Onko palkallista hoitaa sairasta lasta kotona?
Olen tänään hoitamassa vesirokkopotilasta kotona kolme tuntia työajalla. Olisin töissä klo 13.00 alkaen, mutta mies tulee kotiin klo 16.00 ja sovin työnantajan kanssa, että tulen neljäksi töihin. Pomo veti mulle työajan listaan 16.00 alkaen. Eikös 6v lasta saa hoitaa kotona palkallisena eli minun kuuluu saada KOKO päivän palkka?
Kommentit (13)
Ei ole pakko maksaa palkaa, mutta osa työantajista maksaa.
Ainakin minä saan hoitaa palkallisena sairasta lasta kotona 3 päivää.
Omalla ilmoituksella. Eli oma ilmoitus on luotettava.
Kunnes lapsi täyttää 10 vuotta tämä käytäntö.
Pitää vain ilmoittaa esimiehelle.
Ensin soitto ja sitten jos ei esimies vastaa niin sähköposti.
Kopio sähköpostista luottamusmiehelle.
Ensi kerralla olet vain koko päivän poissa vaan tarkista luottamusmieheltä.
Luulisi olevan jokaisella työpaikalla jokin henkilöstöopaskirjanenkin ?
Saat jäädä hoitamaan, muuta palkkaa ei ole pakko maksaa.
Eikös se ole niin että saat olla palkallisena jos niin on määritelty työehtosopimuksesta. Sen sijaan koko päivää ei voi olla pois lapsen sairauden vuoksi, jos toinen vanhemmista on kotona. Eli juuri niinkuin teittekin kun menit töihin miehen tullessa kotiin.
Riippuu tessistä. Meilläkin saa olla kotona hoitamassa ihan vain omalla ilmoituksella 3 päivää, mutta näistä ensimmäinen on aina palkaton.
Vaimolla taas saa olla kotona hoitamassa, mutta kaikki päivät ovat palkattomia. Lain määräämä etu loppuu siihen, että vapaa täytyy antaa. Laki ei määrää sen palkallisuudeta. Tes määrää siitä. Niinpä se vaihtelee eri aloilla.
Juu luinkin tessistä, että alle 10v sairaan lapsen hoito ei vähennä vuosilomaa eikä palkkaa. Maksimissaan saa olla 3pv
Mielestäni joo tuossa päivässä on 3 tuntia sairaan lapsen hoitoa ja loppupäivä töitä. Jos teidän työehtosopimuksessa sairaan lapsen hoitopäiviltä (3-4 pv) maksetaan palkka, niin sitten sinulle kuuluisi koko päivän palkka. Palkanmaksu sairaan lapsen hoitopäiviltä kun on täysin työehtosopimuskohtaista.
Julkisen tess sanoo että senkun hoidat. Avoimen veronmaksaja maksaa palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Juu luinkin tessistä, että alle 10v sairaan lapsen hoito ei vähennä vuosilomaa eikä palkkaa. Maksimissaan saa olla 3pv
Käytä ihmeessä tämä hyväksesi ja pidä vapaata.
Vuosi alkaa olla lopuillaan. Olethan jo käyttänyt tämän vuoden sairauslomapäiväsi ,ne jotka käytetään parin kuukauden lomien lisäksi?
Sen jälkeen, kun mies tulee kotiin, sinun pitää tulla töihin tai se menee palkattomaksi siltä osin! Lapsi ei tarvitse kahta aikuista hoitamaan! Eli esim. iltavuoroon pitää tulla sen jälkeen, kun puoliso tullut kotiin! Ne palkalliset päivät ovat lapsen hoiidon järjestämistä varten ja, kun puoliso tulee kotiin, hoito on järjestetty! Mutta mielestäni, jos teillä on tuo palkallinen oikeus, pitäisi palkaa tulla koko päivältä, eikä tuntien pitäisi siirtyä muualla tehtäväksi - vai siirtyykö ne jonnekin? Ota selvää luottamusmieheltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä ihmeessä tämä hyväksesi ja pidä vapaata.
Vuosi alkaa olla lopuillaan. Olethan jo käyttänyt tämän vuoden sairauslomapäiväsi ,ne jotka käytetään parin kuukauden lomien lisäksi?
Ei se nyt enää oikein toimi, kun ap on ilmoittanut miehen olevan kotona.
Sopimuksen mukaan työnantaja voi vaatia todistuksen miehen työnantajalta, että tällä on työvelvoite ja täten hän on estynyt hoitamaan lasta.
Näiden pitämättömien sairaslomien vuoksi ehtoja kiristeään koko ajan.
Jos sun tessissä on tuo palkallisuus esim vaikka kolmelta päivältä, niin sekin koskee vain äkillisesti sairastunutta, eli niitä ensimmäisiä päiviä. Joten siinä tapauksessa, että sun lapsi olisi ollut jo viime viikolla kipeenä esim vaikka viikonlopun, niin se aika alkaa siitä.
Minun mielestä saat hoitaa kotona palkallisena vaikka koko päivän, jos tarve. Tosin täytyy olla todistus sairaudesta.