Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset iltarutiinit on teidän lapsilla ja milloin nukkumaan?

Vierailija
12.10.2016 |

Missä järjestyksessä teidän iltahommat tehdään?

Täytyisi järkevöittää meidän iltatoimia jotenkin toimivammaksi

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v joka toisina päivinä nukkuu päikkärit ja toisina ei. Päikkärittöminä päivinä on nukkumassa n. 19.30-20 aikaan, päikkärillisinä reilua tuntia myöhemmin. Iltapuuro syödään tunti-kolme varttia ennen nukkumaanmenoa, siinä sit ehkä vielä pientä touhua perheen kesken ja lelujen siivousta, hammaspesu, iltapissat, jne yöpuku päälle. Isä lukee useimmiten lyhyen iltasadun ja mä käyn vielä antamassa halin. Yksin jää nukahtamaan, yleensä nukahtaa nopeasti.

Vierailija
22/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltatoimet aloitetaan n. klo 19 (lapset 4.5kk ja 5.5v). (Isommalla) iltapala, hammaspesut ja joka toinen päivä suihku, iltasatu ja nukkuu yleensä 1930 mennessä. Pienemmälle vaihetaan yökkäri ja pesaistaan naamat ja peput noihin aikoihin, iltamaidot ja nukkumaan. Molemmat lapset koisii aina klo 20 mennessä ja heräävät 7-8 aikaan aamulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 vuotias. Pikku kakkosen jälkeen iltapala hampaanpesu ja iltasatu seitsemältä sänkyyn ja unille.

Vierailija
24/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan lapsilla on näköjään yökkäreiden vaihto jo ennen iltapaloja. Miksi ihmeessä noin päin ??

Eikö olisi luontevampaa vaihtaa yöpuvut vasta iltapalojen jälkeen.

Vierailija
25/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset 2 ja 9.

Iltarutiinit alkaa 18.00

Ensin suihku ja yöpaidat päälle, sitten iltapuurot ja leipää/jogurttia/hedelmää jne. Lukemista leikkimistä ja hammaspesu n. 19.45. sitten luetaan Iltasatu pienemmälle sängyssä ja isompi lueskelee itsekseen sängyssä. 20.00 hyvänyöntoivotukset ja pusut. Pienempi nukahtaa 20min sisällä itsekseen omaan sänkyyn ja isompi lueskelee sen aikaa ja nukahtaa n. 21.00. Sama rutiini ja aikataulu päivittäin poikkeuksena jotkin yksittäiset päivät,jos on sattunut olemaan jotain iltamenoa.Lapset on tottuneet tiettyyn rutiiniin ja omatoimisesti iltaisin aloittavat,jos meinaa aikuiselta mennä myöhemmäksi.

9v iltatoimet alkaa klo 18?! Meidän 9v lähtee tuolloin yleensä treeneihinsä ja on kotona n. klo 20 ja usein vasta tuolloin syödään päivällinen, että ollaan kaikki pöydässä yhtä aikaa. Ei teillä paljon aikaa jää olla yhdessä tuon isomman kanssa, kun koulukin saattaa loppua vasta klo 15.

Vierailija
26/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 3v. eikä meillä kelloa tuijoteta, koska päivät vaihtelee muutenkin. Välillä hän nukkuu pitkät päiväunet, välillä lyhyet ja usein ei ollenkaan.

Vauva-aika ja vielä viime vuosikin olivat haasteellisia nukkumisen suhteen, joten nyt kun kaikki on jostain syystä helppoa, niin nautimme siitä.

Illalla kerätään yhdessä lelut pois, sitten iltapala, pesut ja sänkyyn. Yksi laulu ja se on siinä. Iltasatu vaan virkistää lasta kun täytyy olla valo päällä ja lapsi ei malta aina kuunnella vaan höpisee omia juttujaan. Tuo laulu on sopinut meille paremmin.

En meinaa uskoa, että tämä on sama lapsi, joka vauvana nukahti vain rinnalle tai vaunuihin, ja joka heräilee yöllä vielä 2-vuotiaana ja täytyi silitellä uneen.

Vierailija
27/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 v:n kanssa aloitetaan klo19.30 lelujen keräyksellä. Sitten iltapalalalle. Sen jälkeen lähdetään kohti vessaa. Sitten lähtee vaatteet päältä  ja ne lentää pyykkikoriin. Tarvittaessa suihkuun ja tarvittavat käsien pesut yms.) Yöpuku päälle ja hammaspesut. Tästä kohti makuuhuonetta ja luetaan iltasatu. Lapsi nukahtaa usein nopeasti ja nukkuu n. klo 20.30

Vierailija
28/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3 vuotias. Pikku kakkosen jälkeen iltapala hampaanpesu ja iltasatu seitsemältä sänkyyn ja unille.

Myös meillä pikkukakkosen jälkeen alkaa iltahommat. Ilatapalat, hammaspesut ynnä muut. Sitten sänkyyn iltasadulle.

Vierailija
29/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa koulut ja päiväkodit alkaisivat paria tuntia nykyistä myöhemmin, niin lasten ei tarvitsisi herätä aamuvarhain kuuden-seitsemän aikaan! Perhe saisi enemmän yhteistä aikaa iltaisin, kun lapsia ei tarvitsisi laittaa nukkumaan niin älyttömän aikaisin. Perheet ehtisivät ehkä jopa joskus käydä jossakin porukalla iltaisin, tai kutsua vaikka ystäväperheitä kylään, eikä tarvitsisi aina kökkiä vain kotona neljän seinän sisällä oman ydinperheen kesken.

Vierailija
30/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7-vuotiaan ekaluokkalaisella näin:

- klo 19 käy iltasuihkussa, jonka jälkeen yöpaita päälle

- iltapuurolle klo 19.15-19.30

- puuron jälkeen hampaanpesu ja pisu, sänkyyn noin klo 19.45-20

- iltasatu tai jutustelua ja silittelyä tai lapsi lukee itsekseen jotain

- nukahtaa viimeistään klo 20.30

- herää aamulla yleensä itsekseen siinä klo 7 aikoihin, jos ei kouluaamuna ole herännyt klo 7.30 mennessä, herätetään. Viikonloppuisin herää yleensä klo 7-8 aikoihin.

Vierailija
31/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapala n klo 19, iltapesu&hampaanpesu, 1 vuotiaalle uninalle kainaloon ja tutti suuhun ja menee itse sänkyyn peiteltäväksi. Sanotaan hyvät yöt ja valot pois. Nukahtaa n 5 minuutissa itsekseen.

Isommat lapset: Leikki-ikäiset n. klo 20:30 iltapalan ja pesujen jälkeen peitellään sänkyyn. Joskus iltalaulu tai satu, hyvät yöt, valot pois. Nukahtavat n 5 minuutissa itsekseen.

Koululaiset: Iltapalat, iltapesut, lukevat ja isommat koululaiset saattavat chatata (teinit) 21:30-23 nukkuvat.

Meillä ei ole nukutettu eikä maattu vieressä tms. Nukahtavat tosiaan itse. Asiasta ei ole tehty numeroa. Pienistä vauvoista osa on kylläkin nukkunut aina rinnalle tai viereen. Osa heistäkin omaan sänkyyn heti.

Vierailija
32/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kolmevuotias

19.30 iltapala, sen jälkeen iltapesu, hammaspesu, yökkärin vaihto, sänkyyn, iltarukous, iltalaulu. Nukkuu viimeistään 20.15.

Meillä on siinä sitten kaksi tuntia omaa aikaa iltaisin miehen kanssa.

Vierailija
33/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti iltapalan jälkeen riisutaan vaatteet. Päivävaatteet voi jättää tuolille jos puhtaat. Alusvaatteet menee pyykkiin. Sitten yöpuku päälle ja iltasatu.

Saa rastin vihkoonsa jos iltatoimet sujuvat ilman kiukutteluja.  10 rastin jälkeen tulee jokin kiva palkinto, pieni reissu tai muu mukava juttu.

Myös kuvia saatamme joskus käyttää apuna iltatoimia tehdessä, eli voi kääntää kuvan kun on edellinen homma tehty ja siirtyä sitten seuraavaan.

Vierailija
34/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään säännöllisiä iltarutiineja. Mennään tilanteen mukaan.

Vierailija
35/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapala n klo 19, iltapesu&hampaanpesu, 1 vuotiaalle uninalle kainaloon ja tutti suuhun ja menee itse sänkyyn peiteltäväksi. Sanotaan hyvät yöt ja valot pois. Nukahtaa n 5 minuutissa itsekseen.

Isommat lapset: Leikki-ikäiset n. klo 20:30 iltapalan ja pesujen jälkeen peitellään sänkyyn. Joskus iltalaulu tai satu, hyvät yöt, valot pois. Nukahtavat n 5 minuutissa itsekseen.

Koululaiset: Iltapalat, iltapesut, lukevat ja isommat koululaiset saattavat chatata (teinit) 21:30-23 nukkuvat.

Meillä ei ole nukutettu eikä maattu vieressä tms. Nukahtavat tosiaan itse. Asiasta ei ole tehty numeroa. Pienistä vauvoista osa on kylläkin nukkunut aina rinnalle tai viereen. Osa heistäkin omaan sänkyyn heti.

Ei toimi kaikilla. Me ollaan niin erilaisia jo pienestä pitäen.

Vierailija
36/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalaiset ja rytmi menee niin että kello 21 aikoihin pitää viimeistään alkaa syödä iltapalaa, sitten keräävät lelut jos on muualla kuin heidän omissa huoneissaan. Sitten minä pesen heiltä hampaat n. 21.30-22 jonka jälkeen isänsä lukee iltasadun, tai minä jos isä on yövuorossa. Isänsä yleensä lukee pidempään kuin minä ja menee lasten makuuhuoneeseen istumaan niin pitkään että toinenkin pojista nukahtaa, paitsi tietysti silloin jos on töissä tai menossa aamuvuoroon. Kun isä ei ole paikalla pojat nukahtaa ihan hyvin keskenään, voi olla että toinen valvookin, mutta ei yleensä puhu mitään tms. Mulla on tavoitteena että olisivat 22.00 sängyssä, ja minä siihen yleensä pääsenkin jos mies on töissä, jostain syystä tahtoo venyä kun mies on kotona.

Pojat herätetään yhdeksänaamuina alkaen kello 8.15, käytännössä nousevat sängystä 8.30, pukeminen, aamupala, hampaiden pesu, joskus pelaavatkin hetken, sitten ulkovaatteiden pukeminen ja kouluun 8.50-8.55, koulumatka on muutaman sata metriä. Kahdeksan aamuina herätetään 7.30.

Me ollaan koko perhe illanvirkkuja, mutta kyllä pojat herää viikonloppunakin yleensä yhdeksän aikoihin, minä ja mies nukutaan vähintään kymmeneen, minä en yleensä halua nousta kuin vasta lähempänä puolta päivää.

Itse en lapsena koskaan nukahtanut ennen 23.00 luultavasti en ennen puoltayötä, olen aina ollut huono nukahtamaan, ja valvonut alle kouluikäisenäkin jo kun vanhemmat nukkui vaikka hoitoon piti mennä jo ennen seitsemää. En ymmärrä ihmisiä jotka alkavat laittaa lapsia nukkumaan jo kuudelta illalla, minä tulen vasta viiden jälkeen töistä, mies kuuden jälkeen jos on päivävuorossa, ei elämä voi olla pelkkää nukkumaan menoa. Eikä pikkulasten tarvi käydä suihkussa joka ilta kun eivät ole kerran likaisia, vain ylimääräistä vaivaa ja ylimääräistä pyykkiä kun koko vaatekerta menee joka päivä uusiksi.

Vierailija
37/42 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on pahasti uniongelmainen ja vasta viimeisen vuoden aikana ollaan saatu pakkaa vähän kasaan. Nykyään nukahtamiseen ei enää mene juurikaan aikaa, vaikka lapsi heräileekin. Illan rutiinit ovat kuitenkin ihan äärimmäisen tärkeitä, muuten lapsi ei välttämättä nuku koko yönä ja saattaa valvoa jopa aamuun kunnes ei enää pysy hereillä.

Valmistautuminen alkaa meillä jo iltaruuan jälkeen, noin kello 18. Sen jälkeinen aika on pyhitetty perheen kanssa oleilulle. Joskus pelaillaan lautapelejä, joskus katsotaan telkkaria. Puhelinta ei mielellään siinä vaiheessa enää pidetä tai pleikkaria pelailla. Kello 19 maissa lähdetään koiran kanssa lenkille, kävellään sellainen rauhallinen lenkki yhdessä ja haukataan happea. Viimeistään kello 20 ollaan taas kotona, lapsi käy suihkussa ja pukee yövaatteet päälleen, syö iltapalaa. Klo 20.30-20.45 mennään jo sänkyyn, siinä on sitten 15-30min aikaa kuunnella satua tai musiikkia ja pyöritellä käsissä helminauhaa. 21.00 on yleensä jo sikeässä unessa. Ikää 9v.

Vierailija
38/42 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset jo sen verran isoja, ettei tarvita säännöllisiä rutiineja.

Lapset hoitavat itse omat iltatoimensa tiettyyn kellonaikaan mennessä.

Vierailija
39/42 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iltarutiini on aina sama ja samassa järjestyksessä 1kk:n iästä. Olen äärimmäisen tarkka siihen, että kaikki tehdään mahdollisimman usein samalla tavalla, ja muut eivät aina tykkää siitä, mutta sittenkin kukaan ei enää välitä, kun huomaa että lapsi nukkuu paljon paremmin kuin serkkunsa aikoinaan tai ystävien vauvat. Se toimii meille:

-Oscar syö iltapuuron (5kk:stä alkaen)

-Kylpy ja pyjamat päälle

-Mies harjaa Oscarin hiukset ja antaa D vitamiinit

-lämmin maitopullo mun syllissä, piimeässä huoneessa hyvin hiljaista ja rauhallista musiikkia taustalla (se sammuu 3 tunnin jälkëën)

-Laitan Oscarin omaan sänkyyn rentoutuneenna mutta vielä hereillä, peitän jalat kevyellä huovalla (hän on jk 7 kk)

-Annan tutin, hyvän yön suukon, "rakastan sinua", ja poistun huoneesta. Hän joskus itkee ja joudun palaamaan sinne 3 minuutin välein, mutta yleensä hän nukahtaa 20 minuutissa seuraavan aamuun asti

40/42 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 pienintä 5-11v ottaa iltapalan 19.30,hampaanpesu,puoli tuntia pötköttelyä sohvalla,iltahalit ja pusut ja nukkumaan 20.30,teinit valvoo 22-23,herätus klo 8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi