Miten vietätte jouluaattoa?
Onko teillä jotain perinteitä, joita vaalitte joka vuosi? Iso sukujoulu vai oman perheen kesken? Kylästelettekö vai pysyttekö kotona? Mitä teette aamulla ja illalla jne. Minua vain kiinnostaa :)
Kommentit (40)
Ensimmäistä kertaa menen jouluksi ulkomaille. Tuntuu kyllä oudolta kun tänä vuonna ei ole sitä perinteistä joulua, mennään vielä lämpimäänkin.
Aamulla luultavasti kävely rantapromenadilla ja paluumatkalla käynti kaupassa. Katan samantyyppisen herkkupöydän kuin Suomessakin eli tuoreita ja kuivattuja hedelmiä ja marjoja, pähkinöitä, manteleita ja suklaata. Nämä ovat esillä koko joulun. Lounaaksi on varmaan salaattia ja leipää. Illaksi varataan pöytä joko läheisestä pihviravintolasta tai vähän kauempaa idyllisemmästä pikkukylän ravintolasta. Lahjat on jaettu jo ennen joulua ja koristeet jäävät kotimaahan. Saunan sijasta pulahdetaan hotellin altaaseen.
Ei ole täysin varmaa mutta kyllä tämä joulu pitäisi mennä töissä :)
Ei muutenkaan ole isoja joulurientoja ollut viime vuosina. Tosin muijan siskolla ollaan oltu parina jouluna.
Kuusi koristellaan illalla 23.12. Aamulla syödään riisipuuroa, ja käydään ehkä ulkoilemassa tai katsotaan televisiota. Juodaan jossain vaiheessa kahvit ja syödään vähän tuhdimpaa välipalaa ja torttuja, kuunnellaan lasten kanssa joululauluja, poltetaan kynttilöitä. Minä varmaan samalla valmistelen jouluateriaa, mutta eipä siinä tuossa vaiheessa taida olla kuin kattaus jäljellä. Jouluruoka syödään varmaan klo 13-15, jonka jälkeen avataan lahjat. Ilta menee aika vapaalla meiningillä, ehkä joulusauna ja punaviinilasit meille vanhemmille. Aika rennosti ja perinteikkäästi mennään siis. Tapaninpäivänä sitten sukulaisiin, mukava viettää aattoa kun tietää että seuraavankin päivän saa olla oman perheen kesken.
Me olemme ilmoittaneet suvulle ekan lapsemme synnyttyä, että meidän perheen joulutraditio on viettää joulu oman perheen kesken. Ekana jouluna äiti itkeskeli, kun kukaan ei tule jouluna käymään (useita sisaruksia ja kaikki asumme kaukana vanhemmistamme), mutta tottuivat kyllä. Nyt vanhemmat ovat kutsuneet meidät viettämään pikkujoulua luokseen - aiomme mennä kyllä.
Muuten vietämme jouluaattoa hyvin perinteisesti. Kuusi naapurin metsästä, perinteiset itsetehdyt jouluruuat, joulusauna ja myös hyvät juomat lapsille ja aikuisille. Lapsemme ovat kouluikäisiä, ja kestävät sen, jos päivällä aikuiset otamme pari lasia viiniä ruuan kanssa ja saunassa parit tummat oluet ja ehkä terästetty glögi, kun lapset nukkumassa. Tosin telkkaria emme avaa jouluaattona, kun ketään meistä ei enää kiinnosta. Omassa lapsuudessani ne kuumat linjat ja samusirkat piti aina tuijottaa :)
Yksin kotonani. Luultavasti roikun internetissä ja juopottelen aamusta iltaan. Olen vihannut jouluja erosta lähtien. Joulun lapsi ei ole asettunut sieluuni...
Vierailija kirjoitti:
Yksin kotonani. Luultavasti roikun internetissä ja juopottelen aamusta iltaan. Olen vihannut jouluja erosta lähtien. Joulun lapsi ei ole asettunut sieluuni...
No voi harmi! Joulu saattaisi olla ihan kelvollista aikaa lähteä vaikka hotellilomalle tai aikuisten kylpylään? Joulu on yksinäiselle varmasti tosi ilkeää aikaa!
Tänä vuonna ollaan joulu Kanarialla - ihanaa, ei joulustressiä eikä appivanhempia 😍
Aattona mennään varmaan Amadoreksen rannalle valkoisen hiekan äärelle! 👙🍹🌴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi! Joulu saattaisi olla ihan kelvollista aikaa lähteä vaikka hotellilomalle tai aikuisten kylpylään? Joulu on yksinäiselle varmasti tosi ilkeää aikaa!
Kyllä. Tänä vuonna tilanne ei ole aivan niin paha kun olen menossa kolmen ystäväni kanssa gran canarialle heti joulun jälkeen. Jos en ole yksinäisestä juhla-ajasta täysin masentunut voin esim. Pakata matkalaukkua, mikä on kivaa puuhaa. Toivoisin niin paljon, että perheelliset ihmiset ymmärtäisivät, kuinka etuoikeutettuja he ovat esim. Jouluisin.
Joulu ei todellakaan ole vain perheellisille! Olen jo yli 30-vuotias lapseton, mutta rakastan joulua! Se on muutakin kuin aatto ja lahjat. Se on lämmin ja tunnelmallinen juhla pimeän talven keskellä. Esteetikkona rakastan koristella kotia, sytyttää kynttilöitä ja nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta. Plussaa toki siipasta ja hänen perheestä, jonka kanssa joulua tulee vietettyä. Mutta olenpa joskus viettänyt yksinäisenkin joulun ja pidin siitäkin.
Pakkaillaan viimeisiä tavaroita matkalaukkuun, lähdetään kauas joulunpyhistä koko perhe 😀😎
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei todellakaan ole vain perheellisille! Olen jo yli 30-vuotias lapseton, mutta rakastan joulua! Se on muutakin kuin aatto ja lahjat. Se on lämmin ja tunnelmallinen juhla pimeän talven keskellä. Esteetikkona rakastan koristella kotia, sytyttää kynttilöitä ja nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta. Plussaa toki siipasta ja hänen perheestä, jonka kanssa joulua tulee vietettyä. Mutta olenpa joskus viettänyt yksinäisenkin joulun ja pidin siitäkin.
Hyvä asia sinulle tietenkin. Ei varmaan silti ole täysin vaikeaa kuvitella että aika moni yksin jouluna oleva ei koe aikaa mieltäylentävänä. Vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Kun vietät viidennentoista yksinäisen joulusi alkaa juhlamieli karista.
Katon piirrettyjä, syön jouluruokaa kotona perheen kanssa, katon joulurauhan julistuksen ja menen joulusaunaan :) käyn haudoilla. joulupäivänä ja tapsan päivanä sama.
En osta yhtään lahjaa enkä laita kuusta edes koska olen yksinäinen mummeli,eronnut 5 vuotta sitten. Aikoinaan tuli rehkittyä joulun eteen niin paljon ettei ehtinyt edes joulusaunaan kun muut odottivat jo juhla-ateriaa.
Nyt olen ollut viisi vuotta yksin. Poikani on ollut luonani muutaman joulun. Olemme rakentaneet pienimuotoisen jouluaterian. Hän on vegaani ja keliaakikko joten hän on tuonut vegaanisen kinkun joka yllättävästi maistuu oikealle vaikkei sisällä yhtään lihaa.
Laitan uuniriisipuuron kauramaitoon aamupaivällä.
Rosolli salaatti perunat venäläinen suolakurkku , itselleni graavilohta sekä kirjolohen mätiä smetanan ja sipulisilpun kanssa.
Gluteenitonta paahtoleipää ja sen päälle pojalle leväkaviaaria. sekä soijasmetanaa, sipulia.
Lanttu- ja porkkanalaatikon valmistan itse
Gluteenittomia pipareita sekä joulutorttuja ja gluteenitonta juustoa! Kyllä näillä eväillä saa hienon jouluaterian erikoisruokavalioiselle.
Tässä samalla myös jouluateriaehdotelmaa erikoisruokavalioisille.
Yksin. Tänä vuonna en ole töissä jouluna. Koiran kanssa lenkkeillen aattona, ja sen jälkeen rauhoitun, ehkä saunon. Sitten syödään vasta, jotain jouluruokaa , ei kinkkua. Joululauluja kuunnellen.
Asumme ulkomailla jossa aatto ihan tavallinen arkipäivä. Mies on töissä ja me lasten kanssa tehdään viime hetken ostoksia ja valmistellaan iltaa.
Kuuden maissa meille tulee vieraita, kavereita ja tuttuja jotka olisivat jouluna muuten yksin koska ovat kaukana kotoa. Pöytä on koreana ja herkut suomalaistyyppisiä, laatikoita, kinkkua, kaloja, blinejä ja mätiä yms.
Viimeinenkin vieras lähtee ennen puolta yötä. Joulupäivän aamuna lapset avaavat sukkalahjansa, syödään riisipuuroa ja sahramipullia aamiaiseksi ja sitten pakataan koko poppoo autoon ja ajetaan anoppilaan jonne saapuu miehen sisarukset perheineen, korkataan shampanjapullo jota siemaillaan samalla kun tehdään joululounasta yhdessä. Anoppi paistaa kalkkunan ja lanko ja kälyt tekevät kasvislsukkeet ja minä Katan pöydän ja vastaan alkupaloista. Mun mies ja appi viihdyttävät lapsia Ja usein vie tämä ne ulos jos sää sallii. Lounaan jälkeen avataan lahjat ja sitten vietetään ilta pelaillen seurapelejä ja muuten vaan yhdessä aikaa viettäen. Iltapalan eli juustojen jälkeen ajetaan takaisin omaan kotiin, lapset menevät nukkumaan ja me miehen kanssa lojutaan sohvalla, juodaan.viiniä ja syödään suklaata joko leffan tai kirjojen parissa.
Tapanina vietetään yleeensä pyjamapäivä aaton tähteitä rääppien.
M
Aattona koristellaan kuusi aamulla. Ollaan itse haettu lasten kanssa metsästä aatonaattona. Viime vuonna paistettiin ensimmäistä kertaa kinkku, oli uunissa aattoa edeltävän yön. Keitellään riisipuuro ja sekahedelmäkeitto. Sitten perinteenä on ollut että kavereita käy puurolla ja glögillä aamupäivällä. Iltapäivä otetaan rennosti, sitten lähdetään hautausmaalle viemään kynttilöitä ja sieltä mummolaan syömään. Sinne tulee myös vaihteleva joukko sukulaisia. Ruuan jälkeen tulemme meille koko porukka ja joulupukki saapuu. Meillä juodaan kahvit ja istutaan iltaa. Lapsille on lahjoja muutama, ei mitään älytöntä määrää, mutta kaikki haluavat jotain antaa ja itse ostamme lapsille ehkä jotain isompaa jota on toivottu. Aikuisille ei anneta lahjoja. Ehkä suklaata tms jos haluaa. Mieheltä toivon yleensä jonkun kirjan. Joulupäivänä lepäillään ja ollaan kotona perheen kesken.
Joulu ollaan mökillä. Pari pv lomaa jo alla, siivoukset ja koristelut laitetaan 22.12 tai 23.12. Aattona ei enää siivota. Kuusi ulkona, ollaan allergisia. Mies paistaa kinkun yöllä. Aamulla riisipuuro ja hedelmäsoppa. Katsellaan joulupukin kuumaa linjaa, lumiukko ja joulurauhanjulistus, taitavat muuten tulla päällekkäin. Isovanhemmat eli molempien vanhemmat tulevat juuri ennen joulurauhan julistusta ja siinä juodaan glögit ja syödään torttuja ja pipareita. Sitten saunaan jo päivällä. Saunan jälkeen syödään perinteisesti: graavilohi, muikunmäti, rosolli, laatikot, kinkku, perunasalaatti ym. Pöydän siistimisen jälkeen tulee pukki ja sitten juodaan kahvit jälkkäriksi. Vieraat lähtevät usein klo 18-19 maissa ja loppuilta lökötellään ihan oman perheen kesken uusilla leluilla leikkien ja lukien.
Joulukuusi koristellaan 23.12. ja loppuillasta kinkku uuniin.
Aattoaamu alkaa kinkkuaamiaisella (toki muutakin tarjolla) ja sen jälkeen saunaan. Jouluruuan syömme hassuun aikaan klo 14-16 välillä. Pukki tuleekin ruuan päälle ja lapset saavat koko illan leikkiä lahjoillaan. Sisällä palaa kynttilämeri ja ulkona ulkotulimeri - satoi tai ei.
Jouluruuan rääppeet katetaan iltapalaksi ja yritämme syödä kaikki muut jouluruuat kuin kinkun ja rosollin pois.
Joulupäivänä lounaaksi kinkkua, rosollia, muita salaatteja ja keitettyä perunaa. Päivälliseksi kokotaan porukalla jotain uutta ja eksoottista.
Sopimus on suvun ja naapureiden kesken, että emme tapaa toisiamme aattona eikä joulupäivän päivänä. Toimii tosi hyvin, ikinä ei tarvitse riidellä, että kuka kulkee ja kelle jouluna. Suosittelen!