Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaihdoit kauniin tyttönimesi miehen tavisnimeen?

Vierailija
10.10.2016 |

Kun menit naimisiin. Kysymys toisen ketjun inspiroima ja kohdistettu luonnollisestikin niille jotka näin typerästi menettelivät.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tässäkin asiassa pitää toisia hakkua ja tunkea kaikki johonkin muottiin, vaihtoi sitä sukunimeä tai ei. Syitä on monia teki kummin vain, eikä niitä kaikkia perusteluja edes välttämättä haluta kertoa. Kaksi ihmistä joilla on sama tausta voi silti päätyä eri ratkaisuihin, koska ihmiset nyt vaan on erilaisia eikä varsinkaan tällaisissa asioissa ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia.

Vierailija
62/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä tykkään omastani, mutta miehelle perheineen tärkeä homma. Ja onhan se kait kivaa, että lapsilla ja vanhemmilla kaikilla sama sukunimi.

Tämä on kyllä käsittämätön harha. Minulla on tyttönimeni ja lapset isän nimellä. Milloinkaan ei ole tullut tilannetta, jolloin tämä erinimisyys olisi aiheuttanut yhtään mitään epäselvää, sekaannusta tms.

Että kyllä on sama nimi vain tekosyy naisille, jotka haluavat asettautua miehensä alamaiseksi tai kivireeksi vaikean ajan varalta. Olisko kyse siitä, että aikuisenakin halutaan "isi", joka huolehtii? Ei ollakaan ihan varma, että pärjätään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tunne koskaan kuuluneeni omaan sukuuni, joka on ns. eräs tunnettu suomalainen suku. Sen vuoksi olen mieluummin tavis-Virtanen. Saa kulkea rauhassa, eikä kukaan ryöstä sen vuoksi, että postilaatikossa on väärä nimi.

Vierailija
64/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämäkin nyt joku ongelma? Alapeukkua kaikille jotka eivät lampailleet minun jengissä vaan toisella puolella? Voi Jeesus te olette sitten lapsellisia. Kaikesta sitä jaksaakin vetää ongelmaa :D

Jos lampailusta keskustellaan, niin miehen nimen ottavat juuri ovat niitä lampaita ihan tilastollisestikin.

Mielestäni on typerää vaihtaa oma kaunis nimensä tylsään tavisnimeen ilman hyvää syytä. Täällä on tullut muutama järkevä selitys tälle toiminnalle, joka ilman erityistä syytä näyttää pähkähullulta.

Ap

voi kuule ei se ole enää nykyaikana mitenkään erikoista olla ottamatta sitä miehen nimeä, joten teit mitä teit, kuulut johonkin laumaan. Oliko toiveena olla todella erikoinen? Sekö tässä hiertää? Haluaa erottua? Kannattaa valita jotain erikoisempaa... Avoliittokin on nykyaikana melko laumasieluista valintaa, perus. Ei siis huonoa mutta naurattaa kun siitä tehdään samanlaisia ketjuja.

Kuule toveri hyvä, itse lähdit syyttämään "lampailusta". :) Minä kuulun mielelläni järkeviä ratkaisuja tekevien jengiin!

Ap

Ja mielestäni oma ratkaisuni oli se järkevä, niin se vaan on oikea ratkaisu ja järkevä, kun itse sen päättää mikä se on ;)

Jos pitää omaa ratkaisuaan järkevänä, niin se kannattaa perustella. :) Miksi sinusta on järkevää vaihtaa kaunis tyttönimi miehen tavisnimeen? Itse tehty ratkaisu ei automaattisesti ole järkevä, näin usein jos ratkaisun tekijä on tyhmä.

Ap

Vierailija
65/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Ei mulla mitenkään erityisen kaunis ollut, mutta selkeästi nätimpi kuin mieheni suvun. Mun sukunimi ei olisi sopinut mieheni nimeen ollenkaan, eikä lapsille joille tiedettiin tulevan (ja yhdellä jo olevan) ruotsinkieliset nimet, olisi sopinut mun tyttönimi. Haluttiin siis sama sukunimi koko perheelle ja valinta oli helppo. Lisäksi mua ei kauheasti kiinnosta mitkään ihmisten sukunimet niin ei vaihto ollut mulle oikein mitään, kunhan se ei ole mikään Kakkakasa...

Hell yeah, Pauli Naniska. 

Vierailija
66/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän naisen joka vaihtoi tasoa Candolin sukunimen samaa tasoa olevaan kuin Horttanainen sukunimeen. En voi ymmärtää. En mitenkään.

Vierailija
67/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Minä kerran seurustelin pojan kanssa, jolla oli aivan ihana sukunimi. Harmi vaan, että poika itse oli mitä oli. Olisin voinut ottaa sen sukunimen, olisikohan pitänyt käväistä naimisissa sen verran, että olisi sen saanut?  Poika ehdotti kihloja, ei napannut enää siinä vaiheessa. 

Vierailija
68/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämäkin nyt joku ongelma? Alapeukkua kaikille jotka eivät lampailleet minun jengissä vaan toisella puolella? Voi Jeesus te olette sitten lapsellisia. Kaikesta sitä jaksaakin vetää ongelmaa :D

Jos lampailusta keskustellaan, niin miehen nimen ottavat juuri ovat niitä lampaita ihan tilastollisestikin.

Mielestäni on typerää vaihtaa oma kaunis nimensä tylsään tavisnimeen ilman hyvää syytä. Täällä on tullut muutama järkevä selitys tälle toiminnalle, joka ilman erityistä syytä näyttää pähkähullulta.

Ap

voi kuule ei se ole enää nykyaikana mitenkään erikoista olla ottamatta sitä miehen nimeä, joten teit mitä teit, kuulut johonkin laumaan. Oliko toiveena olla todella erikoinen? Sekö tässä hiertää? Haluaa erottua? Kannattaa valita jotain erikoisempaa... Avoliittokin on nykyaikana melko laumasieluista valintaa, perus. Ei siis huonoa mutta naurattaa kun siitä tehdään samanlaisia ketjuja.

Kuule toveri hyvä, itse lähdit syyttämään "lampailusta". :) Minä kuulun mielelläni järkeviä ratkaisuja tekevien jengiin!

Ap

Ja mielestäni oma ratkaisuni oli se järkevä, niin se vaan on oikea ratkaisu ja järkevä, kun itse sen päättää mikä se on ;)

Jos pitää omaa ratkaisuaan järkevänä, niin se kannattaa perustella. :) Miksi sinusta on järkevää vaihtaa kaunis tyttönimi miehen tavisnimeen? Itse tehty ratkaisu ei automaattisesti ole järkevä, näin usein jos ratkaisun tekijä on tyhmä.

Ap

olen perustellut sen jo kaksi kertaa tässä ketjussa.

Vierailija
69/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tykkään omastani, mutta miehelle perheineen tärkeä homma. Ja onhan se kait kivaa, että lapsilla ja vanhemmilla kaikilla sama sukunimi.

Tämä on kyllä käsittämätön harha. Minulla on tyttönimeni ja lapset isän nimellä. Milloinkaan ei ole tullut tilannetta, jolloin tämä erinimisyys olisi aiheuttanut yhtään mitään epäselvää, sekaannusta tms.

Että kyllä on sama nimi vain tekosyy naisille, jotka haluavat asettautua miehensä alamaiseksi tai kivireeksi vaikean ajan varalta. Olisko kyse siitä, että aikuisenakin halutaan "isi", joka huolehtii? Ei ollakaan ihan varma, että pärjätään?

Kesällä käytiin ulkomailla  ja meillä oli mukana yksi lapsen kaveria ja useisiin museoihin sai perhelipun halvalla. Tehtiin pientä petosta ja väitettiin olevamme perhe. Melkein joka tiskillä joutui selittämään miksi toisella lapsella on eri sukunimi, varmaan olisi mennyt pykälää hankalammaksi jos vanhemmillakin olisi ollut eri sukunimet.

Vierailija
70/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tunne koskaan kuuluneeni omaan sukuuni, joka on ns. eräs tunnettu suomalainen suku. Sen vuoksi olen mieluummin tavis-Virtanen. Saa kulkea rauhassa, eikä kukaan ryöstä sen vuoksi, että postilaatikossa on väärä nimi.

Ymmärrän ajatuksesi, mutta tuli vain mieleen, että eikö se juha turusen sieppaama nainen kulkenut ihan perus nen-sukunimellä, mutta oli omaa sukua herlin. Että hänellä tuo perusnimi ei auttanut siihen, että "saisi olla rauhassa".

Vierailija
71/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin sukunimeni koska voin! Minulle ei ollut tärkeä "kaunis" harvinaisempi sukunimeni. Aivan se ja sama millä sukunimellä minua kutsutaan. Mieheni ei vaihtaa sukunimeään. Minä halusin saman sukunimen, joten asia oli sillä selvä!

Jep. Tämä tapaus kirjaimellisesti pääsi naimisiin.

Vierailija
72/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollisissa piireissä on melkein pakko ottaa perheen pään nimi.

Onko tämä miehen nimen ottaminen alkujaan joku luterilainen tapa?

Vierailija
73/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin ottamaan miehen sukunimen joka on yksi taviksimmista nimistä ikinä.

Ja..? Luehan ap:n kysymys uudelleen ihan omaan tahtiin. Ei painetta. Kyllä sä osaat. Tsemppiä.

Vierailija
74/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menimme naimisiin, niin laki oli sallinut vasta muutaman vuoden pitää oman nimensä avioliittoon mennessä. Joten tuolloin se oli vielä yleisesti tapana. Ja eihän tuo prosentti ole vieläkään paljon muuttunut, vain 20% pitää oman nimensä. Itse en jäänyt nimeäni kaipaamaan, se on eläin, josta syystä minua on koulussa kiusattu ja miehen nimi ei tarkoita mitään mistä voisi tedä pilkkaa. Ei tarvinnut hierveästi miettiä.

Vierailija
75/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä käytiin ulkomailla  ja meillä oli mukana yksi lapsen kaveria ja useisiin museoihin sai perhelipun halvalla. Tehtiin pientä petosta ja väitettiin olevamme perhe. Melkein joka tiskillä joutui selittämään miksi toisella lapsella on eri sukunimi, varmaan olisi mennyt pykälää hankalammaksi jos vanhemmillakin olisi ollut eri sukunimet.

No kyllä oli hyvä, että oli sama nimi, niin museopetoksenne meni läpi!!! Hyvä syy ottaa ukon nimi!

Vierailija
76/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

olen perustellut sen jo kaksi kertaa tässä ketjussa.

Et ainakaan noissa tähän lainautuneissa viesteissä. Ok, syysi olivat sitten varmaan mukana koosteessa. :)

Ap

Vierailija
77/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos se "kaunis tyttönimi" ei koskaan ole ollut kovin suuri osa identiteettiä? Jos se kaunis tyttönimi on alunperinkin peruja vain isovanhemman yhdestä avioliitosta, jonka myötä nimi vaihtunut näiden lapsille ja sitä myöten itselle? Eli ei oikeasti mitään tekemistä edes oman suvun kanssa? Eli mitä sitä arvostelemaan toisten nimenvaihtoa, ku et siitä todellisuudessa mitään tiedä. Kaikki "kaunis" ei ole aina sitä miltä näyttää.

Vierailija
78/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä oli hyvä, että oli sama nimi, niin museopetoksenne meni läpi!!! Hyvä syy ottaa ukon nimi!

Onko sulla se aika kuukaudesta vai oletko karppaaja vai miksi olet noin agressivinen? Se oli vain kommentti siihen että " ei koskaan mitään ongelmaa " jne.

Vierailija
79/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmetteli sitä, että vanhemmat ovat samannimisiä, mutta lapsilla eri sukunimet. Tämähän ei ole mahdollista kuin siten, että eriniminen lapsi on toisen vanhemman aiemmasta suhteesta ja jos lapset oli kovin samanikäisen näköisiä niin ei ihme että ihmettelivät asiaa.

Vierailija
80/113 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Matkustamme jatkuvasti ja jopa museoissa yms. Ei ongelmaa. Toki jos joukossa olisi vain yksi musta lammas eri nimellä enpä ihmettelis. Hox?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi