Määräaikainen työsopimus ja raskaana
Heippa,
Tarvitsisin neuvoa ja muiden näkökulmia tämän hetkiseen elämäntilanteeseen ASAP!
Teen virkavapaan sijaisuutta ad 13.11.16 ja äitiyslomani alkaa viim. 20.12.16
Heinäkuussa esimieheni totesi, että määräyskirjaani jatketaan ilman muuta jollakin tavalla ( olen ollut sijaisena jo yli 5 vuotta ja tehnyt erinnäisiä pohjia) vaikka kollega palaisi virkavapaalta.
Noh, elo-syyskuun vaihteessa ilmoitin esimiehelleni, että olen raskaana ja kas kummaa mulle ei ole tarjotakaan jatkoja.. Ristiriitaisinta tässä on se, virkavapaalla olevani kollega kertoi, ettei hän ole palaamaassa töihin, mutta esimieheni väitti minulle, että on palaamassa eikä ole tarjota minulle toista pohjaa...
Työpisteessämme on 4 työntekijää. Yksi on siirtymässä muihin työtehtäviin tämän kuun lopussa eli meitä jäisi 3. Jos kollegani olisi palaamassa virkavapaalta, niin eikö lyhyen matikkalaskun mukaan ole vielä yhden työntekijän vaje? Eli voisin jatkaa toisella pohjalla, jos toinen työntekijä on siirtymässä toiseen työpisteeseen.
Eikö esimiehen kuuluisi kertoa 1kk ennen määräyskirjan päättymistä jatkuuko työt vai ei? Minulle ei asiasta ilmoitettu mitään ellen olisi omatoimisesti kysynyt siitä. Esimieheni suorastaan pesi kokonaan kätensä asian suhteen ja ohjeisti olemaan ylempään esimieheensä yhteydessä. Ylemmältä pomolta siis kyselin ja totesi, ettei lupaa mitään.
"Huvittavinta" tässä vielä on se, kuinka esimies on jo palkannut ulkopuolisen työntekijän työpisteeseemme (firmamme sivuille ilmestynyt työntekijää haetaan työpisteeseemme) sekä ilmoitti, että toisesta työpisteestä on tulossa työntekijä työnkiertoon joka aloittaa 13.11! Juuri silloin, kun työsopimukseni loppuu. Voiko tuosta siis jotenkin päätellä, että virkavapaalla oleva kollegani ei olisikaan palaamassa takas töihin ja minut heitetään pois, koska olen raskaana?!
( Anteeksi jos sisältö on kovin sekavasti kirjoitettu)
Olen ollut liittoon yhteydessä. Luottamusmies ei vaikuttanut kovin luotettavalta ainakaan puhelun perusteella. Jotenkin epämääräisesti totesi,että periaatteessa työnajan ei ole tarvetta jatkaa määräyskirjaani jos teen virkavapaan sijaisuutta. Eihän sijaisuuden pohja voi vaikuttaa, vai?
Työpisteestä siis jokatapauksessa tulee puuttumaan yksi työntekijä, niin miksei mun sopimusta voida jatkaa ad. joulukuun, kunnes äitiysloma alkaa, vaan palkataan ulkopuolinen ja kiirehditään työnkiertoon tulevan työntekijän aikataulua? Onko jo tämä syrjintää?! :(
Kommentit (27)
Minkä helvetin takia noiden pitäisi tehdä jatkosopimus ihmiselle joka ei tule olemaan töissä kuin pari viikkoa ennen jäämistään monen vuoden äitiys + hoitovapaalle.
Työpaikka ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Pomo tarvitsee siihen hommaan ihmisen joka tekee ne työt, ei ihmistä joka tulee olemaan poissa ja jolle tarvitaan heti sijainen.
Itse olen melko samassa tilanteessa ja tilalleni etsitään uutta, tosin myös määräaikaista, työntekijää. Minulle luvattu vakinaistaminen unohtui sillä sekunnilla kun kerroin raskaudesta, vaikka työpaikallani on tiedossa eläköitymisiä.
Liiton mukaan tämä on syrjintää ja inhoan epäoikeudenmukaisuutta. Minut on jo kertaalleen irtisanottu asiattomasti toisesta työstä syövän vuoksi, josta paranin. Toisaalta kuitenkin haluaisi hyvät suositukset ja olla polttamatta siltoja takanaan, koska uuden työn löytäminen ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia noiden pitäisi tehdä jatkosopimus ihmiselle joka ei tule olemaan töissä kuin pari viikkoa ennen jäämistään monen vuoden äitiys + hoitovapaalle.
Työpaikka ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Pomo tarvitsee siihen hommaan ihmisen joka tekee ne työt, ei ihmistä joka tulee olemaan poissa ja jolle tarvitaan heti sijainen.
Monen vuoden? En tiedä ap:sta, mutta itse olen pois maks. 10 kk ja sen jälkeen mieheni jää kotiin. Olen melkein 40, lisää lapsia en tee.
Toisekseen, jonkun tässä yhteiskunnassa pitää lisääntyä ja syrjintä ja syyllistys ei paranna kenenkään halukkuutta siihen.
T. 3
Vierailija kirjoitti:
Itse olen melko samassa tilanteessa ja tilalleni etsitään uutta, tosin myös määräaikaista, työntekijää. Minulle luvattu vakinaistaminen unohtui sillä sekunnilla kun kerroin raskaudesta, vaikka työpaikallani on tiedossa eläköitymisiä.
Liiton mukaan tämä on syrjintää ja inhoan epäoikeudenmukaisuutta. Minut on jo kertaalleen irtisanottu asiattomasti toisesta työstä syövän vuoksi, josta paranin. Toisaalta kuitenkin haluaisi hyvät suositukset ja olla polttamatta siltoja takanaan, koska uuden työn löytäminen ei ole helppoa.
Toi syövän takia ei ole kyllä kiva kun muutenkin paha olla :(
Vaikka tuo väärin onkin niin itse en samankaltaisessa tilanteessa saanut liitolta juurikaan apua. Olisi itse pitänyt hankkia kopiot uuden työntekijän sopimuksesta ja lausunnut työkavereilta. Ei se siinä vaiheessa kun vauva oli tulossa sitten tuntunut niin tärkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen vuoden? En tiedä ap:sta, mutta itse olen pois maks. 10 kk ja sen jälkeen mieheni jää kotiin. Olen melkein 40, lisää lapsia en tee.
Toisekseen, jonkun tässä yhteiskunnassa pitää lisääntyä ja syrjintä ja syyllistys ei paranna kenenkään halukkuutta siihen.T. 3
Mistä se pomo sen tietää kauan olet pois vaikka sanoisit että max. 10kk
Eihän tuo nyt ihan oikealta ja reilulta kuulosta, mutta mikäli ei ole kirjallista sopimusta jatkosta, niin miten todistat sen, onko työtä jatkoon luvattu vai ei? Jos esimies haluaa päästä sinusta eroon, hän keksii kyllä keinot. Laittaa työn suorittamisen ehdoksi vaikkapa jonkin taidon, jota sinulla ei ole (tietty tietokoneohjelma, tietyn kielen osaaminen tms.). Sinuna valmistautuisin äitiyslomalle jo marraskuussa.
Työsopimusta tulisi jatkaa, koska Suomen laki sen sanoo sekä liiton sivuilla:
"Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimusta ei saa jättää uusimatta, jos työnantajalla on edelleen tarjolla samoja tai vastaavanlaisia töitä. Työnantajan on selvitettävä työvoiman tarve koko työpaikasta eikä vain yksikkö- tai osastokohtaisesti, vaikka työntekijä olisi työskennellyt koko ajan samassa paikassa.
Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimuksen päättyminen luo syrjintäolettaman. Sen kumoamiseksi työnantajan on osoitettava, että määräaikaisen työsopimuksen päättyminen on johtunut muusta hyväksyttävästä syystä kuin raskaudesta. Työnantajan on pyydettäessä ja viivytyksettä annettava kirjallinen selvitys työsuhteen päättymisen syistä.
Jos syrjintäolettama ei kumoudu ja tuomioistuin toteaa työnantajan syrjineen työntekijää raskauden perusteella, työnantaja joutuu maksamaan syrjitylle hyvitystä."
Meinaatko, että ottaisin sairauslomaa vai aloittaisin jo aikaistettuna äitiysloman? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, jonkun tässä yhteiskunnassa pitää lisääntyä ja syrjintä ja syyllistys ei paranna kenenkään halukkuutta siihen.T. 3
Ei tiedäkään, mutta ärsyttää monen automaattinen oletus, että kaikki olisivat vauvan saatuaan vuosikaupalla vapailla. Ainakaan minun työpaikoissani näin ei ole ollut.
T. 3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedäkään, mutta ärsyttää monen automaattinen oletus, että kaikki olisivat vauvan saatuaan vuosikaupalla vapailla. Ainakaan minun työpaikoissani näin ei ole ollut.
T. 3
Mä oon ihan samaa mieltä! Heti oletetaan, että nainen jää pitkälle hoitovapaalle ja palaa töihin tyyliin vasta 4 vuoden päästä tai silloin kuin huvittaa. On se kumma, kun miehien on helppo pistää nainen paksuksi ja arvostella ulkopuolisen roolina, että nyt se akka jää pitkille vapaille
Ihan normaalia käytöstä työnantajalta määräaikaista työntekijää kohtaan. Määräaikaisia palkataan juuri sen takia että niistä pääsee eroon heti kun niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Työsopimusta tulisi jatkaa, koska Suomen laki sen sanoo sekä liiton sivuilla:
"Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimusta ei saa jättää uusimatta, jos työnantajalla on edelleen tarjolla samoja tai vastaavanlaisia töitä. Työnantajan on selvitettävä työvoiman tarve koko työpaikasta eikä vain yksikkö- tai osastokohtaisesti, vaikka työntekijä olisi työskennellyt koko ajan samassa paikassa.
Raskaana olevan määräaikaisen työntekijän työsopimuksen päättyminen luo syrjintäolettaman. Sen kumoamiseksi työnantajan on osoitettava, että määräaikaisen työsopimuksen päättyminen on johtunut muusta hyväksyttävästä syystä kuin raskaudesta. Työnantajan on pyydettäessä ja viivytyksettä annettava kirjallinen selvitys työsuhteen päättymisen syistä.
Jos syrjintäolettama ei kumoudu ja tuomioistuin toteaa työnantajan syrjineen työntekijää raskauden perusteella, työnantaja joutuu maksamaan syrjitylle hyvitystä."
Työkierrossa ei ole kyse siitä, että joku tekee määräaikaisen työntekijän jättämiä töitä. Eikä missään ole päätetty, että yksikössä on aina oltava 4 henkilöä samoissa töissä, sinne voidaan jättää joku palkkaamatta tai muuttaa tehtävänkuvaa radikaalisti.
Raskaana olevat haluavat usein ajatella, että heidät on pakko palkata jäämään perhevapaille, mutta niin ei suinkaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia käytöstä työnantajalta määräaikaista työntekijää kohtaan. Määräaikaisia palkataan juuri sen takia että niistä pääsee eroon heti kun niin haluaa.
Pitkään jatkunut määräaikaisuus on myös laitonta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän on mahdotonta osoittaa että yrityksen tarve työntekijälle on jatkuva. Määräaikaisen sopimuksen idea on juuri se että tarvitaan työntekijä vain tietyksi ajaksi töihin ja takeita työn jatkumisesta sopimuksen päättymisen jälkeen ei ole. Selitykseksi kelpaa vain "Määräaikaista työsopimusta ei jatkettu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vain sillloin, jos määräaikaisuudelle ei ole lainmukaista perustetta. Esimerkiksi hoitoalalla voi olla vaikka 120 määräaikaista sijaisuutta peräkkäin,jos perusteluna on vuosilomien ja sairauslomien sijaistaminen. Toki fiksu työnantaja nykyisin jättää pari kertaa vuodessa 1-2 vko mittaisen tauon sopimuksille, jotta ketjuttamisesta ei voi syyttää.
Tulet aika kalliiksi työpaikallesi jos sinut otetaan. Ilmoita pomolle, että miehesi jää sinun sijasta "äitiyslomalle" eli olet muutaman viikon vain pois. Mikäs pakko aina naisen on kotiin jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän on mahdotonta osoittaa että yrityksen tarve työntekijälle on jatkuva. Määräaikaisen sopimuksen idea on juuri se että tarvitaan työntekijä vain tietyksi ajaksi töihin ja takeita työn jatkumisesta sopimuksen päättymisen jälkeen ei ole. Selitykseksi kelpaa vain "Määräaikaista työsopimusta ei jatkettu."
Eikö tuossa keskustelun aloittelijan viestissä tule ilmi, ett työpisteeseen tarvitaan työntekijää ( työntekijää haetaan töihin, yks lähtee pois...) ? Uskoisin, että tässä on enemmänkin periaatteesta kyse...
Aika harmillista, kun kukaan ei osoita ymmärrystä tai oikeudenmukaisuutta. Kaikki vaan heittää ilmaan että voi voi, mitäs oot määräaikaisena
Määräaikainen tehtävä päättyy ilman mitään etukäteisilmoitusta. Sehän on määräaikaisen idea: työ alkaa tiettynä päivänä ja päättyy tiettynä päivänä. Vain jatkosta sovitaan etukäteen.
No en mäkään haluisi tehdä sulle uutta työsopimusta kun jäät heti äitiyslomalle ja sulle pitäisi sitten hommata sijainen. Mutta toisaalta kai sulle pitäisi ensisijaisesti tarjota työtä jos on tarve ja sopparisi loppuu. Jos pomo kerkeää palkkaamaan tarvittavat ennen lähtöäsi etkai voi asialle silloin mitään.