Miten opiskelija voi ostaa asunnon?
Eräs opiskelukaverini osti juuri Helsingin kantakaupungista KAKSION YKSIN. Kaveri ei ole vielä edes kandi ja tekee jotain hanttitöitä pari kertaa viikossa.
Miten pankki voi antaa näillä tiedoilla lainaa? Tiedän siis että otti lainaa aika huikean summan, mutta en ymmärrä miten on mahdollista. Millainen pankki antaa köyhälle opiskelijalle lainan? Ei edes opiskele oikiksessa, lääkiksessä eli ei ole varmaa taetta työllistymisestä. V*tuttaa kun itse miehen kanssa asutaan huonokuntoisessa opiskelija-asunnossa ja toiset saa asunnon sormia napsauttamalla..
Kommentit (41)
Vanhemmat ovat voineet säästää esim. Lapsilisät. Meillä tehdään niin että lapsilisä tulee minulle ja minä siirrän sen tyttäreni tilille. Isä laittaa myös saman summan. Ei tarvitse maksaa lahjaveroja. Kyllä tuosta jo kertyy ihan kiva summa ja kun ei makuuta rahoja vain pankissa, niin rahat tuottavat ihan kivasti n. 7% tuotto keskimäärin. Niin onhan sitä 17 vuoden jälkeen jo jonkinlainen pesämuna.
Jos heti lapsen synnyttyä aletaan lahjoittaa lapselle se verottomasti lahjoitettava 3999 € joka kolmas vuosi, niin yksi lahjoittaja voi lahjoittaa 23 994 € siihen mennessä, kun lapsi täyttää 18. Jos siis vaikka äiti, isä, äidin äiti ja äidin isä kukin lahjoittaa tun verran, on lapselle kertynyt jo 95 976 €. Jos vielä isän äiti ja isän isäkin tekee tuon lahjoituksen, on summa jo 143 964 €.
Mielenkiintoista, ehkä kaverilla on sitten jotain salaisia säästöjä ollut esimerkiksi perinnön takia. pukeutuu kuitenkin ns. normaalisti, eli tuskin on rikkaasta perheestä. Iloinen olen kaverin puolesta, mutta kyllä tällainen epätasa-arvo kieltämättä inhottaa..
ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, ehkä kaverilla on sitten jotain salaisia säästöjä ollut esimerkiksi perinnön takia. pukeutuu kuitenkin ns. normaalisti, eli tuskin on rikkaasta perheestä. Iloinen olen kaverin puolesta, mutta kyllä tällainen epätasa-arvo kieltämättä inhottaa..
ap
Voi ap pieni, hyvin usein ne oikeesti rikkaat pukeutuu juurikin tavallisesti. Uusrikkaat lesoilee rahoillaan, vanhaa rahaa omaavat eivät tee yleensä siitä numeroa. Ennemmin piilottelevat asiaa.
Ja ihan turhasta olet kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä pukeutumisella on asian kanssa tekemistä? Minä olen varakkaasta perheestä lähtöisin ja olen suurituloinen. Silti olen aina kulkenut ihan tavallisissa vaatteissa, samoin vanhempani ja omat lapseni. Sillä tavallahan rahaa juuri saa säästöön, että ei kuluta niitä turhuuksiin vaan sijoittaa ylimääräiset rahansa.
Vai salaisia säästöjä x)
Pitäskö sen olla raportoinut sulla omaisuutensa vai miten ne on salaisia vain koska ei sulle niitä kerro?
Oletko itse kertonut sitten kaikki rahatilanteestasi tutuillesi?
Selvennyksenä edellisille. Kaveri siis elää tavallista opiskelijaelämää, alkosta valitsee kyykkyviinit yms. keväällä mietti miten pärjää, jos ei saa ylimääräisiä työvuoroja kesän ajaksi.
Ja käsittääkseni rikkaat eivät välttämättä koreile vaatteilla, mutta suosivat laatua (josta logot eivät välttämättä loista). Tämä kaveri ostaa vaatteensa akselilta zara, bikbok, h&m jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Selvennyksenä edellisille. Kaveri siis elää tavallista opiskelijaelämää, alkosta valitsee kyykkyviinit yms. keväällä mietti miten pärjää, jos ei saa ylimääräisiä työvuoroja kesän ajaksi.
Ja käsittääkseni rikkaat eivät välttämättä koreile vaatteilla, mutta suosivat laatua (josta logot eivät välttämättä loista). Tämä kaveri ostaa vaatteensa akselilta zara, bikbok, h&m jne.
ap
Ehkäpä hän ei sitten ole rikas vaan ainoastaan varakas. Voi myös elää tavallista opiskelijaelämää, jos rahat on kiinni kiinteässä omaisuudessa tai pitkäaikaisissa sijoituksissa. Ei mullakaan pankkitilillä suuria summia roiku, mutta kiinteässä omaisuudessa ja sijoituksissa kylläkin. Aikoinaan mietin, ostanko ison kodin perheelleni vai pienemmän ja maksan sen nopeammin pois ja ostan sen jälkeen sijoitusasuntoja. En ostanut isoa kotia vaan pienemmän ja myöhemmin sijoitusasunnon. Kun vuokratuloja oli tullut riittävästi, ostin toisen sijoitusasunnon.
Mun mummo kuoli syöpään just ku olin lähossä opiskelemaan:/
Oli varannu mulle ja veljelle(ainoot lapsenlapset) aika paljon rahaa opiskeluun ku tiesi ettei ollu enää maan päällä siinä vaiheessa :(
Ostin sillä Kalliosta asunnon jossa asuin itse asiassa opiskeluiden jälkeenkin melko pitkään.
Kiitos mummo, ilman sua oisin joutunu muuttamaan Itäkeskukseen<3
Mä vähän eri tilanteessa, mutta 1 vuoden määräaikatyössä joka loppuu kohta ja sain viime viikolla elämäni ensimmäisen asuntolainan, jippii!!!
Riitti että oli säästänyt sen määräajan ja ei ollut maksuhäiriömerkintöjä. Mitään takaajia tai ulkopuolelta saatua rahaa mulla ei ollut.
Kylläpäs sinua nyt kovasti kiinnostaa toisen asiat. Miksi et kysy häneltä suoraan?
180 000 eurolla ei todellakaan saa Helsingin kantakaupungista kaksiota. Eli jos hänellä on ollut vaikka 100 000€ laittaa omaa rahoitusta, kuulostaahan tuo aika riskittömältä lainalta pankille.
kerran jossain lehdessä oli opiskelijaperhe joka maksoi omaa asuntoa...
mitä ihmettä? no toiset ajattelee ja maksaa ensin tulevaisuutta ennenmin kuin syö huomisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä pukeutumisella on asian kanssa tekemistä? Minä olen varakkaasta perheestä lähtöisin ja olen suurituloinen. Silti olen aina kulkenut ihan tavallisissa vaatteissa, samoin vanhempani ja omat lapseni. Sillä tavallahan rahaa juuri saa säästöön, että ei kuluta niitä turhuuksiin vaan sijoittaa ylimääräiset rahansa.
aivan usein köyhiä on ne muotitietoiset joille status on tärkeä lisäksi hemmottelevat aiaka paljon eri tavoin sillä mukavuus maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo kuoli syöpään just ku olin lähossä opiskelemaan:/
Oli varannu mulle ja veljelle(ainoot lapsenlapset) aika paljon rahaa opiskeluun ku tiesi ettei ollu enää maan päällä siinä vaiheessa :(
Ostin sillä Kalliosta asunnon jossa asuin itse asiassa opiskeluiden jälkeenkin melko pitkään.Kiitos mummo, ilman sua oisin joutunu muuttamaan Itäkeskukseen<3
No jos saisin valita Kallion ja Itäkeskuksen väliltä, en valitsisi Kalliota.
Jos kaverin vanhemmilla on maksettu omistusasunto ja suostuivat takaamaan lainan, niin ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
Minunkin tuttavani osti heti opiskeluiden alussa asunnon, oli käsirahan säästänyt ja sai lainan. Teki satunnaisia töitä opintojen ohessa. Unohti vaan mainita että sai lainan vanhemmiltaan..
Opiskeleva poikani osti yli 70 m2 kaksion, toki silloin kun oli nollakorot, mutta ei mitään ongelmaa saada lainaa, säästänyt kaikki lahjarahansa, kesätöistä saadut jne., rahaa löytyi 72 % asunnon hinnasta. Kaikki ei hassaa rahojaan autoihin ja pikaruokaan ja kapakkaan. Nyt hänellä on velaton asunto ja työ, jossa palkka noin 180 000 €/v. Säästää nyt rahaa isoon kattohuoneistoon. Arveli jo syksellä saavansa säästöön n. 80 % hinnasta ja sitten kaupoille.
Tietysti voi ostaa. Mekin annoimme molemmat mieheni ja minä maximi lahjoitukset pienestä saakka lapsillemme kolmen vuoden välein. Siis se summa ettei mennyt lahjaveroa. Teimme myös lahjaveroilmoitukset. Kyllä siitä kertyi sievoinen summa. Ostivat asunnon ja ottivat jonkun verran lainaa . Asunto oli takuuna. Koskaan emme ole taanneet mitään.
Nytkin jos äiti ja isä tai vaikk isovanhemmat lahjoittaa molemmat kolmen vuoden välein molemmat siin 4999e ( = 2x4999 on yht 9998e kerrallaan) ,niin 22 vuotiaana lapsella jo 89982e . Ja sitten voi antaa lainaksi vaikka 100000e. Kyllä se jonkinmoinen pesämuna on aspiin.
Vierailija kirjoitti:
ap
Juurikin noin sitä rahaa kertyy ja voi ostaa sit kivan kodin. Minä olen ollut just tuollainen, siis erittäin tarkka joissakin asioissa ja sitten olen saanut rahalla sitä mihin olen sen halunnut laittaa.
No ihan samalla tavalla kuin jollain opiskelijalla voi olla satojen tuhansien omaisuus. Perintö on kai tavallisin, on myös voinut joskus voittaa Kenossa tms. Lisäksi on voinut saada koko elämänsä ajan isovanhemmiltaan ja omilta vanhemmiltaan sen summan rahaa, jonka voi ilman lahjaveroa maksaa. Mun lapseni sai jo 9-vuotiaana 50 000 € perinnön ja kun se sijoitettiin oikein, oli täysi-ikäiseksi tultuaan jo ihan kiva omaisuus.