Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan
Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!
Kommentit (371)
Onko tämäkin joku kilpailu kuka saa valittaa?
Suututti lehden otsikko eilen. Tuli heti parikin köyhää (sosiaalitoimella elävää) perhettä mieleen. Aina yrittävät lainata ison summan rahaa tiettynä aikana kuukaudessa. Rahat riittäisi hyvin ja saisivat säästöönkin, jos lopettaisivat einesten oston ja päihteiden käytön.
Eikä puhettakaan mistään luottotiedoista. Eivät todellakaan ole mitään köyhiä, jos handlaisivat rahan käytön. Enkä usko sanaakaan niitä, jotka itkee kalliita lääkäri- ja lääkemaksuja tai vuokria. Sosiaalitoimi auttaa niissäkin. Minäkin sain sairaalalaskun sosiaalitoimeen maksuun, vaikka käyn töissä. Se oli laskelmissa jäänyt miinusmerkkiseksi. Joku on pielessä, jos sossun laskelmissa jää voiton puolelle.
Köyhillä ei todella ole mitään hätää.
Laskin eilen toimeentulotukilaskurilla tämän ketjun innoittamana ja arvatkaapa mitä.. jos maksaisimme vuokraa sen mitä nyt lyhennämme lainaa ja Maksamme yhtiövastiketta, saisimme toimeentulotukea.. eipä ole koskaan käynyt mielessä, että olemme niin köyhiä.
Vuokra olisi itse asiassa jopa kalliimpi kuin oman lyhentäminen.. Meni usko köyhyyteen.
Eipä jää yksin käteen palkasta kaikkien kulujen jälkeen juuri mitään. Itse on maksettava kaikki ja usein on tilanne, että jätetään sitte ostamatta ja tekemättä. Eniten ärsyttää köyhistä toimettomista ruikuttajista se, että työt pitäs tulla ovelle osoituksena, että tuonne menet töihin ja noin saat palkkaa, se että tuet vaan tipahtaa tilille ja sitte ostellaan ja lasten harrastukset maksetaan.
Vitut, en koskaan ollut edes keskituloinen ja elämä oli yhtä juhlaa. Autoa pienemmät ostokset pystyi ostamaan säästämällä pari-kolme kuukautta. Keskituloisen, joka kitisee pienistä tuloista, menot on liian suuret.
Toimeentulotuella nyt ollessani sen tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Laskin eilen toimeentulotukilaskurilla tämän ketjun innoittamana ja arvatkaapa mitä.. jos maksaisimme vuokraa sen mitä nyt lyhennämme lainaa ja Maksamme yhtiövastiketta, saisimme toimeentulotukea.. eipä ole koskaan käynyt mielessä, että olemme niin köyhiä.
Vuokra olisi itse asiassa jopa kalliimpi kuin oman lyhentäminen.. Meni usko köyhyyteen.
Totta että monella on aivan liian suuri asuntolaina. Lisäksi vielä autolainaa ym. Eli moni keskituloinen on valinnut "säästää" ylikalliilla lainanmaksulla
Tästä opitaan se että laske ensin toimeentulon minimi (vaikka toimeentulotuesta, josta kyllä maksetaan myös perheen laskuja). Katso että telle jää vähintään tämä käyttöön kuukaudessa
Sellainen valinta kannattaa!
Meillä on varaa ostaa lapselle ja itsellemme vaatteet uusina, matkustamme vuosittain useita kertoja, käymme vähintään kerran kuussa ulkona syömässä ja lähes viikottain kahvilassa.
Mutta me mitoitimme lapsilukumme yhteen, että meillä olisi varaa muuhunkin. Nyt voimme asua pienemmässä asunnossa, maksamme vain yhden lapsen harrastukset, hoitomaksut, vakuutukset ja muut kulut, matkustaessa meitä on vain kolme.
Elämä on valintoja. Mielestäni ihan kenen tahansa on turha ruikuttaa, jos ei rahat riitä siihen tähän ja tuohon.
Kyllähän se nyt näin on, että MONILLA köyhillä on elämänhallinnan kanssa ongelmia. Rahaa ei osata käyttää ollenkaan jne. Itse olen kans auttanut köyhiä, mutta se epäkiitollisuus, kun pidetään ikäänkuin itsestäänselvyytenä että heitä kuuluu auttaa ja ollaan silti katkeria ja epäkiitollisia. Käytettyjä tavaroita ei huolita, kirpputoreihin suhtaudutaan väheksyen. Aloitin aikoinaan tänne ketjunkin aiheesta, "miksi köyhät eivät huoli käytettyä tavaraa?", ja sain oikein paskamyrskyn aikaiseksi...
Ikävää sanoa mutta kyllä siihen omaan henk. koht. köyhyyteen liittyy aina holtiton rahan tuhlaus (yleensä vielä etukäteen) ja päihteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varaa ostaa lapselle ja itsellemme vaatteet uusina, matkustamme vuosittain useita kertoja, käymme vähintään kerran kuussa ulkona syömässä ja lähes viikottain kahvilassa.
Mutta me mitoitimme lapsilukumme yhteen, että meillä olisi varaa muuhunkin. Nyt voimme asua pienemmässä asunnossa, maksamme vain yhden lapsen harrastukset, hoitomaksut, vakuutukset ja muut kulut, matkustaessa meitä on vain kolme.
Elämä on valintoja. Mielestäni ihan kenen tahansa on turha ruikuttaa, jos ei rahat riitä siihen tähän ja tuohon.
Luuletko että lapsi arvostaa enemmän kahviloita, kuin sisarusta?
Olen matalapalkkaisessa työssä. Käteen jää kuukaudessa ylitöistä riippuen 1500-1800e. Asumiskustannukseni ovat 800e/kk, tähän kuuluu autopaikka ja saunavuoro, sähkölasku vielä lisäksi. Meillä asuu minä ja teini-ikäinen tytär. Vanhin on jo muuttanut opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Asumistukeen en ole oikeutettu, mielestäni mulle jää laskuihin, ruokaan jne. kohtuullisesti rahaa. Vaatteet hankin usein kirpputorilta, työmatkat ajan enimmäkseen fillarilla, tosin huonolla kelillä ja laiskuuden yllättäessä autolla. Ulkomaille halutakseen pitää säästää, sama on ihan niiden laivaristeilyjenkin kanssa. Vanhimmalle tyttärelle laitaan tilille palkasta vähän rahaa, opiskelijalla on tiukkaa myös. Pyykit pesen pykkituvassa ja ihan hyvin toimii. Kai mun elämä näyttää surkealle kituuttamiselle ja köyhäilylle. Itse olen ihan tyytyväinen näin, vaikka ei ulkomaille olla lasten kanssa joka vuosi olla päästykkään.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.
Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.
Ei vaan, jos multa hajoaa pesukone niin joudun ottamaan kalliin kulutusluoton tms että en joudu olemaan ilman pesukonetta koska se on meille tarpeellinen. Harmittaa paljon, ei vähän. Maksan siitä kalliin hinnan ja maksan sitä kauan. Jos köyhältä hajoaa pesukone niin se menee sossuun itkemään ja sille ostetaan uusi. Se on väärin.
Minulla on neljä lasta ja puoliso, ollaan molemmat töissä ja tutulla neljä lasta ja puoliso, elävät toimeentulotuella. He käyvät tuetuilla lomilla monta kertaa vuodessa, reissuissa joista me vaan unelmoimme. Heille harrastukset ilmaisia, heidän poika pelaa jääkiekkoa, meillä ei olisi varaa. Tässä vain muutama esimerkki. Olen ajatellut monta kertaa että tässä ole mitään järkeä, kohta taas iltavuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.
Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.
Sillä "köyhällä" on tuohon pyykinpesuun 40h/vko enemmän aikaa kuin minulla. Köyhä voi myös saada uuden koneen sossusta, minä luultavasti katselisin itselleni käytetyn torista tai huutiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä juuri luin?
Miksi pienituloisella pitäisi ylipäänsä olla oma pesukone, jos taloyhtiössä on pesutupa????
Mun vanhemmat olivat/ovat hyvätuloisia, nyt jo eläkkeellä ja kyllä, meillä oli pesukone, 20 vuotta vanha UPO pesukarhu. Isot pyykkisatsit pestiin aina taloyhtiön pesutuvassa, kuivatettiin kuivaushuoneessa ja mankeloitiin taloyhtiön mankelihuoneessa. Käyttö maksoi, mutta siitä maksettiin, koska vaikka lakanapyykki hoitui näin paljon kätevämmin. Kaikki tekivät näin, lauantaivuoroista suorastaan kilpailtiin.
Opiskeluaikana oli täysin itsestään selvää, että käytettiin taloyhtiön pesutupaa, ei kenelläkään ollut omia pesukoneita.
Täysin eri tilanne, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, silloin koneen hajoaminen on nopeasti iso ongelma. Mutta kuuluisalle "kondomi tuntuu kuin söisi karkkia paperi päällä" -perheelle sossu maksoi sen kalleimman mahdollisen, kuivattavan pesukoneen kun heidän pesukoneensa hajosi.
Myöskin jos luulee 70 € olevan joku normaali hinta uusille toppahousuille, kertoo enemmän elämänhallinnasta kuin köyhyydestä.
1300 € pakollisten menojen jälkeen nettona ei ole vähän. Se on paljon.
Nimenomaan pienituloisilla kannattaa olla se pesukone, jos pesula on maksullinen. Tulee todella paljon kalliimmaksi pestä pesulassa. Meillä esim ei ole pesulaa taloyhtiössä, mutta lähellä on kaikkien vuokra-asuntojen käytössä oleva pesula. Maksaa nopeammin oman koneen kuin käyttää tuota pesulaa.
Ja tuo toppahousu juttu on puitu jo moneen kertaan, et kai sinäkin jaksa takertua tuohon epäolennaiseen kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Suurien pääomatulojen saajat nyt kohteeksi, keskituloiset! Ne kusettaa meitä kääntämällä huomiomme köyhiin. Siksi keskituloisilta peritään niin paljon veroa, koska pääomatuloja verotetaan viisi miljardia vuodessa liian vähän verrattuna euroopan keskitasoon.
Näinpä. En ymmärrä miksi pääomaverotus on niin vähän. Ei tuntuisi rikkailla varmaan missään vaikka sitä nostettais pari-5 %, silti siitä saisi huomattavat verotulot valtion kassaan. Keskituloisia niistetään kaikista eniten. Vaikka raadat niska limassa töitä, jää verojen käteen saman verran kuin kaikilla köyhillä tukien kanssa. Ja silti keskituloisena useat maksut täytyy maksaa täysimääräisenä, esim päiväkotimaksut. Jotain muutoksia täytyisi nyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurien pääomatulojen saajat nyt kohteeksi, keskituloiset! Ne kusettaa meitä kääntämällä huomiomme köyhiin. Siksi keskituloisilta peritään niin paljon veroa, koska pääomatuloja verotetaan viisi miljardia vuodessa liian vähän verrattuna euroopan keskitasoon.
Totta. Mutta ei se silti poista sitä tosiasiaa, että monet loisivat täällä tahallaan tai sitten ovat niin avuttomia, että eivät osaa millään tavalla suunnitella elämää eteenpäin, eivätkä osaa pyrkiä parempaan tilanteeseen. Toiset tarvis keppiä ja toiset neuvoja ja apua elämäntilanteensa kohentamiseen. Ihan löytyy kyllä ymmärrystä niitä köyhiä kohtaan, jotka ovat syyttömiä tilanteeseensa, esim. työttömyys (ei elämäntapatyöttömyys) tai sairaus voi kohdata kenet vaan. Ja myös niitä kohtaan, jotka yrittävät tosissaan parantaa tilannettaan, eli hakeutuvat vaikka opiskelemaan. En ymmärrä, kun jotkut sanoo, ettei pääse opiskelemaan, miten ihmeessä ei? Jos on peruskoulukin jäänyt kesken, niin senkin voi suorittaa tenttimällä. Voi mennä iltalukioon, kirjoja saa puoli-ilmaiseksi. Ja onhan nyt hyvänen aika ammattiopintoja tarjolla ja oikein aikuisille räätälöityinä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ja mietin alanvaihtoa ja täälläkin ja ympäristökunnissa on vaikka mitä mahdollisuuksia. Voi myös perustaa firman ja alkaa tekemään vaikka kotisiivouksia, kyllä siitä paremmin tienaa kuin peruspäivärahalla. Tai miten olisi perhepäivähoitaja? Ainakin täällä on suorastaan pulaa heistä ja kunta tarjoaa koulutuksen työn ohessa.
Itseäni kiinnostaa ryhtyä perhepäivähoitajaksi kyllä. Mikä kunta kyseessä ja miten tuo toimii käytännössä? Olet kotona hoitamassa lapsia ja saat jotain kouluhommia siihen sivuun vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin,että joku kommentoi jotain tuon suuntaista. Uskon, että lapsi arvostaa enemmän rentoja ja elämäänsä tyytyväisiä vanhempia, jotka jaksavat panostaa häneen niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Toinen lapsi laittaisi niin henkisen kuin taloudellisen puolen tiukemmalle.
Ps. Sisarus ei ei takaa mitään, ei yhtään mitään. Eikä ainakaan lapsen onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin,että joku kommentoi jotain tuon suuntaista. Uskon, että lapsi arvostaa enemmän rentoja ja elämäänsä tyytyväisiä vanhempia, jotka jaksavat panostaa häneen niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Toinen lapsi laittaisi niin henkisen kuin taloudellisen puolen tiukemmalle.
Ps. Sisarus ei ei takaa mitään, ei yhtään mitään. Eikä ainakaan lapsen onnea.
Toki sinä haluat ajatella noin. Mutta lapsesi saattaa hyvinkin todennäköisesti olla eri mieltä.
Meidät voi luokitella alimman tason keskituloisiksi jo silloin kun 3 isompaa lasta oli koulussa ja teini-ikäisiä. Jokainen heistä meni töihin 15v:nä saadakseen rahaa harrastuksiin ja mieleisiin vaatteisiin - vanhempien pussista riitti vain välttämättömät. Miksiköhän tuon perheen käenpoikaset ei sitä tee??
Hyvä jos saimme haalittua lapsille Prismasta tai Seppälästä toppatakit ja uudet talvikengät talveksi, ei koskaan mitään merkkikamaa. Sisarukset kierrättivät vaatteet keskenään. Jos jollain oli kalliimpi harrastus, sitä sai harrastaa vuoden ja sitten oli seuraavan vuoro. Silläaikaa muut odottivat tai aktivoivat itsensä ilmaiseksi. Reimaa tms vaatemerkkiä ei meillä ole koskaan nähty ellei ole käytettynä saatu jostain.
Ja kyllä - osaan budjetoida ja olen tarkan markan ostaja, elämänhallinnasta ei ole kiinni. Kaikkeen (pakolliseen ja tarpeelliseen) riitti/riittää rahat mutta yhtään ylimääräistä ei jää. Varsinkin kun verottaja (tarkistuksista huolimatta) muisti meitä taas 4000€ mätkyillä.