Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaushepatoosi - käynnistys vai ei ?

Vierailija
06.10.2016 |

Jouduin osastolle sillä maksa arvoni oli n. 900. Sappikin yli viitearvojen.
Olen nyt rv. 36.
Onko teille tehty käynnistys?
Kuinka helposti sen saa jos lääkitys ei tehoa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adursalin maximi annos on tuo 3+3.

Vierailija
22/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adursalin ohjeessa luki että vaarallinen sikiölle. Tiedä sitten miksi sitä sitten oikein annetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli maksa-arvo yli 1000 eikä vauva oikein liikkunut. Synnytys käynnistettiin rv 36+2 ja syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla. Terve tyttö tuli.

Vierailija
24/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan perusterveelleille tuo 3+3 on maksimi. Mulla myös sappitieongelmaa taustalla. t. 5+5

Vierailija
25/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli maksa-arvo yli 1000 eikä vauva oikein liikkunut. Synnytys käynnistettiin rv 36+2 ja syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla. Terve tyttö tuli.

Minulla maksa-arvot myös n. 1300 mutta koska sappi ja maksa-arvot kulkevat rinnakkain aina, oli minulla sappiarvot n. 20.

Sappiarvot ovat haitallisemmat vauvalle kuin nuo maksa-arvot. Pelkkien maksa-arvojen takia ei käynnistetä vaan niiden sappiarvojen. Yli 40 sappiarvot ovat kuulemma tukalat ja vaaralliset vauvalle.

Vierailija
26/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas pelottava sairaus :O

Vierailija
27/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepatoosi = maksan toimintahäiriö

Maksa ei kestä raskaushormoneja

1% / sadasta sen valitettavasti saa.

Vierailija
28/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maksa-arvot myös n. 1300 mutta koska sappi ja maksa-arvot kulkevat rinnakkain aina, oli minulla sappiarvot n. 20.

Sappiarvot ovat haitallisemmat vauvalle kuin nuo maksa-arvot. Pelkkien maksa-arvojen takia ei käynnistetä vaan niiden sappiarvojen. Yli 40 sappiarvot ovat kuulemma tukalat ja vaaralliset vauvalle.

Käynnistettiin mutta vasta myöhemmin, rv 38.

Maksa-arvot oli reilusti koholla, mutta koska sappi laski niin tila ei kriittinen, mutta silti vaarallinen vauvalle.

Vierailija
29/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

😮😦 hui

Vierailija
30/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiinko muuten teille muille aina, että ei ole mitään, mitä voisi itse sairauden hyväksi? Mulle kaikki lääkärit ja kätilöt hoki sitä, kun kyselin ja väittivät, ettei ole mitään apua mistään ruokavaliosta. Kuitenkin mm. tuolla icp-sivustolla on nää ruokavalio-ohjeet: http://www.icpcare.org/managing-symptoms/healthy-diet/

En tiedä, auttaako oikeasti, mutta kannattaa varmaan varmuudeksi noudattaa. Tuskin ainakaan on mitään haittaa.

Vierailija
31/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmas syntyi hepatoosin vuoksi käynnistettynä viikon 37 alussa. En yhtään muista arvoja, mutta eivät olleet mitenkään kriittisen korkeat. Mulla oli kolmas lapsi ja vähän muutakin hankaluutta raskaudessa ja lääkäri teki hyvin yksiselitteisen päätöksen käynnistää viikon 37 alussa olleessa kontrollissa. Lapsukainen syntyi tästä n. 7 h kuluttua. Sain suun kautta cytoteciä 1/4 tabletin.

Mulla ei ollut lääkitystä, muuta kuin Atarax kauheaan kutinaan ja verikoe kontrollit kahdesti viikossa. Hepatoosi oireili jo kahdessa edellisessä raskaudessa, mutta lapset syntyivät ilman käynnistystarvetta jo viikolla 38.

Hepatoosi tosiaan lapselle vaarallinen vasta raskauden loppuvaiheessa ja odottaja "paranee" kun lapsi syntyy.

Vierailija
32/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika millaisia maksa-arvoja teillä on ollut! Itsellä oli hepatoosi molemmissa raskauksissa. Eka käynnistettiin viikolla 40+2 (pääsiäisviikko ja osastot täynnä, siksi hieman myöhään). Toinen käynnistettiin 39+4. Tuolloin maksa koholla vain hieman, sappi ei ollenkaan. Silti otettiin käynnistykseen.

Vierailija
33/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva käynnistetään heti, jos sappiarvot nousee yli 50. Sappineste pääsee istukan läpi vauvalle hapen tilalle ja saa aikaan sydän pysähdyksiä.

Toi 20 on vielä ihan "hyvä" arvo, jos niin voi sanoa. Mulla on samasta syystä käynnistetty 5 raskautta. Viimeisin viikolla 33. Sitä ennen oli käytössä adursaali muistaakseni 2+2+2 sekä erittäin kova kortisoni kuuri pistoksina sekä tabletteina. Sulla on siis vielä varaa nostaa lääkitystäkin.

Tsemppiä loppuraskauteen. Kyllä se käynnistyspäätös tehdään, jos tarvetta on

Vierailija
34/48 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako, jos menee ohi aiheen ja tulee muutakin asiaa hepatoosista?

Onko teillä miten hyvin maksa-arvot normalisoituneet synnytyksen jälkeen? Menikö siinä kauan? Mulla on synnytyksestä kohta kaksi vuotta ja arvot keikkuu vieläkin viitteiden ylärajoilla. Ennen raskautta oli aina ihan huiput maksa-arvot, aivan viitteiden alarajoilla kaikki. Lääkäri naureskeli kerran, että ei taida alkoholia paljoa kulua (en juo ollenkaan). Normaalithan ne tavallaan nytkin on eikä lääkärit ole huolissaan, mutta mua huolettaa silti, miksi ne ei palaa täysin ennalleen? Kun eihän nuo yläraja-arvot mitkään hyvät oikeasti ole.

Entä oletteko lapsessa huomanneet mitään erityistä? Meidän tyttö (melkein 2) on todella herkkä vähän kaikelle (vesi, äänet, tuuli...). Luulen, että on jonkinlaista aistiyliherkkyyttä ja oon miettinyt, voisiko tuo hepatoosi olla jotenkin ainakin osasyy? Eihän niiden yhteyttä varmaan mitenkään ole tutkittu, kunhan tuli vain kerran mieleen. Mm. vettä pelkäsi vauvana. Kylpyyn ei ole koskaan suostunut, suihku on suht ok, tosin sitäkin pelkää yhä välillä. Syntyi spontaanisti ja eikö silloin sappihapot pääse lapsiveteen? Jos siitä on jäänyt pelko vettä kohtaan? Onkohan ihan lennokas ajatus?

Vierailija
35/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hepatoosi on todella paha juttu.

Voimia kaikille ja etenkin ap:lle. Kyllä kaikki hyvin menee!

Vierailija
36/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voit/voitte ap?

37/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva käynnistetään heti, jos sappiarvot nousee yli 50. Sappineste pääsee istukan läpi vauvalle hapen tilalle ja saa aikaan sydän pysähdyksiä.

Toi 20 on vielä ihan "hyvä" arvo, jos niin voi sanoa. Mulla on samasta syystä käynnistetty 5 raskautta. Viimeisin viikolla 33. Sitä ennen oli käytössä adursaali muistaakseni 2+2+2 sekä erittäin kova kortisoni kuuri pistoksina sekä tabletteina. Sulla on siis vielä varaa nostaa lääkitystäkin.

Mulla ei käynnistetty, vaikka sappiarvot olivat reilu 60. En myöskään saanut mitään lääkitystä hepatogestoosiin. Raskauden annettiin jatkua loppuun saakka ja vauva syntyi rv 40+0. Verikokeita otettiin kyllä ahkeraan ja sairaalassa piti joitain jaksoja olla osastolla mutta lääkäreiden kanta oli että tarkkailulinjalla annettiin mennä. Tästä on kyllä jo aikaa 15 vuotta mutta edelleen muistan sen järkyttävän kutinan kämmenissä ja jalkapohjissa.

Sappi- ja maksa-arvot laskivat viitearvojen sisälle jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
38/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Mikä tuolloin oli hoitosuositus? Voisiko tuosta tehdä hoitovirheilmoituksen, vaikka vanha asia onkin?

Onko muuten tullut mitään uutta tutkimustietoa hepatoosista?

Vierailija
39/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on käytäntönä ihan kaikkialla, että synnytykset käynnistetään. Vaikka arvot laskisi, niin siltikin.

Lääkärit eivät halua ottaa riskiä ja päästää raskautta edes rv. 40 asti.

Synnytykset käynnistetään viimeistään rv 38, koska sen jälkeen vauvalle voi tulla ahdinkotila, oli ne arvot sitten laskussa/nousussa.

Hepatoosissa on aina vakava ja suuri riski sikiökuolemaan.

Joten vaatikaa heti kun rv 37 täyttyy käynnistystä. Sinun elämäsi ja sinun lapsesi hyvinvointi. Rv 37 lapsi on jo täysiaikainen ja piste.

Vierailija
40/48 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei käynnistetty, vaikka sappiarvot olivat reilu 60. En myöskään saanut mitään lääkitystä hepatogestoosiin. Raskauden annettiin jatkua loppuun saakka ja vauva syntyi rv 40+0. Verikokeita otettiin kyllä ahkeraan ja sairaalassa piti joitain jaksoja olla osastolla mutta lääkäreiden kanta oli että tarkkailulinjalla annettiin mennä. Tästä on kyllä jo aikaa 15 vuotta mutta edelleen muistan sen järkyttävän kutinan kämmenissä ja jalkapohjissa.

Sappi- ja maksa-arvot laskivat viitearvojen sisälle jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen.

Potilasasiamiehelle vain valitusta menemään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme