Mitä mieltä olette minusta? Olen akateemisesti koulutettu nainen.
En ole saanut enää koulutustani vastaavaa työtä, joten...
Poimin perheen käyttöön 80 l mustikoita, 100 l puolukoita, 6 l lakkoja. Lisäksi meillä kasvaa viini- ja karviaismarjoja. Kasvatin itse perunoita, punajuuria, porkkanoita, nauriita, lehtikaalia, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, salaatteja, tilliä, persiljaa, timjamia, lipstikkaa, minttua, basilikaa… Kompostoin. Lannoitan kanankakalla ja kompostilla. Pidän viittä maatiaiskanaa ja saan munia. Soudan ja on minulla veneessä pieni perämoottorikin. Asumme 300 m venepaikalta. Käyn kalassa katiskalla, verkolla, ongella, pilkillä ja talviverkoillakin. Pakastan kalaa silloin kun saan enemmän. Neulon ja ompelen. Korjaan vaatteita ja teen uutta. Opiskelen uusia tapoja parantaa elämänlaatuamme, sillä näitäkään juttuja en tekisi yhtä hyvällä menestyksellä, ellen olisi ensiksi perehtynyt teoriaan ja kysynyt neuvoa täällä kauemmin asuneilta naapureilta.
Tässä oli joitain juttuja, mitä olen saanut onnistumaan. Olemme nelihenkinen perhe. Miehellä on palkkatyö. Haaveissa oma kasvihuone.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Se, että aikuinen kyselee ilman mitään järjellistä syytä muilta, mitä nämä hänestä ajattelevat, ei ole ikätasoista käytöstä. Se olisi normaalia teiniltä. Eli ajattelen, että olet kypsymätön ja tunnet alemmuutta ja epävarmuutta.
Ja sitä paikataan kertomalla kuinka täydellinen ihminen sitä onkaan. Kuinka kukaan edes kehtaa...itseä voi ja pitää kehua ja arvostaa mutta liika on liikaa, varsinkin kun täällä puhutaan juuri nyt köyhyydestä, yritteliäisyydestä ja kuinka juuri nuo ap:n mainitsemat asiat muka auttaisivat köyhiä. Todella vastemielistä ap, sä et ole esim. yh, köyhä, kipeä ja autoton, joten tottakai sulle tuo kaikki on ihan eritavalla mahdollista ja jaksat ne tehdä. Itseasiassa paras neuvo onkin, että nyt sosiologiaa lukemaan jospa alkaisi hahmottua mitä köyhyys oikeasti on. Häpeä ap.
Kun me kaikki eläisimme näin,olisi maailma puhtaampi paikka!Hyvä ap.Muikkari "viherpiipertäjille cityyn"
Onneksi olkoon. Olet saanut paljon aikaan.
Ei missään sanota, että on tehtävä koulutustaan vastaavaa työtä.
Niin kävi minullekin, mutt en antanut sen häiritä itseäni.
Saatuani jonkun verran kokemusta alalla jonne kouluttaduin, (tai minulla oli onni päästä kouluttautumaan, koska sinne oli hakijoita moninkertainen määrä), jätin alan ja olisin halunnut toisenlaisen elämän.
E onnistunut. Minulle kerrotiin toistuvasti, että "emme ole kiinostuneet, koska teiltä puuttuu keskikoulu".
Lähdin ulkomaille kielitadottomana.
Palasin Suomeen 45 vuoden jälkeen. Hyödynsin koulutustani ulkomailla tehden insinööritason töitä vaikka ei ollut siihen koulutusta.
En ollut työttömänä vastoin tahtoani kertaakaan.
Tuskin olisin onnistunut yhtä hyvin elämässä, jos olisin jäänyt Suomen.
Näinme "porskutamme", joilla on siihen mahdollisuus !
Vierailija kirjoitti:
Kun me kaikki eläisimme näin,olisi maailma puhtaampi paikka!Hyvä ap.Muikkari "viherpiipertäjille cityyn"
Ja tosi realistinen...niin ja tottakai kaikkeen hyvään kannattaa pyrkiä mutta maailma ei ole tuollainen teidän kuplan ulkopuolella eikä tule koskaan olemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut enää koulutustani vastaavaa työtä, joten...
Poimin perheen käyttöön 80 l mustikoita, 100 l puolukoita, 6 l lakkoja. Lisäksi meillä kasvaa viini- ja karviaismarjoja. Kasvatin itse perunoita, punajuuria, porkkanoita, nauriita, lehtikaalia, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, salaatteja, tilliä, persiljaa, timjamia, lipstikkaa, minttua, basilikaa… Kompostoin. Lannoitan kanankakalla ja kompostilla. Pidän viittä maatiaiskanaa ja saan munia. Soudan ja on minulla veneessä pieni perämoottorikin. Asumme 300 m venepaikalta. Käyn kalassa katiskalla, verkolla, ongella, pilkillä ja talviverkoillakin. Pakastan kalaa silloin kun saan enemmän. Neulon ja ompelen. Korjaan vaatteita ja teen uutta. Opiskelen uusia tapoja parantaa elämänlaatuamme, sillä näitäkään juttuja en tekisi yhtä hyvällä menestyksellä, ellen olisi ensiksi perehtynyt teoriaan ja kysynyt neuvoa täällä kauemmin asuneilta naapureilta.
Tässä oli joitain juttuja, mitä olen saanut onnistumaan. Olemme nelihenkinen perhe. Miehellä on palkkatyö. Haaveissa oma kasvihuone.
Minä olen akateemisesti koulutettu nainen, koulutustani vastaavassa työssä, työmatka 15, tuntia suuntaansa, etätyöpäivä noin joka toinen perjantai. Poimin pakastimeen toistakymmentä litraa viinimarjoja ja karviaisia, keitin parikymmentä litraa omenoita, hieman vähemmän päärynöitä. Mustikka-aika meni ohi, kun olimme matkoilla, puolukat piti ostaa kun ei kerta kaikkiaan aika riittänyt.
Kasvimaalta olen kuivannut yrttejä, mm. lipstikkaa, rakuunaa, timjamia, basilikaa, sitruunamelissaa, minttua ja mäkimeiramia. Lisäksi kasvimaalta nousi tänä kesänä ja syksynä mm. kurpitsaa, herneitä, mustakaalia, lehtikaalia, vihannesportulakkaa, sipulia, ruohosipulia, perunaa, pinaattia ja useita eri salaatteja. Meillä on komposti sekä puutarha- että keittiöjätteelle, kompostin lisäksi käytän vain kalkkia ja kanankakkaa.
Olen kutonut tänä syksynä noin kymmenet sukat itselle ja läheisilleni. Ommella en itse osaa, mutta onneksi mies osaa korjausompelun. Emme kalasta emmekä kasvata eläimiä, koska oma ruokavalioni on vegaaninen eikä miestä kiinnosta kalastus.
Töiden ohessa opiskelen erästä pätevyyttä ja osallistun kahteen luottamustehtävään.
Minusta elämäntapasi kuulostaa tosi hyvältä, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi olla jotain mieltä sinusta. Siksi oli pakko kirjoittaa tämä vastine. Olet varmaan ahkera ja aktiivinen ihminen, mutta enhän minä tunne sinua niin paljon, että voisin olla jotain mieltä sinusta.
Työmatka 1,5 tuntia suuntaansa, tietysti.
No jos et aja niin siinä hyvin ehtiikin kutoa sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Olet saanut paljon aikaan.
Ei missään sanota, että on tehtävä koulutustaan vastaavaa työtä.
Niin kävi minullekin, mutt en antanut sen häiritä itseäni.
Saatuani jonkun verran kokemusta alalla jonne kouluttaduin, (tai minulla oli onni päästä kouluttautumaan, koska sinne oli hakijoita moninkertainen määrä), jätin alan ja olisin halunnut toisenlaisen elämän.
E onnistunut. Minulle kerrotiin toistuvasti, että "emme ole kiinostuneet, koska teiltä puuttuu keskikoulu".
Lähdin ulkomaille kielitadottomana.
Palasin Suomeen 45 vuoden jälkeen. Hyödynsin koulutustani ulkomailla tehden insinööritason töitä vaikka ei ollut siihen koulutusta.
En ollut työttömänä vastoin tahtoani kertaakaan.
Tuskin olisin onnistunut yhtä hyvin elämässä, jos olisin jäänyt Suomen.
Näinme "porskutamme", joilla on siihen mahdollisuus !
Jos olisit suorittanut edes sen keskikoulun, niin et ehkä tekisi kappalejakoa jokaisen lauseen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 3. Voisin ottaa kanoja jonkin verran lisääkin, kun vain munille olisi kysyntää. Kanankakalle on kyllä.
Munien laatu on parempi, kun suhteutan kanojen määrän muuhun ruokatuotantooni. Kanat kierrättävät myös keittiössäni syntyviä kasvisten tähteitä.
ap
Tiedäthän, ettet saa lahjoittaa etkä myydä kanojesi munia ilman Eviran valvontaa ja siihen liittyviä testejä? Ovat sen verran kalliita, ettei muutaman kanan pitämisessä myyntitarkoituksessa ole mitään järkeä, koska silloin jäät miinukselle.
Jos taas lahjoitat tai myyt ilman lupia ja valvontaa ja joku sairastuu vaikka salmonellaan, niin olet suoraan sanottuna kusessa.
Jospa nyt vain sovitaan että minä saan pienen kennon niitä kananmunia ja kynnän sen kasvimaalla.
Täällä maalla osataan vielä olla niuhottamatta joka direktiivistä.
3
Täällähän on hurjia suoritusluetteloita. Vertailusta saa turhaa päänsärkyä. Jokaisella on oma elämänsä. Oma lähtöperheensä ja lähtökohtansa, omat geeninsä, oma jaksamisensa. Sen lisäksi elämän perusluonne on jatkuva muuttuminen.