Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua veriarvojen tulkintaan

Vierailija
13.10.2016 |

Minusta otettiin erilaisia verikokeita hengenahdistuksen, ruokahaluttomuuden ja väsymyksen vuoksi (ollut pidempään, yli kuukausi). Yritin saada selvää, mitä tulokset merkitsevät, mutta en oikein onnistunut siinä. Tarvitsisin siis apua näiden tulosten "suomentamiseen". Erityisesti kiinnostaa arteria-näytteen tulokset.

B-Hb (viitearvot 117-155 g/l): 141
B-HKR (0,35-0,46): 0,43
B-Eryt (3,9-5,2 E12/l) 4,97
MCV (82-98 fl): 86
MCH (27-33 pq): 28
B-Leuk (3,4-8,2 E9/l): 10,5
B-Trom (150-360 E9/l): 925
P-CRP (<10 mg/l): 8
B-La (<20 mm/h): 41

P-K (3,3-4,8 mmol /l): 4,6
P-Na (137-144 mmol/l): 137
P-Krea (50-90 umol/l): 124
P-Alb (36-48 g/l): 38,0

Ca-Ion mmol/l: 1,47
pH: 7,28
Ca ++ /7,40 (1,16-1,3 mmol/l): 1,38
fP-Pi 80,76-1,41 mmol/l): 1,28

HE-Tase kapillaarinäyte
pH (7,35-7,43): 7,32
pCO2 (4,5-6 kPa): 4,8
HCO3 (22-26 mmol/l): 18,7
BE (-2,5-2,5 mmol/l): -7,0

HE-Tase arterianäyte
pH (7,35-7,43): 7,28
pCO2 (4,5-6 kPa): 5,5
HCO3 (22-26 mmol/l): 17,7
BE (-2,5-2,5): -7,5
pO2 (10-14 kPa): 4,6
HbO2sAT (95-98 %): 56

HE-Tase venanäyte
pH 7,34
pCo2 kPa 4,1
HCO3 mmol/l 18,0
BE (-2,5-2,5 mmol/l): -8,0
pO2 kPa 17,3
HbO2Sat % 99

Plasman glukoosi (mmol/l) 7,0

P-INR (2-3) 0,9
P-FIDD (<0,5 mg/l): 0,2

P-TnT (<14 ng/l): 6
P-ProBNP (<155 ng/l): <50
P-ALAT (<35 U/l): 58
P-GT (<40 U/l): 70
P-AFOS (35-105 U/l): 218
P-Bil (<21 umol/l): 11
P-Amyl (25-120 U/l): 124

S-Prealb (0,2-0,4 g/l): 0,32
fP-Laktaat (0,6-2,4 mmol/l): 0,7

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut kiva ketju. Vähän kuin House.

Ja ymmärrän täysin miksi ihminen kyselee tällä palstalla, ei lääkäreillä ole erikoissairaanhoidossa aikaa vastata kysymyksiin tai kertoa oma-aloitteisesti.

Kun minä sairastuin vakavasti vasta lääkäri numero kymmenen sanoi ekan kerran sen S- sanan ja silloin oltiin jo kolmannella viikolla sairastumisesta. Kumminkin jo ekana päivänä lääkäri numero kolme kirjoitti minulle lähetteen Lymfooma - epäilyn takia ja antoi sen minulle käteen kertomatta yhtään mitään. Tapasin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 23 lääkäriä, eikä kukaan harrastanut avoimuuden kulttuuria. Hoito ja lopputulos oli kumminkin hyvä, mutta tiedon lähteenä oltiin googlen varassa. Erikoissairaanhoito ei edes tykkää julkaista potilaskertomuksia, tutkimuksia tai tuloksia Kannassa.

Kiitos kommentista :) Mukavaa, että lopputulos oli kuitenkin hyvä. Ehkä lääkäreille nämä asiat ovat niin tuttuja, etteivät he tule ajatelleeksi, ettei joku muu voi niitä ymmärtää.

Vierailija
62/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kattava labrapaketti on otettu. Ootko ollut sisällä sairaalassa? Vähän epäilen ettet oisi saanut mitään tietoa noista, koska tuskin kaikkia kokeita on lätkästy yhdellä kertaa.

