Teini saa ilmeisesti arvosanan 5 joulutodistukseen
On peruskoulun yhdeksännellä luokalla. Ei osaa/jaksa lukea äidinkielen tunnilla annettua kirjaa. Miksei häntä oteta tukiopetukseen? Kotoa annettiin tukiopetuslupa jo ensimmäisellä luokalla ja sitä ei ole peritty.
Kommentit (20)
Tukiopetukseen oman laiskuuden vuoksi? Olisikohan ehkä ihan paikallaan kotona ottaa puheeksi nuo asennekysymykset, ei niihin mikään tukiopetus auta.
Miten niin ei oteta tukiopetukseen? Oletteko pyytäneet?
Mitä se tukiopetus jaksamiseen auttaa? Jos kyseessä on osaamisongelma, niin sitten siitä voi olla apuakin.
Se sitten ottaa sen vitosen sinne todistukseen.
Meillä oli vuosi sitten sama juttu, kun puheesta ja patistuksesta huolimatta ei suostunut lukemaan kirjoja tms. Tai meillä oli isompi ongelma kirjoittaminen. Se oli aivan liian hankalaa käsin. :(
Kutonen jäi päättötodistukseen äidinkielestä ja yhteiskuntaopista. Koska laiskuus.
Pääsi eteenpäin silti ja ihan ok pisteillä.
Ei osaa?
Vain lukutaitoinen voi Suomessa olla yhdeksännellä normaaliluokalla. Ei jaksa/viitsi on siis todennäköisempi vaihtoehto.
Silloinhan vitonen on aivan asiallinen numero. Mitä mielestäsi pitäisi antaa sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tukiopetukseen oman laiskuuden vuoksi? Olisikohan ehkä ihan paikallaan kotona ottaa puheeksi nuo asennekysymykset, ei niihin mikään tukiopetus auta.
Kirjaa ei ole äänikirjana. Hän sanoi ettei hän ymmärrä mistä kirjassa kirjoitetaan. Kyllä hän luki ihan mielellään pienempänä.
Mmitäh? "Kotoa annettiin tukiopetuslupa jo ensimmäisellä luokalla ja sitä ei ole peritty." Siis yhdeksän vuotta sitten olette ekan luokan opelle kertoneet, että lasta saa tukiopettaa, niinkö? Ja miten tuota kirjan lukemista VOI tukiopettaa? Opettaja istuu vieressä ja vahtii että teini vaihtaa sivua kirjasta säännöllisin väliajoin? Voisitko sä ap ihan itse hoitaa tuon?
Eikö nuori siis osaa lukea, jos tarvitsisi tukiopetustakirjan lukemiseen? Jos kyse on laiskuudesta, se ei tukiopetuksella parane. Voisittehan te kotona lukea sitä kirjaa yhdessä ääneen vaikka iltaisin iltasadun tyyppisesti.
Tukiopetusta saa sitten, kun omat konstit loppuu. Ei se ole laiskuuden hoitopaikka. Meilläkään ei lukeminen maistunut, mutta kun laitettiin kaikki, siis koko perhe, kännykät viikonlopuksi pois, ja lueskeltiin yhdessä, niin saihan se teinikin läksykirjakin kahlattua läpi. Ihan kivaa oli loppujen lopuksi, vaikka kyllähän sitä kitinää ensin kuului. Vähän vanhemmuutta vaan vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiopetukseen oman laiskuuden vuoksi? Olisikohan ehkä ihan paikallaan kotona ottaa puheeksi nuo asennekysymykset, ei niihin mikään tukiopetus auta.
Kirjaa ei ole äänikirjana. Hän sanoi ettei hän ymmärrä mistä kirjassa kirjoitetaan. Kyllä hän luki ihan mielellään pienempänä.
Mikä kirja? Miten ei ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei oteta tukiopetukseen? Oletteko pyytäneet?
Pitääkö sitä pyytää erikseen?
Mikä kirja on kyseessä? Jos 9-luokkalaisella on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, niin ei taida muutkaan kouluaineet sujua, jatko-opinnoista puhumattakaan. Kysy AP opettajalta vinkkejä, miten ymmärtävää lukutaitoa voisi tuon ikäinen harjoitella ja sitten autat sitä nuorta harjoittelemaan. Sisälukutaito on nykypäivänä aivan välttämätön perustaito.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa?
Vain lukutaitoinen voi Suomessa olla yhdeksännellä normaaliluokalla. Ei jaksa/viitsi on siis todennäköisempi vaihtoehto.
Silloinhan vitonen on aivan asiallinen numero. Mitä mielestäsi pitäisi antaa sitten?
Hän tarvii luku- ja kirjoitustaitoa vielä tulevaisuudessakin.
Kohtuutonta rangaista siitä, että teini ei lue kirjaa. Asian tekee vaikeaksi kuitenkin se, että kirjan tai kahden lukeminen taitaa kuulua pakollisen opetusohjelmaan. Tarkista OPS!
1)Ota yhteyttä äidinkielen opettajaan. Pyydä vaikka tapaamista. Jos mahdollista, koeta lähestyä tilannetta ja ongelmaa rakentavasti. Usein ysiluokkalaiset teinit näyttelevät, että asia ei liikuta tippakaan (joskus on oikeasti), mutta useimmat ovat harmissaan sisäisesti.
Sinänsä tämä tilanne - pakkoluettaminen - tekee suurta hallaa lukemiselle ylipäätään. Voin lähes taata, että teini ei myöhemmin tartu kirjoihin.
2)Tuo äänikirja oli ihan hyvä ajatus. Toinen vinkki: menkää kirjakauppaan katselemaan kirjoja. Voisiko luettava kirja olla jokin harrastekirja?! Miksi ihmeessä sen luettavan pitää olla ikivanha, tylsä klassikko....
Kirjakaupassa on kiva lehteillä kirjoja. Sarjiksia, mitä vaan. Varaa aikaa.
3)Pyydä sinnikkäästi tukiopetusta. Pyydä apua, miten saisi teinin lukemaan kirjan.
4) Menkää yhdessä kirjastoon. Pyytäkää opastusta, jos tarpeen. Jokin mieleinen kirja voi löytyä. Itse tykkää lukea harrastekirjoja. Lukemista sekin on!
5) Äärimmäinen keino: luette yhdessä kirjaa pätkän kerrallaan. Ääneen...
(Harmaa alue. Osa ei lue koskaan kirjaa, vaan katsoo elokuvan. Sitten on netistä suoraan saatavia kirjaesitelmiä. Niistä muokataan kirjoitus kouluun. Tai äiti/iskä lukee kirjan, kertoo huolellisesti juonen, jne. )
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirja on kyseessä? Jos 9-luokkalaisella on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, niin ei taida muutkaan kouluaineet sujua, jatko-opinnoista puhumattakaan. Kysy AP opettajalta vinkkejä, miten ymmärtävää lukutaitoa voisi tuon ikäinen harjoitella ja sitten autat sitä nuorta harjoittelemaan. Sisälukutaito on nykypäivänä aivan välttämätön perustaito.
Teini ei kuuntele minun vinkkejäni. Muuten hänellä ovat olleet arvosanat keskiarvo kahdeksan pintaan. Minun mielestäni olisi parempi, että alan ammattilainen neuvoisi häntä.
Onko kirjasta saatavana selkokielistä versiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirja on kyseessä? Jos 9-luokkalaisella on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, niin ei taida muutkaan kouluaineet sujua, jatko-opinnoista puhumattakaan. Kysy AP opettajalta vinkkejä, miten ymmärtävää lukutaitoa voisi tuon ikäinen harjoitella ja sitten autat sitä nuorta harjoittelemaan. Sisälukutaito on nykypäivänä aivan välttämätön perustaito.
Teini ei kuuntele minun vinkkejäni. Muuten hänellä ovat olleet arvosanat keskiarvo kahdeksan pintaan. Minun mielestäni olisi parempi, että alan ammattilainen neuvoisi häntä.
Lukeeko siis muita läksyjä aivan normaalisti, mutta ei juurikin tuota yhtä kirjaa?
Jos ei ymmärrä mitä kirjassa tapahtuu niin sano vaikka että pitää lukupäiväkirjaa. Eli lukemisen jälkeen kirjoittaa ylös mitä kirjassa tapahtui. Näin saat selville että ymmärtääkö lukemansa vai johtuuko vain kirjan sisällöstä. Jotkut vanhemmat kirjat varmasti onkin nuorille hölyn pölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirja on kyseessä? Jos 9-luokkalaisella on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä, niin ei taida muutkaan kouluaineet sujua, jatko-opinnoista puhumattakaan. Kysy AP opettajalta vinkkejä, miten ymmärtävää lukutaitoa voisi tuon ikäinen harjoitella ja sitten autat sitä nuorta harjoittelemaan. Sisälukutaito on nykypäivänä aivan välttämätön perustaito.
Teini ei kuuntele minun vinkkejäni. Muuten hänellä ovat olleet arvosanat keskiarvo kahdeksan pintaan. Minun mielestäni olisi parempi, että alan ammattilainen neuvoisi häntä.
Siis lukuaineiden arvosanat? No sitten ei ole kyse siitä etteikö ymmärrä, vaan siitä ettei viitsi. Ja sitten onkin sen 5 ansainnut sinne todistukseen.
Saisiko kirjan äänikirjana?