Soteli-esivalintakoe
Löytyykös muita hakijoita? Keväällä oli kivat keskustelut kokeesta, mutta nyt syksyllä en ole täällä aiheeseen törmännyt.
Mitkä fiilikset huomisesta kokeesta?
Kommentit (839)
Sara49 ei vaan 70- luvulla. Tämä esivalintakoe on järjestetty tasan 2 kertaa, molemmat tänä vuonna. Ihan turhaa tulet tänne pätemään iälläsi (!!?) ja trollaamaan, tutustunut edes aiheseen niin voisit keksiä jonkun uskottavan valheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkussa 1 oikein ja loput väärin, saanko -pisteet siis
Sait enkusta -3.2p. Toivottavasti muut osiot meni paremmin!
Voin kertoa että ei mennyt! Matikassa sain 7 oikein ja yksi en tiedä ja loput väärin. Suomenkieleen en kerinnyt niin vedin vähän hatusta ja meni ehkä 50% oikein. Ennakkomatskua luin montapäivää ja olin pihalla ja vastaukset noin 60% oikein. Että semmosta. Olen ollut työelämässä jo 15-vuotta joten esimerkiksi tuo englanti vähän oli haastava, tai oikeestaan kaikki oli. Olen täysin murtunut ja pettynyt itseeni. Unohdan haaveet opinnoista ikuisesti.
Olen pahoillani puolestasi :/ Älä nyt kuitenkaan lannistu! Seuraavalla kerralla valmistaudut vaan vielä paremmin.
Sulla on mahdollisuuksia saada ennakkomateriaalista paremmat pisteet lukemalla. Jos nyt luit "monta päivää", niin ensi kerralla luet monta viikkoa!
Aloita kokeen teko myös vahvuuksiesi mukaan. Tee ensin materiaalikysymykset, sitten äidinkieli, matematiikka ja viimeiseksi jätät englannin. Tiedän monia joilta jäänyt yksi osio tekemättä ja silti pääsivät keväällä pääsykokeisiin.
Itse olen ollut työelämässä 20v ja vain lukio takana. Tein hirveästi töitä, että onnistuin nyt esivalinnassa(jos mitään ihmeellistä ei tapahdu). Itsellä tosin oli se etu, että työelämässä englanti on ollut päivittäisessä käytössä. Mutta matematiikkaa käynyt läpi jo pari kuukautta ja materiaalia luin tuntikausia lähes päivittäin siitä asti kun ne tuli julki. Aineistossa meni lukemisesta huolimatta varmaan 5 väärin, muista yhteensä muutama virhe.
Sä pystyt kyllä, pitää vaan yrittää vielä vähän kovempaa. Älä luovuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkussa 1 oikein ja loput väärin, saanko -pisteet siis
Sait enkusta -3.2p. Toivottavasti muut osiot meni paremmin!
Voin kertoa että ei mennyt! Matikassa sain 7 oikein ja yksi en tiedä ja loput väärin. Suomenkieleen en kerinnyt niin vedin vähän hatusta ja meni ehkä 50% oikein. Ennakkomatskua luin montapäivää ja olin pihalla ja vastaukset noin 60% oikein. Että semmosta. Olen ollut työelämässä jo 15-vuotta joten esimerkiksi tuo englanti vähän oli haastava, tai oikeestaan kaikki oli. Olen täysin murtunut ja pettynyt itseeni. Unohdan haaveet opinnoista ikuisesti.
Sama juttu täällä :( ja harmittaa siksikin ettei ole enää monia vuosia aikaa samalla tavalla kuin nuorilla. Ensi syksyyn asti työttömänä on todella vaikea elää eikä vuodet riitä elämässä.
Voin kertoa että ei mennyt! Matikassa sain 7 oikein ja yksi en tiedä ja loput väärin. Suomenkieleen en kerinnyt niin vedin vähän hatusta ja meni ehkä 50% oikein. Ennakkomatskua luin montapäivää ja olin pihalla ja vastaukset noin 60% oikein. Että semmosta. Olen ollut työelämässä jo 15-vuotta joten esimerkiksi tuo englanti vähän oli haastava, tai oikeestaan kaikki oli. Olen täysin murtunut ja pettynyt itseeni. Unohdan haaveet opinnoista ikuisesti.[/quote]
Sama juttu täällä :( ja harmittaa siksikin ettei ole enää monia vuosia aikaa samalla tavalla kuin nuorilla. Ensi syksyyn asti työttömänä on todella vaikea elää eikä vuodet riitä elämässä.[/quote]
Kaikki on suhteellista ja lähtee itsestä. Olen 39v enkä koe itseäni liian vanhaksi oppimaan uutta ja pärjäämään. Jos et usko itseesi, niin ei sitä tee kukaan muukaan:/ t.esivalinnassa onnistunut
Ja eikös sinne mennä opiskelemaan? Typerääettä pitää jo osata lääkelaskut sun muut etukäteen :(
Vierailija kirjoitti:
Ja eikös sinne mennä opiskelemaan? Typerääettä pitää jo osata lääkelaskut sun muut etukäteen :(
Noi tossa kokeessa olevat laskut oli peruskoulun matikkaa. Niin kyllä pitäis voida olettaa, että ne osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlainen varsinainen valintakoe on? Onko sielläkin matikat ja kielen ymmärtämiset jne uudestaan?
Riippuu varmasti paikasta. Keväällä Laurea Tikkurilassa lähinnä juteltiin ryhmässä.
Ap
Sosionomilinjalle oli ainakin ongelmanratkaisutehtäviä eli päässälaskua ja aikaa oli jotain 4 min. Sitten ryhmähaastattelu.
Viime keväänä maksimipistemäärä oli 106,7p vaikka silloinkin kokeessa oli 80 tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi tossa kokeessa olevat laskut oli peruskoulun matikkaa. Niin kyllä pitäis voida olettaa, että ne osaa.
Itse olen ollut peruskoulussa viimeksi 1998. Ja en ole tarvinnut elämässäni matematiikkaa mihinkään, paitsi prosenttilaskuja. Murtoluvut esimerkiksi oli täydellistä hepreaa. Miten tällaiseen pystyy edes opiskelemaan kun ei tiedä mitä piin tehtäviä sinne tulee. Ihan typerää! Ja varmasti olisin loistava sosionomi!
Minusta tehtävät olivat hämmästyttävän helppoja ja ihmettelin että miten noilla voi erottaa jyvät akanoista. Mutta ilmeisesti voi kun tätä ketjua lukee.
Mihin kouluun haitte? Minä sh-monimuotoon Oulaisiin, tuli ihan hyvät pisteet ja toivoisin että sinne riittää :)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kouluun haitte? Minä sh-monimuotoon Oulaisiin, tuli ihan hyvät pisteet ja toivoisin että sinne riittää :)
Millainen on monimuotokoulutus?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tehtävät olivat hämmästyttävän helppoja ja ihmettelin että miten noilla voi erottaa jyvät akanoista. Mutta ilmeisesti voi kun tätä ketjua lukee.
Olet törkeä, tuollaisia ei kaivata mihinkään sosiaali- tai terveysalalle.
Ettekö tajua ettei se maksimipistemäärä ole 80?! Se on niin paljon ettei kukaan jää miinukselle, esim keväällä 106 tai 107! N. 65 pisteellä pääsi jo moniin valintakokeisiin 65/107 ei kyllä ole mitenkään vaikea. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet törkeä, tuollaisia ei kaivata mihinkään sosiaali- tai terveysalalle.
Miten niin? Ei tehtävät olleet kovin haastavia. Ja kyllä kai tuolle alalle on hyvksi ihan älykkäitäkin palkata. Vai mikä noiden esivalintojen tarkoitus on?
Onneks mä pääsin jo kevään yhteishaussa sisälle
Vierailija kirjoitti:
Jos jyvät erotellaan akanoista sillä, kuinka nopeasti hyppää ikkunalta toiselle ja käyttää ctrl+äffää, niin ei ole mun mielestä onnistunut koe. Helppojahan noi oli, mutta kun sitä aikaa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
No, ei tule kutsua :( meni ihan surkeasti, vaikka olin lukenut aineiston tosi hyvin sain vain puolet oikein (edelleen omasta mielestäi vastaukset oli ihan pimeitä!!) matikasta tuli tosi paljon miinus pisteitä, kun siihen jäi 10min ja laskin väärin yli puolet. Sain vääristä vastauksista aineistossa ja matikassa niin paljon miinuksia, että pisteitä tuli vain 48. Itkettää.
Kyllä 48 pisteellä pääsee todennäköisesti kun se suhteutetaan uuteen maksimipistemäärään joka määritellään tason mukaan. Älä vertaa kevään pisteisiin tuota lukua 48, esim minä sain viime keväänä omien laskujeni mukaan 50+ pistettä, se oli sitten lopulta 78p ja nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi kun pääsin vielä pääsykokeista sisään. Älä menetä toivoasi :)
Voi lasta. Arvatenkin olet syntynyt vuoden 1990-jälkeen?