Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalin koulu, jossa olet ollut

Vierailija
15.10.2016 |

Peruskoulu, lukio, ammattikoulu, ammattikorkeakoulu? Kertokaa!

Minä aloitan: Oulunkylän yhteiskoulu, Helsinki, 2000-luvun alkupuolella. Kiusaamista oli ja näkyi päivittäin, mutta koululla ei ollut kiinnostusta puuttua mihinkään. Kaikissa juhlapuheissa yms. painotettiin, miten meidän koulussa on kiusaamiselle nollatoleranssi ja meidän koulussa ei ketään kiusata. Yök mikä paikka.

Kommentit (326)

Vierailija
201/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aleksis Kiven koulu Helsingissä. Kiusaamista ja raakaa väkivaltaa. Päästään vialla ollut rehtori, joka oli entinen poliisi. Kävi käsiksi oppilaisiinkin.

Milloin?? Ketkä kiusas ja ketä?

Vierailija
202/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmijärven yhteiskoulu eli NYK 90-luvun alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella tulee muutama paha koulu mieleen, josta omakohtaista kokemusta, mutta myös ystäviltä kuultua.

Linnainmaan koulun ala- ja yläaste. Muuten ihan hyvä koulu (rehtori ja opettajat jees), mutta tietyt tyypit kiusasivat ja naureskelivat kaikille niille, jotka olivat erilaisia tai ”outoja”. Erityisesti yläaste oli yhtä h*lvettiä.

Olin yksi näistä keille naurettiin, mun vaatteita haukuttiin, mun hiuksia, ylipäätään mun ulkonäköä ja persoonaa. Haukkumista ei ollut aina, mutta erittäin usein. Tämäkin on hyvin kuvaava esimerkki ilmapiiristä: Kouluun oli tullut uusi nätti tyttö, joka tunsi pari jääkiekkoilijaa ja suosituimpia tyttöjä mun luokalta. Juteltiin sitten porukassa tämän uuden tytön kanssa ja se tyttö sanoi mulle myöhemmin välitunnilla päin naamaa, ettei ole kuullut minusta mitään hyvää. Tajuutteko miltä tommonen tuntuu....Ihmiset, jotka ei edes tunne sua kuuntelee p*skapuheita ja tekee susta heti oletuksia.

Musta oltiin levitelty mm. juoruja, et olisin yläasteikäisenä kakannut järveen. Käytin kuulemma aina samoja vaatteita ja täytin sukilla myös kuulemma rintaliivini. Nämä ei pitäneet missään tapauksessa paikkansa. Ja näiden juorujen levittelijät asui mun kanssa samassa pihapiirissä ja esittivät välillä kaveria. Ihan uskomatonta, että voidaan tehdä jotain tuollaista toiselle.

Ulkomaalaisia katsottiin myös kieroon. Koulu koostui suurimmilta osin keskiluokkalaisista lapsista, jotka harrastelivat, matkustelivat, käyttivät kalliita merkkivaatteita. Paljon oli myös wt-lapsia, häiriköitä ja sellaisia, joilla oli isoja asenneongelmia ja jopa rikostaustaa.

Ihan hirvää aikaa oli toi yläaste mulle. Mulla oli kotonakin todella vaikeat olot, niin sit vielä koulussa saa kestää lisää potaskaa...Masennuin ja katosi motivaatio ihan kaikkeen.

Sit pari koulua, joista pari läheistä kaveria mulle kertoneet: Sammon Keskuslukio ja Tampereen kauppis (Tredu). Jälkimmäisessä käynyt itsekin ja koulu täynnä ylimielisiä rikkaiden pentuja, jotka luulevat olevansa parempia kuin muut.

Vierailija
204/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Suomen koulut ala-asteista amkkeihin ja yliopistoihin näyttävät olevan hirveitä, no ei ole yllätys.

Vierailija
205/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkkiniemen ala-aste -90. Opettajana uskovainen vanha katkeroitunut mamma joka kiusasi lapsia, joiden vanhempien kanssa meni sukset ristiin. Itse osallistuin ET-opetukseen joten olin opettajan kiusan kohde. Istuin jatkuvasti jälki-istunnossa muiden tekosien tähden ja aloin oireilla jo 7-8 vuotiaana tämän jatkuvan opettajan harrastaman piinaaminen takia. Lopulta opettaja riitaantui niin pahasti monien luokkalaisten vanhempien kanssa että 2. Luokan päätteeksi muistaakseni 5 tai 6 perhettä vaihtoi koulua(!) Minä mukaanluettuna.

Vierailija
206/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mesta kirjoitti:

Olin täällä, mutta 10 vuotta myöhemmin.

Minusta siellä oli ihan ookoo.

Rehtori oli aika jämpti tapaus...

Vierailija
207/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maunulan peruskoulu.

Vierailija
208/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kyläkoulu kirkonkylällä. Aamu alkoi usein hullun bussikuskin vetäessä tahalteen pysäkin ohi ja virnuillessa, kun oppilaat rämpivät ulos umpihankeen. Toisaalta ei meitä ollut siinä ikinä kuin kaksi, muut menivät kävellen/suksilla. Kun koululle oli selvitty sukat märkinä, piti seistä luokassa 20 min aamuavauksen ajan . Luokka oli kylmä ja vetoisa, kuten koko koulu. Kaikilla valui nenät ja kun takkia ei saanut luokassa pitää, oli päälle vedetty ne paksuimmat villapaidat. Vessat olivat ulkona, semmoisessa rumassa kuutiossa.  Pojat hyppivät tyttöjen puolella  ja asiasta valittaessa, todettiin että pojat ovat poikia. Oli kuulkaa tokaluokkalaisesta tytöstä pelottavaa, kun tulet kopista ja kuudesluokkalainen poika virnuilee lavuaarin luona. Eivät ne pojat ikinä mitään tehneet, mutta silti pelotti.

Ruokalan ikkunat olivat talvisin usein jäässä ja keittäjä haisi tupakalta. Kun pyysi vähän, antoi paljon ja kun pyysi paljon antoi vähän. Ruoka oli kyllä hyvää, muussikin ihan kotitekoisen makuista eikä pussiliisteriä. Kun vain ei olisi tarvinnut kerjätä lisää...

Jumppasalista ei tarvitse varmaan sanoa, että sekin oli jääkylmä. Miesopettaja vahti mielellään että tytöt kävivät suihkussa, ei siitå silloin tullut mieleenkään valittaa että ope tulee tuijottamaan viereen. Sama ope myös läimi yhtä poikaa suksisauvalla päähän . Tyyppillinen kasariope, raivohullu ja perverssi!

Eräs tyttö kiusasi minua nimestäni, joka kieltämättä oli hienolta kalskahtava verrattuna Maijoihin ja Tiinoihin. Olen siis Anna-Sofia. Lukutoukka äitini varmaan jostain tyttökirjasta löytänyt tuon nimen. No kuitenkin, jossain vaiheessa nimittely vaihtui ihan käsiksikäymiseen , kampattiin tai laitettiin roskia pulpetiin. Onneksi tuota kesti vain kaksi lukuvuotta , sitten tämä kiusaajatyttö muutti pois.  Muille nimeni ei ollut mikään ongelma, paitsi yhdelle opelle joka kutsui minua sinnikkäästi Sohviksi.

Koulun terveydenhoitaja oli  myös yksi vitsi, laittoi laastarinkin niin tiukkaan ettei veri meinannut kiertää ja kuumetta mitatessa mumisi ja käänteli mittaria kuin ei olisi moista ennen nähnyt.  Minulla viottui peukalo pysyvästi rouvan paketoinnin vuoksi.  Ei opettajienkaan luottamus tainnut olla kovin korkealla, kun jossain vaiheessa oppilaita alettiin toimittaa suoraan tk:hon mielummin kuin passitettiin terkalle. 

Huh huh :D

Vierailija
209/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä mesta kirjoitti:

Olin täällä, mutta 10 vuotta myöhemmin.

Minusta siellä oli ihan ookoo.

Rehtori oli aika jämpti tapaus...

Kuka siellä oli silloin rehtorina? Muistan vaan nimeltä miehen, joka jäi mielestäni eläkkeelle ollessani oppilaana. Tämän jälkeen rehtoriksi tuli vanhempi nainen, molemmat ok.

Omat kokemukseni eivät liity varsinaiseen kiusaamiseen oppilaiden osalta (mitä nyt ysiluokan poikaporukka ”istui orrella” eli yläkertaan menevien rappusten välitasanteella ja pisteytti kovaan ääneen ohimenevien tyttöjen takapuolia.).

Koin kotona järkyttävää henkistä väkivaltaa ja elin jatkuvassa pelossa sadistisen isäni vuoksi. Äitiäni pahoinpideltiin julmasti usein. Ulospäin asiat oli ok, kavereita oli ja olimme varakkaita.

Saatoin saada kokeista hyviä numeroita tai sitten jos olin kokenut pitkään väkivaltaa ja valvonut öitä, niin en tajunnut matikasta mitään. Ei ollut mahdollisuutta keskittyä.

Tästä johtuen opettajani järjesti minulle tukiopetusta niin että oli itse opettajanhuoneessa ja kävi laittamassa minulle tehtäviä viereiseen pieneen tilaan. Opettaja veloitti tästä ”opetustuokiosta” hyssytellen 100mk/kerta. Tienasi tällä systeemillä todella paljon rahaa minulta. Olin 14v. Opetus tapahtui aina ennen kolmea iltapäivällä.

Vierailija
210/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun joku rehtori ilmoittaa ettei täällä ketään kiusata se on vain kätevä tapa luistaa omasta vastuusta.

Vierailija
211/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysmarja kirjoitti:

Lahti. Tiirismaan lukio on nykyisin kyllä todella hyvässä maineessa nimenomaan musiikkiluokkien takia! Tainnut olla ikäpolvikysymys tuo parinkymmenen vuoden takainen jatkuva kiusaaminen. 2000-luvulla syntyneet musiikillisesti lahjakkaat on todella kivoja koulutovereitaan kohtaan. Eri mieltä voikin sitten olla Lahden Lyseon urheiluluokkien pissiksistä. Urheilu muka on reipasta? Nenänvartta pitkin mulkoillaan vähemmän urheilevia rinnakkaisluokkalaisia... Ja kuka voi myöntää nähneensä hymyilevän urheilulukiolaisen tytön wanhojen tansseissa?

Juuri näin. Ysärit ja kasarit kiusasi, mutta nämä 2000-luvulla syntyneet ovat saaneet kouluun todella hyvän ilmapiirin. Miksi esiintyvä taiteilija olisi ilkeä koulussa, koska kymmenen vuoden päästä siitä kerrotaan Seiskassa? Milleniumin jälkee syntyneillä lukiolaisilla taitaa muutenkin olla paremmat käytöstavat kuin edellisillä.

Ja tuosta Lahden Lyseon urheilijapissiksistä: he ovat vain nuoria. Kyllä se elämä levittää lantiota heilläkin ja sitten jo hymyillään kanssaihmisille. Nuoruus on rankkaa ja vanhempien päätös laittaa lapsi kymmenen kertaa viikossa rankkoihin treeneihin ei ole lapsen vika. Jahka muuttavat kotoa pois, niin hymy löytyy.

Vierailija
212/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräseinäjoen yläaste ja lukio 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa. Kokomusteni vuoksi olen aina naureskellut väitteille, että pienet oppilaitokset olisivat automaattisesti yhteisöllisiä ja turvallisia paikkoja. Olen myöhemmin opiskellut isoissa oppilaitoksissa, eikä minulla niissä ollut mitään vastaavia syrjimis-  ja kiusaamiskokemuksia.

Vierailija
213/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simonkylän koulu Vantaalla. 10 vuotta sitten aivan hirveä paikka, on varmaan sitä vieläkin.

Vierailija
214/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulu, vielä artesaanipuolella. Aivan mulkvisti opettaja, epäinhimillinen vaatimus korvata kaikki (luvalliset siis) sairaspoissaolot tunnilleen jne. Meitä aloitti silloin yli 10. Kaksi lopulta valmistui, muut luovutti jossain kohtaa. Puhutaan vuosituhannen alusta.

Lahti?

Entinen koulukiusaajako se täällä huutelee? Nykyinen työpaikka- ja nettikiusaaja?

Vierailija
215/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanneksen koulu. Tampere. 80-luvulla. Opettajana Rehtori R.S. Järkyttävä paikka.

Vierailija
216/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ogelin lukio. Toivottavasti nykyään parempi meininki...

Vierailija
217/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi valtaosin vain positiivisia kokemuksia, mutta yksi on jäänyt ikävänä mieleen. Tampereella Tredun (aikoinaan TAO, silloin kun itse olin siellä 2010-) ammattikoulu, sosiaali- ja terveysalan piste.

Ei ehkä kamala koulu, mutta järkytti se, miten paljon siellä oli soveltuvuuskokeista huolimatta ilkeitä, ylimielisiä kiusaajia. Sellaisia, jotka syrjivät muita, pilkkasivat ja yrittivät aiheuttaa toisille vaikeuksia. Itse en koskaan joutunut uhriksi, mutta otin erään tytön "suojiini" ketä luokkalaiseni tytöt kiusasivat. Järkyttävää, miten tuota alaa opiskelevat ihmiset voivat olla niin kylmiä ja inhottavia toisiaan kohtaan, kun eikös tarkoitus pitäisi olla juuri päinvastainen? 

Vierailija
218/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maunulan lukio 80-luvun alussa. Ruotsi oli silloin pakko kirjoittaa ja alkoi epätoivo iskeä tosissaan abikeväänä. Opettaja K. P. heiluu kännissä tai kovassa krapulassa ja jankkaa samaa asiaa tunnin toisensa perään. Läpi pääsin onneksi ja sain lakin.

Vierailija
219/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysmarja kirjoitti:

Lahti. Tiirismaan lukio on nykyisin kyllä todella hyvässä maineessa nimenomaan musiikkiluokkien takia! Tainnut olla ikäpolvikysymys tuo parinkymmenen vuoden takainen jatkuva kiusaaminen. 2000-luvulla syntyneet musiikillisesti lahjakkaat on todella kivoja koulutovereitaan kohtaan. Eri mieltä voikin sitten olla Lahden Lyseon urheiluluokkien pissiksistä. Urheilu muka on reipasta? Nenänvartta pitkin mulkoillaan vähemmän urheilevia rinnakkaisluokkalaisia... Ja kuka voi myöntää nähneensä hymyilevän urheilulukiolaisen tytön wanhojen tansseissa?

Juuri tässä kommentissa näkyy se mikä Tipalassa oli pielessä. Musaluokkalaiset ovat kivoja ja lahjakkaita ja ihania ja muita arvokkaampia, koulun eliittiä. Muut ovat sitten ihan paskaa. Musaluokkalaiset ja varsinkin musiikinopettajat itse jaksoivat tätä kahtiajakoa korostaa.

Vierailija
220/326 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Suomalainen Yhteiskoulu, joka 1970-luvun lopun sosialistiaikaan oli nimetty Tuureporin Lukioksi.

Turun koko tuleva eliitti oli siellä lukiossa.

Metsästystä harrastanut rehtori oli metsästyskoiransa kanssa samassa linja-autossa kuin itse koulumatkallani ,

hänkin ilmeisesti bussissa matkalla metsästyspaikalleen.

Tämän välähdyksenomaisesti muistan.

Turun eliittilukion rehtori unohti lähettää ylioppilaskokeiden tulokset yo-tutkintolautakunnalle:

tiedon saatuaan ampui hirvikiväärillä suoraan suuhunsa, ja kuoli välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi