Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ottaa kohtuuttomia asuntolainoja? Sitten kitistään, kun ei ole rahaa

Vierailija
12.10.2016 |

Vaikka tulot olisi hyvät, niin suurin osa niistä menee lainan maksuun. Pakko saada iso, uusi ja hieno asunto. Ehkä vielä hieno autokin. Sekin on 5 vuoden päästä vanha ja ei kun uutta alle.

Sitten itketään, kun rahaa ei ole. Elintaso nousisi heittämällä, kun valitsi halvemman asunnon ja priorisoisi niitä kulutushyödykkeitä.

Miksi niin moni tekee itsestään "köyhän" elämällä elämää, joihin heillä ei ole varaa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että he eivät osaa hahmottaa rahan käyttöään.

Tosiasia kuitenkin on että jos asut vuokralla , pitää vuokra maksaa.

Asunnon ostossa laina pitäisi mitoittaa niin, että hankit sellaisen asunnon, jonka lainaat voit lyhentää samalla summalla.

Sitten valitus on ihan itse keksittyä jos olet maksanut vuokraa 500 e ja lainan lyhennys onkin 2000 e kk jos kyseessä on vaikka 500 000 e: n talo.

Ei voi ottaa enempää kuin on maksukykyä.

Voit tietysti sitten painia sen kanssa, että on hel ..in kallis talo , mutta rahaa ei jää muuhun.

Turha sitä muille valittaa.

Jos on rahaa, niin ota laina, mutta älä urputa että rahaa ei jää muuhun.

Vierailija
22/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin hirvittää ajatella kaverin rakennusprojekti 2hlö perhe ja aivan älyttömän iso talo työn alla, miten ne edes on saanut niin paljon lainaa ja miten niillä voi olla rahaa maksaa lainaa pois?

Onhan uudessa talossa tietenkin halvempaa elää kuin vanhassa, mutta uuteenkiin taloon joutuu tekemään remonttia viimeistään 10v päästä.

Meillä on vanha 120m2 talo 3hlö ja 1huone on täysin käyttämätön ollut sen jälkeen kun autotalli tehtiin ja siirsin harrastuskamat sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mistä niitä halpoja taloja löytää tai miten rakentaa halvasti kaikkia määräyksiä noudattaen? Voihan sitä jostain korvesta löytää halvan, vanhan talon, mutta saattaapa ajan myötä paljastua jos mitä hometta, kosteutta ja lahoa ja lämmitys- ja bensakulut nielevät saavutetun säästön. Koulumatkaa 10 km ja kavereita lapsilla ei lähimaillakaan. Tiet kurjassa kunnossa ja liete löyhkää naapuripellolla. Ja sitten kun alat taloa myymään, tajuat että se ei käy kaupaksi ja jos saat myytyä sen, niin hinta on ehkä puolet siitä mitä olet itse siihen sijoittanut.  T. nimim. tuokin on koettu

Ei niitä taida olla kuin jossain perähikiällä.

Helsingissä pyydetään purkukuntoisistakin 200/000 e,

jos työ on pääkaupunkiseudulla, niin ei tuollainen muutto oli mahdollista. En halua käyttää päiväänääni ajaa 400 km päivässä.

Työpaikka ei perässä muuta ja maaseudulla ei ole tarjota työpaikkoja.

Vierailija
24/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainan maksaminen on kuin siirtäisi omaa rahaa oikeasta taskusta vasempaan. Ei lainkaan hullua, varsinkaan näillä koroilla. Ja jossakin on asuttava.

Se on ihan ok. Mutta jos siirtää siihen suljettuun taskuun niin paljon ettei ole varaa syödä tai lapsilla harrastaa tai ostaa mitään, on se silkkaa tyhmyyttä.

25/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

88 % kaikista vuokralla asuvista saa asumistukea. Se kertoo jotain vuokrien suuruudesta. Omistamista ei enää suosita ja se vaikuttaa vuokra- asuntojen hintaan. Lainaa otetaan sen verran että sitä maksetaan jopa yli tonni kuussa mutta ei se vuokralla asuminen sen edullisempaa ole?

Vierailija
26/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan maksaminen on kuin siirtäisi omaa rahaa oikeasta taskusta vasempaan. Ei lainkaan hullua, varsinkaan näillä koroilla. Ja jossakin on asuttava.

Se on ihan ok. Mutta jos siirtää siihen suljettuun taskuun niin paljon ettei ole varaa syödä tai lapsilla harrastaa tai ostaa mitään, on se silkkaa tyhmyyttä.

Ehtiihän sitä syödä ja harrastaa sitten 40 vuoden päästä. Siihen asti mäkätetään halvemmin asuvalle työtoverille miten epäreilua on, että työkaveri syö parempaa ruokaa ja käy reissussa. Kun kaikki pitäisi saada.

Vierailija
27/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on varmaan juuri tuollainen kuvailemasi tilanne. Rakensimme talon, joka tontteineen tuli maksamaan puoli miljoonaa. Lainan maksuun menee joka kuukausi 1800 € ja päälle muut asumisen kulut. Siis ihan hirveästi.

Nyt kun rakennuskustannuksia vielä tulee (piha ym.) niin ylimääräistä rahaa ei ole senttiäkään. No okei, on ostettu lapsille uudet vaatteet ym. mutta siis mihinkään lomamatkoihin ei todellakaan ole varaa.

Mutta se on tietoinen päätös. Olen joka aamu suunnattoman onnellinen kun herään omasta unelmiemme kodista, olen onnellinen kun tulen töistä kotiin. Vuosikymmeniä olen ahdistunut liian pienistä tiloista ja siitä kun seinät kaatuu päälle, nyt en. Ja olen mieluummin onnellinen 52 viikkoa vuodessa kuin 2 viikkoa ulkomaanmatkan muodossa.

Vierailija
28/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on meidänkin asuinalueella. Täällä ei ole ollenkaan esim. kaupungin vuokra-asuntoja. Mutta voi valita, asuuko kerrostalossa tai vanhemmassa rivarissa (esim. 4h ja keittiö n. 300 000 tai vähän yli). Sitten on uusia paritaloja ja näitä valkoisia kivitaloja (n. 450 000 - 650 000). Jälkimmäisissä asuvat ovat oikeasti meihin verrattuna todella hyvätuloisia, mutta ei heillä (ne jotka tunnen) ole varaa perheen kanssa lomailla kuten meillä ja rahaa on niin vähän. Joka pihassa kuitenkin seisoo uusi Audi. Valintojahan nämä.

Vierailija
29/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaavoituksella on aiheutettu kasvukeskuksiin keinotekoinen tonttipula, jonka aiheuttama asuntojen tarjonnan vähäisyys on ajanut hinnat pilviin. Eivät asuntojen hinnat riipu rakentamiskustannuksista vaan kysynnästä ja tarjonnasta. Tarjonta on säädelty tarpeeseen nähden aivan liian pieneksi. Kaikki muu maankäyttö tuntuu menevän asumisen edelle. Jopa meluhaittaa tuottava viihdeilmailukenttä haluttaisiin säilyttää, ettei vaan tulisi lisää tarjontaa asuntomarkkinoille asuntovarallisuuden arvonnousua hidastamaan.

Vierailija
30/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisesti katsottuna suomalaiset elää ahtaasti. Meillä 5 henkilöä ja 120 neliötä ja velkaa riittävästi ja vähän ylikin.

Kansainvälisesti katsottuna suomalaiset elävät ihan hemmetin kylmässä maassa. Ja toisin kuin monessa muussa kylmässä maassa, täällä ruuvataan termostaattia ja hillutaan sisällä t-paidassa pakkasillakin. Tässä jo pari hyvää syytä harkita kotinsa kokoa.

Meillä 4 henkilöä ja 87 neliötä, riittää.

Vierailija
31/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole sattunut kohdalle näitä perheitä, joilla olisi 200 neliön omakotitalo - enemmän asutaan niissä 90 - 110 neliöisissä kerrostaloasunnoissa tai pari-/ tai rivitalonpätkissä kaupungin laidalla. Köyhäilyä juuri kukaan ei valita, mutta asumisen hintaa kylläkin. 

Toki nuo asunnot on lainalla ostettu, mutta jos katsoo tätä pk-seudun hintatasoa, niin vaikea nähdä, miksi se kiukuttelu kohdistuu koko ajan ylisuureen lainaan. Esimerkiksi me emme saisi lainanlyhennystä, korkoa ja yhtiövastiketta vastaavalla summalla yhtä isoa asuntoa vuokralle. Sitten jos muutat syrjemmälle, täytyisi melkein hankkia auto - missä vaihessa asumisen halpeneminen ylittää liikkumisen kallistumisen on toki toinen kysymys. 

Vanhoista taloista toki saisi asuntoja pienemmällä lainalla, mutta näissä on sitten taas remonttiriski. Ei se lompakossa paljon näy, meneekö rahat oman lainan vai yhtiölainan maksuun. 

Vierailija
32/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on varmaan juuri tuollainen kuvailemasi tilanne. Rakensimme talon, joka tontteineen tuli maksamaan puoli miljoonaa. Lainan maksuun menee joka kuukausi 1800 € ja päälle muut asumisen kulut. Siis ihan hirveästi.

Nyt kun rakennuskustannuksia vielä tulee (piha ym.) niin ylimääräistä rahaa ei ole senttiäkään. No okei, on ostettu lapsille uudet vaatteet ym. mutta siis mihinkään lomamatkoihin ei todellakaan ole varaa.

Mutta se on tietoinen päätös. Olen joka aamu suunnattoman onnellinen kun herään omasta unelmiemme kodista, olen onnellinen kun tulen töistä kotiin. Vuosikymmeniä olen ahdistunut liian pienistä tiloista ja siitä kun seinät kaatuu päälle, nyt en. Ja olen mieluummin onnellinen 52 viikkoa vuodessa kuin 2 viikkoa ulkomaanmatkan muodossa.

Mutta sinä et kitisekään siitä, että asumiskustannusten vuoksi jäät vaille jostain muusta :)

Vierailija
33/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mistä niitä halpoja taloja löytää tai miten rakentaa halvasti kaikkia määräyksiä noudattaen? Voihan sitä jostain korvesta löytää halvan, vanhan talon, mutta saattaapa ajan myötä paljastua jos mitä hometta, kosteutta ja lahoa ja lämmitys- ja bensakulut nielevät saavutetun säästön. Koulumatkaa 10 km ja kavereita lapsilla ei lähimaillakaan. Tiet kurjassa kunnossa ja liete löyhkää naapuripellolla. Ja sitten kun alat taloa myymään, tajuat että se ei käy kaupaksi ja jos saat myytyä sen, niin hinta on ehkä puolet siitä mitä olet itse siihen sijoittanut.  T. nimim. tuokin on koettu

Eihän omakotitaloa ole pakko hankkia, on niitä rivareita ja kerrostalohuoneistojakin.

Vierailija
34/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintojahan nämä ovat. Mun ystävä, pienipalkkainen ihminen, asuu juuri tuollaisessa isossa uudessa omakotitalossa, ja valittaa koko ajan sitä, että ei ole rahaa. Kun lapsi tarvii vaatetta, etitään kaikki kirpparit ja torit ja toppatakki pitäisi saada kahdella eurolla, muuhun ei ole varaa. Kauhistellaan kaikkea, mikä maksaa jotain.

Mä tienaan keskipalkkaa enemmän, mutta asun tavallisessa kerrostalo asunnossa. En jaksaisi tuollaista penninvenytystä joka asiassa vuosikausia. Haluan, että jos lapseni tarvii toppatakin, mulla on rahaa mennä kauppaan ja ostaa se takki. Tai jos tuntuu, että olisi kiva tehdä joku matka hiihtolomalla, haluan, että mulla on rahaa tehdä se matka. En jaksa miettiä jokaista kahvilakäyntiä, onko tähän todella varaa vai pitäiskö ostaa samalla rahalla paketti kahvia kotiin. En myöskään halua, että mahdollisen työttömyyden kohdatessa on heti kamala paniikki lainan lyhennyksistä tai taloudellisesta pärjäämisestä ylipäänsä. Moni on vetänyt itsensä niin tiukalle, että jos työpaikalla alkaa yt-neuvottelut, ollaan ihan kireenä kuin viulun kielet ja pelätään hulluna, mitä tapahtuu. Musta on ihana ottaa rennosti ja tietää, että pärjään kyllä, vaikka joutuisin olemaan hetken työttömänä.

Vierailija
35/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan turha itkeä, jos maksaa isoa lainaa. Voi tehdä valinnan, asuuko vuokralla edullisesti tai kalliimmin vai omistusasunnossa edullisesti tai kalliimmin.

Mulla on työkaverini kanssa sama palkka samasta työstä. Asutaan samassa kaupunginosassa, yhtä pitkä matka töihin ja palveluihin. Minä asun pienipalkkaisen puolisoni kanssa upouudessa kerrostalokaksiossa jossa sauna. Piha on talvella aurattu kun lähdemme töihin, nurmi leikattu. Ilmastoinnin suodattimet vaihdetaan puolestamme kahdesti vuodessa. Jos tulisi jotain ongelmia esim. putkien kanssa, ei tarvitsisi itse liikauttaa eväänsäkään.

Työkaveri poraa, että ei jää rahaa ruokaan kun makselee asuntolainaa ja muita omakotiasumisen kuluja matalapalkkaisen miehensä kanssa. Lainaa lähes 200 000. Ollaan ihan duunareita, mutta palatsi on toiselle välttämätön. Miksi tekee sen valinnan, jos siitä on sitten paha mieli koko ajan? Minä käyn mieheni kanssa matkoilla, leffassa, ravintoloissa, konserteissa ja baletissa.

Työkaverin mielestä epäreilua. Nyt valittaa, kun ensi keväänä pitää ottaa lainaa johonkin terassin värkkäämiseen.

****Unohtui kertoa, että asut siis vuokralla ?

***Paljonko maksat vuokraa/kk ?

***Asunnot pysyvät upouusina ???

*****Paljonko työkaverisi maksaa asumisesta per kuukausi ?

****Paljonko on teillä molemmilla asumiskulut/kk kun olette eläkkeellä ?

***Jätätkö perinnöksi valaisimia ja huonekaluja ?

Vierailija
36/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sentään maksetaan lainat pois, vaikkapa Ruotsissa ei edes usein lyhennetä koko lainaa.

Tai sitten ei makseta, kun otetaan tuloihin nähden liian suuri laina, jota ei pystytä maksamaan...

Terv. Kohtuullisen lainansa jo maksanut

Vierailija
37/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ostavat nykyisin ensiasuntonsa aiempaa myöhemmin. Lisäksi asuntoon säästäminen aloitetaan aiempaa myöhemmin. Välissä oli myös vuosia, jolloin pankit eivät edellyttäneet lainkaan säästöjä ja laina otettiin koko asunnon hinnalle, mahdollisesti vielä remonttia varten lainat päälle. Ja tämän lisäksi asuntolainojen takaisinmaksuajat ovat pidentyneet. Jos edelleenkin laina pitäisi maksaa pois 10-15 vuodessa, ei tällaisia lainoja monilla olisi mahdollista ottaa. Kun nyt siis ensiasunnoksi ostetaan perheasunto eikä yksiötä tai pientä kaksiota, niin myös tarvittavan lainan määrä on suuri. Aiemmin perheasuntoa tarvittaessa ensiasunnosta oli jo maksettu paljon pois ja kun se myytiin, tarvittiin vähemmän uutta lainaa ja siten lainan kokonaissumma ostohetkellä jäi pienemmäksi. 

Ennen toimittiinkin järkevästi!

Vierailija
38/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ostavat nykyisin ensiasuntonsa aiempaa myöhemmin. Lisäksi asuntoon säästäminen aloitetaan aiempaa myöhemmin. Välissä oli myös vuosia, jolloin pankit eivät edellyttäneet lainkaan säästöjä ja laina otettiin koko asunnon hinnalle, mahdollisesti vielä remonttia varten lainat päälle. Ja tämän lisäksi asuntolainojen takaisinmaksuajat ovat pidentyneet. Jos edelleenkin laina pitäisi maksaa pois 10-15 vuodessa, ei tällaisia lainoja monilla olisi mahdollista ottaa. Kun nyt siis ensiasunnoksi ostetaan perheasunto eikä yksiötä tai pientä kaksiota, niin myös tarvittavan lainan määrä on suuri. Aiemmin perheasuntoa tarvittaessa ensiasunnosta oli jo maksettu paljon pois ja kun se myytiin, tarvittiin vähemmän uutta lainaa ja siten lainan kokonaissumma ostohetkellä jäi pienemmäksi. 

Ennen toimittiinkin järkevästi!

Ennen pääsi myös vakitöihin, että pystyi aloittamaan säästämisen. Nyt työt kun ovat lähinnä pätkissä niin ei siitä hirveästi säästöä jää.

Vierailija
39/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa eletään siinä harhassa, että Suomi = PK-seutu + köyhä perähikiä (jossa on vain homeisia taloja ja työttömyyttä).

Ja mitään tähän väliin ei mahdu.

Itse olen ainakin elänyt koko ikäni sekä syrjäisen maaseudun että PK-seudun ulkopuolella, eli suomeksi sanottuna pienissä tai keskikokoisissa kaupungeissa. Ja olen ollut oikein tyytyväinen.

Töitä on riittänyt, asuminen on ollut edullista, tilaa on ollut omiin tarpeisiin nähden oikein riittävästi (jo opiskeluaikana asuimme silloisen avopuolison kanssa melko tilavaa 3h+k-asuntoa), palvelut ovat olleet meidän tarpeisiimme oikein riittäviä jne. Parin vuoden kuluttua okt-lainamme on maksettu ilman, että oltaisiin oltu kohtuuttoman tiukilla. Ikää meillä on nyt 31 ja 35.

Lainanmaksun jälkeen säästelemme hetken, ja lähdemme shoppailemaan sijoitusasuntoa. PK-seudulta tai sen välittömästä läheisyydestä. Aiomme ostaa lapsillemme mukavan tukikohdan, esim. tilavan kaksion tulevaisuuden opintoja ym. varten. Heidän kasvamistaan odotellessamme annamme asunnon vuokralle. Ajatuksenamme on helpottaa hiukan lastemme elämää tulevaisuudessa ja tarjota heille opiskeluajaksi ilmainen asunto.

Vierailija
40/40 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisesti katsottuna suomalaiset elää ahtaasti. Meillä 5 henkilöä ja 120 neliötä ja velkaa riittävästi ja vähän ylikin.

Kansainvälisesti katsottuna suomalaiset elävät ihan hemmetin kylmässä maassa. Ja toisin kuin monessa muussa kylmässä maassa, täällä ruuvataan termostaattia ja hillutaan sisällä t-paidassa pakkasillakin. Tässä jo pari hyvää syytä harkita kotinsa kokoa.

Meillä 4 henkilöä ja 87 neliötä, riittää.

Jaa. Minä olen asunut mm. Venäjällä, ja siellä on -40 asteen pakkasillakin 25-26 astetta lämpöä sisällä. Olenpa asunut myös parissa muussakin kylmässä maassa, eikä missään ollut talvisin sen kylmempää sisällä, kuin Suomessakaan.