lapsuuden ällöttävät herkut
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Onko fluoritabletteja edelleen olemassa ja maistuuko ne samalta kuin ennen? Tuli nyt niin elävästi se ihana maku mieleen että voisin vaikka ostaa :D Ihan peestä että se on myrkyllistä...
Minä syön fluoritabletteja ihan hammaslääkärin ohjeistuksesta. Vadelmanmakuisia olevinaan, ihan hyviä. En tiedä miltä ovat parikymmentä vuotta sitten maistuneet, koska hammaslääkärin käskystä huolimatta isäni kielsi syömästä niitä juurikin tuohon myrkyllisyyteen vedoten. Nyt sitten suu kuin seula ja vetelen niitä aikuisiällä. Kiitti iskä.
Vierailija kirjoitti:
Makaroni voilla.
Minä söin tätä kun olin hirveän köyhä. Tosin se ei ollut voita vaan jotain halvinta margariinia. Vaihtelua sai kun korvasi välillä makaronin perunalla.
Mä tykkäsin lapsena hirveesti niistä kookosrasva+sokeri+kaakaojauhe+riisimurokakuista. Saatoin vetää niitä "salaa" pakkasesta vaikka kuinka. Nyt ajatus sellaisen syömisestä ällöttää ihan tosissaan.
Voideltu hapankorppu ja aromisuolaa :D
Meillä tehtiin muussi aina siitä mummon muussi-jauheesta.
Aina muussia keittäessä nappasin sormilla sitä jauhetta pikkuisen suoraan suuhuni. Joskus saatoin kaataan jauhetta pikkumäärän suoraan kämmenelle ja syyä siitä vaikka ei olisi ruokaa sillä hetkellä laitettukkaan. Oli vaan niin hyvänmakusta ja suolaista x)
Dippasin mäkkärin ranskalaisia vanilja pehmikseen ❤️
Pipareita joiden päällä oli paksusti voita.
Maksamakkara strösseleillä. Söin tätä ihan hulluna, lopulta niin paljon, että oksensin.
Vanilja jäätelö+ kaakaojauhe + cocacola.
Kaakaojauhosta ja maidosta tehty mössö.
kermaa ja sokeria suhde 1:1 mukilla mitattuna itse keittäen kattilassa toffeeksi. karkinhimo oli kova, ikää 8-12v. kun näin tehtiin vanhemmilta salaa. Joskus paljastuttiin siskon kanssa kun saatu toffee kivettyikin kattilan pohjaan.
Aromisuolaan dipatut kurkkuviipaleet.
Halva oli harvinaista herkkua, jota mussutettiin innolla aina, kun sitä kaapissa oli. En tiedä, oliko jotain ulkomaantuliaisia, tuskin sitä sai kylän Sparista ostettua. Nykyisin puistattaa ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Aromisuolaan dipatut kurkkuviipaleet.
Meillä oli koulun ruokalassa aromisuolaa, ja sitä ripoteltiin kurkkuleipien päälle. Nykyään varmaan tarjottaisiin kriisiterapiaa vanhemmille, jos joku uskaltaisi tuoda natriumglutamaattipurkin lähellekään heidän pilttejään. Kaverini tykkäsi muuten syödä myös lihaliemikuutioita ja kermavaahtoon dipattuja sipsejä.
Oma herkkuni oli ja on edelleen tomaattipyree sellaisenaan. Lapsena oli jotain melko kehnoa Pirkkaa, nykyään tulee herkuteltua Muttilla. <3
Voipulla jonka päällä oli meetvursti.
Pienenä miulle opetettiin kaksi herkkureseptiä: Pyöreä näkkileipä voilla ja ketsupilla ja ne pakastetut voi-sokeri-kaakaomössöpallot :D Myöhemmin kyllästyin kaakaon makuun ja pakastukseen joten Flora-margariinia + sokeria, söin sitä vielä yläkouluiässäkin. Samoin yläkouluiässä oli suurta huutoa munavoi (pelkilteen), porkkanaraaste sokerilla kuorrutettuna ja sokerikakkutaikina, jota aina pyysin mummoani tekemään. Mummon luona sai myös syödä aamupalaksi polkkajäätelöä kinuskikastikkeella.
Fluoritabletteja söin kanssa kerran puoli purkkia kerralla. Tuli niin ällö olo etten sen koommin niihin koskenutkaan. Alakoulussa meillä oli grillimaustepurkit ruokapöydissä ja niistä "ripottelin" eli kaadoin ison kasan näkkileivän päälle, kunnes opettaja tuli valittamaan miten muita ällöttää katsoa sellaista. Ja mitäs vielä, tilkka maitoa + reilusti kaakaojauhetta oli myös hyvää hätäsuklaata, eksäni taitaa syödä sitä vieläkin joskus.
Paahtoleipä, voita ja reilusti raparperihilloa. Välillä myös näkkileipä, voita ja mansikkahilloa... 😂
Niin ja tein myös juustosiivuista rullia joiden sisälle piilotin maksamakkaraa. Hyi olkoon.
Hiekka. Joskus 2-3 vuotiaana yritin usein päiväkodin hiekkalaatikolla syödä hiekkaa, mutta en oikein onnistunut, kun hoitajat aina ehtivät tulla väliin ja ottivat hiekan väkisin pois suusta. En sitten tiedä, että paljonko olisin sitä syönyt, jos olisin saanut vai olisinko jättänyt kokonaan syömättä. Lopulta minua ei päästetty ollenkaan hiekkalaatikolle eli vaikka hoitajat eivät kovasti minusta pitäneetkään, niin eivät he ainakaan halunneet syytä niskoilleen siitä, että jos olisin saanut vaikka jonkun suolistotukoksen tms. Joskus myöhemmin luin, että hiekan syöntiä esiintyy ihmisillä, joilla on anemia, mitä minulla ei tietääkseni ole koskaan ollut, vaan päinvastoin minulla on aina ollut korkea hemoglobiini, vaikka en ainakaan nyt aikuisena ole aina syönyt kovin terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä luokalla saimme kerran jostain syystä viedä kouluun eväät. Muilla oli ties mitä keksejä ja herkkuja, minulla taas itse kehittelemäni herkkuleipä eli kahden hapankorpun välissä ketsuppia ja keräkaalia. Luomukseni pehmeni jääkaapissa yön aikana, joten käärin siitä rullan.
En muista kenenkään kadehtineen.
Ihana :D
Mä söin raakaa makaronia, kaakaojuomajauhetta lusikalla purkista ja majoneesia tuubista suoraan suuhun. Ei kiitos enää!
Voita suoraan rasiasta suuhun.
Makaroni voilla.
Näköjään jo pentuna olen ollut rasvan ystävä :D