"Norjassa 80 prosenttia ja Tanskassa 90 prosenttia 1–2-vuotiaista on hoidossa. Suomessa luku on 40." (HS)
Kommentit (29)
Jossakin toisessa ketjussa joku kirjoitti, että 40 %:lla kotihoidontukea saavista äideistä ei ole työpaikkaa mihin palata. Jos tämä pitää paikkansa niin siinä voisi olla hyvä syy. Miksi lykätä lapset maksulliseen hoitoon ja jäädä työttömänä kotiin makoilemaan kun voi hoitaa lapset itsekin tällaisessa tilanteessa?
Kotihoidontuestahan tuo johtuu. Jos se lakkautettaisiin, niin suomalaismammojen mielestä 1v olisikin ihan sopiva ikä aloittaa hoidossa. Jos kotihoidontukea lyhennettäisiin vuodella, niin yllättäen 2v olisikin tarpeeksi vanha hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa päivähoitomaksu euroissa 290 eur + ruoka 33 eur /kk. Ei siis ole ilmaista. Sisaruksille sitten vähän edullisempaa. Mitä päivähoito maksaa Suomessa?
Palkkoihin nähden aika halpaa. Olen katsellut Norjalaisia päiväkoteja. Lapset istuvat pihassa nuotion ääressä paistamassa jotain, en tiedä mitä. Näytti kivalta. Kerran katselin, kun reissussa oleva ryhmä riisui alkkareilleen ja juoksenteli suihkulähteessä. näytti kivalta sekin. Olisiko Norjan päiväkodit jotain muuta kuin säilytyspaikkoja? Ainakaa mitään nukkumisrutiineja yms. ei siellä ole. Ruokailutkin menee silloin kun lapsi on nälkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontuestahan tuo johtuu. Jos se lakkautettaisiin, niin suomalaismammojen mielestä 1v olisikin ihan sopiva ikä aloittaa hoidossa. Jos kotihoidontukea lyhennettäisiin vuodella, niin yllättäen 2v olisikin tarpeeksi vanha hoitoon.
Kotihoidontuki on halvempi kuin päiväkotipaikka. Siinäkin on yksi näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa päivähoitomaksu euroissa 290 eur + ruoka 33 eur /kk. Ei siis ole ilmaista. Sisaruksille sitten vähän edullisempaa. Mitä päivähoito maksaa Suomessa?
Palkkoihin nähden aika halpaa. Olen katsellut Norjalaisia päiväkoteja. Lapset istuvat pihassa nuotion ääressä paistamassa jotain, en tiedä mitä. Näytti kivalta. Kerran katselin, kun reissussa oleva ryhmä riisui alkkareilleen ja juoksenteli suihkulähteessä. näytti kivalta sekin. Olisiko Norjan päiväkodit jotain muuta kuin säilytyspaikkoja? Ainakaa mitään nukkumisrutiineja yms. ei siellä ole. Ruokailutkin menee silloin kun lapsi on nälkäinen.
Miks täällä viljellään ihan puuta heinää? Ruokailu useimmissa paikoissa 11:30-12. Ja alle 3 -vuotiaiden ryhmässä on päiväunet, tietenkin uuden lapsen aloittaessa aletaan totuttaan pikkuhiljaa siihen päiväkodin rytmiin jos kotona on eri rytmi ollut aiemmin, mutta kuitenkin. No se oli kyllä totta, että retkiä tehdään paljon ja päivät on oikeesti lapsia varten. - viestin 16 kirjoittaja taas
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on tutkittu, että varhainen päivähoidon aloittaminen on lapsen etu ja 1-vuotiaana päivähoidon aloittaneet menestyvät muita paremmin koulussa ja opinnoissa.
Ruotsissa perhevapaat joustavat niin, että osa-aikatyö onnistuu paremmin kuin Suomessa.
ei pidä paikkaansa!tuo on propagandaa.ihan itse olen todistanut miten rikkinäisiä ja haavoittuvaisia näistä lapsista kasvaa.ihan järkyttävät on seuraukset, kun lapsi viedään niin pienenä päivähoitoon.siellä lasta ei todellakaan hoida herkkä ja kykenevä vanhempi vaan joku hoitaja vaan vähän kattelee lapseen päin ja siinä se onkin :D miten se tukee muka niin pientä lasta?kolmevuotias lapsi tutkimusten mukaan voi mennä päiväkotiin, sitä nuoremmalle ei ole siitä mitään hyötyä.
Asenteita voi muokat. Suomessa ajatellaan, että lapselle on parempi ja halvempi olla kotihoidossa 3 vuotiaaksi. Se asenne on iskostettu pitkän ajan kuluessa. En tiedä onko se niin. Itse olen sisäistänyt sen asenteen ja ajattelen, että pienelle lapselle kotihoito on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks täällä viljellään ihan puuta heinää? Ruokailu useimmissa paikoissa 11:30-12. Ja alle 3 -vuotiaiden ryhmässä on päiväunet, tietenkin uuden lapsen aloittaessa aletaan totuttaan pikkuhiljaa siihen päiväkodin rytmiin jos kotona on eri rytmi ollut aiemmin, mutta kuitenkin. No se oli kyllä totta, että retkiä tehdään paljon ja päivät on oikeesti lapsia varten. - viestin 16 kirjoittaja taas[/quot
Päiväkodissa jossa olin töissä, oli lounasaika. Jokainen lapsi meni syömään kun tuntui nälkäiseltä tai leikki loppui. Ei ollut määrättyä ruoka-aikaa. Osa pienistä nukkui osa ei. Ei ollut kaikkien pakkonukuttamista. Hoitajia oli enemmän kuin Suomessa. Minulla on kokemus vain yhdestä norjalaisesta päiväkodista.
Suomessa kansalaiset ovat valtiota varten, muualla valtio on kansalaisia varten.