Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaushepatoosi - käynnistys vai ei ?

Vierailija
06.10.2016 |

Jouduin osastolle sillä maksa arvoni oli n. 900. Sappikin yli viitearvojen.
Olen nyt rv. 36.
Onko teille tehty käynnistys?
Kuinka helposti sen saa jos lääkitys ei tehoa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin viikolla 37. Ei otettu riskejä. Arvot oli pahat.

Vierailija
2/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin käynnistyksen  heti kun antaisivat. Uskon, että raskauden jatkuminen on riski sekä lapselle että äidille. Eri asia, jos vauvalla ei olisi tarpeeksi viikkoja kasassa… En ole alan ammattilainen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pyytäisin käynnistyksen. Ei kannata ottaa riskejä. Sulla hyvät viikot jo!!

Vierailija
4/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät päätöksen käynnistyksestä lapsen voinnin mukaan. Todennäköisesti käynnistelevät viimeistään, kun raskaus tulee täysiaikaiseksi eli rv 37. Tsemppiä!!

Vierailija
5/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei käynnistetty. Osastolla jouduin olemaan rv 37-40 kokonaan ja synnytys alkoi lapsiveden tihkumisella ja kalvojen puhkaisulla rv 40+0.

En oikein vielä tänäkään päivänä tiedä syytä sille, miksi ei käynnistetty. Sappi- ja maksa-arvoja seurattiin kyllä ja käyrissä sekä ultrassa olin jatkuvasti. Oli kyllä tylsää viettää loppuraskaus osastolla.

Vierailija
6/48 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin hepatoosi viikolla 30 ja kahteen otteeseen olin osastolla muutaman päivän. Adursal oli lopulta maksimiannoksella 3+3 päivässä. Joka viikko oli ultra, lääkäri, sydänkäyrä, verikokeet. Synnytys tapahtui spontaanisti rv 36+1, lapsivedet meni ykskaks aamuyöllä ja synnytys oli tosi nopea, vaikka oli esikoinen. Kuuden aikaan aamulla oli jo sylissä. Jos sulla sattuu vedet meneen, niin älä jää kotiin odottaan, vaikka puhelimessa nevoisivat odotteleen (mun soittaessa kätilö oli mietteliäs ja sit lopulta totes "no tuu nyt sit näytille"). Ois varmaan syntynyt taksiin muuten! Hepatoosivauvoilla on kait taipumus pyrkiä vauhdilla maailmaan, koska tulee ahdinkotila, kun ne sappihapot pääsee vesien menon myötä sinne kohtuun tjsp. Terve 9/10 pisteen vauva tuli, vähän tarkkailtiin alkuun lievää keltaisuutta, mut se meni ohi ja sokerit oli vähän matalat ja niitäkin vaan kuitenkin seurailtiin. Vähän pieni oli (2,8kg), mutta päästiin tavalliselle osastolle ja normaalisti kotiin. Imetys ei alkuun onnistunut ja oli lisämaidolla, kun ei maitoa tullut, mutta reilun kuukauden kuluttua alkoi imetys onneksi vielä pelittään ja korvikkeesta pystyttiin luopumaan.

Puhuivat aiemmin, että käynnistävät aina viimeistään rv38. Missään nimessä ei saa päästää yli ja varmaan käynnistävät jo aiemmin, jos on yhtään aihetta? Sulla on onneksi jo oikein hyvät viikot! Mitä ovat ultrassa sanoneet?

Vierailija
7/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Edelleen osastolla. Eivät ole arvot paljoa laskeneet mutta odottavat käynnistystä vähintään tuonne rv 37 asti ja kuulemma viimeistään rv 39 käynnistetään (rv 39 takaraja)

Miksi odottaa rv 39 asti jos kerta rv 37 vauva jo valmis? Ap

Vierailija
8/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikö on raskaushepatiittu?

Vierailija
9/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikainen maksan toimintahäiriö. Maksa ei kestä raskaushormoneja. Tarkkaa syytä ei tiedetä, miksi se tulee joillekin. Arvellaan olevan perinnöllistäkin (ei siis johdu mistään äidin alkoholinkäytöstä tms.).

Vierailija
10/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tyttö tuli itse ulos viikolla 37+3, olivat juuri ajatelleet käynnistää mutta toisin kävi. :) tsemppiä !

Vierailija
11/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa olet? Mitä ovat sanoneet vauvan voinnista ja kehittyneisyydestä? Oletko keskustellut lääkärin kanssa tuosta käynnistyksestä, siis kysynyt miksei voisi tehdä ennen rv 39? Naistenklinikalla Helsingissä ainakin olivat sitä mieltä, että missään nimessä ei ikinä päästetä yli rv38.

Vierailija
12/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikö on raskaushepatiittu?

se on raskaushepatoosi tai hepatogestoosi, mutta ei hepatiitti.

Vierailija
13/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielinen hepatoosi-sivusto (icp = raskaushepatoosi) http://www.icpcare.org/what-is-icp/treatment/

Vierailija
14/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaalassa olet? Mitä ovat sanoneet vauvan voinnista ja kehittyneisyydestä? Oletko keskustellut lääkärin kanssa tuosta käynnistyksestä, siis kysynyt miksei voisi tehdä ennen rv 39? Naistenklinikalla Helsingissä ainakin olivat sitä mieltä, että missään nimessä ei ikinä päästetä yli rv38.

Pirkanmaalla olen. Ap

Vierailija
15/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jo rv 36:n alussa vai lopussa? Mikä päivä on menossa rv36+x? Paljonko sulla nyt menee adursalia?

Vierailija
16/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan vointi on ok ollut. Aion kyllä pyytää käynnistyksen pian. En halua ottaa riskiä. Ihmettelen vain että miksi juuri nyt rv 36 ei voida käynnistää. Miksi otetaan riski odottamalla yksi viikko? Ap

Vierailija
17/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jo rv 36:n alussa vai lopussa? Mikä päivä on menossa rv36+x? Paljonko sulla nyt menee adursalia?

Raskauviikko 36 lähti käyntiin. Lääkettä syön 2 kertaa päivässä ja aina 2 tab. Ap

Vierailija
18/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostovaraa sulla siis olisi lääkkeessä vielä, 2+3 ja sit vielä 3+3. Mutta älä vain omin päin mene nostamaan! Vaikka vauvan vointi periaatteessa voi olla ihan hyvä, niin jokainen päivä kypsyttää mm. keuhkoja vielä. Muistaakseni tuossa rv 38 jälkeen alkoi riskit nousta enemmän. Tuo on tuollaista kamalaa pallottelua ja vaihtoehtojen punnitsemista. ;-( Mutta kannattaa keskustella lääkärin (vaikka useamman eri, vai onko aina sama?) kanssa ja puhua aikaisemman käynnistyksen mahdollisuudesta!

Tässä keskustelu yhden viikon merkityksestä:

http://kaksplus.fi/threads/yhden-viikon-vaikutus-vauvan-keuhkojen-kypsy…

Voimia kovasti! Muistan vieläkin, kuinka kamalaa tuo oli olla sairaalassa ja oli niin kova huoli vauvasta. Jos sinusta myöhemmin tuntuu siltä, että tarvitset keskusteluapua tms., niin kannattaa rohkeasti asia esiin neuvolassa. Mulla tuli kova menettämisen pelko ja pääsin asiaa puimaan psykologin kanssa.

Vierailija
19/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin rv:lla 36+1. Sappihapot tuolloin yli 200 ja Adursalia meni 5+5.

Vierailija
20/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, eikö se maksimiannos ookaan 3+3?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi