Voiko "hyvän perheen" lapsi seota ja sairastua mieleltään?
Mietin vaan kun kaverin poika on masentunut. Uhkaa tappaa itsensä, on ollut hoitojaksoilla ja muutenkin syrjäytyneen oloinen. Kaverin tunnen hyvin. Hän on hyvä äiti, eikä perheessä ole mitään riskitekijöitä. Vanhemmat on työssäkäyviä ihan keskinkertaisesti koulutettuja ihmisiä. Perheen toinen lapsi ei oireile.
Kommentit (120)
Minä olen ns. "hyvän perheen lapsi" ja juurikin masentunut ja itsetuhoinen. Eli kyllä voi. Toisin kuin monet psykologit väittävät, syyt mielenterveysongelmille eivät aina löydy perheestä.
Lue Heinojen murhista, niin tiedät mihin "hyvän perheen" lapset kykenevät.
Joo, ei voi. Sitä sattuu onneksi vain köyhille ja huonoista oloista tuleville lapsille.
Voi tietenkin. Niin ja et sinä tiedä mitä perheessä oikeasti tapahtuu kun vieraat lähtee. Ja onhan lapsella elämää kodin ulkopuolellakin eikä muut ihmiset kohtele toisiaan aina kovinkaan hyvin.
Voi. Masennus voi johtua aivojen toimintaan liityvistä kemiallisista syistä. Ihan kuka tahansa meistä voi sairastua mielensairauksiin. Usein kuitenkin ympäristössä ja kasvatuksessa on näitä altistavia/laukaisevia tekijöitä, mutta ei välttämättä.
Olen itse opetusalalla ja tiedän millaisista perheistä nämä masentuneet lapset tulevat. Vanhemmat ovat lähes poikkeuksetta moniongelmaisia.
Suurin osa psyykkisesti sairaista lapsista tulee aivan tavallisista perheistä. Uskokaa tai Älkää.😔
Hyvän perheen lapsen on vielä monesti vaikeampi saada apua kuin moniongelmaisen perheen. Kun vanhemmat ovat naimisissa, hyvinkoulutettuja, kohteliaita ja asiallisia kuvitellaan, että he kyllä hoitavat ongelmat itsenäisesti. Jos apua hakee eronnut, vuorotyötä tekevät tai työtön yksinhuoltoja, ammattilaiset ovat heti valmiina tarttumaan toimeen.
Nim. kokemusta on.
Tietysti voi. En tosin tiedä mitä tarkoitat "hyvällä perheellä". Vaikka jossakin perheessä olisi niin sanotusti kulissit kunnossa niin suljettujen ovien sisällä voi tapahtua mitä tahansa. Hyvin toimeentulevissa ja muutenkin täydellisiltä vaikuttavissa perheissä voi olla monenlaisia ongelmia esim. vanhempien ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa jne. Toki, mielenterveysongelmien synty on niin monmutkainen, että siihen vaikuttaa niin monenlaiset asiat (eikä kaikkein vähiten geeniperimä), että mitään yksittäistä syytä on vaikea osoittaa.
Kannattaa muistaa, että myös niissä "ei niin hyvistä perheissä" (köyhyyttä, vanhemmilla mielenterveysongelmia, päihderiippuvuutta jne.) kasvaneista lapsista voi tulla ihan tasapainoisia, menestyviä ja pärjääviä aikuisia.
Kylläpä oli törppö kysymys, jos tosissasi kysyit.
Tiedän yhden miehen, jonka vanhemmat olivat opettajia, eli kasvatusalan ammattilaisia. Mies on todella pahasti ahdistunut, traumatisoitunu ja viettänyt pitkiä aikoja mielisairaalassa. Oireilu alkoi yläasteella. Että kyllä hyvien perheiden lapset todellakin voivat seota.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Masennus voi johtua aivojen toimintaan liityvistä kemiallisista syistä. Ihan kuka tahansa meistä voi sairastua mielensairauksiin. Usein kuitenkin ympäristössä ja kasvatuksessa on näitä altistavia/laukaisevia tekijöitä, mutta ei välttämättä.
No sittenhän sitä pitäisi olla helppo hoitaa! Siis korjata vain aivokemia.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. En tosin tiedä mitä tarkoitat "hyvällä perheellä". Vaikka jossakin perheessä olisi niin sanotusti kulissit kunnossa niin suljettujen ovien sisällä voi tapahtua mitä tahansa. Hyvin toimeentulevissa ja muutenkin täydellisiltä vaikuttavissa perheissä voi olla monenlaisia ongelmia esim. vanhempien ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa jne. Toki, mielenterveysongelmien synty on niin monmutkainen, että siihen vaikuttaa niin monenlaiset asiat (eikä kaikkein vähiten geeniperimä), että mitään yksittäistä syytä on vaikea osoittaa.
Kannattaa muistaa, että myös niissä "ei niin hyvistä perheissä" (köyhyyttä, vanhemmilla mielenterveysongelmia, päihderiippuvuutta jne.) kasvaneista lapsista voi tulla ihan tasapainoisia, menestyviä ja pärjääviä aikuisia.
Hyvillä perheillä tarkoitan sellaisia perheitä joissa ei ole kulissien takana luurankoja kaapissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ns. "hyvän perheen lapsi" ja juurikin masentunut ja itsetuhoinen. Eli kyllä voi. Toisin kuin monet psykologit väittävät, syyt mielenterveysongelmille eivät aina löydy perheestä.
Hyvän perheen lapsi - mikä se on?
Minä miellän tuon termin 'etuoiketuiksi perheeksi' eli perheeksi jolla on resurssit tarjota lapselle paljon - harrastuksia, elämyksiä, matkoja, materiaa.
Varsin usein kolikon toinen puoli myös on, että lapsen odotetaan jatkavan suvun menestystä ja onnistuvansa harrastuksissa niin että heillä voi kehuskella, menevänsä yliopistoon, perustavansa perinteisen perheen jonkun muun hyvin koulutetun kanssa jne.
Mitäpä veikkaat - saattaako tämä altistaa murrosiässä 'heikommat' paykologisiin ongelmiin? Siis jos lapsi kokee, ettei pysty tai halua elää suvun muotin mukaan?
Monessa perheessä epäonnistuja on jo se joka menee amikseen...
Siis voiko hyvän perheen lapsi sairastua astmaan kilpirauhasen vajaatoimintaan syöpään reumaan psoriasikseen... Valot päälle.
Minulla laukaisi masennuksen ja itsetuhoisuuden koulukiusaaminen. Perheeni oli hyvä, vaikka köyhä. Ei päihteitä, väkivalta, hyväksikäyttöä, huutamista ym. Vanhemmilla hyvä parisuhde. Vieläkin ovat yhdessä. Nykyään elän yksinäistä elämää eristäytyneenä. Toisaalta kaipaan sosiaalisia suhteita, mutta muille puhuminen pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sitä pitäisi olla helppo hoitaa! Siis korjata vain aivokemia.
Luuletko että ihmisen solutason toiminta tunnetaan täydellisesti? Yhdessä solussa on tuhansia entsyymitoimintoja.
Tulipas vihamielisiä kommentteja. Taisin sohaista muurahaispesää.
Mutta tottahan se vaan on että moniongelmaisissa perheissä esiintyy myös mielenterveyden pulmia myös lapsilla.
No ei voi, kuvittelet kaiken. Eiku.