Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät häirikkölasten vanhemmat käy vanhempainilloissa?

Vierailija
12.10.2016 |

Taas jälleen kerran tuli eilen huomattua se, että vanhempainillasta puuttui juuri ongelmalasten vanhemmat. Eilen oli nuoremman lapsen pk:ssa vanhempainilta. Vaikka osaanotto oli muuten runsasta, poissaolollaan loistivat molempien ryhmässä tänä syksynä aloittaneen runsaasti ongelmia aiheuttaneen lapsen vanhemmat.
Kotiin mennessä törmäsin toisen näitä ongelmia aiheuttaneen lapsen äitiin. Nainen oli kävelyttämässä koiraansa, mutta vanhempainiltaan hän ei näemmä viitsinyt vaivautua. Vanhempainilta oli järjestetty vieläpä siten, että lapset saattoi ottaa mukaan ja niille oli pk:n puolesta vahtija, joten siitäkään ei olisi pitänyt olla kiinni. Tämä kyseinen lapsi on koko syksyn kiusannut muita lapsia sotkemalla muiden leikkejä, tönimällä ja raapimalla hirveitä naarmuja muihin lapsiin ym. Asiasta on monet kerrat keskusteltu pk:ssa ja hoitajatkin ovat myöntäneet, että kyseisellä pojalla on runsaasti ryhmään sopeutumisvaikeuksia. Luulisi, että vanhempainilta kiinnostaa varsinkin, jos omalla lapsella on sopeutumisongelmia tai vaikeuksia tottua päiväkodin sääntöihin.

Olen aiemminkin kiinnittänyt tähän samaan asiaan huomiota. Vanhemman lapsen kohdalla koulun vanhempainillasta puuttuvat aina kiusaajien ja ykiaktiivisten tunnilla häiriköitsijöiden vanhemmat.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aargh. Olen vuorotyössä ja jos työvuoro fiksusti satttuu, kolmen lapsen äitinä en vaan silti jaksa käydä joka vanhempainiltaa+harrastuksissa vielä sama rumba. Samat jutut niissä on vuodesta toiseen. Purjo-Pirjon äityli haluaa jutella juuri hänen lapsensa erityistarpeista ja ne koulun/pk:n säännöt voi lukea lapuistakin. Luokkaretkestä saadaan aikaan huutoväittely.

Eipä silti, ei noita ole kukaan häiriköksi syyttänytkään. Ehkä kun aikaa vietetään yhdessä, sen sijaan että mamma ramppaa joka ilta jossain.

Olet siis yksinhuoltaja? Silloin voi tietysti olla haasteellista päästä jo aikataulujen takia ja jos on pieniä sisaruksia.

Vierailija
22/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tekisi pahaa, vaikka vanhemmat velvoitettaisiin vaikka kerran kuussa tulemaan koululle vanhempainiltaan. Siinä sitten tutustuisi muihin vanhempiin ja saisi tietoa, millaisissa olosuhteissa se lapsi viettää päivittäin tuntikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aargh. Olen vuorotyössä ja jos työvuoro fiksusti satttuu, kolmen lapsen äitinä en vaan silti jaksa käydä joka vanhempainiltaa+harrastuksissa vielä sama rumba. Samat jutut niissä on vuodesta toiseen. Purjo-Pirjon äityli haluaa jutella juuri hänen lapsensa erityistarpeista ja ne koulun/pk:n säännöt voi lukea lapuistakin. Luokkaretkestä saadaan aikaan huutoväittely.

Eipä silti, ei noita ole kukaan häiriköksi syyttänytkään. Ehkä kun aikaa vietetään yhdessä, sen sijaan että mamma ramppaa joka ilta jossain.

Olet siis yksinhuoltaja? Silloin voi tietysti olla haasteellista päästä jo aikataulujen takia ja jos on pieniä sisaruksia.

En ole yksinhuoltaja, mutta mieheni on myös vuorotyössä.

Vierailija
24/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa on 365 päivää, kolmen lapsen vasu-keskusteluun ja vanhempainiltoihin menee max. 6 iltaa vuodesta, jotka voi jakaa puolison kanssa, jos sellainen on. Tekosyy, sua ei vaan kiinnosta.

Vierailija
25/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin häirikkölapsen äiti osaa olla 2 naamainen. On mukava - mutta ei ota vastuuta lapsen ongelmakäytöksestä vaan uhriutuu. Ulkoistaa oma ongelmansa.

Sitten naureskelee huvittuneena kun muut vanhemmat ja luokkatoverit kärsivät. Minullekin hymyili voittajan elkein - kun tämä poika oli lyönyt meidän poikaa...

Vierailija
26/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla se vanhempainilta vaikuttaa tilanteeseen? Vuosikausia olen käynyt kaikissa vanhempainilloissa ja ei niillä kyllä ole ollut mitään merkitystä päiväkodin/koulun arjen sujumisen suhteen. Eiköhän niitä keskusteluja häiriökäyttäytymisestä käydä ihan yksityisesti kyseisten lasten vanhempien, lasten ja henkilökunnan kesken.

Vierailija
27/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa on 365 päivää, kolmen lapsen vasu-keskusteluun ja vanhempainiltoihin menee max. 6 iltaa vuodesta, jotka voi jakaa puolison kanssa, jos sellainen on. Tekosyy, sua ei vaan kiinnosta.

Ei kiinnostakaan. Saan tarvittavan tiedon wilmasta tai pk:n pihalla. Vasut ja arviointikeskustelut käyn kyllä, tai mies.

Vierailija
28/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt vanhempain iltaan. Poikamme kiltti eikä ole koskaan aiheuttanut ongelmia koulussa. Toisin kun tohtoriksi väitelleen vanhemman poika...joka nettikiusaa yms

Vierailija
29/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ap itsekin ymmärrät, että vanhempainilloissa käymättömyydellä ja lapsen oireilulla on usein yhteys.

En ymmärrä

Vierailija
30/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen käynyt varmaan jokaisessa vanhempainillassa, mutta yhtä hyvin olisin voinut olla käymättäkin. Ei ne käynnit liity lapseni käyttäytymiseen mitenkään. Siellä puhutaan yleistasolla, ei yksittäisistä lapsista...

Vierailija
31/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä noista asioista. Joku aina keksii kysellä juuri hänen pilttiinsä liittyviä asioita ja muut kiusaantuneena toivovat poispääsyä. Kyllä ne lapsen mahdolliset ongelmat ratkotaan ihan henkilökohtaisissa tapaamisissa, ei yleisissä vanhempainilloissa.

Vierailija
32/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt vanhempain iltaan. Poikamme kiltti eikä ole koskaan aiheuttanut ongelmia koulussa. Toisin kun tohtoriksi väitelleen vanhemman poika...joka nettikiusaa yms

On selvää että jos kodissa väitellään joka päivä, tulee lapsesta kovin rauhaton!

Vierailija
33/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainilloissa keskustellaan oman lapsen luokasta. Säännöistä, ongelmista . Ja ideoista johonkin kivaan,jotta kaikki viihtyisivät ja kouluunmeno olisi mukavaa ja turvallista. Äitini kiinnitti ko. asiaan huomiota jo 70 -luvulla että ne joiden olisi pitänyt tulla, ei sitten sen lapsen asiat kiinnostanut yhtään. Ja mitä niistäkin tuli... Lapset meillä ainakin on innoissaan ja kiinnostuneita kun vanhemmat menee vanh. iltaan. Tutustuu kavereiden vanhempiin ja kysyy aina mitä puhuitte, millasta oli. Näitkö mun pulpetin? Yms. Se on TÄRKEÄÄ LAPSELLE?

Vierailija
34/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä oikein kuvittelet, että siellä vanhempainillassa tehdään yhden yksittäisen lapsen ongelmille?

Minä olen aina käynyt vanhempainilloissa, ja lapseni (joista toinen on asperger, muttei mitenkään häirikkö) eivät ole olleet ns. ongelmalapsia ikinä. Mutta pakko silti kysyä, kun pisti tuo yltiöoptimismi pahasti silmään.

Että mitä luulet ko. lapsen vanhempien jäävän paitsi? 

Ajattelitko, että siellä vanhempainillassa "nostettaisiin kissa pöydälle", häirikön vanhemmat sinne huoneen eteen syytettäväksi ja leluilla paiskottavaksi?

Tai että tarhan tädit yhtäkkiä sen vanhempainillan aikana keksisivät - kenties yleisen ideoinnin tyyppiä "mitä teemme Nikolle, kun Niko on häirikkö?" myötä - mitä sille häiriköinnille on tehtävissä? Meinaan luulisi heidän jo muutenkin miettineen pää höyryten keinoja saada Niko rauhoittumaan.

Minusta on täysin ymmärrettävää, että häirikkö on kotonakin aika hankala ja päiväkodista tulee päivittäin ko. "Nikon" vanhemmille kielteistä palautetta. He ovat uupuneita ongelmaan, myös todennäköisesti häpeissään ja avuttomia. Huvittaako lähteä arki-iltana ainakin henkisesti kivitettäväksi?

Kun niistä vanhempainilloista ei oikeasti ole mitään hyötyä yksittäisten käyttäytymisongelmien ratkaisemisessa. Sellainen vaatii tutkimuksia ja lisäresursseja/koulutusta päiväkodin henkilökunnalle, ja nuo prosessit elävät täysin vanhempainilloista irrallista elämäänsä.

PS: ymmärrän kyllä myös häirikön uhrien turhautumisen. Mutta vanhempainilloiss EI VOI alkaa puida yksittäisten lasten tapauksia.

Vierailija
35/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt oikeasti ylivoimaista käydä vanhempainilloissa kerran vuodessa? Yrittää edes näytellä että se oma lapsi ja sen koulunkäynti kiinnostaa. Se opettaja on lasten kanssa 30% päivittäisestä ajasta ja jakaa aika ison kasvatusvastuun vanhempien kanssa. Mutta jos ei tosiaan ole tuota 1,5h aikaa laittaa kerran vuodessa yhtenä iltana en yhtään ihmettele näitä nykyajan ongelmalapsia.

Ihmeellistä jeesustelua. Mitä ihmeen "nykyajan ongelmalapsia"? Kuvitteletko ettei koskaan aikaisemmin ole ollut häiriköitä vai mitä ihmettä? Ja mielestäsikö se lapsen ongelmallisuus on kiinni tuollaisees 1,5 h vanhempainiltaan osallistumisesta? Minä olen muutamissa käynyt mutta ja todennut että mistään ei jää kyllä paitsi jos jättää menemättä. Ovat olleet lähinnä pp-shosta koulun ja päiväkodin arvoista, arjesta ym. Vanhempainvarteissa ja muissa pienemmän porukan keskutelutilaisuuksissa kyllä käydään ja niissä on saanut käytyä läpi ihan oikeita asioita.

Vierailija
36/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tekisi pahaa, vaikka vanhemmat velvoitettaisiin vaikka kerran kuussa tulemaan koululle vanhempainiltaan. Siinä sitten tutustuisi muihin vanhempiin ja saisi tietoa, millaisissa olosuhteissa se lapsi viettää päivittäin tuntikausia.

Miten niin saisi tietoa olosuhteista? Mahtaa olla lasten ja vanhempien vuorovaikutus siellä kotona aika olematonta, jos kerran tarvitaan vanhempainiltoja selvittämään että miten ne koulupäivät oikein sujuu.

Vierailija
37/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten luokat on pysyneet aika samoina eskarista lähtien. Tunnen kyllä melkein kaikki vanhemmat, ja useita näen myös vapaa-ajalla. Miksi ihmeessä menisin kouluun seurustelemaan heidän kanssaan jos parempaakin tekemistä sattuu vanhempainillaksi olemaan?

Vierailija
38/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainilloissa keskustellaan oman lapsen luokasta. Säännöistä, ongelmista . Ja ideoista johonkin kivaan,jotta kaikki viihtyisivät ja kouluunmeno olisi mukavaa ja turvallista. Äitini kiinnitti ko. asiaan huomiota jo 70 -luvulla että ne joiden olisi pitänyt tulla, ei sitten sen lapsen asiat kiinnostanut yhtään. Ja mitä niistäkin tuli... Lapset meillä ainakin on innoissaan ja kiinnostuneita kun vanhemmat menee vanh. iltaan. Tutustuu kavereiden vanhempiin ja kysyy aina mitä puhuitte, millasta oli. Näitkö mun pulpetin? Yms. Se on TÄRKEÄÄ LAPSELLE?

Todella naiivia ajatella että ne yksittäiset vanhempainillat olisi joku tie onneen ja menestykseen. Ainakin meidän illoissa on lähinnä arvottu sitä että kuka leipoo munkkia koulun discoon, kuka hoitaa pankkitiliä, missä liikuntatunnit järjestetään salin remontin aikana ja mitä suksivaraston homeongelmalle kuuluu jne. Se, että "tuleeko lapsesta jotain" riippuu hyvin monesta asiasta - ja vähiten varmaan jostain vanhempien vanhempainiltaan osallistumisesta. Lisäksi niitä vanhempainiltoja on niin harvoin, että niillä ei ole mitään merkitystä vanhempien vuorovaikutuksen kannalta. Moikataan, vaihdetaan pari sanaa ja seiuraavaksi nähdään vuoden päästä.

Vierailija
39/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut erityislasta mutta en vaan mennyt moniinkaan vanhempainiltoihin koska muutenkin oli aika kortilla ja en kokenut että niistä olisi mitään erityistä hyötyä minulle tai lapselle. Kaikki tärkeät asiat tiedotettiin kuitenkin esim. wilman kautta ja ne henkilökohtaiset asiat mitä halusi omasta lapsesta keskustella keskusteltiin niissä henkilökohtaisissa keskusteluissa mitä meillä oli. Eihän vanhempainilloissa ole tarkoituskaan keskustella joistain tietyistä oppilaista eikä ole suotavaakaan vaan siinä on sitä yleistä löpinää mitä tapatuu vuoden aikana tai muuta.

Vierailija
40/73 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en lainkaan ihmettele, että joku ei halua niihin paikalle etenkin, jos jotain ongelmia on. Monilla aikuisilla on tosi huonot käytöstavat ja ovat tosi rajattomia, esim. meidän pk:n vanhempainillassa vain haukkuivat hoitajia ja valittivat. Olin ällistynyt.