Köyhien ruikutus ärsyttää, ei meillä keskituloisillakaan
Ole varaa ostaa kaikkea uutena, matkailla ja syödä ravintoloissa! Maksamme isoja päivähoitomaksuja jne... Ihan saman itkuvirren voisi ruikuttaa että yhyy me keskituloiset ei voida ostaa kaikkea mitä halutaan jne... Argh!
Kommentit (371)
Olen jo vuosikausia sitten tajunnut, että raha jakautuu ihan väärin. Fiksuimmille maksetaan eniten, vaikka he pärjäisivät vähemmälläkin, koska osaavat yleensä laskea ja ajatella. Pöljimmät saavat vähiten, vaikka ovat niin tyhmiä, että törsäävät vähät rahansa turhuuksiin. Oikeasti elämän epäreiluun on juuri tätä. Itse olin aikanaan siinä tilanteessa, että olisin voinut pyrkiä tienaamaan paljon, mutta minun ei tarvinnut,koska pärjäsin erittäin hyvin pienemmilläkin tuloilla, jotka vaativat myös merkittävästi vähemmän ponnistelua. Hullu paljon töitä tekee jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-Käyttis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.
Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.
Pakko kysyä, että mitä vikaa siinä pesutuvassa on? Meille hankittiin pesukone vasta kun muutettiin asuntoon, jossa pesutupaa ei ollut. Ei ollut mitään vikaa pesutuvan käytössä, kunhan ajoissa varasi itselleen ajan.
Meillä ainakin pyykit muhisi koreissaan viikkotolkulla, jos pitäisi olla pyykkituvan varausten varassa. (Toki tämä on suurimmalle osalle täysin järjestely- ja asennekysymys.) Minä teen reissutöitä ja olen välillä viikonloppujakin pois eikä aikataulut ole aina ennakoitavissa. Mies ei (o)saa pestä pyykkiä. Pari harmaaksi värjäytynyttä valkoista koneellista riitti minulle. Olen kolme vuotta yrittänyt opettaa miestä lajittelemaan pyykit oikein, mutta ei se vieläkään tajua. Kolmevuotias tytär tajuaa paljon paremmin, mutta sen vastuulle en viitsi pyykin pesua vielä laittaa.
Meillä on muuten 250€ maksanut pesukone, joka on todella hyvä. Pesutulos on ihan uskomaton ja tahranpoisto-ohjelman ansioista ei tarvitse käyttää enää niin paljon vanishiä. Että ei sen pesukoneen tarvitse mikään kallis olla.
Ongelma on siis luuserimies.
Ei se ole ongelma, kun meillä oli varaa ostaa se 250€ pyykkikone ihan kertamaksulla ilman, että talous heilahti. Enkä nyt menisi miestä kutsumaan luuseriksi vain koska ei osaa lajitella pyykkejään. Tuskin on ainoa laatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyl tällä neljällä tonnilla kuussa lasten kanssa ihan kädestä suuhun mennään. Kas kun ei saa mistään apuja ja kaikesta on maksettava itse täysi hinta.
Miksi teit useamman lapsen? Koska halusit elää kädestä suuhun? Kyllä näitä asioita saa miettiä jo lapsia tehdessä. Yksikin on ihan hyvä lapsiluku. Turha pistää itseään liian tiukoille tekemällä liikaa lapsia. Ei elämän kuulu olla pelkkää penninvenyttämistä ja kädestä suuhun elämistä.
Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa?
Vierailija kirjoitti:
Turhaa te paremmin toimeentulevat ruikutatte, jos "vähävaraisuutenne" johtuu esim. asuntolainasta, autolainasta tai lasten kalliista harrastuksista!
Yhteiskunta avustaa kyllä vuokranmaksussa niitä, jotka asumistuen ansaitsevat, mutta omaisuuden kerryttämiseen on tuha odottaa tukea!
JUURI NÄIN!
Oon köyhä ja asun perus itsemurhayksiössä mut oon vitun onnellinen ja tuun mielestäni hyvin toimeen, koska en oo tehny lapsia , en oo hankkinu autoa/ajokorttia enkä oo ottanu lainaa. Turha teijä keskiluokkasten on kitistä mitäs halusitte yrittää olla parempia.... Mä oon sentäs vapaa, vaikka oon köyhä : )
Harmittaa kun 2000 euroa/kk nettopalkasta ei jää käteen juuri mitään sen jälkeen kun olen maksanut asumiskulut Helsingin keskustassa sijaitsevasta yksiöstä, auton bensat ym. kulut, ruuat ja satunnaiset harrastustoiminnan kulut. Kyllä palkkaa pitäisi saada reilu 5000 eruoa/nettona, että alkaisi vähän vaurastumaan Suomessa. 2000 euroa/kk ei voi kuvitellakkaan kesämökkiä tai omistusasuntoa, ja elämä on aika tylsää päivästä päivään ja viikosta viikkoon työntekoa ja stressaamista.
Työttömänä olisi aikaa harrastaa liikuntaa ja leipoa ym. Asunto maksettaisi yhteiskunnan pussista ja käyttörahaakin saisi eikä stressi painaisi. Voisi herätä kun jaksaa ja täyttää päivänsä kaikella mukavalla puuhastelulla.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun 2000 euroa/kk nettopalkasta ei jää käteen juuri mitään sen jälkeen kun olen maksanut asumiskulut Helsingin keskustassa sijaitsevasta yksiöstä, auton bensat ym. kulut, ruuat ja satunnaiset harrastustoiminnan kulut. Kyllä palkkaa pitäisi saada reilu 5000 eruoa/nettona, että alkaisi vähän vaurastumaan Suomessa. 2000 euroa/kk ei voi kuvitellakkaan kesämökkiä tai omistusasuntoa, ja elämä on aika tylsää päivästä päivään ja viikosta viikkoon työntekoa ja stressaamista.
Työttömänä olisi aikaa harrastaa liikuntaa ja leipoa ym. Asunto maksettaisi yhteiskunnan pussista ja käyttörahaakin saisi eikä stressi painaisi. Voisi herätä kun jaksaa ja täyttää päivänsä kaikella mukavalla puuhastelulla.
Päivän paras :D Ja ensi vuonna käyt kolmen kuukauden välein tekemässä selvityksen te-toimistoon aktiivisuudestasi, ja jos et ole ollut viittä päivää töissä, saat yhden karenssipäivän. Ja seuraavan jakson aikana sama homma. Että ei muuta kuin työttömäksi vaan, mut kysypäs jo etukäteen, saisitko jostain aina viikon verran töitä kolmen kuukauden aikan, voi muuten jäädä leipomukset ja puuhastelut melko surkeiksi :))
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä. Sulta hajoaa pesukone - ostat silmiä räpäyttämättä uuden, koska se on teille tarpeellinen. Vähän harmittaa, mahdollisesti seraat budjettiasi vähän aikaa normaalia tarkemmin.
Siltä köyhältä hajoaa pesukone - se säästää seuraavat kuukaudet uuteen ja pyykkää sen aikaa pesutuvassa, koska uuteen ei ole varaa.Joo - oo vaan kateellinen. Jättäydy toki itse työttömäksi jos noin korpeaa. Saapahan joku fiksumpi sitten työpaikkasi eikä tarvi sunkaan olla enää kateellinen.
Kuule se köyhä menee sossuun ja saa rahat pesukoneeseen sieltä, ei todellakaan säästä. Nähty on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä on kolme tällaista "köyhää". Kaksi heistä on pitkäaikaistyöttömiä ja oon vuosia ihmetellyt miksei he vaikka opiskelisi jotain ammattia kun on tuota aikaakin ollut. Oon itsekin opiskellu ammattin ja ottanut opintolainaa että pääsisin tähän keskituloisten jengiin. Yhteistä näille kaikille kolmelle on se, että ovat tosi tarkkoja mitä duunia voivat tehdä, eivät voi siivota, mennä hoitoalalle, olla tekemisissä pölyn/kemikaalien kanssa jne. Yks ei mee duuniin jollei saa 20e/h liksaa vaikka ei omaa koulutusta eikä kokemusta. Ihan älytöntä. Ja näitä yhteiskunta sitten elättää ja näitä tyyppejä on varmasti tuhansia.
Jos ihmisellä on vaikka asuntovelkaa niin ei sellainen ihminen voi lähteä opiskelemaan. Silloin menettää asunnon ja todennäköisesti joutuisi muuttamaan pois kaupungista.
Koska mikä tahansa opiskelu katsotaan päätoimiseksi jolloin saa vain opintotuen. Jos ihmisellä on vielä lapsia niin millä elätät lapset kun saat vain opintotukea ja asunnon hintakin on jo vähintään se tonni kuussa?
Kun sitten olet sen ammatin opiskellut niin et saa myöskään mitään tukea. Muuta kuin sossusta minimi tuen. Jos et saa heti töitä niin olet aivan kusessa. Nykyään sitä työtä ei vaan saa kun niitä ei ole.
Olen asuntovelkainen. Aloitin yliopisto-opinnot työssä ollessani. Jäin työttömäksi reilu vuosi opintojen aloittamisen jälkeen. Kas: minulle myönnettiin omaehtoisen opiskelun tukea. Tulen hyvin toimeen. Minun ei tarvinnut luopua asunnostani eikä muuttaa toiseen kaupunkiin. Saan siis ansiosidonnaista max kahden vuoden ajan, mikä riittää hyvin tutkinnon valmiiksi saamiseen.
Valmistumisen jälkeen työtilanne tulee olemaan hyvä, sillä sijaisuuksia olisi tarjolla ihan koko ajan nyt.
No mikä se keskituloinen on? Minulle keskituloinen on sellainen perhe joka tienaa nettona n. 5500€ (siis kahden palkka yhteensä) ja siihen lapsilisät päälle. Kyllä voin sanoa että vaikka tuollainen keskituloinen perhe maksaa itse asumisen ja päivähoitomaksut niin kyllä sitä kuitenkin jää paljon enemmän rahaa elämiseen kun jollain täysin tukien varassa elävälle perheelle. Ja iso ero on myös siinä että tuollaisilla tuloilla pystyy jo maksamaan omaa asuntoa eli asumiskuluissa vielä tavallaan säästää omaan taskuun koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä saisit työttömänä käteen? Luultavasti asumisen jälkeen sulle jäisi muutama satanen
Huomaa, että vaalit tulossa.Armoton ruikutus ja provosointi alkanut.Todellinen köyhyys on ihan muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, on se niin köyhää meilläkin! Nettopalkka mulla ja miehellä yhteensä vain 5000€, ei millään riitä! On iso okt, mökki ja kaksi uutta autoa ja kaikki ostattu lainarahalla. Poika harrastaa jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa. Saataiskohan mekin sossusta rahaa, kun on niin kurjaa?
Juuri tuotahan se yleensä on se keskituloisten vinkuminen. On se niin kamalaa kun ei oikein mitään jää laskujen jälkeen ja kaikki on maksettava itse. Niin, mutta mitä on maksettu ennen kuin "käteen ei jää paljon mitään" juurikin ne tilavat omistusasunnot, autot ja kalliit harrastukset. On se kamalaa se ja joku saa sitten ilmaiseksi asua jossain kaupungin vuokra-asunnossa ja päivähoidonkin ilmaiseksi, on se niin paljon paremmpi elämä kun saa kaiken ilmaiseksi? Mutta saako tuo ilmaiseksi elävä samantasoisia asioista kun sinä keskitujloinen, mieti sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu että kehtaatte heikompianne haukkua.
Jos itsellä jää nettona 800 euroa, vaikka molemmat töissä ja kohtuulliset asumiskulut, niin kuka on heikompi? Ollaan kateelisia siitä, että keskituloisen netto on tässä maassa se pienin netto.
Jää mistä? Et voisi epämääräisemmin sanoa. Netto on palkan netto, mutta sä vähensit tästä jo jotain muttet viitsinyt sanoa mitä.
Kiinteät kulut, tarkoitus oli sanoa, että juokseviin kuluihin, kuten ruokaan, matkustamiseen ja vaatteisiin ja tämä neljän hengen perheessä. No tuo oli meillä tilanne, mulla tosin osa-aikatyö ja mitättömät tulot. Oltiin juuri ja juuri keskituloisten luokassa tulot yhteenlaskettuna. Kun toinen tienaa hyvin ja toinen ei paljon mitään, veroja menee paljon.
Siis teillä jää kulujen jälkeen säästöön 800
Siis teillä jää 800€ käteen joka kuukausi ruokien ja muiden jälkeen? Mitvit? Ja kehtaat vielä valittaa?? Meillä eläminen (esim. ruoka) maksetaan siitä 600€ mitä mies ja minä yhteensä saadaan opiskelijoina ja työttömänä.
Minä en ainakaan kadehdi köyhiä, mutta kyllä se helvetti soikoon jurppii, että itse tekee niska limassa töitä ja siitä maksaa verot ja elättää loppurahalla perheen ja lyhentää asuntolainaa ja toiset saa kaiken ilmaiseksi, mutta sekään ei tunnu riittävän. Siis ei riitä ilmainen asunto ja käteen annettu raha, jolla voi ostaa ruuat, vaan pitäis antaa vielä enemmän. Mistä te luulette, että ne rahat riittää?? Ongelma on se, että nämä ihmiset eivät vaan yksinkertaisesti osaa järjestää asioitaan ja tarvisivat siihen apua ja olisivat tarvinneet jo ajat sitten. Ei tässä kateudesta ole kyse, vaan ihan vaan siitä miten tämmöinen systeemi rahoitetaan ja miksi toisten pitää kustantaa muiden elämä? Työttömyys on ihan eri asia tai sairastaminen tai joku yllättävä juttu, mutta kun monella ei ole minkäänlaista arjen osaamista.
Siis että mitä järkeä on tehdä töitä ja elää melkein yhtä köyhästi kuin ne, jotka saa kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta? Moniko näistä autetuista ikinä on oikeasti hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, osallistuu yhteisen hyvän rakentamiseen? Saa tehdä lapsia ja saa elää miten lystää, mutta kun se pitäisi ihan itse maksaa.
Nyt on menossa merkillinen kilpailu siitä, kuka on se kaikkein köyhin ja vähävaraisin Suomessa!
Ruikutiruikuti. Keskituloisten henkinen köyhyys. Paitsi ette te mitään keskituloisia ole, vaan pienituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu että kehtaatte heikompianne haukkua.
Jos itsellä jää nettona 800 euroa, vaikka molemmat töissä ja kohtuulliset asumiskulut, niin kuka on heikompi? Ollaan kateelisia siitä, että keskituloisen netto on tässä maassa se pienin netto.
Jää mistä? Et voisi epämääräisemmin sanoa. Netto on palkan netto, mutta sä vähensit tästä jo jotain muttet viitsinyt sanoa mitä.
Kiinteät kulut, tarkoitus oli sanoa, että juokseviin kuluihin, kuten ruokaan, matkustamiseen ja vaatteisiin ja tämä neljän hengen perheessä. No tuo oli meillä tilanne, mulla tosin osa-aikatyö ja mitättömät tulot. Oltiin juuri ja juuri keskituloisten luokassa tulot yhteenlaskettuna. Kun toinen tienaa hyvin ja toinen ei paljon mitään, veroja menee paljon.
Siis teillä jää kulujen jälkeen säästöön 800
Siis teillä jää 800€ käteen joka kuukausi ruokien ja muiden jälkeen? Mitvit? Ja kehtaat vielä valittaa?? Meillä eläminen (esim. ruoka) maksetaan siitä 600€ mitä mies ja minä yhteensä saadaan opiskelijoina ja työttömänä.
"...että juokseviin kuluihin, kuten ruokaan, matkustamiseen ja vaatteisiin ja tämä [800e] neljän hengen perheessä."
No ei toi kovin paljoa minusta ole neljälle. Tarkkana pitää olla, että jää rahaa sukanvarteen yllättäviä tilanteita varten. Teitä on vain kaksi aikuista. Työtön kuluttaa automaattisesti vähemmän ja toivottavasti kokkaa halvat ruoat sille opiskelijalle jonka tulot nousevat lyhyellä aikavälillä, kun opinnot on hoidettu.
Kyl tällä neljällä tonnilla kuussa lasten kanssa ihan kädestä suuhun mennään. Kas kun ei saa mistään apuja ja kaikesta on maksettava itse täysi hinta.