Olin tarkkailussa. Kokeet otettiin yhden päivän aikana, mutta useammassa osassa. Lääkäri kommentoi, että keuhkoveritulppa on suljettu pois ja että maksan tilannetta tullaan tutkimaan. Sitä en muista, kommentoiko lääkäri munuaisarvosta mitään. Tarkoitus ei ole arvostella lääkäriä. Ehkä hän ei tullut ajatelleeksi, että hänen olisi hyvä selittää tulokset tarkemmin. Koska minua ei otettu sisälle sairaalaan ymmärsin, että muut arvot olisivat kunnossa. Kun katsoin tulospaperia tarkemmin, mieleeni juolahti useita kysymyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
64/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun Hb on korkemmalla kuin aiemmin sen hengenahdistuksen vuoksi. Sun kroppa yrittää sillä varmistaa, että solut saisivat tarpeeksi happea. Yhdellä mun tutulla oli hemoglobiini 175 ja se kävi useamman kerran verenlaskussa terveysasemalla. Lopulta se vaati tarkemmat tutkimukset ja sillä todettiin paha uniapnea. Nyt kun se käyttää öisin hengitysmaskia niin Hb on normaali.

Vierailija
65/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun Hb on korkemmalla kuin aiemmin sen hengenahdistuksen vuoksi. Sun kroppa yrittää sillä varmistaa, että solut saisivat tarpeeksi happea. Yhdellä mun tutulla oli hemoglobiini 175 ja se kävi useamman kerran verenlaskussa terveysasemalla. Lopulta se vaati tarkemmat tutkimukset ja sillä todettiin paha uniapnea. Nyt kun se käyttää öisin hengitysmaskia niin Hb on normaali.

Ai sellaisesta se voisi johtua. Kiitos vastauksesta.

Vierailija
66/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarallista oman terveyden kannalta olla lääkärien hoidossa, koska he ovat sellaisia puusilmiä, että näkevät vain oireet, mutta eivät ymmärrä niiden syytä. Sen vuoksi lääkärien hoito tuppaa olemaan kuin kuseskelisi pakkasessa housuihin: lämmittää aluksi, mutta sitten jäädytään pystyyn.

On vakuuttavasti demottu tutkimuksilla että keuhkoklamydia aiheuttaa kaikenlaisia sydän- ja verisuonitauteja. Migreeni liittyy myös aivoveritulppiin, eli riski kasvaa. On vaarallista jättää keuhkoklamydiainfektio hoitamatta sillä se infektio etenee väistämättä. Siihen ei mikään yksittäinen antibiootti pure, vaan täytyy käyttää yhdistelmäantibioottihoitoa. Lähde: http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/keuhkoklamydiaan-useampaa-antibi…

Mulla on muuten noin 100+ tutkimuksen nippu keuhkoklamydiasta, joilla voin pommittaa palstan täyteen, mutta ajattelin tällä kertaa olla maltillisempi. Jotkut oppivat, toiset taas eivät koskaan.

Vierailija
67/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaarallista oman terveyden kannalta olla lääkärien hoidossa, koska he ovat sellaisia puusilmiä, että näkevät vain oireet, mutta eivät ymmärrä niiden syytä. Sen vuoksi lääkärien hoito tuppaa olemaan kuin kuseskelisi pakkasessa housuihin: lämmittää aluksi, mutta sitten jäädytään pystyyn.

On vakuuttavasti demottu tutkimuksilla että keuhkoklamydia aiheuttaa kaikenlaisia sydän- ja verisuonitauteja. Migreeni liittyy myös aivoveritulppiin, eli riski kasvaa. On vaarallista jättää keuhkoklamydiainfektio hoitamatta sillä se infektio etenee väistämättä. Siihen ei mikään yksittäinen antibiootti pure, vaan täytyy käyttää yhdistelmäantibioottihoitoa. Lähde: http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/keuhkoklamydiaan-useampaa-antibi…

Mulla on muuten noin 100+ tutkimuksen nippu keuhkoklamydiasta, joilla voin pommittaa palstan täyteen, mutta ajattelin tällä kertaa olla maltillisempi. Jotkut oppivat, toiset taas eivät koskaan.

Höpö höpö.

Vierailija
68/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä oirein hakeuduit lääkäriin??

Vierailija
69/69 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä oirein hakeuduit lääkäriin??

Minulle oli varattu kontrolliaika. Kun lääkäri kysyi vointiani, niin siinä yhteydessä mainitsin ruokahaluttomuudesta, hengenahdistuksesta ja väsymyksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi