Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takavetoiset autot pitäisi kieltää tieliikenteestä

Vierailija
12.10.2016 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101222450301_uu.shtml

Takavetoiset autot ovat hengenvaarallisia. Takarenkaat kuluu enemmän ja se on paha tilanne kun takana on selvästi huonommat renkaat kuin edessä, auto lähtee helposti luistelemaan perästä ja sitten ollaan kyljellään petäjän tai valotolpan ympärillä tai vastaan tulevan auton keulassa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut autoa vuodesta 1973.  Ja paljon. Olen nainen ja ikää on, kuten autoilurupeamastanikin voit päätellä. Olen ajanut kotimaassa ja ulkomailla, kesällä ja talvella.  Minulla on aina ollut takavetoinen auto, yleensä Mersu.  Jossain välissä oli jopa Hiace, joka tyhjänä pari kertaa irtosi vähän tiestä, mutta oli helppo suitsittava. En ole ajanut yhtään kolaria enkä myöskään ole ajanut ulos tieltä.  Olen pysytellyt muun liikenteen vauhdissa, ellen joskus nuorempana vähän tullut ohitelleeksikin.  Nyt käsissäni on ensi kertaa etuvetoinen auto, joka on ihan hirveä rimpula.  En tiedä, miksi etuvetoista voi joku pitää parempana. Mersu on edelleen suosikkini, etenkin se ominaisuus, että pyörät pysyvät tiessä erillisjousituksen ansiosta.  Kaiken kaikkiaan kuitenkin uskon, että auto pysyy parhaiten tiellä, kun sitä osaa käsitellä.

Vierailija
42/44 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän enemmän takavetoisesta kuin etuvetoisesta autosta, kumpiakin omistanut ja takavedosta en enää vaihda. Omien kokemusten perusteella takaveto on helpommin hallittava ja ohjattava hankalammissa olosuhteissa erityisesti. Etuvedolla meinasi jäädä jumiin talvella ties minne parkkipaikan reunaan ja liukkaalla saattoi puskea risteysalueilla yms jäisellä alueella, ohjauksen korjaamaan melkeinpä mahdotonta ennenkuin vauhti hidastui, takaveto ja ei mitään ongelmaa, kaasua korkeintaan lisää. Mulla on toki niin vanhat autot aina ollut ettei mitään teknisiä luistonestoa ja muita ole koskaan ollut mutta miehellä on uudehkoja (alle 5v vanhoja), etuvetoisia autoja ollut pari ja joskus niillä ajellut ja en vaan tykkää, tuntumaa ei ole ohjauksessa ja kaasua kun painaa ja samalla koittaa kääntyä tuntuu että vastustaa vaan ja on kankea kääntymään suuremman kääntösäteensä vuoksi. Summasummarum, jos osaat ajaa, ei se takaveto sinua tapa, jos et, kannattaa ylipäätään kävellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on liikaa vautia, niin etuvetoiseen ei saa ratilla tuntumaa ennen kuin vauhti on alhainen. Ja jos satasen vauhdissa nostat jalan kaasulta, kun auto on luisussa, niin on liian myöhäistä enää odotella että vauhti on niin alhainen että saat ratilla käännettyä suunnan. Tiedätkö miksi auto menee poikittain kun vedän käsijarrusta? Mulla on neliveto nykyään, mutta olen ajanut sekä etu- että takavetoisilla useita vuosia.

Jos on liikaa vauhtia, niin silloin ajaa ulos. Tai vastaantulijan kaistalle tms. Ja tiedän toki, miksi auto menee käsijarrulla poikittain.

Jokuhan tässä mainitsi näistä "johtavista autonvalmistajista". Miksihän nämä "johtavat autonvalmistajat" mahtavat laittaa sutimisenestoja ja ajonvakautus/luistonkorjausjärjestelmiä takavetoisiin autoihinsa? Jos ne kerran ovat niin hyviä, niin mitäpä niillä elektronisilla avulla tekee.

Ne "johtavat autonvalmistajat" asentavat näitä cybervehkeitä takavetoisiinsa siksi, että liikenteessä liikkuu valitettavasti aina pieni prosentti Sinun kaltaisiasi autoilijoita, jotka eivät yhtään osaa ajaa ja jotka ovat syyntakeettomia sekä holhouksen tarpeessa varmaan kaikilla muillakin elämänalueilla.

Omissa takavetoisissani ei mitään sellaisia ole, koska kyse on niin vanhoista kärryistä, eikä talvirenkaissani ole nastojakaan, ja hyvin olen pärjännyt ja pärjään jatkossakin. Mutta minähän olenkin ymmärtänyt, ettei mustalla jäällä tai loskakelillä pidä päästellä satasen vauhteja vaikka liikennemerkeissä niin lukisikin ja että siinä kaasussa on olemassa muitakin asentoja kuin pohjassa ja kokonaan ylhäällä.

Sinun kannattaisi lopettaa autoilu, koska tämä vetotapa ei varmastikaan ole Sinulle ainoa ongelma eikä käsittämätön asia liikenteessä.

Vierailija
44/44 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammin ympyrä eli auton renkaiden kitkakäyttäytyminen. Kaarteessa jos renkaissa on vielä veto päällä niin takuuvarmasti puskee. Älkää muuten sitten edes moottorijarruttako etuvetoisella liukkaalla tai pöpelikkö taas kutsuu. Renkaassa ei voi olla täysi pito sekä sivuille että eteen/taakse(jarrutus). Luonnonlait tulee vastaan.

Takavetoinen "varoittaa" aiemmin eli on siinä mielessä "turvallisempi". Vesiliirrossahan eturengas "auraa" vesimassaa pois takarenkaan tieltä. Takavetoinen taas jää jumiin talvella liukkailla jos akselin päälle ei ole painoa. 

Jos etuvetoisella autolla nopeusmittari "pomppii" niin se on se punainen varoitusvalo, että sivupito on nollilla. Itse suosin etuvetoista eli meikä on jäänyt kiinni liian monta kertaa takavetoisella syrjäkyllillä/mettässä (ex-metsuri). Takavetoisella oppi parkeeraamaan aina nyppylän päälle tai loivaan myötämäkeen tai tekemään valmiit urat kas kun lepo-/liikekitkalla on iso ero. Ei se 100 kg hiekaakaan avolavan perässä aina uttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän