Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pääse yliopiston tenteistä läpi

märkärättinaamalle
14.10.2016 |

Pääsin tänä vuonna yliopistoon alalle jonne on vaikea päästä (noin 5% pyrkijöistä), enkä tehnyt sitä edes rimaa hipoen vaan reilusti sisään. Luin muutaman viikon, en kertaakaan yli kahta tuntia putkeen vaan silloin tällöin. Mutta en osaa opiskella, istun luennot, siis kaikki luennot alusta loppuun, teen laajat muistiinpanot mutta lukiessani tenttiin, rivit vaan vaihtuu silmissä eikä mitään jää päähän. On todella noloa kuulua niihin viiteen tai kymmeneen jotka eivät pääse läpi siinä missä 170 pääsi. Pelkään että joku vaatii kohta todisteita olenko valeopiskelija, itsekin mietin jo, oliko pääsykoesuoritus ylipäätään minun vai sotkiko joku paperit. Eihän tämä muuten voi olla mahdollista, että olen näin tyhmä.

Olen opiskellut viimeksi kymmenisen vuotta sitten, lukio meni lukematta läpi. Multa puuttuu varmasti taidot opiskella ja etenkin kaikki rutiini kun aiemmista opinnoista niin kauan. Essee yliopistossa ei tarkoita samaa lukiossa ja ilmeisesti luentomuistiinpanot ovat toisarvoisia ja diat ym. on opeteltava ulkoa? Ekan hylätyn sain siitä kun pohdiskelin esseeseen luennoilla puhuttuja asioita, muuta syytä en keksi. Olisi pitänyt osata esityksen kirjallinen materiaali todella hyvin, kirjoittaa vain siitä ja luennot ovat ainoastaan taustahöpinää? Onko siellä edes kovin tärkeää käydä?

Tarvitsen tsemppiä, jotain vinkkejä. Opiskelukaverini ovat kymmenen vuotta nuorempia, jutut bile-viina-krapula -akselilla, minä yritän pyörittää neljän lapsen perhettä ja selvitä jotenkin eteenpäin. Puoliso onneksi löytyy ja tukee mutta tuntuu että itseluottamus romahti täysin, koko yliopisto vain ahdistaa enkä halua enää mennä sinne. Olen hukassa. Oma äitini sanoo ettei minusta ole pärjäämään isoissa kuvioissa ja kannattaisi luovuttaa ajoissa, kukaan meistä ei ole korkeasti koulutettu (mikä on ihan totta, suvussani ei ole yhtäkään edes amk-tasoista) ja pään sisällä ajattelen olevani luuseri. Ja olen todellisuudessakin kun en selvitä edes ensimmäisiä tenttejä. Mitä teen, suututtaa ja itkettää, hirveä pettymyksen tunne.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy työstää uusia oppimistyylejä, opetella opiskelemaan tyyleillä jotka sulle sopii ja miettiä miten saat parhaiten asiat jäämään päähän. Ootko siis kuitenkin motivoitunut olemaan siellä yliopistossa? Kiinnostaako se, mitä opiskelet?

Vierailija
2/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka menemällä opon juttusille, hän osaa varmasti auttaa siitä eteenpäin. Luulis, että yliopistossakin saa apua opiskelutekniikoihin, meillä AMKissakin meinaan sai. Rohkeasti vaan opolle, juuri sitä varten ovat siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala? Sen oikean tyylin ja tärpit oppii nopeasti ainakin oikeustieteessä. Kannattaa katsoa myös vanhoja tenttikysymyksiä.

Vierailija
4/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy luennoitsijoilta, mikset ole päässyt läpi. Heillä on velvollisuus se käsittääkseni kertoa tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
5/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda AMKseen. Siellä varmaan pärjäät paremmin.

Vierailija
6/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on yhdistellä luennon asioita tenttikirjallisuuteen. Varmaan itsestäänselvyys, mutta mitään mutu-soopaa ei esseissä arvosteta. Napakan lyhyet ja täyttä asiaa olevat esseet kuuluu yliopistoon!

Vierailija
7/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tentin tarkastaneen opettajan juttusille ja kysy, mitä olisi pitänyt vastata, jotta olisi päässyt läpi. Sitä varten yliopiston opettajilla on vastaanottoajat, että tällaisia voi kysyä.

Vierailija
8/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa vain siihen mitä kysytään

Pidä asia hyvin jäsenneltynä. Vastaa kirjan perusteella. Pidä asia simppelinä

Vierailija
9/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opiskelu on oikeastaan vain ulkoa muistamista. Kirjojen, slaidien, ja tekstien.. Jotain hyötyä on opettajan esimerkeistä, mutta eniten hyödyt, kun opettelet vain kaiken ulkoa. Niin mä pärjään :)

Vierailija
10/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppisit asiat luennolla, ei sun tarvitsisi enää kokeisiin niin tankata. Eli opitko siellä luennoilla mitään? Oppisitko paremmin jos kuuntelisit, sen sijaan että kirjoitat kaiken muistiin? Itse en ainakaan muista luennon jälkeen yhtään mitään, jos olen joutunut keskittymään muistiinpanojen tekemiseen. Et ole ilmeisesti vielä löytänyt itsellesi sopivaa oppimistyyliä.

Ja kai olet käynyt kysymässä opettajilta miksi tentit on hylätty? Ei voi parantaa jos ei tiedä missä meni vikaan.

Vierailija
11/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä opinto-ohjaajan juttusille. Et sä tyhmä ole ja suoritat opintosi varmasti. Mutta olet nyt vaan jotenkin jumissa ja ymmärsit varmaan sen essee kysymyksen jotenkin väärin. Tsemppiä.

Vierailija
12/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liian myöhäistä oppia uusia opiskelutyylejä? Tuntuu että olen jo jäänyt niin pahasti jälkeen ettei enää kannata kuin heittää hanskat tiskiin, tiedän että tämä on osittain muiden ihmisten puhetta jonka olen sisäistänyt, esim. äitini joka kannustaa ainoastaan lopettamaan. Ala on haaveeni mutta lykkäsin hakemista vuosia kun en uskonut itseeni lainkaan, "ei me virtaset olla mitään hienoja ihmisiä, mitä siinä yrität itseäs korottaa, ihan tavallisia ollaan, menet apuhoitajakouluun niin kuin me muutkin". Tämä on karrikoitua, mutta taustani. Motivaatio puuttuu vaikka pidänkin alasta, into kaatui ensimmäisiin vaikeuksiin ja tulee vastareaktio että pitäkää hieno yliopistonne ja laitoksenne, soronoo.

Toisaalta yritän ajatella että hei, pääsin sisään ei mitenkään helpon pääsykokeen kautta, pakko olla jotain potentiaalia. Mutta en vaan osaa opiskella. En tiedä, ajatukset sekaisin. Opintotukikin pitää vissiin palauttaa kun ei pisteet kerry ja se ahdistaa.

ap

Vierailija
13/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin opiskeluaikana jotkut kävivät valittamassa arvosanaa luennoitsijalta. Joskus saivat korotettua numeroa.

Vierailija
14/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdiskelu ei tenttivastauksissa kannata, jollei tehtävänannossa sitä nimenomaan edellytetä. 

Vierailija
15/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on opiskelutaidot kadoksissa. Jos olet sisään päässyt niin pärjäät myös opinnoissa, joten älä luovuta. Tentissä vastataan tasan siihen mitä kysytään eikä pohdiskella, essessä tulee pohdiskella. Alasta riippuen (esim oikis) tenttiin on hallittava järjetön määrä nippelitietoa jonka on oltava tasan oikein. Valtsikassa tai humanistisessa tenttikysymyksissä saattaa olla enemmän joustovaraa. Fukseille on varmasti tarjolla tutorointia, opinto-ohjausta tms., ota kaikki apu vastaan ja hae oma-aloitteisesti lisää.

Vierailija
16/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos pääsit tuollaiselle alalle opiskelemaan et ole mikään märkä rätti, vaan poikkeuksellisen älykäs. Nyt vaan opiskelutaidot haltuun.

Vierailija
17/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä! Ja yläpeukuistakin, ne merkkaavat nyt paljon.

ap

Vierailija
18/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Ymmärrä (tai ainakin yritä) se mitä luet ja b) hahmota kokonaisuuksina, detaljit taka-alalle. Jo näillä jutuilla pääsee aika pitkälle. Nimim.FT

Vierailija
19/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt ensin selvittämässä luennoitsijalta mikä on tenteissä mennyt vikaan. Voit pyytää vaikka kopionkin tenteistäsi halutessasi. Sitten sinun tulee oppia opiskelemaan. Aloita näillä nyt ensin.

Vierailija
20/81 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti opiskella mahdollisimman paljon muiden opiskelijoiden kanssa, moni lamppu syttyy kun ei tarvi yksin pähkäillä. Ja ihan reilusti kysyä luennoitsijan mielipidettä siihen, mitä taitoja kehittää. :) Tsemppiä, varmasti pystyt siihen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä