?
Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyos…
"Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan."
Kommentit (189)
Mieheni työskentelee kansainvälisessä pörssiyhtiössä, mutta sanoo, ettei palkkakuitissa näy koskaan verottomia päivärahoja. Miksi pitäisikään näkyä?
Jos km-korvaus poistuu, niin sitten en aja omalla autolla firman ajoja. Pomo hankkikoon vuokra-auton käyttöön niitä reissuja varten.
Verottaja on ollut jo pitkään sitä mieltä, että bussi olisi jotenkin käyttökelpoinen vaihtoehto päivittäiseen työmatkaan. Eli hyväksytyt matkakulut on alle omavastuun....ei siis vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella väärin että jotkut kikkailee eivätkä ikinä maksa veroja. Duunareilta revitään nahkakin irti ja yrittäjät ei ikinä maksa mitään veroja.
Yrittäjät ei ikinä maksa mitään veroja?
Yrittäjä maksaa oman palkkansa, oman eläkkeensä, omat sosiaalimaksunsa, eikä ole oikeutettu sosiaaliturvaan, työttömyyskorvauksiin, lomarahoihin yms.
Mistä olet kuullut, ettei yrittäjä maksa veroja, kerro mullekin miten se onnistuu!!!
Isäni on metsuri ja ajelee satoja km viikottain, joskus jopa yli 100km päivittäin palstoille, eli varmasti vaikuttaisi.
Yrittäjät nostaa km kuluja huikeita summia ja siksi verottaja on hermostunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?
Ei niitä mistään makseta. Minä vain maksan omasta palkastani vähemmän veroja, mutta: maksan polttoaineveroa ja autoveroa. Kyllä mulle jää myös palkasta maksettavaa veroa, eli ei mulle kukaan mitään maksa. Maksan vain vähemmän veroja kuin se, joka ei matkakuluvähennyksiä saa, mutta silti mulla jää vähemmän palkkaa käteen matkakulujen vuoksi kuin jos olisi työpaikassa, mihin on kävelymatka. Olin töissä, missä töihin oli kävelymatka ja vaikka palkka oli pienempi, oli vuosittain käteen jäävä summa isompi.
Se että asut niin kaukana on oma vikasi. Joten turha valittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hallituksen isku miehiä kohtaan. Miehet hakevat työnsä kauempaa kotoa. Miesten työmatkat ovat keskimäärin yli kaksi kertaa pidemmät kuin naisten. Onkohan tämä feministien suunnittelema uudistus, jolla pyritään halvaannuttamaan Suomi? Miten käy verotulojen, jos miehet eivät enä käy töissä, kun se ei kannata kalliiden matkakustanusten vuoksi. Miten käy reunakuntien kun sieltä ei enää kannata käydä töissä Helsingissä? Eikö se aprillipäivä ole huhtikuussa? Vai ehtikö hallitus jakaa sen tasan vuoden joka päivälle?
Mulla on työmatka 160km yhteen suuntaan ja brutto alle 3th kuussa, joten joten tuo muutos tulee minun pitää joko erota ja muuttaa työpaikkakunnalle yksin tai irtisanoutua. Olen nainen.
Tietenkin pitää asua työpaikkakunnalla. Eikai sitä nyt pidäkkään asua jossain korpimetsässä kun työpaikka on kaupungissa
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät nostaa km kuluja huikeita summia ja siksi verottaja on hermostunut
Ehkä kilomertikorvaus voitasiin sitoa GPS paikannukseen, eli pitäisi pystyä tarvittaessa osoittamaan että verottamana korvattu matka on todellakin ajettu. Tosin kyllä tätäkin varmaan pystyy kiertämään tai manipuloimaan jos haluaa.
Yrityksille tule kalliiksi jos työntekijöiden autoja ei voisi enää käyttää työajoon.
PS. Nyt voisi olla kannatavaa perustaa autovuokraamo, kysyntä nousee kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.
Kun saa palkkaa niin siihen voi sisältyä myös menoja, esim. menoja työmatkoista. Työmatkakorvaukset ja verovähennykset on sitä varten että työntekijä voisi vähentää palkasta kuluja pois ja maksaisi tuloveroa vain siitä todellisesta palkasta jonka hän työstä saa.
Työpaikan vieressä asuva ei voi näitä matkakuluja vähentää palkastaan, koska hänellä ei näitä matkakuluja ole.
Nyt hallitus aikoo olla epäreilu työmatkakuluja omavaa kohtaan ja estää näiden kulujen vähentämisen koska haluaa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen esim. että muuttaisi maalta pois ja että ei kävisi kovin kaukana töissä koska ei pysty sitä taloudellisesti tekemään. Tai että alkaisi käyttämään julkista liikennettä.
Ei se ole mikään epäreilu. Se että sinä muutat jonnekkin hevonkuuseen ei ole valtion vika. Jos siellä haluat asua niin silloin sinun pitää maksaa kustannuksetkin
Vierailija kirjoitti:
Vois vähän kismittää opiskelijaa, joka ajaa 20 km töihin, jotta voisi maksaa elämistään opintojen ohella ilman lainaa. Auto on käytössä avomieheltä.
Jännä kun kukaan ei ole vielä keksinyt miten voin kaupassa tehdä kassa/myymälätyötä etänä. Kun töitä ei ole lähempänä, niin ei ole (paitsi puhelinmyyntiä provikkapalkalla, jumpe miten hienoa).
Muuta kaupunkiin ja lopeta valittaminen
En pystyisi käyttämään julkisia kulkuneuvoja, koska teen yötyötä ja matkaa on suuntaansa 55km. Lisäksi se on niin syrjäseudulla, maalla, ettei sinne bussit kulje ja junakin lakkasi paikalliselle asemalle pysähtymästä hiljakkoin.
Ei ole vaihtoehtoa.
Ilahduttavan moni on luvannut jättää työnsä jos kilometrikorvaukset ja työmatkavähennykset lähtee. Täällä on muutama satatuhatta työtöntä innokkaasti ottamassa teidän työt.
Kiva että tulee kiertoa työpaikkoihin eli minun mielestäni esityksen seuraukset on ehdottomasti plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hallituksen isku miehiä kohtaan. Miehet hakevat työnsä kauempaa kotoa. Miesten työmatkat ovat keskimäärin yli kaksi kertaa pidemmät kuin naisten. Onkohan tämä feministien suunnittelema uudistus, jolla pyritään halvaannuttamaan Suomi? Miten käy verotulojen, jos miehet eivät enä käy töissä, kun se ei kannata kalliiden matkakustanusten vuoksi. Miten käy reunakuntien kun sieltä ei enää kannata käydä töissä Helsingissä? Eikö se aprillipäivä ole huhtikuussa? Vai ehtikö hallitus jakaa sen tasan vuoden joka päivälle?
Mulla on työmatka 160km yhteen suuntaan ja brutto alle 3th kuussa, joten joten tuo muutos tulee minun pitää joko erota ja muuttaa työpaikkakunnalle yksin tai irtisanoutua. Olen nainen.
Tietenkin pitää asua työpaikkakunnalla. Eikai sitä nyt pidäkkään asua jossain korpimetsässä kun työpaikka on kaupungissa
Esimerkiksi rakennusmiehillä työpaikka vaihtuu monen monituista kertaa vuodessa. Ei sitä jokaisen työmaan vuoksi voi muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ilahduttavan moni on luvannut jättää työnsä jos kilometrikorvaukset ja työmatkavähennykset lähtee. Täällä on muutama satatuhatta työtöntä innokkaasti ottamassa teidän työt.
Kiva että tulee kiertoa työpaikkoihin eli minun mielestäni esityksen seuraukset on ehdottomasti plussaa.
Määrätään vielä että yhdessä työpaikassa saa työskennellä maksimissaan 5 vuotta.
Sehän olisi palkanalennus. Ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.
Kun saa palkkaa niin siihen voi sisältyä myös menoja, esim. menoja työmatkoista. Työmatkakorvaukset ja verovähennykset on sitä varten että työntekijä voisi vähentää palkasta kuluja pois ja maksaisi tuloveroa vain siitä todellisesta palkasta jonka hän työstä saa.
Työpaikan vieressä asuva ei voi näitä matkakuluja vähentää palkastaan, koska hänellä ei näitä matkakuluja ole.
Nyt hallitus aikoo olla epäreilu työmatkakuluja omavaa kohtaan ja estää näiden kulujen vähentämisen koska haluaa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen esim. että muuttaisi maalta pois ja että ei kävisi kovin kaukana töissä koska ei pysty sitä taloudellisesti tekemään. Tai että alkaisi käyttämään julkista liikennettä.
Onko täällä jollakin luulo että verottaja antiasi rahaa työmatkoista? Autolla ajo on erittäin verotettua, joten kyllä siitä työmatkaajosta tulee valtion kassaan paksumpi siivui kuin mitä annetaan työmatkasta verohelpotusta.
Ei se ole mikään epäreilu. Se että sinä muutat jonnekkin hevonkuuseen ei ole valtion vika. Jos siellä haluat asua niin silloin sinun pitää maksaa kustannuksetkin
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kiva että olette kääntäneet takkia! Aiemminhan yksikään työtön ei ollut halukas tekemään töitä. Nyt on? Vautsi, uskomatonta että jääräpääkin myöntyy totuuden edessä. Hienoa, tsemiä jne.
Saan koko vuodelta palautuksia n. 60 euroa bussin kuukausilipun mukaan. Eli ei paljon hetkauttaisi 😀
Todelliset kustannukset ovat n. 120€/kk bensaan. Julkisilla en pysty aikataulujen vuoksi kulkemaan, työpäivä on muutenkin pitkä niin en halua odottaa bussia melkein tuntia siihen päälle. 22 km työmatkaa.
Onhan se todella väärin että jotkut kikkailee eivätkä ikinä maksa veroja. Duunareilta revitään nahkakin irti ja yrittäjät ei ikinä maksa mitään veroja.