Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli-esivalintakoe

Vierailija
10.10.2016 |

Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.

Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?

Kommentit (839)

Vierailija
401/839 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy häpeäkseni myöntää, että en ollut sisäistänyt asian olevan näin. Eli sen lisäksi, että hain toimintaterapeutiksi (keväällä alaraja 81 pistettä), olisi vaikka kuudentena hakuvaihtoehtona kannattanut hakea jalkaterapeutiksi (keväällä 63,2 pistettä), jolloin olisin todennäköisemmin päässyt ko. valintaryhmän pääsykokeeseen? Ja jos valintakokeenkaan perusteella en tulisi valutuksi toimintaterapiaan, niin tarvittaessa olisin sitten jättänyt ottamatta mahdollisesti saamani jalkaterapeutin paikan vastaan yrittääkseni ensi kerralla uudelleen toimintaterapeutiksi ensikertalaiskiintiön turvin?

Jos asia on näin, niin tietääkö joku perusteen sille, miksi valintaryhmässä ei sitten ole yhtenevää alarajaa kaikille sisältämilleen koulutuksille? Eihän tässä ole mitään järkeä...

Vierailija
402/839 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 31,5 pistettä. Voi v*tun v*ttu.

T. Mensan jäsen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/839 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siis näitä ''valintaryhmä 1'' ja ''valintaryhmä 2'' jne. Tässä nyt esimerkki kevään 2016 valintakoeyhteistyöhön:

http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakutoimisto/Kev%C3%A4t_…

Kuten huomaatte, esimerkiksi terkkari, kätilö, ensihoitaja ja sairaanhoitaja kuuluvat samaan ryhmään, valintaryhmään 1. Tämän lisäksi vielä sillä on merkitystä että kyseinen amk on mukana valintakoeyhteistyössä. Jos haen vaikkapa näin: 

1. Kätilö, metropolia

2. Terveydenhoitaja, metropolia

3. Sairaanhoitaja, Laurea Tikkurila

4. Terveydenhoitaja, Xamk

Koska metropolia, laurea ja xamk ovat kaikki mukana valintakoeyhteistyössä tänä syksynä ja nämä hakemani alat kuuluvat kaikki samaan valintaryhmään, saan yhden kutsun kokeisiin, siihen johon esivalintakokeen pisteet riittävät. Saan vaikkapa kutsun Xamk mikkelin kampukselle, terkkarin pääsykokeisiin. Noh, sillä kokeella voin päästä noihin KAIKKIIN ylempänä oleviinkin koulutuksiin! Vedän vaikkapa kokeen Mikkelissä superhyvin ja pisteeni riittää vaihtoehtooni 1. metropolian kätilöön niin PÄÄSEN SINNE! 

Aaaah, missä tästä luki!!! Ois pitänyt olla kissankokoisin kirjaimin siellä yhteishaku sivuilla. Mä en tiennyt tätä ja koska en perheen takia voi opiskella muualla kuin Helsingissä hain VAIN sinne metropoliaan kätilöksi jonne oikeasti haluan. Mutta ton perusteella olisin voinut hakea myös johonkin minne on helpompi päästä ja päästä silti metropoliaan. Mutta millä ne kiintiöt sitten täyttyy?

Vierailija
404/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se noin menee, niin eikös se ole epäreilua sitten niitä kohtaan, jotka oikeasti haluaa sinne perähikiän ammattikorkeakouluun, mutta ei pääse valintakokeisiin, kun metropolian kikkailijat menee edelle?

Vierailija
405/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se noin menee, niin eikös se ole epäreilua sitten niitä kohtaan, jotka oikeasti haluaa sinne perähikiän ammattikorkeakouluun, mutta ei pääse valintakokeisiin, kun metropolian kikkailijat menee edelle?

Ihan älyttömän epäreilua. Mutta silti en yön yli pohdittuanikaan ole keksinyt ketään ulkopuolista tahoa syytettäväksi siitä, etten itse tajunnut hyödyntää järjestelmän epäkohtaa ja (ehkä) päässyt helpommin haluamaani pääsykokeeseen. :(

Vierailija
406/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman huono uudistus. Ei ole siis mitään väliä miten hoidat toisen asteen tutkinnon. Monen vuoden uurastus ja hyvät paperit on se ja sama. Sitten vielä tuo valintakoeyhteistyö. En kertakaikkiaan tajua, mitä tällä haettiin.

Nuoret, suunnatkaa ulkomaille. Siellä se tulevaisuus on muutenkin.

Vierailija
407/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä metropolian suosiota. Esim. Laurea, Tamk ja entinen mamk (nykyään osa xamkia?) ovat oikeasti hyviä kouluja. Metropolia on varmaan suosittu sijaintinsa takia.

Vierailija
408/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä metropolian suosiota. Esim. Laurea, Tamk ja entinen mamk (nykyään osa xamkia?) ovat oikeasti hyviä kouluja. Metropolia on varmaan suosittu sijaintinsa takia.

Metropolia on ainoa, missä voi opiskella toimintaterapiaa, siksi hain sinne.

Vierailija
409/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo opiskelemassa kun pääsin vihdoin viime keväänä tämän uuden koesysteemin ansiosta pääsykokeisiin ja opiskelemaan unelma-ammattia johon oli todella vaikea päästä, mutta ihmetyttää kyllä tämä suuri kritisointi koetapaa kohtaan... 

Nythän juuri ollaan kaikki samalla viivalla, itselläkin oli lh-paperit joiden keskiarvo tasan 2 (asteikko 1-3), eli ei niillä päässyt haluamiini pääsykokeisiin ollenkaan sillä aiemmalla hakusysteemillä, vaikka lh-koulutuksen olin suorittanut näyttötutkintoina eli jos joku tietää niin siis toiset hoitajan harjoittelupaikoittain määräävät nuo numerot, ja vaikka sain koulussa kokeista paremmat numerot, niin kentällä arvioijat eivät antaneet kolmosta kun ei kukaan ole täydellinen ja paremminkin olisi vielä voinut suoriutua ja kakkonen on tosi hyvä numero ja tämä on vahva kakkonen eli melkein kolmonen ja ei sitä kukaan kysy missään sitä numeroa. No eipä muuta kun tätä uutta systeemiä ennen jatkokoulutukseen hakiessa! Joten olen todella tyytyväinen että vihdoin hakusysteemi muuttui.

Viime kevään esivalintakokeeseen valmistauduin hyvin, ja matikka ja enkku ja muut tiesin olevan itsellä vahvoja muutenkin, ja tiesin myös että jos vain pääsisin pääsykokeeseen niin todennäköisyys päästä sisään on hyvä. Kokonaispisteet lopulta oli itsellä 98/106 joten kirkkaasti olisin päässyt mihin tahansa pääsykokeeseen. Pääsykoekin meni hyvin ja pääsin siis opiskelemaan. 

Olin koetta tehdessä hämmästynyt sen helppoudesta ja samantyyppistä kommenttia näki viime keväänäkin kun täällä, että huonosti on mennyt ja aika loppui kesken. Itsellä jäi 30 minuuttia kokeen teon jälkeen tarkistamiseen joten mietinpä mihin suuri osa sitä aikaa käytti niin paljon että oikein loppui kesken? Minulla ei ollut materiaali edes mukana kokeessa kun olin sen niin hyvin opetellut etukäteen, niin sen selailuun ei toki mennyt aikaa. 

Tämän syksyn kokeesta en tiedä mitään mutta jos se yhtään oli samanlainen kuin keväällä niin älkää turhaa hermoilko, jos valmistauduitte hyvin niin luultavasti meni paremmin kuin kuvittelette. 

Vierailija
410/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pääsy tehty kamalan vaikeaksi. Eikö sote-alalle ole tärkeintä ihmisen motivaatio ja persoonallisuus? KAIKKI hakijat pitäisi haastatella! Haastattelu kertoo paljon enemmän, tai sitten puolestaan voisi olla jokin portfolio itsestä tai essee aiheesta "miksi haluan hoitajaksi", "minä hoitajana" tms ja se lähetettäisiin hakemaansa amk:hon. Toi esivalintakoe ei todellakaan mittaa motivaatiota, mulla motivaatio katossa ja luin hulluna ennakkoaineistoja mutta päin peetä meni! Pisteitä 49/80 saa nähdä riittääkö pääsykokeisiin.

Mun mielestä sote-alalle pitäisi testata hakijoita jotenkin muuten...on tää esivalintakoe parempi kuin se entisen koulumenestyksen katsominen, koska se jos joku ei ainakaan todellakaan mittaa motivaatiota! Mutta kyllä sitä kaipais uudistamista vielä lisää tähän...surullista kun moni huipputyyppi ei pääse sisään :(

Vierailija
411/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä esivalintakoe on hyvä systeemi. Kaikki on samalla viivalla, testataan vähän matikkaa, enkkua, äikkää joka on monissa kouluissa pois pääsykokeista, ehkäpä juuri sen ansiosta kun sitä testataan vähän jo tässä? Aikaraja mittaa hyvin paineensietokykyä, pikkutarkat kysymykset mittaa sitä kuinka supertarkasti on aineistot lukenut, ja kysymykset on yritetty saada niin ettei niitä voisi suoraan "luntata" aineistosta kokeen aikana.

Vierailija
412/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä systeemi, mutta ei kaikki ole samalla viivalla, jos osa tekee kokeen kaveriporukalla...

Vierailija
413/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä hyvästä systeemistä. Sh-linjalle riittää niin pienet pisteet ettei voi kaatua esivalintaan, jos yhtään yrittää ja on ylipäätään soveltuva opiskelemaan AMK:ssa. Materiaalista saa lukemalla helposti 30p ja muista osioista riittäisi yhteensä joku 20p. Tottakai pitää saada sitten enemmän pisteitä niille aloille joihin korkeammat pääsyvaatimukset muutenkin. Kyllä tuo testi mittaa just oikeita asioita. Ainoa huono puoli tietysti se, ettei voi tietää kuka sen kokeen oikeasti tekee. Enpä tosin tiedä ainakaan omasta tuttavapiiristä sellaista ihmistä, joka olisi suostunut lukemaan kymmeniä tunteja sitä materiaalia mun puolesta.

Vierailija
414/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin tein ja pisteet 25. Motivaatio on kova. En taida siltikään päästä kouluun.

Vierailija
415/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaveriporukasta voi löytyä joku joka osaa matikan, toinen joka osaa enkun ja joku joka hoitaa äikän.

Vierailija
416/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin tein ja pisteet 25. Motivaatio on kova. En taida siltikään päästä kouluun.

Sulla ei valitettavasti ole valmiuksia opiskella AMK:ssa, jos luetun ymmärtäminen noin huonoa.

Vierailija
417/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös viime vuonna kaikkien loppupisteisiin lisätty tuo 26,7pistettä, jottei kukaan olisi jäänyt nollille. Eli esimerkiksi jos nyt sait 45 pistettä niin keväällä se olisi tarkottanut 45+26,7=71,7 pistettä. Siksi juuri keväällä oli maksimipisteet 106,7 koska kaikille lisättiin tuo pistemäärä.

Eli ne pistemäärät jota kokeesta nyt sait niin lisää niihin tuo 26,7 niin ne ovat vertailukelpoisia kevään pisteisiin!

Näin sanoi Metropolian asiantuntija, joka oli kehittämässä soteli-koetta.

Vierailija
418/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sattui koe meneen noin. Viime keväänä pisteitä oli 52. En usko tuohon ettei minulla ole valmiuksia opiskella amk:ssa. Kokeet menevät aina sen hetkisen elämäntilanteen mukaan ja elämähän tuppaa olemaan ala ja ylämäkeä.

Vierailija
419/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös viime vuonna kaikkien loppupisteisiin lisätty tuo 26,7pistettä, jottei kukaan olisi jäänyt nollille. Eli esimerkiksi jos nyt sait 45 pistettä niin keväällä se olisi tarkottanut 45+26,7=71,7 pistettä. Siksi juuri keväällä oli maksimipisteet 106,7 koska kaikille lisättiin tuo pistemäärä.

Eli ne pistemäärät jota kokeesta nyt sait niin lisää niihin tuo 26,7 niin ne ovat vertailukelpoisia kevään pisteisiin!

Näin sanoi Metropolian asiantuntija, joka oli kehittämässä soteli-koetta.

Mitä tää tarkoittaa? Mistä noi ylimääräiset pisteet repäistään?

Vierailija
420/839 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos viime keväänä olisi vastannut kaikkiin esivalintakoekysymyksiin väärin, niin olisi saanut tulokeksi ilmeisesti tuon -26,7. Sen takia se lisättiin kaikkien pistemäärään ettei kukaan teoriassakaan olisi jäänyt miinuspisteille. Ja koska kaikille lisättiin tuo 26,7 niin kokonaispistemääräkin nousi 106,7 pisteeseen!

Näin se meni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi