lapsuuden ällöttävät herkut
Kommentit (196)
Ostin ja söin salaa maksamakkaraa, joskus jopa koko sellaisen pötkön kerralla. Nyt ajatuskin oksettaa. Ainakaan ei tullut raudanpuutetta.
Pidin hirveästi lauantaimakkarasta ja toivoin usein, että saisin syödä sitä kokonaisen paketin ihan yksin kerralla. Toivoin sitä joskus jopa lahjaksi esimerkiksi jouluna tai syntymäpäivänä.
Näkkileivän päälle margariinia ja aromisuolaa. Olen syntynyt -74 eli voinee unohtaa sen, että vain nykylapset dumpataan täyteen lisäaineita...
Minulla on hämärä muistikuva siitä, että otin joskus 2-vuotiaana usein salaa perheessämme olleiden kanien häkissä olevia hyvänmakuisia "salmiakkikarkkeja", vaikka kanit hyökkäsivät aina käden kimppuun ja purivat. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että olin syönyt kanin paskaa, en karkkeja.
Puoliraaka korvapuusti, jossa piti olla paljon kanelia ja lisäksi paljon sokeria päällä. Nykyään en tuollaisia sokeripommeja söisi.
Jälkiuuniruisleipä ketsupilla.
Tehtiin myös veljen kanssa "tappivanukasta" 90-luvun lopulla kun teletapit ilmesty telkkarin viikonlopun lastenohjelmiin.. Tappivanukas oli hedelmäpommijogurttia ja maitoa sekaisin, piti juoda pillillä.
Ja sitten se naminami-vanukas, kaakaon makuinen, jonka purkissa oli majavan kuva. Aina piti ostaa majavan kakkaa.
-Paistinpannulle kunnolla voita (siis oikeasti paljon), keitettyjä makarooneja ja niitä paistoin kullanruskeiksi.
-Höttö sämpylöihin kanssa kunnolla voita ja niitä dippasin kuumaan kaakaohon :D
- Jälkiruoka herkku oli maitotilkka, paljon kaakaojauhetta ja lopuksi murustelin sekaan marie keksejä.
-Myös valkosipulimaustetta tuli joskus laitettua popcornien sekaan.
Sokeripalojen päälle joka sivulle siveltiin voita tai margariinä ja sitten se kieriteltiin kaakaossa. Oli namia silloin, karkkia saatiin tosi harvoin 80 luvulla. Terkkuja serkulle joka tämän ihanuuden silloin opasti :)
Kylmät nakit ja jäätelö (vanilia tai kuningatar), tekisi mieli maistaa onko niin hyvää kuin lapsena oli :D Myös kylmä maksalaatikko ja hernekeitto oli herkkua.
Ranskanleipä, voi ja Turunsinappi
Knorr -lihaliemikuutio paljaaltaan
Maustetut korppujauhot pussista
Kaurapuuron päälle grillikastiketta
Kaurahiutale-maito-suolasekoitus
Näköjään olen suolan ja mausteiden syöjä ollut kersana.
Hillo sellaisenaan. Pistin jätskikipoon ja söin tyytyväisenä :D
Monella on ollut lapsena varmasti pulaa jostain ravintoaineista. Mikään muu ei näitä hirvitysherkkuja selitä. Hiiva, lihaliemikuutiot jne.
Voita, sokeria, kaakaojauhetta ja tilkka maitoa ja koko höskä mikroon. Lämmintä suklaamössöä, nam!
Joskus mikrotin myös vaniljajäätelöä ja kaakaota, ja siis oikeasti niin pitkään että jäätelö oli ihan sulaa ja kuumaa. Vieläkin joskus syön vaniljajäätelöä kaakaon kera mutta ei tulisi mieleenkään käyttää sitä mikron kautta.
Lihaliemikuutioita nakertelin myös salaa, kiva tietää että en ole ainoa :D
Yksi omalaatuinen herkkuni oli myös sipsit dipattuna luumuhilloon, onkohan kukaan muu tehnyt tätä samaa?!