Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli-esivalintakoe

Vierailija
10.10.2016 |

Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.

Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?

Kommentit (839)

Vierailija
241/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain nyt toista kertaa ja oli helpompi tehdä koe kun tiesi, mitä odottaa.

Ensimmäisellä kerralla luin aineiston pariin kertaan, ja ajattelin, että onpa helppoa. Sisäistin lukemani ja kun materiaalikin voi olla esillä/koneella, niin olin tosi luottavainen. Koetilanne oli kuitenkin kamala. Pikkutarkkoja kysymyksiä yhdentekevistä asioista eikä itsellä ollut mitään tietoa, kuinka kauan aikaa minulla kuluisi niihin muihin osioihin. Sain juuri ja juuri tehtyä, ja pääsin 3.hakuvaihtoehdon pääsykokeisiin. Lopputulos oli 132.varasija. Että sillai.

Nyt tein enemmän alleviivauksia ja muistiinpanoja, mutta en panostanut mitenkään huomattavasti enempää aikaa. Menin kirjastoon, jotta ei kotiasiat häiritse tai ovikello soi. Tuli heti tenttifiilis ja paniikki hävisi.

Tein kokeen järjestyksessä ja rauhassa. Kaksi laskua jätin vastaamatta, muut meni kännykän ja päässälaskun avulla helposti. Viimeksi laskut oli myös helpoin osuus. Ei mitään hämääviä vaan jopa päättelemällä pystyi vastaamaan oikein.

Ei tämä minusta hyvä systeemi ole. Vastausvsihtoehdoissa oli oikeasti useampi oikea vastaus, mutta vastata piti vain materiaalin mukaan. Se ärsyttää kun alan työkokemusta on takana ja asiat osin koettuja.

Luulen, että nykyään hakijoita on niin älyttömät määrät, että pakko on karsia sitten vaikka näin. Meitä hylättyjä se ärsyttää, mutta moniko kevään onnistujista kritisoi systeemiä? Ei kai monikaan.

Minulla on ikää jo lähes 40v. eli ei tässä olisi vuosikymmentä aikaa käyttää pelkkään hakemiseen. Teitä nuoria kehotan yrittämään uudestaan tai tähyilemään ulkomaille.

Vierailija
242/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei anna jostain syystä mun vastata kommenttiin, mutta monimuodosta kyselijälle:

Monimuotokoulutus on siis sellainen toteutus joka sopii työssäkäyvälle. Lähiopetusta on joitain päiviä kuukaudessa, mutta suurin osa toteutetaan etäopiskeluna. Harjoittelujaksot yms on tietenkin ihan normaalisti, eli ei oo siis mikään sairaanhoitajaksi kirjekurssina -tyyppinen ratkaisu.

Itse en voisi päivätoteutukseen hakea, kun opintotukikuukausia ei enää ole jäljellä ja rahaa on pakko jostain saada.

Itse yritin hakea monimuotoon mutta en voinut kun systeemi herjasi jotain (en muista mitä). Vaaditaanko siihen jokin terveysalan muu pohjakoulutus? Eikö päiväopintoihin myönnetä uudet tuet uuden tutkinnon alkaessa?

Ei vaadita terveysalan pohjaa, itsekkin oon aiemmalta koulutukselta tradenomi ja nyt alanvaihtoa suunnittelen. Tällä hetkellä töissä kaupankassalla osa-aikaisena. Toiseen samantasoiseen tutkintoon ei myönnetä lisää tukea, jos menisi yliopistoon maisteriksi johtavaan tutkintoon niin tuet saisi.

Ps. Kiitos 222/227, en oo tänne kirjottanut ennen niin en tosiaan hoksannu että lainata pitää :D

Älä kirjoitakaan :D Älä käy etusivulla tai klikkaa muita ketjuja. Ei kannata. Mä tein sen virheen pari vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valsiskaas vielä tyhmää, jos koulun sivuilla ei löydy tietoa, että pääsykokeisiin olisi jotain ennakkoon luettavaa materiaalia, niin silloin sitä ri varmaan ole?!

Ei varmaan, mutta tarkista vielä opintopolusta. Jos sielläkään ei lue, niin sitten tuskin on. Mulla ei oo. Haen röntgehoitajaksi.

Vierailija
244/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa varmasti karsiutuvat nekin jotka päntätessään huomaavat että ei heistä ole koulunpenkille. On se sen verta raskasta.

Muistu ittellä mieleen mitä se koulunkäynti olikaan ja eihän se aina hyvältä tuntunut kun piti päntätä.

Mitä pänttäystä? Tossa oli 70 sivua helppolukuista joskin tylsää tekstiä vailla todellista informaatiota, käsitteitä, sanastoa. Jos tota kutsuu pänttäämiseksi, niin ei taida olla kovin paljon kokemusta opiskelusta.

Vierailija
245/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan viime vuoden porvoon sh:lle pisterajat ? ja Lahdenkin sh 

Juu Porvoo 55,9, mutta päivätoteus. Mulla ykkönen Porvoo. Tsemppiä, toivottavasti nähdään pääsykokeissa:)

Vierailija
246/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan viime vuoden porvoon sh:lle pisterajat ? ja Lahdenkin sh 

Juu Porvoo 55,9, mutta päivätoteus. Mulla ykkönen Porvoo. Tsemppiä, toivottavasti nähdään pääsykokeissa:)

Älkää hyvät ihmiset kiusatko itseänne miettimällä kevään pisterajoja. Eiköhän ne määräydy hakijoiden tason mukaan.

Vierailija
247/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikki jotka hakee tajuaa hyödyntää sen, että kyseessä on nettitentti, missä ei ole valvojia eikä sen kummempia sääntöjä. Jos kouluun todella mielii, kannattaa varmistaa varsinaisiin pääsykokeisiin pääsy ensinnäkin keräämällä tukijoukko, jonka kanssa esivalintakokeen netissä tekee. Joku kaveri, joka osaa matikkaa alkaa laskea sinulle laskut, toinen voi sillä välin tehdä vaikka äidinkielen tai englannin. Näitä kun ei kuitenkaan kauheasti etukäteen tarvitse harjoitella.

Sinä itse olet lukenut esivalintamateriaalin, joten aloita siitä ja tee se huolella. Sillä välin saat vastaukset muihin osioihin ja ta daa -> paljon paremmat mahdollisuudet päästä valintakokeisiin asti.

Järki päähän näitä kokeita tehdessä, jos oikeasti haluaa, niin käytä kaikki mahdolliset avut :)

Vierailija
248/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikki jotka hakee tajuaa hyödyntää sen, että kyseessä on nettitentti, missä ei ole valvojia eikä sen kummempia sääntöjä. Jos kouluun todella mielii, kannattaa varmistaa varsinaisiin pääsykokeisiin pääsy ensinnäkin keräämällä tukijoukko, jonka kanssa esivalintakokeen netissä tekee. Joku kaveri, joka osaa matikkaa alkaa laskea sinulle laskut, toinen voi sillä välin tehdä vaikka äidinkielen tai englannin. Näitä kun ei kuitenkaan kauheasti etukäteen tarvitse harjoitella.

Sinä itse olet lukenut esivalintamateriaalin, joten aloita siitä ja tee se huolella. Sillä välin saat vastaukset muihin osioihin ja ta daa -> paljon paremmat mahdollisuudet päästä valintakokeisiin asti.

Järki päähän näitä kokeita tehdessä, jos oikeasti haluaa, niin käytä kaikki mahdolliset avut :)

Ihmiset on erilaisia enkä minä esimerkiksi voi olla missään kontaktissa kehenkään, kun tentin. Minulla on oltava täysi fokus ja sellainen flow tentin tekemiseen.

Myös ajatus siitä, että tuttavat keskeyttäisivät arkensa tullakseen aamulla klo 9 tekemään minun tenttiä, on aika epärealistinen.

Kuinka tuo osioiden jako muka käytännössä tehtäisiin kun vain yksi osio on kerrallaan auki? Et ole itse tainnut edes tehdä koko tenttiä.

Minua sitä paitsi ärsyttäisi suuresti jos tärkeällä hetkellä muut huutelisivat, että "toi se on, on se" , ja itse olisin ihan pihalla, että mitä tuli vastattua.

Siellä oikeissa pääsykokeissa ja varsinkin niissä opinnoissa kun joutuu pärjäämään ihan ilman äitiä.

Vierailija
249/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun koulunpenkiltä onnyli 20 vuotta niin arvaa kuinka vaikeaa oli😀

PItäisköhän meille ammatinvaihtajille olla ihan omat haut??

Aika loppui tyystin kesken ja kyllä sitä matikan ja Enkun kohdalla ihmetteli miten paljon vaativampaa taitaa tämänpäiväinen lukio olla.

Vastaus kysymykseen: ei pitäisi. Ammatinvaihtajien tulee olla tasan samalla viivalla, se on oikein ja reilua. Jos et pärjää kokeessa, et tule pärjäämään koulussakaan. Ikävää, mutta totta. SOTELIn enkku + matikka + äidinkieli ovat yläkoulutaso, ei siis lähellekään lukion vaatimustasoa. Vaikka kyllähän toki ne samat asiat tulee lukiossakin hallita. Mutta ne tulee hallita myös ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossakin. Jos et hallitse, sinulla ei ole opiskeluun vaadittavia valmiuksia. Sosiaali- ja terveysalalla ei riitä jos "tykkäät olla ihmisten kanssa" tai " olet sosiaalinen ja tulet toimeen kaikkien kanssa".

Vierailija
250/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia enkä minä esimerkiksi voi olla missään kontaktissa kehenkään, kun tentin. Minulla on oltava täysi fokus ja sellainen flow tentin tekemiseen.

Myös ajatus siitä, että tuttavat keskeyttäisivät arkensa tullakseen aamulla klo 9 tekemään minun tenttiä, on aika epärealistinen.

Kuinka tuo osioiden jako muka käytännössä tehtäisiin kun vain yksi osio on kerrallaan auki? Et ole itse tainnut edes tehdä koko tenttiä.

Minua sitä paitsi ärsyttäisi suuresti jos tärkeällä hetkellä muut huutelisivat, että "toi se on, on se" , ja itse olisin ihan pihalla, että mitä tuli vastattua.

Siellä oikeissa pääsykokeissa ja varsinkin niissä opinnoissa kun joutuu pärjäämään ihan ilman äitiä.

Vaatinee vain hieman kekseliäisyyttä ja soveltamista. Toki voi ihan hyvin koittaa tehdä itse, jos ei keksi muita keinoja ja ei tosissaan halua varmistaa jatkoon pääsyään. 

Pikku vinkki: ensinnäkin koko homman voit hyvinkin toteuttaa etänä. Avaa osio kerrallaan, kopioi tai ota valokuva kännykällä kysymyksistä, lähetä se ystävällesi paikkaan x, joka alkaa siellä osiota ratkomaan - saat ihan rauhassa nyhertää kotona yksin omaa osiotasi.

Toki jos tämän vertaa ei ole valmis panostamaan ja varmistamaan jatkoon pääsyään, tuskin voi odottaa menestystä varsinaisissa pääsykokeissakaan.. Eikä kaikilla vain ole samanlaisia edellytyksiä alalle, se on fakta. Tuo esivalintakoe ei sitä soveltuvuutta hirvittävän hyvin testaakaan, enemmän ehkä juuri sitä, onko kykenevä ylipäätään opiskelemaan ko. koulussa.

Vierailija
251/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatinee vain hieman kekseliäisyyttä ja soveltamista. Toki voi ihan hyvin koittaa tehdä itse, jos ei keksi muita keinoja ja ei tosissaan halua varmistaa jatkoon pääsyään. 

Pikku vinkki: ensinnäkin koko homman voit hyvinkin toteuttaa etänä. Avaa osio kerrallaan, kopioi tai ota valokuva kännykällä kysymyksistä, lähetä se ystävällesi paikkaan x, joka alkaa siellä osiota ratkomaan - saat ihan rauhassa nyhertää kotona yksin omaa osiotasi.

Toki jos tämän vertaa ei ole valmis panostamaan ja varmistamaan jatkoon pääsyään, tuskin voi odottaa menestystä varsinaisissa pääsykokeissakaan.. Eikä kaikilla vain ole samanlaisia edellytyksiä alalle, se on fakta. Tuo esivalintakoe ei sitä soveltuvuutta hirvittävän hyvin testaakaan, enemmän ehkä juuri sitä, onko kykenevä ylipäätään opiskelemaan ko. koulussa.

Mulla ei olis samanlaista intoa, motivaatiota ja itseluottamusta opinnoissa, jos en olisi itse omalla työllä ja kyvyillä kouluun päässyt. Mulla on sellainen piirre, jota kutsutaan omatunnoksi.

Vierailija
252/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot se sinäki kyllä yks ihminen, väität etä ei ole valmis panostamaan jatkoon pääsyyn, jos ei huijaa niin kuin kaltaisesi ihmiset, jotka tulevat pätemään rehelliselle kansalle. Ei muutako muiden siivellä menestykseen vaa ja faktat voit viedä mukanas.  Kyllä ne koulussa opettaa terkut täältä ylemmiltä tahoilta, jossa huijaamisesta menettää opiskeluoikeudet...

Vierailija
253/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan saanut matematiikkaa oikein ;) Varmasti netissä onkin,vanhaan aikaan esim 80 ja 90-luvulla oli sellainene kesintö mitä kutsuttiin paperiksi. Mutta ette varmaan tunne sitä koska #yolo,kamala ajatus että tuolla järjellä jostain tulee esim sh. Tuo testi on pysynyt samana.

Vierailija
254/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun koulunpenkiltä onnyli 20 vuotta niin arvaa kuinka vaikeaa oli😀

PItäisköhän meille ammatinvaihtajille olla ihan omat haut??

Aika loppui tyystin kesken ja kyllä sitä matikan ja Enkun kohdalla ihmetteli miten paljon vaativampaa taitaa tämänpäiväinen lukio olla.

Vastaus kysymykseen: ei pitäisi. Ammatinvaihtajien tulee olla tasan samalla viivalla, se on oikein ja reilua. Jos et pärjää kokeessa, et tule pärjäämään koulussakaan. Ikävää, mutta totta. SOTELIn enkku + matikka + äidinkieli ovat yläkoulutaso, ei siis lähellekään lukion vaatimustasoa. Vaikka kyllähän toki ne samat asiat tulee lukiossakin hallita. Mutta ne tulee hallita myös ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossakin. Jos et hallitse, sinulla ei ole opiskeluun vaadittavia valmiuksia. Sosiaali- ja terveysalalla ei riitä jos "tykkäät olla ihmisten kanssa" tai " olet sosiaalinen ja tulet toimeen kaikkien kanssa".

Höpö höpö höpö!!! Minä olen opiskellut yliopistossa sekä Suomessa että ulkomailla, yksi tutkinto takana. Halusin vaihtaa alaa sellaiseen kosta saisin töitä ja työkokemustakin samantapaisissa töissä on (mutta valkkaria en ilman kyseistä tutkintoa saa) ja voin kertoa ettei tuollaista pilipali nippeli tietoa tarvita yliopistossa, missä kirjoitan helposti 10000 sanan esseen, tai vaikka tuon itse tutkimuksen joka oli luettavana. Matikkaa en myöskään ole viimeiseen 20 vuoteen tavannut niin opiskeluissa kuin töissäkään. Eikä sitä minun aikana tarvinnut lukiossakaan. Hyvin typerä kuva on elämästä opiskelusta ja töistä jos luulee tuon kokeen olevan mikään hyvä mittari siihen miten noissa pärjää.

Vierailija
255/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olis samanlaista intoa, motivaatiota ja itseluottamusta opinnoissa, jos en olisi itse omalla työllä ja kyvyillä kouluun päässyt. Mulla on sellainen piirre, jota kutsutaan omatunnoksi.

En ymmärrä, samoin kun en tämän jälkeistä kommenttiakaan. Onko oikeasti hoitajaopintosi motivaatio ja into kiinni 1,5h esivalintakokeesta, jonka suorittamisen avulla mahdollisesti pääset kouluun? Jos on, ehkä et sovellu alalle ollenkaan? Toki ymmärrän tuon, että joku haluaa mennä omalla työllä, joku taas voi haluta käyttää kaiken avun, kun se tuossa koemuodossa on kerran täysin mahdollista.

Onko jossain erikseen kielletty avun käyttäminen? Ei? Koska mitä järkeä kieltää sellainen, mitä ei mitenkään voida valvoa? 

Pitääkö tässä asiassa olla tosiaan umpirehellinen, kun olisi mahdollisuus pyytää apua, mitä ei ole kielletty pyytämästä? :D

Vierailija
256/839 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sara49 kirjoitti:

Et ainakaan saanut matematiikkaa oikein ;) Varmasti netissä onkin,vanhaan aikaan esim 80 ja 90-luvulla oli sellainene kesintö mitä kutsuttiin paperiksi. Mutta ette varmaan tunne sitä koska #yolo,kamala ajatus että tuolla järjellä jostain tulee esim sh. Tuo testi on pysynyt samana.

Mitä mummo sekoilee??????????

Vierailija
257/839 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, samoin kun en tämän jälkeistä kommenttiakaan. Onko oikeasti hoitajaopintosi motivaatio ja into kiinni 1,5h esivalintakokeesta, jonka suorittamisen avulla mahdollisesti pääset kouluun? Jos on, ehkä et sovellu alalle ollenkaan? Toki ymmärrän tuon, että joku haluaa mennä omalla työllä, joku taas voi haluta käyttää kaiken avun, kun se tuossa koemuodossa on kerran täysin mahdollista.

Onko jossain erikseen kielletty avun käyttäminen? Ei? Koska mitä järkeä kieltää sellainen, mitä ei mitenkään voida valvoa? 

Pitääkö tässä asiassa olla tosiaan umpirehellinen, kun olisi mahdollisuus pyytää apua, mitä ei ole kielletty pyytämästä? :D

Kylläpäs oli heti ennen koetta kysymys että vakuutan että teen kokeen yksin, et päässyt eteenpäin jos et painanut ok. Ihmiset ovat niin epärehellisiä, itselleen vaan tekevät hallaa.

Vierailija
258/839 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeet eri ammattikorkeakouluissa ovat tosi erilaisia. Mitä jos olisin palkannut jonkun esivalintakokeeseen laskemaan laskut ja jonkun toisen tekemään englannin osion ja sitten varsinaisessa pääsykokeessakin olisi englannin tehtäviä tai matematiikkaa? Yhtäkkiä en osaisikaan mitään?

Siitä nyt voi olla montaa mieltä, että mitä tuo koe mittaa ja onko se oikeanlainen, mutta kyllä siitä täytyy itsekseen selvitä kouluun päästäkseen. Jos et jaksa lukea alle sadan sivun materiaalia, et osaa laskea, et osaa englantia etkä selviä luetunymmärtämistehtävästä, niin miten luulet pärjääväsi opiskeluissa?

Ja kyllä, minustakin koe oli hankala ja aika meinasi loppua kesken. Olen kovasti ihmetellyt, kun ihmiset ovat kirjoitelleet Facebookissa ja muuallakin, että heillä jäi 15 minuuttia aikaa tarkastamiseen 😳

Vierailija
259/839 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikälaisia pisteita olette suurinpiirtein laskeskelleet itsellenne? Itse sain noin 50 pistettä ja suuresti pelottaa, että tulevatko riittämään fyssariin, kun hakukohteina olivat tuola noin keskisuomen tuntumassa, muun muassa Lappeenranta. Onko kellään muulla samoja ajatuksia? (:

Vierailija
260/839 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan osiossa mitattiin minun osaltani lähinnä huolellisuutta. Tarkkana sai olla siinä, mitä kysyttiin. Englannissa oli lyhyt teksti ja helpot kysymykset. Äidinkielessä oli niin pitkä teksti, että sen kanssa tuhraantui aivan liikaa aikaa. Olin ajatellut, että aineistoa kerkeäisi selaamaan kokeen aikana, joten en lukenut sitä sitten uudestaan. Olisi pitänyt, niin olisin muistanut enemmän niitä juttuja, mitä kysyttiin.