Mitä oikeuksia sinä sallisit opettajalle?
Tähän ketjuun nyt A:sta Ö:hön keinot, joita sinä sallisit opettajille (ja ehkä muillekin kasvattajille) opetusrauhan takaamiseksi. Ei ruodita tässä ketjussa keinojen toimivuutta sen enempää, vaan mieluummin vaikka uusi ketju.
Aloitan: Koululle oikeus poistaa häirikkö tunneilta ja vanhemmille velvollisuus kesken työpäivän hakea pikku pellensä pois. Ei vanhempi monta kertaa hae, kun alkaa työt kärsiä, joten ehkä alkaa sitten ojentaa jälkeläistään. Toiseksi puhelimet olisi oikeus poistaa jokaiselta tunnin alussa. Jos ri luovuta, ei ole lupaa osallistua tunnille.
Kommentit (73)
Erityisluokat niille, jotka jatkuvasti häiriköivät tunteja. Väärin, että muut oppilast joutuvat kärsimään. Joku vartija tms joka käy poistamassa luokasta niskaperseotteella tarvittaessa. Jos sotkee tai rikkoo jotain, niin itse siivoaa tai korjaa jälkensä. Jos ei korjattavissa, rahallinen korvaus ja lisäksi siivousta, varaston järjestelyä tms. Jos kiusaa, niin kiusaaja(t) vaihtamaan koulua jos ei ymmärrä lopettaa.
Ylipäätään matalan kynnyksen puuttumista ongelmiin. Asioita ei saisi tuohon pisteeseen edes päästää.
60-luvulla kansakoulussa oli olemassa nk kollektiivinen jälki-istunto. Eli jos yksi möykkäsi tai temppuili, koko luokka jäi jälki-istuntoon. Tällä oli yllättävän tehokas vaikutus, koska möykkääjä ja temppuilija ei saanutkaan luokan suosiota ja ihailua kuten nykyisin vaan kaikkien kiukun niskaansa. Ryhmäpaine piti siis lapset kurissa.
Tarkkailuluokat käyttöön takaisin eikä integroida näitä käytöshäiriöisiä normaalien sekaan. Tuskin kukaan "apukouluun" haluaa, alkaa oppi maistua paremmin kun ei haluta tyhmän leimaa. Ja fiksut saavat opetusta joka heille kuuluu, ilman "muttakunsilläonadhdniineisepysty"-oppilaat ja niiden vanhemmat saavat vähän lisämotivaatiota siihen käyttäytymisen opetteluun.
Kännykät pois oppituntien ajaksi, harvoissa töissäkään niitä sallitaan.
Opettajalle oikeus vaikka kantaa oppilas ulos, yksi vartija/koulu voisi olla. Videovalvonta kaikkiin luokkiin. Ei edes kallis toteutus jälkimmäisessä kun digiaikaa eletään ja tietokoneeseen liitettävä kamera ei paljoa maksa.
Vanhemmat vastuuseen, kun kehoitukset ei riitä niin sakkohan voisi olla hyvä, tästä saadaan lisätuloja vartijan palkkaamiseen. Eli ne maksaa joiden takia sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on koulussa, jossa käytännössä ei ole lainkaan häiriköintiä tunnilla. Oppilasaines on toki valikoitua, tietty keskiarvoraja vaaditaan sisäänpääsyyn, mutta sen myötä on tullut myös homogeeninen sosiaalinen tausta.
Mutta jos häiriköintiä, nimittelyä jne. esiintyy, niin siitä päätyy rehtorin puhutteluun. Kotiin menee samantien viesti ja oppilas siirtyy loppupäiväksi resurssiluokkaan eli erityisopettajan vetämään pop up -luokkaan jatkamaan koulunkäyntiä. Opettajilla on hyvin alhainen toleranssi oppilaan poistamiseen luokasta, koska jatkopaikka on koko ajan avoinna, yksin käytäville hortoilemaan ei pääse.
Kahdesta häiriköinnistä koulunkäynti menee katkolle eli vanhemmat kutsutaan koululle keskustelemaan jatkosta. Jos tavat eivät parane, oppilas päätyy kotiopetukseen ja suorittaa ainakin 2 vko ajan koulunsa tenttimällä. Rehtorilla on oikeus erottaa oppilas määräajaksi ja tätä oikeutta myös käytetään.
Koulusta ei viime vuonna erotettu ketään, koska jo keskustelu vanhempien kanssa saa aikaan muutoksen. Tieto siitä, että tässä koulussa jäädään luokalle, motivoi ihmeen monia vanhempia kasvattamaan lastaan.
Jes! Tämmönen kuulostaa hyvältä, varsinkin tuo homogeeninen sosisalinen tausta. Nykyään yritetään integroida kaikki adhd- ja muut spesiaalitapaukset ja kielitaidottomat mamut sekä "ihan tavalliset" samaan luokkaan, kun monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus on niin pop. Ne "ihan tavalliset" ovat tuossa yhtälössä häviäjiä, kun opettajan aika menee noiden muiden kanssa.
Nämä kaikki ehdotukset, joissa vaaditaan häirikön vanhempaa tekemään sitä tai tätä on aivan turhia. Luuletteko oikeasti, että niiden todellisten häiriköiden vanhempia voisi vähempää kiinnostaa? Paras kommentti oli toi, että "kun riittävän usein joutuu lähtemään töistä hakemaan sitä lasta pois koulusta", luuletko sä oikeasti että ne vanhemmat on, tai on koskaan olleet, jossain palkkatöissä? Oma poika käy Espoon suurinta koulua. Siellä on, oikeasti, yksi todellinen häirikkö. Huostaanotettu, molemmat vanhemmat narkomaaneja. Arvatkaapa paljonko heitä kiinnostaa se, että poika tulee kouluun puukon kanssa ja uhkailee sillä muita oppilaita ja opettajia?
Mutta tuosta Lahden jutusta sen verran, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, jos opettaja nimittelee lapsia vammaisiksi, ihan varmasti ne vastaavat samalla mitalla takaisin. Tuo nainen on ollut noiden lasten opettajana 2 kuukautta ja tuo on tulos. Samaa mieltä olen sen jonkun opppilaan kanssa joka siellä luokassa toteaa, että lisensiaatin tutkinto ei tehnyt tuosta naisesta opettajaa. Valitettavasti. Missä kohtaa tuossa videolla se nainen edes yritti opettaa noita lapsia? Tuijotti tietokonettaan ja aukoi päätään. Ei ihme, että ne kunnollisetkin oppilaat alkoi hermostua, ei siellä kukaan turhan panttina jaksa istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas miten se luokasta poistaminen käytännössä onnistuu? Jos mä olen 160/48, ja luokassa on kymmenen karjua, jotka ovat kaikki reilusti minua suurempia, ja ne kaikki pitäisi poistaa väkisin, miten minä sen teen? Tai vaikka olisi yksikin ja pienempi, mutta se ei suostu poistumaan, pitäisikö minun alkaa fyysisesti sen kanssa tappelemaan vai? En todellakaan opettajana suostuisi sellaiseen. Ainoa konsti olisi soittaa poliisit, tai jotkut koulun turvamiehet paikalle, mutta itse en ala kenenkään kanssa mihinkään fyysiseen käsikähmään, piste.
Kuten sanottu, ei ruodita tässä ketjussa enempää tätä, mutta sitten esim monen opettajan voimin, kouluihin palkattaisiin vartija tms. -Ap
No mitä järkeä on yleensä keskustella koko aiheesta, jos ei saa käytännössä ruotia miten ne keinot toteutettaisiin? Mä ehdotan sitten että kuula kalloon kaikille jotka mölisevät tunnilla aiheettomuuksia. Ei tarvitse montaa raatoa tulla kun loput oppivat pitämään päänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuritus sallittava.
eli aloitetaanko yliopistoissa fyysisen kurituksen kurssit opettajille ja tuleville opettajille?
Entä ne sivistyneet ihmiset jotka eivät halua työkseen piestä ihmislapsia?
Hoitaako kurituksen Koreoiden koulun malliin sotapoliisin näköinen vahtimestari bambukeppillä?
Harva ihminen haluaa satuttaa nuorta ihmistä ellei sitten ole sadisti.
En usko, että kotoa voidaan auttaa koulujen ongelmia. Kyllä ne keinot pitää olla siellä koulussa. Eli jos ap:n ehdotus olisi käytössä, niin mitä lisää ne vanhemmat enää siinä kotona voisivat lapselleen opettaa?
Minusta parempi keino olisi videoida oppitunnit ja jos tunnilla sattuu jotakin niin jokin työryhmä jakaisi sanktiot sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki ehdotukset, joissa vaaditaan häirikön vanhempaa tekemään sitä tai tätä on aivan turhia. Luuletteko oikeasti, että niiden todellisten häiriköiden vanhempia voisi vähempää kiinnostaa? Paras kommentti oli toi, että "kun riittävän usein joutuu lähtemään töistä hakemaan sitä lasta pois koulusta", luuletko sä oikeasti että ne vanhemmat on, tai on koskaan olleet, jossain palkkatöissä? Oma poika käy Espoon suurinta koulua. Siellä on, oikeasti, yksi todellinen häirikkö. Huostaanotettu, molemmat vanhemmat narkomaaneja. Arvatkaapa paljonko heitä kiinnostaa se, että poika tulee kouluun puukon kanssa ja uhkailee sillä muita oppilaita ja opettajia?
Mutta tuosta Lahden jutusta sen verran, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, jos opettaja nimittelee lapsia vammaisiksi, ihan varmasti ne vastaavat samalla mitalla takaisin. Tuo nainen on ollut noiden lasten opettajana 2 kuukautta ja tuo on tulos. Samaa mieltä olen sen jonkun opppilaan kanssa joka siellä luokassa toteaa, että lisensiaatin tutkinto ei tehnyt tuosta naisesta opettajaa. Valitettavasti. Missä kohtaa tuossa videolla se nainen edes yritti opettaa noita lapsia? Tuijotti tietokonettaan ja aukoi päätään. Ei ihme, että ne kunnollisetkin oppilaat alkoi hermostua, ei siellä kukaan turhan panttina jaksa istua.
Yksi neljästä lapsestani on ollut ns. häirikkö. Eli melunnut tunnilla eikä totellut opettajan puhetta. Täysin väärin ajateltu, ettei asia olisi minua kiinnostanut. Käytiin säännöllisesti psykologilla perheneuvolassa ja lapsi oli käytöshäiriöisten luokallakin yhden lukukauden (entinen ESY).
Täällä on ehdotettu rangaistuksia jopa vanhemmille. Ei auta rangaistukset se koommin lapselle kuin vanhemmalle. Saimme asian hallintaan ja poika meni lukioon, kirjoitti keskiverrosti ja on nyt omillaan toimeentuleva aikuinen nuori mies.
Malttia murrosikästen kanssa toimimiseen, jotkut uhmaavat enemmän kuin toiset. En tarkoita, että kouluyhteisön pitäisi tätä sietää muiden oppimisen kustannuksella. Mutta nämä rangaistusten huutelijat ovat täysin väärällä tiellä.
Ja ei pidä paikkaansa, että kaikki häiriökäyttäytyminen kielisi huonoista ja välinpitämättömistä kotioloista. Usein tietysti näin, muttei suinkaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas miten se luokasta poistaminen käytännössä onnistuu? Jos mä olen 160/48, ja luokassa on kymmenen karjua, jotka ovat kaikki reilusti minua suurempia, ja ne kaikki pitäisi poistaa väkisin, miten minä sen teen? Tai vaikka olisi yksikin ja pienempi, mutta se ei suostu poistumaan, pitäisikö minun alkaa fyysisesti sen kanssa tappelemaan vai? En todellakaan opettajana suostuisi sellaiseen. Ainoa konsti olisi soittaa poliisit, tai jotkut koulun turvamiehet paikalle, mutta itse en ala kenenkään kanssa mihinkään fyysiseen käsikähmään, piste.
Jokaiseen kouluun vakituinen, täysipäiväinen vaksi (tai kaksi), joka iso mies (tai nainen) jolla kunnon vartijan koulutus. Koko ajan fyysisesti koulussa paikalla, soitetaan luokkaan tuollaisessa tilanteessa.
opettajalla voisi olla nappi jolla kutsua jotkut vartijat tai jotkut muut viemään oppilas jonnekin muualle.
Ei voi olettaa pienten opettajien kantavan 100kg jääkiekkojunnuja ulos :D
kännyköiden poisotto on huono ratkaisu jos tulee joku hätätilanne koulussa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kotoa voidaan auttaa koulujen ongelmia. Kyllä ne keinot pitää olla siellä koulussa. Eli jos ap:n ehdotus olisi käytössä, niin mitä lisää ne vanhemmat enää siinä kotona voisivat lapselleen opettaa?
Minusta parempi keino olisi videoida oppitunnit ja jos tunnilla sattuu jotakin niin jokin työryhmä jakaisi sanktiot sen mukaan.
Ne ongelmat tulevat sieltä kotoa ja vanhemmilta. Joten ongelmien juurisyihin pitää puuttua, eli niihin vanhempiin. Vanhempien pitää ottaa vastuu lapsistaan ja niiden käytöksestä, ja jos sitä ei tee, niin sitten erilaisia rangaistuksia - pääasiallisesti rahallisia, voivat mennä ulosottoonkin - vanhemmille.
Koulu opettaa, ei ota vanhempien vastuita.
Kännykät kiinni ja johonkin lokerikkoon tms luokassa opetustunnin ajaksi.
En kyllä keksi mitään hyvää, mitä kännykät toisivat keskittymiseen ja opettamiseen.
Jos on oikeasti joku tilanne, missä niitä käytetään, niin sitten opettajan käskyn mukaan otetaan käyttöön ja tehdään opettajan antamia tehtäviä sillä kännykällä.
Puhelimien kerääminen pois on aika operatsuuni. Pikemminkin suosittelisin sitä, että opettajalla olisi oikeus ottaa kännykkä takavarikkoon loppupäiväksi, JOS lapsi on sitä räplännyt luvatta tunnilla. Aika monessa koulussa kännykkää käytetään jo ihan opetuksen tukena, mutta luvattomasti käytettäessä noin. Sen saisi lapsi sitten hakea vaikka koulusta lähtiessään vaksilta tai opettajainhuoneesta.
Lapsen hakeminen koulusta kesken päivän on ihan ok ajatus. On olemassa evvk-vanhempia, ja tuo olisi aika painava keino patistaa heitä ottamaan kotona tiukempi asenne.
Mutta joku rima siihenkin silti. On opettajissakin vähemmän hyviä ja alalle sopimattomia joukossa, eikä ole hyvä ajatus, jos ihan mistä tahansa rikkeestä voisi opettaja kiusata pärstäkertoimelta epämieluisaksi kokemiaan lapsia ja vanhempia. Eli voisiko siihen laittaa ehdoksi vaikkapa rehtorin ja opettajan yhteisen päätöksen.
On meinaan aika ikävää, jos vaikka lääkärin pitää jättää potilaat hoitamatta ja lähteä tunniksi pois, hakemaan lasta koulusta siksi, että opettaja on kurinpitäjänä huono (juu, sitäkin kuulkaa sattuu, ei se ole aina oppilas se "pahis").
Vierailija kirjoitti:
Oikeudet sinänsä ovat nyt kohdallaan.
Silloin kuin nurkassa seisotettiin häpeäpaalussa ja karttakepillä iskettiin sormille, niin koko yhteiskunnan ilmapiiri ja oikeuskäsitys oli erilainen. Ei siihen ole paluuta ja hyvä näin.
Ja video todistaa sen, että opeettajakin voi olla tilassa, jolloin valkotakkiset noutajat olisivat paikallaan. Oppilaathan olivat itse asiassa rauhallisia, jopa osa heistä yllättävän asiallisesti raivaria kommentoivia. PItää muistaa, että kyseessä olivat 14-vuotiaat lapset. Sen sijaan opettaja oli jo kypsässä iässä ja alansa ammattilainen.
Sitähän hän muisti korostaa, että on koulun paras opettaja.
Kyseessä eivät todellakaan olleet mitkään "lapset". 14-vuotias on aikuisuuden kynnyksellä oleva teini. Yleensä itse asiassa 13 on universaalisti ikä, jolloin ihmisten olevan aikuisia eikä enää lapsia.
Häpeärangaistus olisi hyvä. Esimerkiksi koulun pihalle seisomaan välituntien ajaksi rangaistuksena. Sosiaalinen paine toimii hyvin.
Tai sitten täysi eristäminen vaikkapa pariksi viikoksi. Oikeus opetukseen voidaan toteuttaa live streamilla luokkahuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimien kerääminen pois on aika operatsuuni. Pikemminkin suosittelisin sitä, että opettajalla olisi oikeus ottaa kännykkä takavarikkoon loppupäiväksi, JOS lapsi on sitä räplännyt luvatta tunnilla. Aika monessa koulussa kännykkää käytetään jo ihan opetuksen tukena, mutta luvattomasti käytettäessä noin. Sen saisi lapsi sitten hakea vaikka koulusta lähtiessään vaksilta tai opettajainhuoneesta.
Lapsen hakeminen koulusta kesken päivän on ihan ok ajatus. On olemassa evvk-vanhempia, ja tuo olisi aika painava keino patistaa heitä ottamaan kotona tiukempi asenne.
Mutta joku rima siihenkin silti. On opettajissakin vähemmän hyviä ja alalle sopimattomia joukossa, eikä ole hyvä ajatus, jos ihan mistä tahansa rikkeestä voisi opettaja kiusata pärstäkertoimelta epämieluisaksi kokemiaan lapsia ja vanhempia. Eli voisiko siihen laittaa ehdoksi vaikkapa rehtorin ja opettajan yhteisen päätöksen.
On meinaan aika ikävää, jos vaikka lääkärin pitää jättää potilaat hoitamatta ja lähteä tunniksi pois, hakemaan lasta koulusta siksi, että opettaja on kurinpitäjänä huono (juu, sitäkin kuulkaa sattuu, ei se ole aina oppilas se "pahis").
No voisihan ne kännykät kerätä kaikilta oppilailta keskitetysti pois kouluun tultaessa. Annetaan takaisin vasta koulusta lähdettäessä koulupäivän päätteeksi.
Tämä olisi hyvä myös sen takia, että esimerkiksi kännyköiden videokameroita käytetään koulukiusaamisessa, joten auttaisi siihenkin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kuin nurkassa seisotettiin häpeäpaalussa ja karttakepillä iskettiin sormille, niin koko yhteiskunnan ilmapiiri ja oikeuskäsitys oli erilainen. Ei siihen ole paluuta ja hyvä näin.
Ja video todistaa sen, että opeettajakin voi olla tilassa, jolloin valkotakkiset noutajat olisivat paikallaan. Oppilaathan olivat itse asiassa rauhallisia, jopa osa heistä yllättävän asiallisesti raivaria kommentoivia. PItää muistaa, että kyseessä olivat 14-vuotiaat lapset. Sen sijaan opettaja oli jo kypsässä iässä ja alansa ammattilainen.
"Ei siihen ole paluuta ja hyvä näin." Miksi muka ei? Paluu tapahtuu ihan vaan parilla helpolla ja yksinkertaisella päätöksellä ja tulos olisi erinomaisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä eivät todellakaan olleet mitkään "lapset". 14-vuotias on aikuisuuden kynnyksellä oleva teini. Yleensä itse asiassa 13 on universaalisti ikä, jolloin ihmisten olevan aikuisia eikä enää lapsia.
Häpeärangaistus olisi hyvä. Esimerkiksi koulun pihalle seisomaan välituntien ajaksi rangaistuksena. Sosiaalinen paine toimii hyvin.
Tai sitten täysi eristäminen vaikkapa pariksi viikoksi. Oikeus opetukseen voidaan toteuttaa live streamilla luokkahuoneesta.
Universaalisti 13 vuotta täysi-ikäsyyden eli aikuisen määritelmä? Jotain lähdettä väitteesi tueksi?
Jossain mustimmassa Afrikassa lukutaidottomien keskellä ympärileikkausten verilammikoissa näin voi ollakin. Sitäkö haluat?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvat pätkäopettajat jaksavat keskittyä opettamiseen tai suunnitella edes mitään kursseja. Oma opettaja olisi parempi eli se virka.
Meillä on virattomia nelikymppisiä opettajia jotka ovat välillä vuosia tai kuukausia työttöminä ja sitten taas pitää muuttaa eroon perheestään toiselle paikkakunnalle että ammattitaito pysyy kunnossa.
Pitkään tälläistä niin ei se oikein innosta opettamaan hyvällä intensiteetillä. Tuo opettaja joka videolla mouhaa on jo sairastunut vakavasti ja tarvitsee sairaslomaa.
Minä sallisin opettajille etälamauttimen tai sumutteen näihin väkisinpoistoihin. Kyllä kovinkin karju sähköä tottelee.