Soteli-esivalintakoe
Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.
Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?
Kommentit (839)
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsee kouluun niin mikä päivä koulu alkaa esim Metropoliassa? Olen lähdössä uuden vuoden viettoon pidemmälle ja mietin milloin varaisin lennot takaisin?
Metropolian sivuilla lukee vain että lukuvuosi alkaa 1.1. mutta tuskin kukaan kouluun menee samantien.
Ainakin meillä aiemmin aloittaneilla alkaa ma ja uusilla alkaa yleensä viikko sen jälkeen eli voisi olla ma 14.1. Viime vuonna aloituspv oli 15.1. Kyseessä sote.
Selailin ympäri nettiä vanhoja keskusteluja menneiden sote-alojen pääsykokeiden ryhmäkeskusteluista. Viime keväänä oli kuulemma Metropolian kätilötyön pääsykokeessa ryhmäkeskustelun aihe ollut "Vierustoverisi lunttaa lopputentissä puhelimesta, mitä teet?" Jäin ihan tosissani miettimään, että mitä vastaisin, jos tälläinen kysymys esitettäisiin. Mitä mieltä olette? Lunttaaminen on toki väärin, mutta lähtisinkö silti kielimään asiasta? Hmm...
Toinen löytämäni ryhmäkeskusteluaihe oli paljon yksiselitteisempi; "Näet työkaverin laittavan yövuorossa potilaan huumaavat lääkkeet taskuunsa, mitä teet?"
Tulkaahan kaikki sitten kertomaan pääsykoekokemuksia tänne kun omanne ovat ohi!
Vähän reilu 24 tuntia omaan kokeeseeni! Ja sitten saa taas odotella tuloksia ikuisuuden :/
Kukaan huomenna menossa Laurean sosionomikokeeseen? Miten olette valmistautuneet?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan huomenna menossa Laurean sosionomikokeeseen? Miten olette valmistautuneet?
Minä. Mitenkään en ole valmistautunut, enkä tiedä miten sitä voisikaan. Mites itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Mitenkään en ole valmistautunut, enkä tiedä miten sitä voisikaan. Mites itse?
Lähinnä pohtinut mahdollisia vastauksia jos kysyvät miksi haen, missä näen itseni tulevaisuudessa yms. Vaikka kovin epätodennäköistä onkin että noita kysytään. Luulis kuitenkin että jonkinnäköinen yksilö- tai ryhmähaastattelu/keskustelu pidetään kirjallisen osion lisäksi. Kovin vähän löytyy netistä tietoa viime kevään kokeesta. No, senpä näkee sitten huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Selailin ympäri nettiä vanhoja keskusteluja menneiden sote-alojen pääsykokeiden ryhmäkeskusteluista. Viime keväänä oli kuulemma Metropolian kätilötyön pääsykokeessa ryhmäkeskustelun aihe ollut "Vierustoverisi lunttaa lopputentissä puhelimesta, mitä teet?" Jäin ihan tosissani miettimään, että mitä vastaisin, jos tälläinen kysymys esitettäisiin. Mitä mieltä olette? Lunttaaminen on toki väärin, mutta lähtisinkö silti kielimään asiasta? Hmm...
Toinen löytämäni ryhmäkeskusteluaihe oli paljon yksiselitteisempi; "Näet työkaverin laittavan yövuorossa potilaan huumaavat lääkkeet taskuunsa, mitä teet?"
Tarkoituksena on keskustella aiheesta, ei ole olemassa täydellistä oikeaa vastausta jota opettajat odottavat. Vaan keskustelua aiheesta eri näkökulmista. Itse olin tuossa jälkimmäisessä aiheessa keväällä Metropolian kätilöpääsykokeissa.
Olen jo pelkästään tänä aamuna tarkistanut kolmeen kertaan valintakoekutsusta, että muistan kellonajan oikein... :'D
Zorgge kirjoitti:
Olen jo pelkästään tänä aamuna tarkistanut kolmeen kertaan valintakoekutsusta, että muistan kellonajan oikein... :'D
Et ole ainoa! :D
Aaagh, koe alkaakin vasta 15:25!
Tsemppii! Itellä koe vasta viikon kuluttua :D
Mitkä fiilikset Laurean pääsykokeissa olleilla?
Mä haluun lukea jotain mielenkiintoista!
Älkää täyttäkö Vauva-palstaa tällaisella skeidalla.
Millanen oli Lauran pääsykoe? Kauanko kesti? Oliko yksilöhaastattelu vai ryhmä?
Jäi vähän outo fiilis pääsykokeesta, ei saanu tuotua tarpeeks itestä esille että miks olisin hyvä valinta. Mentiin kahdestaan toisen hakijan kanssa pieneen tilaan kahden arvioijan kanssa. Ensin oli 4 min aikaa täyttää ongelmanratkaisua, tais olla 3 sivua tehtäviä, laskutehtäviä ja päättelyä. Mulla nyt jäi tyhjiä ja varmasti meni vastauksia väärin. :D
Sit haastateltiin, vuorotellen saatiin vastata. Kysyttiin miks haluat sairaanhoitajaksi, millanen olet ryhmässä ja mitä voisit kehittää, millanen oppija olet ja mitä voisit kehittää, mitä on amk opiskelu omasta mielestä, miten järjestät opiskelun omaan elämään ja mistä olet valmis luopumaan.. ainakin. Tuli myös esille missä ollaan töissä ja onko lh tausta.
Lyhyesti vastailtiin. Sit oli 5 min keskustelu kahden kesken aiheesta maahanmuuttajien kotouttaminen sote -palveluiden näkökulmasta. Tais mennä juttu vähän ohi aiheen vähän omiin kokemuksiin jne, siinä jännityksessä tais aihekin unohtua :D Molemmat annettiin toiselle vuoro puhua.
Siinä ne arvioijat kirjotti ylös kokoajan jotain meistä :D
En tiiä miten ne tosta nyt näkee persoonan ja onko se sopiva hoitoalalle, aika nopeasti oli ohi :D Noh, nyt vaan odotellaan!
Sama koe kuin 699:llä. Alkutehtävissä oli omituisia kysymyksiä, kysyttiin asioiden vastakohtia (molli, laakea, konsensus yms), muutamia helppoja matemaattisia kysymyksiä ja ÄO-testeissä tuttuja kuvia, mihin piti valita oikea kuva jatkamaan sarjaa.
Todella iso plussa verrattuna kevääseen oli haastatteluryhmän koko. Keväällä oli 5-6 henkilöä, nyt 2-3.
En oikein tiedä mitkä fiilikset jäi, täytyy kai vain jännittää ja odottaa, että 25. päivä saapuu.
JAMK:ssa pääsykokeet ovat 7. ja 8.11. monimuotoon (sh) ja 9. ja 10.11. päivätoteutukseen (kätilö ja sh).
Itse pääsin 42,? pisteillä sh monimuotoon. Ensisijainen vaihtoehto olisi ollut kätilö, mutta ilmeisesti siihen olisi tarvittu enemmän pisteitä.