Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Norjassa 80 prosenttia ja Tanskassa 90 prosenttia 1–2-vuotiaista on hoidossa. Suomessa luku on 40." (HS)

Vierailija
06.10.2016 |

Mistähän johtuu?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämättömän veikkaukset:

Norja on erittäin rikas valtio ja perheille on mahdollista tarjota tukea. Lastenhoito on heille luultavasti täysin ilmaista ja siihen kannustetaan kaikkia, sekä työssäkäyvien että työttömien jne lapsia. Päiväkodit ja lastenhoitopaikat saavat myös luultavasti hyvin rahoitusta valtiolta, ja lapset pääsevät niiden kautta monille retkille ja saavat tutustua moneen uuteen asiaan, hoitajia on tarpeeksi jne.

Tanska ei ole niin rikas, mutta veroprosentti on lähes 50. Kansalaiset ovat tyytyväisiä tähän, eikä siellä ole samanlaista epäluottamusta poliitikkoja ja päättäjiä kohtaan. Suomessahan on suoranaista vihaa leikkauksista johtuen. Suomessa poliitikkoja ei nähdä "viisaasti päättävinä kansan edustajina" vaan oman edun tavoittelijoina. Tästä voisi päätellä, että resursseja (kansalaisten verorahoja) on suunnattu paljon päivähoitoon, ja siitä samat seuraukset kuin Norjassa.

Molemmat maat ovat myös kulttuuriltaan lapsi- ja perheystävällisempiä kuin Suomi.

Suomessa kansalaiset ovat valtiota varten, muualla valtio on kansalaisia varten.

Vierailija
22/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin toisessa ketjussa joku kirjoitti, että 40 %:lla kotihoidontukea saavista äideistä ei ole työpaikkaa mihin palata. Jos tämä pitää paikkansa niin siinä voisi olla hyvä syy. Miksi lykätä lapset maksulliseen hoitoon ja jäädä työttömänä kotiin makoilemaan kun voi hoitaa lapset itsekin tällaisessa tilanteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuestahan tuo johtuu. Jos se lakkautettaisiin, niin suomalaismammojen mielestä 1v olisikin ihan sopiva ikä aloittaa hoidossa. Jos kotihoidontukea lyhennettäisiin vuodella, niin yllättäen 2v olisikin tarpeeksi vanha hoitoon.

Vierailija
24/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa päivähoitomaksu euroissa 290 eur + ruoka 33 eur /kk. Ei siis ole ilmaista. Sisaruksille sitten vähän edullisempaa. Mitä päivähoito maksaa Suomessa?

Palkkoihin nähden aika halpaa. Olen katsellut Norjalaisia päiväkoteja. Lapset istuvat pihassa nuotion ääressä paistamassa jotain, en tiedä mitä. Näytti kivalta. Kerran katselin, kun reissussa oleva ryhmä riisui alkkareilleen ja juoksenteli suihkulähteessä. näytti kivalta sekin. Olisiko Norjan päiväkodit jotain muuta kuin säilytyspaikkoja? Ainakaa mitään nukkumisrutiineja yms. ei siellä ole. Ruokailutkin menee silloin kun lapsi on nälkäinen.

Vierailija
25/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuestahan tuo johtuu. Jos se lakkautettaisiin, niin suomalaismammojen mielestä 1v olisikin ihan sopiva ikä aloittaa hoidossa. Jos kotihoidontukea lyhennettäisiin vuodella, niin yllättäen 2v olisikin tarpeeksi vanha hoitoon.

Kotihoidontuki on halvempi kuin päiväkotipaikka. Siinäkin on yksi näkökulma.

Vierailija
26/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa päivähoitomaksu euroissa 290 eur + ruoka 33 eur /kk. Ei siis ole ilmaista. Sisaruksille sitten vähän edullisempaa. Mitä päivähoito maksaa Suomessa?

Palkkoihin nähden aika halpaa. Olen katsellut Norjalaisia päiväkoteja. Lapset istuvat pihassa nuotion ääressä paistamassa jotain, en tiedä mitä. Näytti kivalta. Kerran katselin, kun reissussa oleva ryhmä riisui alkkareilleen ja juoksenteli suihkulähteessä. näytti kivalta sekin. Olisiko Norjan päiväkodit jotain muuta kuin säilytyspaikkoja? Ainakaa mitään nukkumisrutiineja yms. ei siellä ole. Ruokailutkin menee silloin kun lapsi on nälkäinen.

Miks täällä viljellään ihan puuta heinää? Ruokailu useimmissa paikoissa 11:30-12. Ja alle 3 -vuotiaiden ryhmässä on päiväunet, tietenkin uuden lapsen aloittaessa aletaan totuttaan pikkuhiljaa siihen päiväkodin rytmiin jos kotona on eri rytmi ollut aiemmin, mutta kuitenkin. No se oli kyllä totta, että retkiä tehdään paljon ja päivät on oikeesti lapsia varten. - viestin 16 kirjoittaja taas

Vierailija
27/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on tutkittu, että varhainen päivähoidon aloittaminen on lapsen etu ja 1-vuotiaana päivähoidon aloittaneet menestyvät muita paremmin koulussa ja opinnoissa.

Ruotsissa perhevapaat joustavat niin, että osa-aikatyö onnistuu paremmin kuin Suomessa.

ei pidä paikkaansa!tuo on propagandaa.ihan itse olen todistanut miten rikkinäisiä ja haavoittuvaisia näistä lapsista kasvaa.ihan järkyttävät on seuraukset, kun lapsi viedään niin pienenä päivähoitoon.siellä lasta ei todellakaan hoida herkkä ja kykenevä vanhempi vaan joku hoitaja vaan vähän kattelee lapseen päin ja siinä se onkin :D miten se tukee muka niin pientä lasta?kolmevuotias lapsi tutkimusten mukaan voi mennä päiväkotiin, sitä nuoremmalle ei ole siitä mitään hyötyä.

Vierailija
28/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteita voi muokat. Suomessa ajatellaan, että lapselle on parempi ja halvempi olla kotihoidossa 3 vuotiaaksi. Se asenne on iskostettu pitkän ajan kuluessa. En tiedä onko se niin. Itse olen sisäistänyt sen asenteen ja ajattelen, että pienelle lapselle kotihoito on paras. 

Vierailija
29/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks täällä viljellään ihan puuta heinää? Ruokailu useimmissa paikoissa 11:30-12. Ja alle 3 -vuotiaiden ryhmässä on päiväunet, tietenkin uuden lapsen aloittaessa aletaan totuttaan pikkuhiljaa siihen päiväkodin rytmiin jos kotona on eri rytmi ollut aiemmin, mutta kuitenkin. No se oli kyllä totta, että retkiä tehdään paljon ja päivät on oikeesti lapsia varten. - viestin 16 kirjoittaja taas[/quot

Päiväkodissa jossa olin töissä, oli lounasaika. Jokainen lapsi meni syömään kun tuntui nälkäiseltä tai leikki loppui. Ei ollut määrättyä ruoka-aikaa. Osa pienistä nukkui osa ei. Ei ollut kaikkien pakkonukuttamista. Hoitajia oli enemmän kuin Suomessa. Minulla on kokemus vain yhdestä norjalaisesta päiväkodista.