Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko naistenklinikalla usein opiskelijoita seuraamassa synnytysta? Millaisia kokemuksia? Voiko mukanaolon kieltaa, jos haluaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei synnytyksessä ollut nkl:lla opiskelijoita ollenkaan. Lisäksi kätilö siellä tutustumikäynnillä sanoi, että opiskelijoiden yms mukanaoloon kysytään aina äidiltä lupa. Eli ei huolta jos et halua heitä mukaan. Monet sanovat kyllä, että esim kätilöopiskelijasta on hyötyä, kun tämä ehtii olla paikalla enemmän kuin vastaava kätilö. Itselläni oli mies mukana ja oikein hyvin pärjättiin kahdenkin ne hetket, jolloin kätilö ei paikalla ollut.

Vierailija
2/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupa kysyttiin ja suostuttiin ja ihan kiva oli kun se ehti istua siinä koko ajan, kätilöitä kun tosiaan näkyi vain vähän välillä. Lisäksi " meidän kandi" kävi sitten tervehtimässä lapsivuodeosastollakin ja käytiin läpi synnytys hänenkin kanssaan, kävi jopa hakemassa paperit kansliasta. Positiivinen kokemus harjoittelijan läsnäolo oli enkä aio kieltää seuraavallakaan kerralla jos/kun sellainen tulee. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukana synnytyksessä, tosi mukava nainen oli,tai ehkä tyttönen..

hän kävi esittäytymässä ja juttelemassa jo synnytyksen alkuvaiheessa.

aina olen ajatellut etten halua sinne ylimääräisiä mukaan eli ei opiskelijoita eikä kandeja, no nyt oli ihan sama vaikka olis ollut gregoriaanine kirkkokuoro siellä sivulla hääräämässä!!!!

ja kyllä ne luvan kysyy ennen ja siitä voi todellakin kieltäytyä,mut todellakin kätilöopiskelija ehtii olla siinä liki enemmän ku oma kätilö.

ihan jees kokemus.

Vierailija
4/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tämä tapahtui niinkin kaukaisena aikana kuin vuonna 02. Ihan ok tyyppi, tosi yritti koko ajan tekoempaattisesti kannustaa, että hyvin menee, vaikka ei todellakaan mennyt hyvin (pitkittynyt ponnistusvaihe päättyi imukuppisynnytykseen).

Vierailija
5/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi kieltää. Oma kokemukseni kätilöopiskelijasta oli pelkästään positiivinen. Hän oli oikein mukava nuori nainen, joka halusi jäädä vuoronsa loputtua vielä seuraamaan synnytyksen loppuun saakka. Hänellä oli aikaa olla paikalla ja jutella, mikä rauhoitti mua suuresti. Ennenaikainen synnytys tuli mulle ja miehelleni eteen yllättäen, ja oli kiva, että sai heti kysellä kaikkea.

Opiskelija ompeli myös episiotomiahaavan ja tekikin niin siistiä jälkeä, että jälkitarkastuksessa lääkäri ihmetteli, onko siellä muka jotain leikattu.

Vierailija
6/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kysyivät, että saako olla synnytyksessä mukana. Mitään " haittaa" ei heistä ollut, oikeastaan en heitä kivuilta edes huomannut. Niinkuin en ketään muutakaan, kuin itseni =) Kandi auttoi synnytyksessä, kätilöopiskelija seurasi vähän syrjempää.

Vierailija
7/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukava nuori nainen, mutta jäi vähän etäiseksi. En ehtinyt kauaa salissa ollakaan. Hän kysyi luvan tosin siinä vaiheessa kun minulla oli pahimmat kivut ja epiduraalia oltiin juuri laittamassa...Siitä puolentoista tunnin kuluttua tyttö oli jo syntynyt, eikä ollut sitäkään koko aikaa huoneessa, joten osallistui lähinnä ponnistusvaiheeseen ja synnytyksen jälkeen oli hetken meidän kanssa.

Käsittääkseni NKL:lla on enemmän juuri noita kandeja kuin kätilöopiskelijoita...Ja tosiaan saa kieltää, mutta eipä heistä haittaakaan ole. Itse en olis ottanut suunnilleen samanikäistä nuorta miesopiskelijaa, muuten kaikki olisi kelvanneet =)

Vierailija
8/10 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkaan vuosi sitten synnytyksessä mukana oli belgialainen kätilöopiskelija joten synnytinkin sitten pääasiassa englanniksi.. Lupa kyllä kysyttiin, mutta olin just silloin niin pahasti muissa maailmoissa ilokaasun ja supistusten vuoksi että olisin suostunut ihan mihin vain. Tyttö oli kyllä mukava ja varsinaisella kätilöllä niin kiire, että hyvä kun kerkis välillä piipahtamaan, joten olihan se kiva, että paikalla oli miehen lisäksi ne pari tuntia joku muukin. Mutta jossain vaiheessa harmitti kyllä pahasti se väärä kieli, vaikka käytännön asiat ihan englanniksi sujuikin. Enkä sitten kehdannut alkaa perua lupaani kesken kaiken. Tän opiskelijan ainoat suomen sanat oli " ponnista" , " nyt ei" , " kapalo"

Ekassa synnytyksessä oli mukana ihan mukava suomalainen (!)kandipoika.

Vierailija
9/10 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004 synnytyksessä mukana kätilö ja opiskelija Mikko Miettinen ja oli kyllä varsin hauska nuori mies. Kesäkuussa menen viidettä synnyttämään Naistenklinikalle ja toivon et taas olisi opiskelija mukana.

Vierailija
10/10 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin kylläkin Kättärillä, mutta se ei liene se oleellinen juttu. Mulla oli opiskelija paikalla koko synnytyksen ajan. Tai ekat pari tuntia ei ollut, mutta sitten vaihtui vuoro ja tuuli uusi kätilö, jolla mukanaan opiskelija. Vuoro ehti vaihtua vielä kertaalleen ja loppuvaiheeseen tuli sit taas uusi kätilö+opiskelija. Eli yhteensä 3 kätilöä ja 2 opiskelijaa oli mua hoivaamassa synnytyksen aikana.

Olin etukäteen päättänyt, että en halua opiskelijaa ja kiellän sen, jos kysytään. Mutta kun siinä synnytys oli käynnissä niin en tuntenut mitään tarvetta kieltää opiskelijan läsnäoloa ja nyt jälkeenpäin olen todella tyytyväinen, etten niin tehnyt.

Opiskelija on siinä koko ajan paikalla, koska hoitaa vain sun synnytystä -oikea kätilöhän ramppaa useamman synnyttäjän luona. Opiskelijat olivat heti paikalla kun tarvitsin lisää kivunlievitystä ja olivat todella mukavia, ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Lisäksi jututtivat miestäni -itse kun en kovin puhelias ollut sattuneesta syystä.

Mulle jäi koko Kättärin henkilökunnasta ja opiskelijoista niin mielettömän positiivinen kuva, että heidän ansiostaan tämä synnytystä etukäteen pelännyt äippä voi nyt todeta, ettei synnytys ollutkaan elämäni hirvein kokemus ja kivuistakin selvisin ja sain hienosti kivun lievitystä koko ajan.