Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeasti hyvä hammaslääkäri pelkopotilaalle Helsingistä?

Vierailija
13.10.2016 |

Osaisiko kukaan suositella? Yksi hammas on kipuillut ja olen lähes varma että se pitäisi poistaa kokonaan. Minulla on kuitenkin erittäin paha hammaslääkäripelko jonka takia en ole hoidattanut hampaitani hetkeen. Olisiko suosituksia hyvästä hammaslääkäristä joka hoitaisi pelkopotilaita? Tai uskaltautuuko kunnalliseen päivystykseen mennä vai saanko siellä vain huutoa? :s

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esa bergqvist!

Vierailija
2/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ogelin Hampaassa on monia hammaslääkäreitä, joilla on paljon kokemusta pelkopotilaista. Soita sinne ja esitä asiasi. Osaavat kyllä neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen Esan!! Esa on hyvä, samoin hänen vaimonsa Hannaleena. Heidät löytää Mehiläisestä Hakaniemen toimipisteestä.

Vierailija
4/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä huonoja että hyviä kokemuksia julkisesta. Ruskeasuon päivystyksessä oli kireä ja epämiellyttävä täti, joka ihan suoraan sanoi, että "ei aikuista ihmistä pitäisi hammaslääkäri pelottaa, rauhoitu äläkä tärise siinä". No, pelotti sen verran, että hoitivat nukutuksessa tuolla Ruskeasuolla, kun kireän tädin hermot menivät...

Hyvä kokemus on kunnalliselta Pitäjänmäestä. En asu siellä, mutta sain jonkun peruutusajan, ja hammaslääkäri oli aivan ihana nuori nainen. Sain Dormicumit naamaan, ja hän hoiti kaiken tosi kiireettä ja oli tosi sympaattinen. En tiedä miten paljon julkisella voi vaikuttaa hammaslääkärin valintaan, mutta melkein tekisi mieli muuttaa Pitskuun tuon vuoksi. :>

Vierailija
5/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ogelin Hampaassa on monia hammaslääkäreitä, joilla on paljon kokemusta pelkopotilaista. Soita sinne ja esitä asiasi. Osaavat kyllä neuvoa.

Ogelista oonki kuullut paljon hyvää ja kerran jo joskus varasin sinne ajan, mutta en sitten sinne uskaltanut mennä... Pelottaa vaan jos tämä hammas alkaa tästä pahemmin kipuilemaan, että pitäiskö katella vaan yksityisi joihin saa myös ns. päivystysaikoja.

-AP

Vierailija
6/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ogelista oonki kuullut paljon hyvää ja kerran jo joskus varasin sinne ajan, mutta en sitten sinne uskaltanut mennä... Pelottaa vaan jos tämä hammas alkaa tästä pahemmin kipuilemaan, että pitäiskö katella vaan yksityisi joihin saa myös ns. päivystysaikoja.

-AP

Eiköhän Ogeliinkin pääse särkypotilaana jopa samana päivänä. Ainakin ennen pääsi.

Vierailija
7/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää, minkälaista kipua hampaassa on? Onko jomottavaa särkyä? Sattuuko kylmä tai kuuma juoma? Auttaako särkylääke?

T. Hammashoitaja

Vierailija
8/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää, minkälaista kipua hampaassa on? Onko jomottavaa särkyä? Sattuuko kylmä tai kuuma juoma? Auttaako särkylääke?

T. Hammashoitaja

Kyseessä on vasemmalla alhaalla ihan taaimmainen hammas. Siinä on ollut jo varmaan vuoden tosi iso reikä, hammas on melkein puoliksi vaan sitä "reikää". Se on aina välillä jomotellut mutta mennyt särkylääkkeellä ohi. Nyt noin viikon ajan olen melkein päivittäin joutunut ottamaan 1000mg panadolia ja 400mg ibumaxia kun se alkaa jomottamaan, on mennyt näillä aina ohi mutta yleensä seuraavana päivänä taas alkanut. Nyt tuntuu että samalla puolella on myös kurkku kipeä kun nielaisee. Tiedän että se pitäisi hoitaa, mutta kun edes selaan eri hammaslääkäriasemien sivuja niin alan itkemään kun mua pelottaa niin paljon. 

-AP

Vierailija
9/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä saat varmasti ajan samalle päivälle, kunnalla et pysty vaikuttamaan mihinkään. Mutta tosin joo, älä poistata hammasta mikäli ei ole pakko (esim. halki tai paha parodontiitti=kiinnityskudossairaus joka johtuu hoitamattomasta ientulehduksesta). Kaikki hampaat on kullan arvoisia.

-Hammashoitaja

Vierailija
10/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiseltä saat varmasti ajan samalle päivälle, kunnalla et pysty vaikuttamaan mihinkään. Mutta tosin joo, älä poistata hammasta mikäli ei ole pakko (esim. halki tai paha parodontiitti=kiinnityskudossairaus joka johtuu hoitamattomasta ientulehduksesta). Kaikki hampaat on kullan arvoisia.

-Hammashoitaja

Kyllä mun mielestä AP:n vaiva vaikuttaa sellaiselta että täyttää ne kunnallisenkin päivystyshoitoon vaadittavat "kriteerit", jos joutuu tuollaisia määriä syömään särkylääkkeitä. Mulla on kyllä kunnallisella surutta poistettu kaikki reikiintyneet takahampaat, yleensä he on suoraan suositelleet sitä, jos vaihtoehtona on siis ollut poisto tai juurihoito. :o

Vierailija
11/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon hammashoitajan kommenttiin voisin kommentoida että hammaslääkäri voi suositella myös poistoa ja silloin kannattaa uskoa eikä pitää kynsin hampain (heh) kiinni. Jos hammas on pahasti karioitunut, niin ei kannata paikata koska isot paikat ei aina pysy hyvin ja lisäksi, jos kyseessä on seitsemäs hammas niin pärjäät kyllä ilmankin. Mutta tosiaan jos pystyy paikkaamaan, niin sit se kannattaa. Jos on hammasytimeen asti karioitunut niin silloin siihen ainakin tulee juurihoito tai sitten se poisto.

Vierailija
12/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se on viisaudenhammas jolla ei tee mitään. Kuvailusi perusteella siinä on karies luultavasti ytimeen asti. Lohduttavaa että särkylääke auttaa, mutta kurkkuvaivat kuulostaa ikävältä. Kannattaa hakeutua yksityiselle sektorille, tarvittaessa saat esilääkityksen jos haluat. Yksityisellä kukaan ei tule "huutamaan" tilanteestasi. Infektio suussa on erittäin vaarallista. Lupaathan että hakeudut hoitoon huomenna? Itsekin voin suositella Mehiläisen Hakaniemen pistettä, kerrot ajanvaraukseen voimakkaasta pelkotilasta, sinua kohdellaan siellä sen mukaan. Usko pois.

-Hammashoitaja

Vierailija
13/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kuitenkin joutua kääntymään kunnalliseen, kun vilkaisin tilille ja tajusin miten paljon yksityisellä hoito maksaisi. Viimeinen päivä tulee palkka mutta en tiedä uskallanko/kannattaako odotella sinne asti. Unelmoin siitä että löytäisi hyvän hammaslääkärin jonka kanssa voisi hoitaa hampaat pikkuhiljaa tai sitten kerralla esim. nukutuksessa tai sedaatiossa kuntoon. Hampaiden tilanne mietityttää mua päivittäin ja otan tästä ihan hirveää stressiä. Huoh, miksi olenkaan päästänyt suun tähän kuntoon ja miksen voi suhtautu hammaslääkäriin normaalisti...

Vierailija
14/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskihampaat on tärkeimmät hampaat suussa. Ainoastaan niillä pystyt syömään. Juurihoidetut hampaat ns. tapetaan, niistä poistetaan verisuonet ja hermot, jonka jälkeen hampaasta tulee hauraampi. Siksi se kannattaa kruunuttaa. Kalliita toimenpiteitä, mutta nykypäivänä on paljon vaihtoehtoja.

-Hammashoitaja

Vierailija
15/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollista saada myös osamaksulla, hoidat koko suun kerralla kuntoon!

-Hammashoitaja

Vierailija
16/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yritettiin poistaa risa hampaantynkä, mutta ei puutunut, sattui aivan järkyttävän paljon. Homma jäi siihen. Nyt pelkään entistä enemmän hammaslääkäriä. Nukutus taitaa olla ainoa vaihtoehto, jos ei puudu. Pitäähän tuo risa pois saada. Pelkään että kuolen johonkin tulehdukseen. t. myös pelkopotilas

Vierailija
17/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kutoset eli ensimmäiset poskihampaat vielä suussa, niin pärjäät vallan hyvin ilman sitä seiskaakin. Myös välihampailla voi jauhaa ruokaa (kulmahampaan jälkeen tulevat kaksi hammasta). Kruunutus ei tod. välttämätön. Kunnallisen päivystykseen vaan, sinne tulee kuule ihan minimaalistenkin ongelmien kanssa porukkaa vaikka ei toki pitäisi, ja nekin hoidetaan.

T: se joka kommentoi hhoitajan kommenttia :'D

Vierailija
18/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös hammaslääkäripelko, mutta julkisella olen käynyt tarkastuksessa ja paikkauksessa. Olen kertonut lääkärille ja hoitajille aina heti aluksi, että pelkään todella paljon, ja kaikki ovat olleet todella ymmärtäväisiä ja minua on hoidettu sen mukaisesti. Kannattaa siis rohkeasti kertoa että pelottaa, niin luulisi että ainakin suurin osa osaisi suhtautua asiaan ammattimaisesti. Loppupeleissä kaikki menee nopeasti ohi!

Vierailija
19/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashaltiat Kaisaniemessä.

Hyvä esilääkitys (dormicum <3) on kullan arvoinen. Mulla on myös jäätävä hammaslääkärikammo, mutta toi esilääkitys auttaa oikeasti. Kunnallisellakin puolella mua on ymmärretty, kun oon kertonut kammostani, ja mua on kohdeltu hyvin. Ap, tärkeintä on, että oot nyt menossa. Kyllä kaikki järjestyy.

Vierailija
20/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti uskallat hakeutua hoitoon, voihan olla että kunta lähettää sinut yksityiselle hoitoon, Niinkuin se nykypäivänä helposti vaativimmissa hoidoissa tekee. Silloin saat yksityisenpalvelut kunnan hinnalla. Tsemppiä, hyvin se menee, menet minne vain hoitoon!

-Hammashoitaja