Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on kohta virtsarakon tähystys

Vierailija
14.10.2016 |

Ja selviää onko mun syöpä uusinut. Pelottaa aivan kamalasti.
Onko kenelläkään muulla täällä vastaavasta kokemusta?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ketään ketä olisi käynyt syöpägeenitestissä?

Vierailija
22/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa!

Syöpä ei ollut uusinut :) (jos se nyt jotakuta kiinnostaa).

Mutta lääkäri pyysi lupaa laittaa lähete perinnöllisyysklinikalle, jossa selvitettäisiin onko minussa joku geenivirhe. Onko kenelläkään tämmöisestä kokemusta?

Hieno uutinen!

Olen käynyt useamman kerran HYKSin kliinisen genetiikan laitoksella perinnöllisyystutkimuksen takia.

Joten omat kokemukset sieltä. Varmasti riippuu tosi paljon oireista ja sairauksista, mitä ja miten tutkitaan.

Paikka on todella kolkko, mutta henkilökunta ystävällistä ja hienotunteista sekä vastaavat jos heille jättää soittopyynnön jos joku asia askarruttaa.

Omalla kohdalla meni niin, että sain täytettäväksi lapun sukulaisten sairauksista ja osa sukulaisista (jos halusivat) ja itse piti allekirjoittaa hyväksyntä terveystietojen käytöstä tutkimukseen. Sitten kävin vastaanotolla juttelemassa ihanan lääkärin kanssa useamman tunnin ja otettiin verikokeita.

Ekojen tulosten saamiseen meni 6 kk omalla kohdallani ja vieläkin prosessi on hieman kesken, melkein kahden vuoden jälkeen.

8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, kiitos vastauksesta!

Mitäs sitten tapahtuu jos joku tämmöinen virhe löytyy?

Vierailija
24/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vaikka tutkumuksesi ohi, niin laitan kuitenkin omasta rakon tähystyksestä tietoa. Tutkimus ei tuntunut juuri miltään, pikkasen nipisti. Tutkimuksen jälkeen, samana päivänä pissaaminen kirvelsi tosi paljon. Mut meni nopeasti ohi. Muistaakseni sain varalta antibioottikuurin, ettei tulisi tulehdusta.

Vierailija
25/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, kiitos vastauksesta!

Mitäs sitten tapahtuu jos joku tämmöinen virhe löytyy?

Varmaan riippuu ihan tilanteesta ja sairaudesta.

Itsellä oli tuolloin lapsi unelmissa ja halusimme tietää, millaisesta geenivirheestä on kyse ja miten se periytyy. Nyt lapsi on jo syntynyt ja on terve ja geenivirheasia ei ole täysin selvinnyt edelleenkään, mutta tietyt oireet ja piirteet otetaan vakavasti, jos niitä ilmenee ja lapsi pääsee tuolloin ymmärtääkseni jatkotutkimuksiin.

Jos tuohon prosessiin lähtee ja etenkin jos jotain löytyy, niin on tärkeää, ettei ala pitää itseään viallisena. Ainakin meille muistutettiin, että jokaisessa ihmisessä on jotain geneettistä vikaa, mutta harvalla on mahdollisuus saada ne selvitettyä.

8

Vierailija
26/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa!

Syöpä ei ollut uusinut :) (jos se nyt jotakuta kiinnostaa).

Mutta lääkäri pyysi lupaa laittaa lähete perinnöllisyysklinikalle, jossa selvitettäisiin onko minussa joku geenivirhe. Onko kenelläkään tämmöisestä kokemusta?

No, tunahtiko? :D

Vierailija
27/27 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siis sellainen syöpätyyppi johon on perinnöllinen alttius? Onko samaa syöpää ollut suvussa?

Mulla ja äidiläni on ollut sama syöpä mutta tähän ei ole vielä löytynyt altistavaa geeniä, joten ei ole testiäkään. Omien lasten puolesta vähän pelottaa :/