Soteli-esivalintakoe
Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.
Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?
Kommentit (839)
Toi on niin epäkypsää jos ryhmässä tehdään koe. Itsehän tein ihan vain itsekseni testaten samalla omaa osaamistani.
Vierailija kirjoitti:
On taidettu tehdä ryhmässä koetta, jos on jääny vielä 15min aikaa tarkastamiseen. Ottaako ne ryhmän mukaan myös varsinaiseen valintakokeeseen?
Itse tein kokeen yksin ja jäi huolellisen tarkistamisen jälkeen vielä aikaa kirjoittaa paperille ylös vastaukseni (jotta voin laskeskella pisteeni seuraavana päivänä). Jotkut ovat nopeampia, ei automaattisesti tarkoita huijaamista.
Jotkut voi olla nopeampia, mutta jos useampi kehuskelee nopeudella, pitäisi hälytyskellojen soida. Koska ryhmässä tekemistä ei voida mitenkään valvoa, pitäisi kokeeseen käytettävää aikaa lisätä esim. 30min, että me yksinkin koetta tekevät oltaisiin samalla viivalla näiden ryhmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mikälaisia pisteita olette suurinpiirtein laskeskelleet itsellenne? Itse sain noin 50 pistettä ja suuresti pelottaa, että tulevatko riittämään fyssariin, kun hakukohteina olivat tuola noin keskisuomen tuntumassa, muun muassa Lappeenranta. Onko kellään muulla samoja ajatuksia? (:
Mä laskeskelin, että noin 50 pistettä myös olisin saanut. Kaikista en enää muistanut, että mitä olin vastannut, koska varsinkin ennakkomateriaaliin pohjautuvissa kysymyksissä arvoin kahden vastauksen välillä.
Ymmärrän että jollakin tavalla porukkaa on pakko karsia. Ennen on karsittu todistusarvosanojen avulla ja nyt karsitaan tällä sähköisellä esivalintakokeella. Aina jonkun mielestä toteutettava tapa on huono ja epäoikeudenmukainen, siitä ei pääse mihinkään. Mutta pakko sanoa, että tämä soteli-esivalinta vaikuttaa vähän hätäisesti käyttöönotetulta, eikä epäkohtia ole huomioitu tarpeeksi. Parempi olisi tehdä koe jotenkin valvottuna, jottei noita ryhmässä tekemisiä pääsisi tulemaan. Tai sitten kokeen pitäisi olla sellainen, ettei siinä kukaan muu pysty hakijaa auttamaan. En tiedä, olisiko jonkinlaista psykologista arviointia mahdollista tehdä samassa muodossa..? Aikoinani kävin pari kertaa terveydenhoidon pääsykokeissa ja niissä oli yhtenä osana sellainen monivalintana kirjallisesti tehtävä psykologinen arviointi. Yksi mahdollinen karsintatapa olisi myös jokin motivaatiokirjeen tyyppinen juttu tai esseetehtävä, joka edellyttäisi nimenomaan omaa pohdintaa. Mutta ei taida resurssit riittää sellaisten tarkastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että jollakin tavalla porukkaa on pakko karsia. Ennen on karsittu todistusarvosanojen avulla ja nyt karsitaan tällä sähköisellä esivalintakokeella. Aina jonkun mielestä toteutettava tapa on huono ja epäoikeudenmukainen, siitä ei pääse mihinkään. Mutta pakko sanoa, että tämä soteli-esivalinta vaikuttaa vähän hätäisesti käyttöönotetulta, eikä epäkohtia ole huomioitu tarpeeksi. Parempi olisi tehdä koe jotenkin valvottuna, jottei noita ryhmässä tekemisiä pääsisi tulemaan. Tai sitten kokeen pitäisi olla sellainen, ettei siinä kukaan muu pysty hakijaa auttamaan. En tiedä, olisiko jonkinlaista psykologista arviointia mahdollista tehdä samassa muodossa..? Aikoinani kävin pari kertaa terveydenhoidon pääsykokeissa ja niissä oli yhtenä osana sellainen monivalintana kirjallisesti tehtävä psykologinen arviointi. Yksi mahdollinen karsintatapa olisi myös jokin motivaatiokirjeen tyyppinen juttu tai esseetehtävä, joka edellyttäisi nimenomaan omaa pohdintaa. Mutta ei taida resurssit riittää sellaisten tarkastamiseen.
Resursseistahan se nimenomaan johtuu. Mun mielestä oikeudenmukaisinta olisi karsia väkeä ihan vain todistuksen avulla ja työkokemuksesta pitäisi saada lisäpisteitä.
Nyt jatkoon pääsee pahimmat sosiopaatit jotka käyttävät kaikkia mahdollisia huijauskeinoja. Harmittaa että en itse tajunnut huijata, voi olla etten sen takia pääse edes kokeeseen asti.
Hyvät koulutodistukset ja työkokemusta multa löytyy, ja niillä karsiminen olisi paljon rehdimpää.
Onko niin, ettei työkokemus tai aikaisempi koulutus vaikuta opiskelijavalintaan, edes monimuotototeutuksissa? En ainakaan muista, että sitä olisi kysytty missään.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, ettei työkokemus tai aikaisempi koulutus vaikuta opiskelijavalintaan, edes monimuotototeutuksissa? En ainakaan muista, että sitä olisi kysytty missään.
Joo ei vaikuta. Joskus aiemmin kai monimuotokoulutuksiin oli vähän erilaiset vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä oikeudenmukaisinta olisi karsia väkeä ihan vain todistuksen avulla ja työkokemuksesta pitäisi saada lisäpisteitä.
Mun mielestä toi olis kamalin mahdollinen tilanne! Mä oon hakemassa opiskelemaan haaveammattiini nyt reilu kolmekymppisenä. Teininä opiskelin ammatin itselleni joo, mutta olis ihan kamalaa jos mun nyt, järkevänä aikuisena ihmisenä, pitäis hakea johonkin kouluun ja esitellä niitä arvosanoja mitä silloin olen saanut. Ei mua kiinnostanut juuri mikään, ei tulevaisuus, ei numerot. Sittemmin olen järkiintynyt ja tullut ihan kunnolliseksi perheenäidiksi, joka kymmenen vuotta samaa työtä tehneenä alkoi haaveilla alan vaihdosta ja siirtymisestä sille alalle mihin on kutsumus.
En pääsis edes haastatteluihin jos ne katsois vaan mun edellistä todistusta ja työkokemusta. Olen kuitenkin vakuuttunut, että jo kymmenisen vuotta alasta haaveiltuani olen erittäin hyvä ja motivoitunut opiskelija.
271: olen ihan sanaa mieltä! Mahtavaa saada uusi mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
On taidettu tehdä ryhmässä koetta, jos on jääny vielä 15min aikaa tarkastamiseen. Ottaako ne ryhmän mukaan myös varsinaiseen valintakokeeseen?
Tein yksin ja aikaa jäi 22min. Mielestäni koe oli helppo. Tosin aineisto vaikea kun olin lukenut hutaisemalla.
Nyt pamahti pisteet sähköpostiin. Vaivaiset 55/80. Ei taida tulla koekutsuja... :(
Sähköpostiin tullut pisteet! Paljonko saitte?
Vierailija kirjoitti:
Nyt pamahti pisteet sähköpostiin. Vaivaiset 55/80. Ei taida tulla koekutsuja... :(
Itsellä 54/80 :( mihin hait?
Kätilöksi metropoliaan. Hohhoijaa :(
Ei ole tullut mitään pisteitä vielä!
40,9 heheh,.....juuh. En kyllä panostanutkaan, lähinnä halusin kokeilla pääsisisikö valintakokeisiin.
fyssariin haettu ja pisteet 47/80, toivo meni :(