Miksi vaihdoit kauniin tyttönimesi miehen tavisnimeen?
Kun menit naimisiin. Kysymys toisen ketjun inspiroima ja kohdistettu luonnollisestikin niille jotka näin typerästi menettelivät.
Kommentit (113)
Jos haluaa toimia "järkevästi" niin pitää niemensä ja pääsee helpommalla kaikessa kun ei tarvi vaihtaa nimeä mihinkään. Vielä kun saadaan sekin läpi että sivilisäätyä tai uskontoakaan ei saa kysellä missään, niin jäisi sekin vaiva pois.
Kai ne on perinteet, miksi mihen sukunimi otetaan käyttöön, vaikka ei sekään perinne niin kovin pitkä ole. Tämä "järkevä" toiminta on ollut mahdollista vasta 30 vuotta.
Vaikka itse vielä 70-luvulla jouduin vaihtamaan nimeni, niin molemmat tyttäreni ovat pitäneet oman nimensä, ja mielestäni hyvä niin. Eipä se ole tuntunut olevan vävyillenikään mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tässäkin asiassa pitää toisia hakkua ja tunkea kaikki johonkin muottiin, vaihtoi sitä sukunimeä tai ei. Syitä on monia teki kummin vain, eikä niitä kaikkia perusteluja edes välttämättä haluta kertoa. Kaksi ihmistä joilla on sama tausta voi silti päätyä eri ratkaisuihin, koska ihmiset nyt vaan on erilaisia eikä varsinkaan tällaisissa asioissa ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia.
Tässä mitään muottiin tungeta. Kysytään vain, että miksi joku tekee asian, joka ensisilmäyksellä vaikuttaa typerältä.
Ap
Minä ainakin olin iloinen päästessäni naimisiin ja saadessani tilaisuuden vaihtaa sukunimeni "tavallisen kuuloiseen" nimeen. Tykkään siitä että perheellä on sama nimi, siitä tulee jotenkin mukava olo. Mies olisi voinut ottaa nimeni ja luuli aluksi että haluan säilyttää harvinaisen nimen, joten siksi tämä "ai sinä alistuit"-psykologisointi on erittäin ärsyttävää. Syyt miksi vaihdoin miehen nimeen melkein ilosta kiljuen:
1. paska lapsuus, paska isä, ikävät sukulaiset ja asiat jotka halusin unohtaa mutta joista nimeni muistutti jatkuvasti
2. nimeni oli huomiota herättävän erikoinen, sai olla aina selittelemässä "mitä se tarkoittaa" ja mistä se on peräisin. En tykännyt tästä ylimääräisestä huomiosta. Nykyinen nimi ei tarkoita mitään erikoista tyyliin just "Aalto".
3. Lapsena ja muutaman kerran aikuisenakin minua suorastaan kiusattiin nimestäni, yleensä parilla äärimmäisen kuluneella vitsillä joiden ihmiset kuvittelivat olevan varsinaisia neronleimauksia. Nimestäni sai nimittäin helposti väännettyä pikkutuhman sutkauksen. Lisäksi eräs takavuosien kuuluisa rikollinen oli samanniminen, ja etenkin vanhemmista ihmisistä oli älykästä kysyä, onko hän läheistäkin sukua. (Ei ole. Sukumme on pieni mutta peräisin ulkomailta joten Suomessa on toinen hyvin pieni samanniminen suku).
4. nimeni kirjoitettiin ja välillä lausuttiinkin väärin ihan. joka. paikassa. Edellisten kohtien kanssa: lisää huomiota kun sai korjata ja tavata ja joutui oikein kiinnittämään huomiota nimeen. Nykyään on kivaa kun kaikki osaavat nimeni kerrasta.
Tämän jälkeen on aivan ihanaa olla se Peltonen jonka nimi ei kiinnosta ketään eikä aiheuta vaikeuksia. Herätän sitten huomiota persoonallani jos herätän.
Jännä kun miehet eivät koskaan halua jättää menneisyyttään taakse ottamalla vaimonsa nimen.
Olin niin jäärä, että MINÄ halusin eroon harvinaisesta sukunimestäni, vaikka mies olisi halunnut, että otetaan molemmat minun sukunimeni. Koin kuitenkin ottavani tällä lailla lopullisen pesäeron lapsuuteeni ja etenkin nimen kautta tunnistettavaan vanhempani ammattiin. Mutta viisi vuotta myöhemmin tulin järkiini ja ennen lapsemme syntymää vaihdoimme molemmille minun tyttönimeni. Vaihto Suomen yhdestä yleisimmästä sukunimestä nimeen, joita koko maailmassa on noin 90 oli erityisen iloinen asia miehelleni, jolla oli ennen vaihdosta täyskaimoja pelkästään kotikaupungissaan noin 80 kappaletta.
Onko 90:n henkilön sukunimi harvinainen?
Vaihdoin ruotsinkielisen kauniin nimeni miehen sukunimeen TERSKA. Ei todellakaan mikään yleinen tavisnimi! Oliko mielestänne huono valinta?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin ruotsinkielisen kauniin nimeni miehen sukunimeen TERSKA. Ei todellakaan mikään yleinen tavisnimi! Oliko mielestänne huono valinta?
Et taida tietää mitä terska tarkoittaa? :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tässäkin asiassa pitää toisia hakkua ja tunkea kaikki johonkin muottiin, vaihtoi sitä sukunimeä tai ei. Syitä on monia teki kummin vain, eikä niitä kaikkia perusteluja edes välttämättä haluta kertoa. Kaksi ihmistä joilla on sama tausta voi silti päätyä eri ratkaisuihin, koska ihmiset nyt vaan on erilaisia eikä varsinkaan tällaisissa asioissa ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia.
Tunkea muottiin? Eikö tässä juuri ihmetellä sitä, miksi naiset tunkevat itsensä väkisin tiettyyn muottiin, vaikka parempiakin vaihtoehtoja olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin suorastaan rumaan nimeen. Kun menin naimisiin, ei nainen voinut pitää omaa sukunimeään. Yhdysnimen olisin voinut tietysti ottaa, mutta ne on musta vielä hölmömpiä kuin yksinkertainen ruma nimi.
Otan osaa. Sairasta touhua Suomessa vielä muutama vuosikymmen sitten.
ApEi nimi mistä pahenna, eikä vissiin naistakaan.
No tällä logiikalla miehet voisivat vain ottaa vaimojensa sukunimet, kun kerran no big deal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkea muottiin? Eikö tässä juuri ihmetellä sitä, miksi naiset tunkevat itsensä väkisin tiettyyn muottiin, vaikka parempiakin vaihtoehtoja olisi.
Miten tää on niin vaikea ymmärtää, tämä on täysin mielipideasia. Jonkun toisen mielestä toinen tapa elää on se järkevä vaihtoehto. Hohhoijaa, miksi minua ei satu kiinnostamaan paskan vertaa, ottiko joku yhdistelmänimen tai piti omansa? Jotenkin niin yhdentekevä asia ku olla voi vaan :D halusimme saman sukunimen, valittu sopi koko perheelle paremmin, sukunimi ei ollut minulle (tosin ei miehillekään omansa) mitenkään tärkeä ja niin me sitten vaihdettiin uudenaikaisesti (koska vasta hetken näin on toimittu). En tee valintoja sen perusteella mikä juuri sinä vuonna on in ja käännä sitä päinvastaiseksi ollakseni erikoinen. En myöskään jaksa jankuttaa jonkun kanssa siitä miksi ihmeessä hän halusi ehkä hankalamman yhdistelmänimen tai pitää pidemmän (mutta nätimmän) vaikeamman sukunimensä. Tehkää ihan miten halutte. Kannatan valinnanvapautta, en kahleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin suorastaan rumaan nimeen. Kun menin naimisiin, ei nainen voinut pitää omaa sukunimeään. Yhdysnimen olisin voinut tietysti ottaa, mutta ne on musta vielä hölmömpiä kuin yksinkertainen ruma nimi.
No tällä logiikalla miehet voisivat vain ottaa vaimojensa sukunimet, kun kerran no big deal.
Niinhän osa jo ottaakin. Tehkööt kukin miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän osa jo ottaakin. Tehkööt kukin miten itse haluaa.
Todella harva, oliko se jotain 2 % pareista, jotka ottavat naisen nimen yhteiseksi nimekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää on niin vaikea ymmärtää, tämä on täysin mielipideasia. Jonkun toisen mielestä toinen tapa elää on se järkevä vaihtoehto. Hohhoijaa, miksi minua ei satu kiinnostamaan paskan vertaa, ottiko joku yhdistelmänimen tai piti omansa? Jotenkin niin yhdentekevä asia ku olla voi vaan :D halusimme saman sukunimen, valittu sopi koko perheelle paremmin, sukunimi ei ollut minulle (tosin ei miehillekään omansa) mitenkään tärkeä ja niin me sitten vaihdettiin uudenaikaisesti (koska vasta hetken näin on toimittu). En tee valintoja sen perusteella mikä juuri sinä vuonna on in ja käännä sitä päinvastaiseksi ollakseni erikoinen. En myöskään jaksa jankuttaa jonkun kanssa siitä miksi ihmeessä hän halusi ehkä hankalamman yhdistelmänimen tai pitää pidemmän (mutta nätimmän) vaikeamman sukunimensä. Tehkää ihan miten halutte. Kannatan valinnanvapautta, en kahleita.
Tällä hetkellä on in ottaa miehen sukunimi, eli sinä jos joku olit muodin mukana kulkija.
Itse haluaisin tyttö lehtolapselle-lapselle ulkopuolisesta suhteesta vain ja ainoastaan nimen Tauski... Maistuu niin karamellille, jollekkin Oukkidoukille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on in ottaa miehen sukunimi, eli sinä jos joku olit muodin mukana kulkija.
lue kommenttini uudestaan :D
Lumme vaihtuu Rönköksi alta aikayksikön, kunha se vain on miehen nimi. Ja lapsetkin pääsevät nauttimaan Rönkkö-nimestä, ettei miehinen kunnia vain jää ylistämättä. Hullua!
Löysää vähän pipoa.