Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä pakoilevat työttömät

Vierailija
06.10.2016 |

Onko näitä meissä nuorissa enemmän kuin vanhemmissa? Tiedän, että saan tästä paskamyrskyn aikaan, mutta tiedän kolme ikäistäni, jotka ihan ääneen ovat myöntäneet välttelevänsä työllistymistä "kun ei kiinnosta" ja kertovat naureskellen miten välttävät karenssin laittamalla tahallaan huonoja hakemuksia. Ollaan hyvin kranttuja, työn täytyy olla juuri siltä kentältä mitä halutaan, palkan täytyy olla hyvä ja työpaikan tulisi sijaita suunnilleen naapurissa.

Eräs kertoi juuri tällä viikolla, kuinka oli saanut juuri preciis täydellisestä paikasta tarjouksen, juuri siltä alansa kentältä, josta töitä haluaa, mutta oli tahallaan lyönyt läskiksi koko homman, koska työmatka olisi ollut 30 km (auto käytössä, palkka hyvä eli en bensaraha ongelmia) ja työpaikka "jossain persiissä korvessa hyi". Kertoi nauraen kuinka huonon hakemuksen oli taas pistänyt menemään, ettei tuonne tarvitsisi mennä.

Toisella taas olisi töitä pääkaupunkiseudulla, mutta ei halua muuttaa sinne edes vuodeksi, vaikka lapseton ja sinkku. Ei siis edes siksi aikaa, että saisi ensimmäisen työkokemuksensa.

Samaan aikaan omasta tuttavapiiristä löytyy myös raivokkaasti ahkeria ja "yes we can"-ihmisiä. Vuoden työttömyysjaksonsa aikana ensimmäinen tapaus laittoi menemään yli 120 hakemusta aivan ympäri Suomea ja oli valmis lähtemään keikkailemaan, vaikka aviomiehellä työt olikin vakiopaikassa, lisäksi kouluttautui avoimessa. Saikin sitten unelmatyön ja hoitaa sen hyvin.

Toinen taas käy töissä Turusta Helsingissä, vaikka mies ja eläimiä, etsii koko ajan töitä Turusta. Kolmas taas teki ensin hyvin huonostipalkattua harjoittelua saadakseen työkokemusta ja jousti tämän vuoksi elintasostaan, mutta keräsi harjoittelun aikana hyviä kontakteja ja kuuli piilotyöpaikasta. Neljäs taas lähti 300 km päähän töihin ja asuu viikot tässä kaupungissa ja tulee viikonlopuksi vaimonsa luo sekä pyrkii sumplimaan useimmat perjantaista vapaaksi.

Olen siis nähnyt suuren eron työnhakemisen välillä ja nostan hattua näillä, jotka raivokkaasti hakevat töitä ja ovat valmiita väliaikaisesti joustamaan työn eteen. Tiedän, ettei näin saisi täällä sanoa.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun kaikki ihmiset eivät halua puhua terveysongelmistaan julkisesti, saati vaikeuksistaan saada työtä. Saattavat jopa sanoa, että en minä halua tehdä työtä, hehe. Todellisuudessa voi olla että on yritetty, kovasti, saatu potkuja, ajauduttu juomaan yms. eikä näin ollen kelvata enää työelämään! Apua ei mistään saa, osa ei sitä osaa hakea ja osa kokee ettei ole siihen oikeutettu. Julkinen terveydenhuolto toimii vasta kun saat siitä otteen, eikä monella ole siihen resursseja ilman apua. Ja jos apua ei saa, helpompi kieltää koko ongelma ja olla "toisten elättämänä". Ehkä lällätellä sillä, ja sitten illalla itkeä himassa kun ei musta oo mihinkään, oon paska ja arvoton. Sitä se elämä monella on.

Itselläni mielenterveysongelmat leimaavat kamalasti. Olen masentunut, pidän itseäni arvottomana enkä oikein uskalla hakea mihinkään. Olen huono ottamaan pettymyksiä vastaan ja se lannistaa hirveästi kun joka paikasta torjutaan ja pahimmillaan ei edes viitsitä ilmoittaa ettei työpaikkaa nyt irronnut. Lisäksi vielä alemmuuden tunne siitä että on yhteiskunnan pohjasakkaa. En ymmärrä niitä jotka haluavat vapaaehtoisesti olla tässä tilanteessa.

Tiedät varmasti itsekin ettei sellaisia ihmisiä juuri ole. Mt-ongelmat leimaavat, eivät vain sinua vaan liian monta muuta työtöntä lisäksesi vaikka he muuta väittäisivätkin.

Vierailija
82/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä töitä joihin liittyy arvot joita en kannata. Ympäristön tuhoaminen, kerskakulutus jne.

Ääriesimerkkeinä teurastajan työ, ja aborttien teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua tehdä töitä joihin liittyy arvot joita en kannata. Ympäristön tuhoaminen, kerskakulutus jne.

Ääriesimerkkeinä teurastajan työ, ja aborttien teko.

"Globaalissa kapitalismissa ei ole eettisiä kuluttajia"

Vierailija
84/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosikausia pois pelistä mt-ongelmien takia.

Ei koulutusta.

En saa töitä.

En edes palkkatukityötä.

Vierailija
85/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse hain Finnairille. Ei ne varmaan ota mt-ongelmien vuoksi (PTSD), mutta onpahan haettu! Olisi unelmaduuni. Eiköhän sinnekin kuitenkin löydy terveet työntekijät. En oikeasti tiedä mitä töitä voin edes saada näiden ongelmien kanssa. Tuskin mitään :) "En tiiä samahan se on vielä koittaa)

Vierailija
86/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tästä(kin) sinänsä asiallisesta aloituksesta paistaa läpi työssäkäyvien jonkinlainen epäoikeudenmukaisuuden tunne. Elämme kuitenkin sivistysvaltiossa, missä lait ja asetukset ovat kansan valitsemat edustajat säätäneet. Niin kauan kun toimii lakien puitteissa, ei kannata vaivata päätään moraalisilla kysymyksillä. Eihän nämä työttömät sentään ryöstä työssäkäyviä kadulla.

Summa summarum kaikki me tehdää valintamme itse. Joku toinen haluaa tienata 5k kuukaudessa ja tekee töitä ja muuttaa asuinpaikkaa sen eteen. Joku toinen on yhtä iloinen ellei iloisempi saadessaan yhteiskunnalta tarpeeksi tukia mielekkääseen elämään. Kumpikaan näistä ratkaisuista ei ole toista oikeampi tai parempi.

Onko ratkaisu siis se, että kukaan ei käy töissä? Mistä silloin rahat tulevat? Miten yhteiskunta pyörii? Koska tosiasia on se, että joidenkin on käytävä töissä rahan ja palveluiden tuottamisen eteen, ei voida puhua yhtäläisestä ratkaisusta.

Vastaus on yksinkertaisempi kuin uskot. Systeemi toimii jo! Eihän kaikki ole työttöminä vaan monet haluavat olla töissä ja se heille suotakoon. Minä en välitä työnteosta vaan nautin rauhallisesta filosofoinnista, kirjojen lukemisesta, pelien pelaamisesta ja niin edelleen. Minun valintani ei ole pois niiltä jotka haluavat tehdä töitä. Päinvastoin, työtä haluavat pääsevät helpommin töihin kun en ole yhtenä hakijana.

Kaltaisesi ihmiset eivät tienaa senttiäkään omaa rahaa ja eivät maksa veroja. Silti elätte verorahoilla ja keksitte kökköjä tekosyitä, että miten se muka ei ole pois veronmaksajilta.

Koulutuksesta ja ties mistä leikataan, ei todellakaan ole ok, että aikuiset ihmiset luulevat, että on valtion tehtävä elättää heidät.

Vierailija
87/87 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tästä(kin) sinänsä asiallisesta aloituksesta paistaa läpi työssäkäyvien jonkinlainen epäoikeudenmukaisuuden tunne. Elämme kuitenkin sivistysvaltiossa, missä lait ja asetukset ovat kansan valitsemat edustajat säätäneet. Niin kauan kun toimii lakien puitteissa, ei kannata vaivata päätään moraalisilla kysymyksillä. Eihän nämä työttömät sentään ryöstä työssäkäyviä kadulla.

Summa summarum kaikki me tehdää valintamme itse. Joku toinen haluaa tienata 5k kuukaudessa ja tekee töitä ja muuttaa asuinpaikkaa sen eteen. Joku toinen on yhtä iloinen ellei iloisempi saadessaan yhteiskunnalta tarpeeksi tukia mielekkääseen elämään. Kumpikaan näistä ratkaisuista ei ole toista oikeampi tai parempi.

Onko ratkaisu siis se, että kukaan ei käy töissä? Mistä silloin rahat tulevat? Miten yhteiskunta pyörii? Koska tosiasia on se, että joidenkin on käytävä töissä rahan ja palveluiden tuottamisen eteen, ei voida puhua yhtäläisestä ratkaisusta.

Vastaus on yksinkertaisempi kuin uskot. Systeemi toimii jo! Eihän kaikki ole työttöminä vaan monet haluavat olla töissä ja se heille suotakoon. Minä en välitä työnteosta vaan nautin rauhallisesta filosofoinnista, kirjojen lukemisesta, pelien pelaamisesta ja niin edelleen. Minun valintani ei ole pois niiltä jotka haluavat tehdä töitä. Päinvastoin, työtä haluavat pääsevät helpommin töihin kun en ole yhtenä hakijana.

Kaltaisesi ihmiset eivät tienaa senttiäkään omaa rahaa ja eivät maksa veroja. Silti elätte verorahoilla ja keksitte kökköjä tekosyitä, että miten se muka ei ole pois veronmaksajilta.

Koulutuksesta ja ties mistä leikataan, ei todellakaan ole ok, että aikuiset ihmiset luulevat, että on valtion tehtävä elättää heidät.

No kyllä se vaan sinäkin olet yhtä verorahojen tuhlausta, kun et tiedä että työttömätkin kyllä maksavat veroja. Sekä työttömyysturvasta että ostamiensa tuotteiden ja palveluiden kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi