Otetaanko kaikilta mt-apua hakevilta huumeseula?
Hain uusituneen masennuksen vuoksi apua terveyskeskuksesta, sieltä laitettiin lähete psykiatrian poliklinikalle. Ajanvarauskirjeen mukana oli neuvo käydä laboratoriossa antamassa valvotusti virtsanäyte huumeseulaa varten koska "se kuuluu kokonaisvaltaiseen psykiatriseen tutkimukseen".
Olen käyttänyt mt-palveluita paljon enkä ole koskaan ennen törmännyt tällaiseen. En ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä. Otetaanko tuo todellakin ihan rutiinina kaikilta vai vain silloin jos on ikäänkuin epäily jostain?
Kommentit (87)
Psykiatrian polilla otetaan. Se on normaalikäytäntö.
Ehkä se jossain on rutiinia, tuskin joka paikassa silti.
Saako hoitoa helpommin vai vaikeammin jos sieltä seulasta jotain löytyy? Tunnetusti apua on vaikea saada kun resurssit on vähissä.
Ei multa ole otettu. Asun etelä-suomessa keskikokoisessa kaupungissa. En ole ollut osastolla sisällä tosin.
Ei multa ole otettu koskaan. Uudellamaalla asun.
Espoossa tämä psyk pkl jossa huumeseulaa ottavat.
ap
Estääköhän siitä kieltäytyminen hoidon saamisen? Itse kieltäytyisin, vaikka en huumeita edes käytä, koska olisi aika helvetin loukkaavaa tulla epäillyksi narkomaaniksi ja että ongelmat jotenkin liittyisivät siihen. No, onneksi olen toistaiseksi voinut käydä hoidattamassa hulluuttani yksityisellä puolella, jossa potilaita kohdellaan kunnioittavasti.
Saamassani kirjeessä luki, että laboratoriotutkimuksesta kieltäytyminen ei ole este hoidon tarpeen arvioimiselle.
Irse järkeilen, että kyllä se jonkinlaisia reaktioita herättäisi jos kieltäytyisin tutkimuksesta. Epäilyjä heräisi?
Olen lukuisten sairauksieni vuoksi julkisen terveydenhuollon tiiviissä seurannassa, ollut yli vuosikymmenen ajan. Myös psykiatrista apua olen tarvinnut ennenkin, hoitohistoriaa löytyy mitä lukea, jos haluaa nähdä taustan. Mitään viitteitä väärinkäytöstä en ole voinut antaa, koska en ole koskaan mitään päihteitä käyttänyt.
Tuntuu nöyryyttävälle joutua virtsaamaan valvotusti juuri kun on henkisesti huonossa kunnossa. Tällainen voisi olla jopa kynnyskysymys hoitoon hakeutumisessa - siis ihmisellä jolla ei ole päihdeongelmaa vaan joka kamppailee arvottomuuden tunteensa kanssa. Tulee tunne siitä että jos on mitään kokemusta omasta arvosta ollut jäljellä, senkin menettää.
Kas kun eivät testaa seksitauteja samalla? :-D Kun kaikki hulluthan on vastuuttomia narkkareita?
Vierailija kirjoitti:
Kas kun eivät testaa seksitauteja samalla? :-D Kun kaikki hulluthan on vastuuttomia narkkareita?
Millä hullut huumeensa rahoittaa paremmin kuin toosaa myymällä kysyn? Äkkiä hiv-testit kaikilta jotka pyrkii mt-toimistoon masennuksen vuoksi. Apuva!
Huumeiden käyttö on nykyisin niin yleistä, että hyvä kun ottavat seulat. Vaikuttaa mm. siihen, mitä lääkitystä voi määrätä, tai minne hoitoon ohjataan. Kuse kiltisti valvovan katseen alla purkkiin.
Ei oteta. Ei ole ihan puuhaa ottaa seulat ja lähettää anasyloitavaksi.
Moni narkki kiistää vielä seuloista kiinni jäätyään, ettei käytä mitään. Ainut tapa selvittää asia, on labran kautta.
Joissakin päihdeyksiköissä on ihan pikatesterit. Ei tarvitse lähettää näytettä mihinkään.
Tosiaan en tullut ajatelleeksi sitä että lääkäri on vastuussa lääkityksestä ja sen vuoksi hänelle turvallisinta on pelata täysin varman päälle tuossa huumeasiassa eli ottaa testit sen sihaan että vaan luottaisi potilaan sanaan.
Tällaiset perustelut auttavat asiassa ja siinä, ettei ole ihan niin arvoton olo testiin mennessä.
Ap
Ei otettu minulta. Käyn YTHS:llä.
Lääkitys voi olla aika voimakastakin, joten lääkärin on hyvä tietää. Kaman käyttäjät valehtelevat kuitenkin. Esimerkiksi jos olet bentsoriippuvainen ja ollut siitä vaikka katkolla tai hoidossa, ei sinulle määrätä enää koskaan niitä ainakaan kunnan puolelta. Papereihin laitetaan merkintä. Nyt voit saada mahdollisesti arvion mukaan betsopohjaisia unilääkkeitä jne.
Otetaan nykyisin ainakin meillä. Isoimpia kaupunkeja Suomessa.