Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansallinen terveysarkisto = kanta.fi rikkoo kansalaisten yksityisyyttä

Hoitaja_ihmettelee
10.10.2016 |

Olen hoitaja ja kirjaan muiden hoitajien ja lääkärien tapaan kanta.fi rekisteriin asiakkaan tiedot, vaikka asiakas ei ole antanut suostumusta kanta.fi -palveluun käytöön. Minua häiritsee se tosiasia, että suuri osa ihmisistä ei tiedä tätä ja niin monet eivät ole antaneet suostumusta. Miksi me terveydenhuoltohenkilöstö pakotetaan kirjaamaan potilaan/asiakkaa tiedot kansalliseen terveysarkistoon, vaikka asiakkaat eivät ole antaneet suostumustaan. Minusta tällainen touhu alkaa jo muistuttamaan entisen itänaapurimme kommunismi-ajan touhuja. Kansallisen terveysarkiston eli kanta.fi-palvelun käyttämisestä terveystietojen tallentamiseen pitäisi käydä laaja julkinen keskustelu ja sen käyttäminen pitäisi voida oikeasti pystyä kieltämään. Lisäksi ihmettelen suuresti, miksei lasten vanhemmilla ole oikeutta katsoa ala-ikäisen lapsensa tietoja? Kuitenkin lain mukaan huoltajilla on VASTUU lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Miten voit olla vastuussa asioista, joista et tiedä yhtään mitään?!!

Kommentit (427)

Vierailija
401/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä en todellakaan halua että apteekki esim näkee kaikki lääkkeeni. Se asia ei heille mitenkään kuulu."

Niin, mitäpä se heille kuuluu. Hyvä vaan kun eivät seuraa lääkkeidesi yhteensopivuutta tai neuvo lääkkeiden turvalliseen yhteiskäyttöön liittyen.

Sitä varten on lääkäri

Viime kädessä velvollisuus on lääkkeen myyjällä. Myös käsikauppalääkkeissä.

Vierailija
402/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantahan on tarkoitettu siihen että niitä tietoja voi helposti jakaa ilman ihmisten omaa hyväksyntää.

On naurettava väittää että Kanta järjestelmä olisi ihmisiä varten. Jos se olisi niin ihmiset saisivat itse päättää sen käytöstä.

Myöskin kielto että muut yksiköt niitä ei näe olisi alusta alkaen eikä niin että ihmisen pitää itse mennä erikseen jokainen asia kieltämään.

1. Tietoja jaetaan terveydenhuollon ammattilaisten kesken siksi, että sinua voidaan hoitaa paremmin.

2. Ihmiset eivät tiedä mikä on heille parhaaksi. Jos et halua tietojasi arkistoon, älä asioi lääkärissä. Arkistot ovat myös lääkärin työtä ja oikeusturvaa varten.

3. Lähtökohta pitää olla, että aikasemmasta hoidosta saatu tieto on käytössä myöhemminkin, jolloin ei tarvita uusia tutkimuksia ja vältytään potilaan turhalta pompottamiselta, hoitovirheiltä ja ylimääräiseltä työltä.

Kukaan muu ei tiedä paremmin kuin ihminen itse mitä ihminen tarvitsee. Tuolla perusteella voisi poistaa demokratiankin. Eihän ihmiset itse tiedä mitä he tarvitsevat.

Ihme että muissa maissa saa parempaa terveydenhoitoa kuin tässä maassa ilman minkäänlaista vakoilujärjestelmää.

Eli minun pitää vain lopettaa työnteko koska en voi mennä lääkäriin, olla viemättä lapsiani lääkäriin ja antaa vanhempieni kuolla ilman hoitoa vanhuuden sairauksiin kotona. Kuulostaa järkevältä joo!

Potilas tietää itse koska hän haluaa ja mitä hän haluaa. Sitä paitsi keskityshän sitä pompottamista aiheuttaa sekä sairaaloiden vähentäminen. Joudut juoksemaan yhden sairauden hoidossa useassa sairaalassa ympäri maata. Missä ei ole mitään järkeä.

Mitä se tieto hyödyttää siellä Kannassa kun suurin osa ihmisistä kieltää kuitenkin kaiken tiedon näkymisen kaikilla mahdollisilla ihmisillä.

Eli joko kielto toimii ja kukaan ei kuitenkaan näe tietoja tai ihmisillä ei oikeasti ole mitään mahdollisuutta kieltää tietojensa luovutusta.

Milläs ihminen estää sen että hänen sairastietojaan ei käytetä tutkimuksiin? Olen jo kieltänyt elinteni luovutuksen mutta tutkimuksen kieltoa ei edes ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä en todellakaan halua että apteekki esim näkee kaikki lääkkeeni. Se asia ei heille mitenkään kuulu."

Niin, mitäpä se heille kuuluu. Hyvä vaan kun eivät seuraa lääkkeidesi yhteensopivuutta tai neuvo lääkkeiden turvalliseen yhteiskäyttöön liittyen.

Sitä varten on lääkäri

Viime kädessä velvollisuus on lääkkeen myyjällä. Myös käsikauppalääkkeissä.

Mikä on aivan älytöntä. No netistähän niitä lääkkeitä saa.

Ei ole mitään vittumaisempaa kuin se että joku idiootti rupeaa apteekissa neuvomaan ja lässyttämään kaikenlaista paskaa. Jopa lääkkeistä mitä on käyttänyt vuosia. Paras tapa niiden hoitamiseen on vittuilla takaisin

Vierailija
404/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa mennään vapaanpaan suuntaan, vapautetaan enemmän ja enemmän lääkkeitä käsikauppaan ja jopa tuetaan terveysshoppailua.

Suomessa vaan suljetaan ja suljetaan. Rekisteröidään kaikki ja halutaan rajoittaa ihan kaikkea.

Vierailija
405/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hulluinta on, että asiakkailla on oikeus vaatia kaikkia itseään koskevia asiakirjoja itselleen nähtäväksi. Mutta kaikkia kirjauksia ei todellakaan aina lähetetä ja siinä on aina ihme venkoilua soshuollon osalta!

Jos vanhemmalla ei ole esimerkiksi rajoitettua tiedonsaantioikeutta, joka on käräjäoikeudessa päätetty tms. OIKEA syy, viranomainen ei voi rajata asiakkaalle annettavaa tietoa. Työnanatajasi rikkoo siis lakia, jos teette näin. Ilmoittaisin valviraan. 

T. lasusossu

Sosiaalihuollon tiedotkin alkavat mennä Kantaan parin vuoden sisällä.

Ihmiset rupeavat karttamaan sosiaalihuoltoa kaikin keinoin.

Ja työntekijät alkavat harkita sanansa tarkemmin, kun kirjaavat asiakkaasta tietoja järjestelmään.

Ei todellakaan rupea.

No ainakin asiakas näkee itse Omakannan kautta, mitä hänestä on kirjoitettu. 

Vierailija
406/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hulluinta on, että asiakkailla on oikeus vaatia kaikkia itseään koskevia asiakirjoja itselleen nähtäväksi. Mutta kaikkia kirjauksia ei todellakaan aina lähetetä ja siinä on aina ihme venkoilua soshuollon osalta!

Jos vanhemmalla ei ole esimerkiksi rajoitettua tiedonsaantioikeutta, joka on käräjäoikeudessa päätetty tms. OIKEA syy, viranomainen ei voi rajata asiakkaalle annettavaa tietoa. Työnanatajasi rikkoo siis lakia, jos teette näin. Ilmoittaisin valviraan. 

T. lasusossu

Sosiaalihuollon tiedotkin alkavat mennä Kantaan parin vuoden sisällä.

Ihmiset rupeavat karttamaan sosiaalihuoltoa kaikin keinoin.

Ja työntekijät alkavat harkita sanansa tarkemmin, kun kirjaavat asiakkaasta tietoja järjestelmään.

Ei todellakaan rupea.

No ainakin asiakas näkee itse Omakannan kautta, mitä hänestä on kirjoitettu. 

Mitä hyötyä siitä on? Samat tiedot on ennenkin saanut

Vierailija
407/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin huolettaa eniten tässä sähköisessä tiedonkeruussa se, että tuollaiseen tietokantaan onnistuu kyllä ammattihakkeri murtautumaan halutessaan. Onhan se epätodennäköistä, mutta kuka noista motiiveista koskaan tietää. Ei minua haittaa, että satunnaiset sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset näkevät vilahduksia kertomuksistani ja pystyn myös pyytämään lokitietoja nähtäväkseni eli kuka on päässyt käsiksi tietoihin ja siten tarkistaa, onko siellä esim.joku jäävi tuttu urkkinut uteliaisuuttaan ja mahd juorunnut eteenpäin.

Suurempi huolenaiheeni on se, että kaikki hlökohtaiset tietoni vuotavat joku päivä nettiin yleiseen levitykseen. Eikä niitä sieltä sitten saa pois eikä kontrolloida, kuka ne näkee ja tallentaa. Paperiversiotkin ovat levinneet joskus ulkopuolisten käsiin, mutta se levikkinon niin pieni ja kontrolloitavissa, ja rikos on helpommin tuomittavissa. Tuo sähköisen tietovuodon uhka on ihan todellinen, vaikka todennäköisyys siis pieni olisikin. Juuri SEN takia minä en kannata tällaista tiedonkeruuta.

Vierailija
408/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin huolettaa eniten tässä sähköisessä tiedonkeruussa se, että tuollaiseen tietokantaan onnistuu kyllä ammattihakkeri murtautumaan halutessaan. Onhan se epätodennäköistä, mutta kuka noista motiiveista koskaan tietää. Ei minua haittaa, että satunnaiset sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset näkevät vilahduksia kertomuksistani ja pystyn myös pyytämään lokitietoja nähtäväkseni eli kuka on päässyt käsiksi tietoihin ja siten tarkistaa, onko siellä esim.joku jäävi tuttu urkkinut uteliaisuuttaan ja mahd juorunnut eteenpäin.

Suurempi huolenaiheeni on se, että kaikki hlökohtaiset tietoni vuotavat joku päivä nettiin yleiseen levitykseen. Eikä niitä sieltä sitten saa pois eikä kontrolloida, kuka ne näkee ja tallentaa. Paperiversiotkin ovat levinneet joskus ulkopuolisten käsiin, mutta se levikkinon niin pieni ja kontrolloitavissa, ja rikos on helpommin tuomittavissa. Tuo sähköisen tietovuodon uhka on ihan todellinen, vaikka todennäköisyys siis pieni olisikin. Juuri SEN takia minä en kannata tällaista tiedonkeruuta.

Kaikki järjestelmät voidaan vuotaa ja kaikki järjestelmät voidaan murtaa

Vierailija
409/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa täällä edelleen epäileväisiä. Kantahan ei ole muuttanut mitään tietojen keräämiseen liittyvää periaatetta, paitsi että se on tehnyt tietojen käytön näkyvämmäksi asiakkaalle. Tiedot on ennenkin kirjattu tietojärjestelmiin, niihin on päässyt käsiksi hoitohenkilökunta ja jos joku on halunnut katsella tietoja ilman lupia, niin se on onnistunut helpommin. Nyt tiedot ovat yhdessä paikassa, samoilla säännöillä ja jokainen voi omalta koneeltaan tarkistaa tietojen katselijat.

Lisäksi Kanta on vähentänyt byrokratiaa ihan valtavasti. Aikaisemmin kaikki potilastiedot piti tulostaa paperille tai mikrofilmille arkistointia varten. Nyt tuo paperinpyöritys on jäänyt kokonaan pois.

Minä en todellakaan halua että apteekki esim näkee kaikki lääkkeeni. Se asia ei heille mitenkään kuulu.

Mä en voi ymmärtää, että miten tuo voi olla ongelma. Jos lääkinnän ammattilainen näkee asiakkaan koko lääkityksen, niin silloin on suurempi todennäköisyys huomata lääkkeiden keskinäisen käytön aiheuttamat ongelmat. Jos vaikka vanhuksella on vain kasa reseptejä, niin silloin terveys voi vaarantua väärän lääke-kombon vuoksi. Jos taas olet terve normaali ihminen, niin sun lääkityksessä ei ole mitään salattavaa, varsinkaan ammattilaista kohtaan. Jos taas olet aikuinen, joka haluaa peitellä eri lääkkeiden syöntiä, niin on hyvä, että joku aikuinen katsoo perääsi.

Asiahan ei sille lääkinnänalan niin sanotulle ammattilaiselle kuulu.

Lääkkeet on määrännyt lääkäri.

Sitä paitsi ne läkinnänalan "ammattilaiset" ovat ihmisiä siinä kuin naapurikaupan Tiina. En minä Tiinallekkaan kerro että ostinpa tuollaisia lääkkeitä kun minulla on tuollainen sairaus.

Vierailija
410/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa täällä edelleen epäileväisiä. Kantahan ei ole muuttanut mitään tietojen keräämiseen liittyvää periaatetta, paitsi että se on tehnyt tietojen käytön näkyvämmäksi asiakkaalle. Tiedot on ennenkin kirjattu tietojärjestelmiin, niihin on päässyt käsiksi hoitohenkilökunta ja jos joku on halunnut katsella tietoja ilman lupia, niin se on onnistunut helpommin. Nyt tiedot ovat yhdessä paikassa, samoilla säännöillä ja jokainen voi omalta koneeltaan tarkistaa tietojen katselijat.

Lisäksi Kanta on vähentänyt byrokratiaa ihan valtavasti. Aikaisemmin kaikki potilastiedot piti tulostaa paperille tai mikrofilmille arkistointia varten. Nyt tuo paperinpyöritys on jäänyt kokonaan pois.

Minun henkeni pelasti se, että hoitohenkilökunta näki heti sairaalaan tultua kaikki tietoni ja oikea hoito aloitettiin heti. Olin tajuton ja tulin tajuihini kahden vuorokauden kuluttua. Enpä olisi itse pystynyt kertomaan sairauksistani. Muutenkin luulo siitä, että aina pystyy kertomaan omat tietonsa ei pidä paikkaansa. Jo kova kuume tai voimakkaat kivut sekoittavat ajatukset.

Se on sinun päätöksesi. Minä olen kieltänyt kaiken näkymisen missään. Se on minun päätökseni.

Mutta mitä minulta ei kysytty on se että haluanko edes mitään tietojani Kantaan.

Onneksi kaikkien tietojen kieltäminen ei ollut minun päätökseni. Toivottavasti et joudu vakavaan onnettomuuteen tai saa äkillistä vakavaa sairauskohtausta, mutta sehän ei taas ole sinun päätöksesi.

Vierailija
411/427 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun henkeni pelasti se, että hoitohenkilökunta näki heti sairaalaan tultua kaikki tietoni ja oikea hoito aloitettiin heti. Olin tajuton ja tulin tajuihini kahden vuorokauden kuluttua. Enpä olisi itse pystynyt kertomaan sairauksistani. Muutenkin luulo siitä, että aina pystyy kertomaan omat tietonsa ei pidä paikkaansa. Jo kova kuume tai voimakkaat kivut sekoittavat ajatukset.

Se on sinun päätöksesi. Minä olen kieltänyt kaiken näkymisen missään. Se on minun päätökseni.

Mutta mitä minulta ei kysytty on se että haluanko edes mitään tietojani Kantaan.

Onneksi kaikkien tietojen kieltäminen ei ollut minun päätökseni. Toivottavasti et joudu vakavaan onnettomuuteen tai saa äkillistä vakavaa sairauskohtausta, mutta sehän ei taas ole sinun päätöksesi.

Vakava onnettomuus miltä en voinut välttyä on nimeltää Suomen Tasavalta. Jossa minulta riistettiin oikeus yksityisyyteen ja oikeuteen päättää omista asioista.

Vierailija
412/427 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä kiinnosta tietoturva eikä yksityisyys. Laittaahan he omien lapsien alastonkuviakin ympäri nettiä. Jotkut valopäät käyttävät yrityksiensä sähköpostina Gmailia tai Hotmailia. Sitten ihmetellään miksi suomalaiset yritykset ei pärjää

Vierailija
413/427 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta Suomessa varmasti rikotaan lääkärin vaitiolovelvollisuuskin. Laitetaan lääkärille velvollisuus kertoa poliisille, sosiaaliviranomaisille ja koululle kaikki asiat. Tietenkin ihmisten itsensä takia. Niin kuin aina

Vierailija
414/427 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kirjautua Kantaan ja kieltää kaikki tietojensa näkymiset.

Vierailija
415/427 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kirjautua Kantaan ja kieltää kaikki tietojensa näkymiset.

Paitsi että ne näkee silti.

Vierailija
416/427 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta hakkeri ei murtaudu yhtään mihinkään tietokantaan. Krakkeri murtautuu, eli krakkeroi, ja olisin enemmän huolissani niistä, kuin hakkereista. 

Cream cracker?

Vierailija
417/427 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en todellakaan halua että apteekki esim näkee kaikki lääkkeeni. Se asia ei heille mitenkään kuulu.

Mä en voi ymmärtää, että miten tuo voi olla ongelma. Jos lääkinnän ammattilainen näkee asiakkaan koko lääkityksen, niin silloin on suurempi todennäköisyys huomata lääkkeiden keskinäisen käytön aiheuttamat ongelmat. Jos vaikka vanhuksella on vain kasa reseptejä, niin silloin terveys voi vaarantua väärän lääke-kombon vuoksi. Jos taas olet terve normaali ihminen, niin sun lääkityksessä ei ole mitään salattavaa, varsinkaan ammattilaista kohtaan. Jos taas olet aikuinen, joka haluaa peitellä eri lääkkeiden syöntiä, niin on hyvä, että joku aikuinen katsoo perääsi.

Lääkärin tehtävänä on katsoa mitä lääkkeitä ihmiset käyttää eikä mikään apteekin kesätyttö.

Ongelmana on vain se, että ihmiset eivät muista / osaa kertoa lääkärille, mitä lääkkeitä käyttävät. On keltaista ja punaista pilleriä, muttei mitään hajua lääkkeen nimestä. Terveyskeskusääkäri ei esimerkiksi voi tietää yksityislääkäreiden määräämiä lääkkeitä. Reseptikeskuksesta voi toki potilaan luvalla katsoa hänelle  määrätyt lääkkeet, mutta on vielä paljon paperireseptejäkin. Ensi vuoden alusta tilanne muuttuu: kaikki lääkkeet on määrättävä e-reseptinä. 

Vierailija
418/427 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin tehtävänä on katsoa mitä lääkkeitä ihmiset käyttää eikä mikään apteekin kesätyttö.

Ongelmana on vain se, että ihmiset eivät muista / osaa kertoa lääkärille, mitä lääkkeitä käyttävät. On keltaista ja punaista pilleriä, muttei mitään hajua lääkkeen nimestä. Terveyskeskusääkäri ei esimerkiksi voi tietää yksityislääkäreiden määräämiä lääkkeitä. Reseptikeskuksesta voi toki potilaan luvalla katsoa hänelle  määrätyt lääkkeet, mutta on vielä paljon paperireseptejäkin. Ensi vuoden alusta tilanne muuttuu: kaikki lääkkeet on määrättävä e-reseptinä. 

Ihmiset kieltää tietojensa näyttämisen ja tilanne on sitten ihan sama. Minä olen kieltänyt omieni ja lapsieni tiedot joka paikassa. Olen myös auttanut äitiäni ja isääni kieltämään kaikki tiedot joka paikassa.

Poistaisi mielummin Kelan tuet lääkkeistä niin ei tarvitsisi sen takia vakoilla ihmisiä.

Vierailija
419/427 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, näkyyhän tiedot skannanttuna sairaaloissa siitä asti, kun paperikertomukset poistettiin. Eli, jos olet käynyt sairaalassa joskus olisko 2005 jälkeen, ne on sähköisesti sairaalan potilaskertomuksessa nähtävänä.

Vierailija
420/427 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko kiellot oikeasti? En ole antanut suostumusta potilastietojeni käyttöön ja siitä huolimatta kannassa on lista käynneistäni. Eikö tämä etten anna suostumusta pitäisi tarkoittaa juuri sitä että en halua että minusta kirjataan mitään kantaan? Minulta ei ole kertaakaan tästä huolimatta kysytty eri organisaatioissa annanko luvan kannan käyttöön, kaikki aina kirjataan sinne jokatapauksessa.

Lisäksi olen laittanut kiellot jokaiseen käyntiin. Kuitenkin terveyskeskuksessa olevat katselleet yksityisen tietoja. Eikö tämä jo ole kaksi kertaa tässä kielletty. Onko potilaan valinnanmahdollisuus tässä ihan yhtä tyhjän kanssa vai mitä?

Ja mistä niitä lokitietoja pääsee katsomaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän