Takavetoiset autot pitäisi kieltää tieliikenteestä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016101222450301_uu.shtml
Takavetoiset autot ovat hengenvaarallisia. Takarenkaat kuluu enemmän ja se on paha tilanne kun takana on selvästi huonommat renkaat kuin edessä, auto lähtee helposti luistelemaan perästä ja sitten ollaan kyljellään petäjän tai valotolpan ympärillä tai vastaan tulevan auton keulassa.
Kommentit (44)
Kielletään siis kaikki bussit, rekat ja kuorma-autot takavetoisuudensa vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Kun on liikaa vautia, niin etuvetoiseen ei saa ratilla tuntumaa ennen kuin vauhti on alhainen. Ja jos satasen vauhdissa nostat jalan kaasulta, kun auto on luisussa, niin on liian myöhäistä enää odotella että vauhti on niin alhainen että saat ratilla käännettyä suunnan. Tiedätkö miksi auto menee poikittain kun vedän käsijarrusta? Mulla on neliveto nykyään, mutta olen ajanut sekä etu- että takavetoisilla useita vuosia.
Jos on liikaa vauhtia, niin silloin ajaa ulos. Tai vastaantulijan kaistalle tms. Ja tiedän toki, miksi auto menee käsijarrulla poikittain.
Jokuhan tässä mainitsi näistä "johtavista autonvalmistajista". Miksihän nämä "johtavat autonvalmistajat" mahtavat laittaa sutimisenestoja ja ajonvakautus/luistonkorjausjärjestelmiä takavetoisiin autoihinsa? Jos ne kerran ovat niin hyviä, niin mitäpä niillä elektronisilla avulla tekee.
Neliveto pakolliseksi kaikkiin autoihin!
Uusia autoja ei kovin montaa saa normi?hinta luokassa takavetoisenaMennään ihan eri hintaluokkaan.Mistä se sitten kertonee...
Takavetopellet ovat usein lisäksi sitä mieltä että ajonvakautusjärjestelmät vain vaikeuttavat auton hallintaa äärioloissa.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/tallaisilla-autoilla-nuoret…
"Viidennes autoista, joilla ajettiin kuolonkolari, oli takavetoisia"
Kuinka suuri osa suomen henkilöautokannasta on takavetoisia? Lienee vähemmäin kuin viidennes?
Vierailija kirjoitti:
Uusia autoja ei kovin montaa saa normi?hinta luokassa takavetoisenaMennään ihan eri hintaluokkaan.Mistä se sitten kertonee...
No onhan takaveto esimerkiksi kestävämpi ratkaisu ja sillä on merkitystä jos auto on painava tai jos siinä on paljon tehoa. Mutta edelleenkään se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa että etuvetoisen ääritilannekäytäytyminen on turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Takavetoisen liusumista korjataan ratilla, kaasulla ja kytkimellä, ei pelkästään kaasulla ja auto oikeaa melko nopeasti.
Kerrohan, mitä etuvetoisen luiston oikaisuun käytetään. Vaikka kolme pääasiallista hallintalaitetta.
Takavetoisen hankkijat ovat valitettavan usein riskiryhmää: nuoria poikia jotka haluavat tehokkaan auton. Ajavat kovaa, ja auton käsittelytaidot ovat huonot.
Itselläni on vuoden 2000 BMW, ja se on siis takavetoinen. Olen kerran joutunut vesiliirtoon, ja silloin riitti kun nostin jalan kaasulta ja ohjasin hitaasti. Siitä selvittiin. Etuvetoisella en juuri ole ajanut, ja sen kerran kun siihen erehdyin oli todella lähelle ettenkö ajanut ulos ensimmäisessä mutkassa. Puski menemään.
Sanoisin, että auto tulisi valita ajotyylin mukaan. Neliveto on paras, ei siitä mihinkään pääse. Minun ajotyyliini sopii takaveto, toiselle etuveto. Yhdelle automaatti, toiselle manuaali. Makukysymyksiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran joutunut vesiliirtoon, ja silloin riitti kun nostin jalan kaasulta ja ohjasin hitaasti. Siitä selvittiin. Etuvetoisella en juuri ole ajanut, ja sen kerran kun siihen erehdyin oli todella lähelle ettenkö ajanut ulos ensimmäisessä mutkassa. Puski menemään.
- Vesiliirton ei vaikuta, mistä päästä vetää.
- Jos olit ajaa ensimmäisestä mutkasta ulos etuvetoisella, niin suosittelen vahvasti dösään siirtymistä, en halua sinua samaan liikenteeseen kanssani.
Etuvetoinen lähti puskemaan, enkä voinut tehdä mitään. Takavetoinen meni vesiliirtoon ja nätisti sai korjattua liikkeen.
Jos etuveto meinaa puskea pöpelikköön niin vauhtia on yksinkertaisesti liikaa tilanteeseen nähden. Silloin höllätään kaasua ja ohjataan tien suuntaan (luistosta poispäin) kunnes luisto päättyy. Takavetoisella tehdään teoriassa päinvastoin eli lisätään kevyesti kaasua ja ohjataan luiston suuntaan kunnes luisto talttuu. Ongelma vaan on, että tavallisella tiellä ei takavetoisella yleensä pysty tekemään tuota oikaisua vastaantulevan liikenteen ja tien muotojen vuoksi. Eli etuvetoisellakin joutuu normiliikenteessä käyttämään höllää kaasua menetelmää, mutta on lisäksi riski ajautua kylki edellä ulos tai vastaantulevien kaistalle.
Takaveto on kiva juttu urheilullisessa autossa, mutta ehdottomasti ajonvakautuksen kanssa. Peruskuskille etuveto on turvallisin ja järkevin valinta. Raskas kalusto sitten erikseen.
Miten helvetissä sinä oikein ajat, jos "etuvetoinen lähtee puskemaan"? Ja se vesiliirto ei ihan 100% riipu vetotavasta.
Kuorma- ja linja-autot on kaikki takavetoisia. Kielletään ne.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä sinä oikein ajat, jos "etuvetoinen lähtee puskemaan"? Ja se vesiliirto ei ihan 100% riipu vetotavasta.
Unohtui mainita, että talvella tosiaan ajoin sillä etuvetoisella kun meinasin vetää ojan kautta. Kyllä se nykyään onnistuu, vaan kyllä se takavetoisen liikehdinnän korjaaminen tulee multa tavallaan selkärangasta. Tiedän miten sen kanssa toimitaan eri tilanteissa. Ikinä ei ole lähtenyt yliohjautumaan, jos lähtee niin silloin on liikaa vauhtia. Vaan kyllä mä olen nähnyt kun ihmiset vetelee samanmoisella bemarilla ympäri ihan normaaleissa mutkissa, ja onhan se joo vaarallista. Toiset taas vetelee penkkaan, näitäkin on nähty. Kyllä mä nelivetoon vaihtaisin heti, pelkkään etuvetoon en missään tapauksessa. Joku toinen taas ajattelee eri tavalla.
Tuon vesiliirron mainitsin siksi, että se oli ainoa kerta kun hieman enempi kuluneista takarenkaista on mulle ollut haittaa. Se oli myös ainoa varsinainen vaaratilanne mihin olen joutunut.
Olen toki käynyt ajoradalla harjoittelemassa autoni kanssa sen käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa, ihan kaiken varalta.
Vierailija kirjoitti:
Kielletään siis kaikki bussit, rekat ja kuorma-autot takavetoisuudensa vuoksi!
Käytännön syistä vähän pakko sietää takaveto raskaassa liikenteessä. Uudet pakut alkaa olla jo aika paljolti etuvetoisia.
Vierailija kirjoitti:
Etuvetoinen lähti puskemaan, enkä voinut tehdä mitään. Takavetoinen meni vesiliirtoon ja nätisti sai korjattua liikkeen.
Olen olut yli 10 kertaa vesiliirrossa etuvetoisen kanssa. Ei ongelmia, odottaa vaan että pito löytyy. Miten takavetoisen käytös muka eroaa vesiliirrossa?
Itsellä ei ole ollut takavetoista koskaan, olin fiksu jo nuorena.
t. paappa
Vierailija kirjoitti:
Eikä siitä selviäminen.
Vierailija kirjoitti:
Takavetoisessa tuppaa takarenkaat kulumaan nopeammin ja silloin ne on just takarenkaat jotka on liirrossa ensin ja kun perästä katoaa sivuttaispito ensin niin auto lähtee kääntymään ja kun pito löytyy niin hujahdetaan metsähallituksen puoelelle.
Mä, 37v av mamma olen ajellut useita vuosia takavetoisella v6 varustellulla omegalla. Auto painaa kahden pikkuauton verran. Yhtään kolaria en ole ajanut ja auton hallittavuus lähtee selkärangasta. Olin ajamassa jääradalla etuvetoisella ja sain katsastusmieheltä kehuja että kyllä huomaa että olet takavetoisella ajanut. Paljon parempaa auton käsittelyä kuin muilla.
Etuvetoisella mennään kuitenkin suoraan keula edellä, joka on paljon turvallisempaa kuin mennä suoraan kylkiedellä, joka tapahtuu noin sata kertaa helpommin takavetoisella.
Löytyykö tilastoja joissa olisi julkaistu vetotapa, tai edes auton merkki ja malli josta voisi päätellä vetotavan? Kun takavetoinen lähtee lapasesta niin onnettomuuden syyksi taitaa kirjaantua huonot tai keliin sopimattomat renkaat tai liukas tien pinta.